Tv reclame, het is niet slecht voor je reputatie om er een ferm standpunt over in te nemen. Door er blijk van te geven reclame feilloos te doorzien maak je tussen neus en lippen door duidelijk dat je op mentaal niveau niet van de straat bent. Het lijkt prijsschieten op die wasmiddelenreclames die raad weten met vlekken waar hele generaties huisvrouwen grijze haren van kregen. Allemaal dankzij revolutionaire ontdekkingen zoals Q10 (of was dat om af te vallen?) of oxy-action, resultaten van baanbrekend wetenschappelijk onderzoek. Ook de reclames voor lenen zijn voor de iets minder snelle jongens simpel af te branden. Spotjes waarin een brave huisvader de zojuist bij de elektronicaboer aangeschafte veel te grote breedbeeld-tv in de veel te kleine kofferbak van de gezinsauto naar de modale eengezinshuiskamer probeert te vervoeren. Allemaal mogelijk geworden door een goedkoop “Pee Elletje”.
Wordt reclame dan alleen gemaakt voor de intellectuele kneusjes die denken dat het om voorlichtingsfilms van de Consumentenbond gaat? Nee, die reclameboodschappen zijn gericht op mensen zoals u en ik. Die denken dat reclame geen vat op ze heeft en er dan ook argeloos met een zak chips en een biertje onder handbereik naar blijven kijken. De kijkcijfers wijzen het uit, we zappen onder de reclame niet vaker weg dan tijdens de programma’s tussen de reclameblokken in. Die sukkels die zich van alles laten aansmeren in reclamefilmpjes, dat zijn wij. Het is een misvatting dat domme huisvrouwtjes die stralend van plezier hun was doen met Ariel voorzien van ioniserende zuurstof niet meer bestaan. Ze zijn tegenwoordig anders verpakt. Misschien wel als huisman. Of als assertieve chick die elke nacht haar bed met een ander deelt maar die er aan hecht dat tussen frisse lakens te doen. Een andere categorie is de excuusreclame. Bijvoorbeeld voor mensen die tegen beter weten in graag willen geloven dat het mogelijk is via een wonderdieet, -pilletje, -drankje, of -apparaat slank te worden. Zodat ze een excuus hebben niet te doen wat eigenlijk nodig is. Reclame, ook domme reclame, wordt gemaakt door mensen die slimmer zijn dan de gemiddelde kijker.
Reclamespotjes lijken eigenlijk sprekend op gewone tv programma’s. Vooral op populaire programma’s zoals soaps. Net als de populairste soaps worden ze grotendeels bevolkt door mensen die zich als imbecielen of psychopaten gedragen. In soaps kunnen de karakters niet extreem genoeg zijn. Wat een ander in een heel leven nog niet overkomt, overkomt een soapster in een aflevering. Hij heeft kanker, wordt beroofd, pleegt een winkeldiefstal en ondergaat een abortus of wordt gesteriliseerd. Hoe extremer de personages, hoe meer de kijkers met ze meeleven. Het kost ze geen enkele moeite zich met gevaarlijke gekken te identificeren. Geen wonder dat ze dat ook kunnen met karikaturale reclamepersonages. Domme huisvrouwtjes met smetvrees en huisvaders die zich klem kopen dankzij “Pee Elletjes” en doorlopende kredietjes.
Maar niet alle reclamespotjes lijken op soaps. De mooiste lijken op echte speelfilms. Zoals dat prachtige spotje van Douwe Egberts van vorig jaar waarin een betoverend meisje en een mooie jongen oogcontact met elkaar maken in de tram maar elkaar direct daarna weer kwijtraken. Gelukkig vindt de jongen het meisje terug in een café waar ze samen natuurlijk Douwe Egberts koffie drinken. Er wordt in de hele spot geen woord gesproken maar het beeld maakt alles duidelijk met een feilloze aandacht voor detail. Een romanticus ben ik wel maar niet zo’n koffiedrinker. Anders zou ik beslist voor Douwe Egberts kiezen.
12 reacties
Ma3anne · 8 mei 2004 op 20:58
Gewoon een goeie column. 🙂
Bakema_NL · 8 mei 2004 op 22:40
Ik ben toch wel zo iemand die zich geen reet van reclame aantrekt. Nog nooit heeft een reclame me naar de winkel doen rennen. Moet ik nu nikes gaan halen omdat zo’n halvegare voetballer er in rondwandelt? Integendeel zelfs. En dat geld voor alles, compleet onzinnig allemaal. Maar aan de andere kant houdt reclame een hoop dingen betaalbaar, dat is het enige goede er aan.
Shitonya · 9 mei 2004 op 01:15
Geen op- of aanmerkingen, gewoon een beeldige goeie column 🙂
Tasz · 9 mei 2004 op 09:33
Goeie column, loopt lekker, goeie woordkeuze en een goed einde.
Top.
Tasz
Dees · 9 mei 2004 op 10:16
Goed geschreven, steekt goed in elkaar, weinig mis mee..
En toch en toch en toch… Mis ik een stukje Maurits. Ik las laatst je bericht waarin je het exhibitionisme van ColumnX-ers enigszins hekelde.
Van mij mag hier iets meer exhibitionisme in verwerkt worden. Iets meer Maurits. En dan hoef ik niet te weten wat de meest spannende plek is waar jij ‘het’ ooit hebt gedaan, ook de ik-column waar je ‘niet van houdt’ hoeft niet direct, maar een stukje eigen visie als een snufje zout in het verder goed bereide gerecht zou wel leuk zijn!
Irma · 9 mei 2004 op 12:26
Mooie column. Ook ik trek me nooit iets aan van reklame; ik kijk er ook nooit naar.
Als ik iets zoek weet ik het zelf wel te vinden en dat is ook nog een aangename bezigheid 🙂
Maurits · 9 mei 2004 op 13:44
Dank voor de lof. Ik word er haast een beetje verlegen van. Ik ga binnenkort maar weer eens een controversiele column op de site zetten. Voor een beetje vuurwerk.
[quote]Van mij mag hier iets meer exhibitionisme in verwerkt worden. Iets meer Maurits. ……… een stukje eigen visie als een snufje zout in het verder goed bereide gerecht zou wel leuk zijn![/quote]
Beste Desaparecida, Als ik een visie in een column verwerk, en dat is altijd het geval, dan schrijf ik die eigenlijk nooit neer in de “Ik vind……” vorm. Ik verwerk mijn mening graag onnadrukkelijk, op de “wie de schoen past trekke hem aan” manier in de tekst. Een lezer die de schoen niet past of niet denkt te passen kan het dan ontgaan. Het lijkt me eerlijk gezegd dat mijn visie hier voor de oplettende lezertjes niet zoveel aan duidelijkheid te wensen overlaat.
P.S. Er staan een paar zeer exhibitionistische columns van mijn hand op de site. Let maar eens op de titels.
Dees · 9 mei 2004 op 14:02
Tsja, je hoeft er niets mee hoor, maar om nou bij een eerste kritische opmerking mij impliciet uit te maken voor een onoplettende lezer vind ik ook wat makkelijk.
Ik mis iets persoonlijks. Ik vind het beeld in deze column eigenlijk vergelijkbaar met de mening van de mensen die je zelf beschrijft, die reclame afbranden omdat het zo schijnt te horen. Het klopt, je hebt het goed beschreven, maar ik mis een specerij van jezelf. Al begrijp ik nu dat wellicht de column an sich bedoeld was als de specerij van jezelf.
Ik heb een stel van je columns gelezen en je kunt er wat van. Maar deze vond ik minder.
Mosje · 9 mei 2004 op 14:09
[quote]De mooiste lijken op echte speelfilms.[/quote]Precies, helemaal mee eens.
Maar of het fabrikanten wat oplevert?? Ik zou zo een stel mooie speelfilmpjes kunnen noemen, maar vraag me niet welk product er geadverteeerd wordt.
Maurits · 9 mei 2004 op 14:43
[quote]om nou bij een eerste kritische opmerking mij impliciet uit te maken voor een onoplettende lezer vind ik ook wat makkelijk. [/quote]
Hoi Desaparecida, Ik denk zeker niet dat je een onoplettende lezer bent. Dat kan haast niet als je zelf zo goed kan schrijven. Maar ik had wel het gevoel dat je uit deze niet gehaald hebt wat er in zit. Maar misschien ligt deze je niet zo. Dat kan.
[quote]Ik vind het beeld in deze column eigenlijk vergelijkbaar met de mening van de mensen die je zelf beschrijft, die reclame afbranden omdat het zo schijnt te horen. [/quote]
Ik wilde mezelf niet uitzonderen. Alhoewel ik natuurlijk net als iedereen denk dat nu juist ik me niet door reclame laat beinvloeden. En stiekem denk ik ook dat dat dat waar is 😉
En Mosje, Ik vraag me ook af of de mooiste reclames effectief zijn. Ik vrees, zoals ik in mijn column ook stelde, dat juist die afgrijselijke reclames effectief zijn.
Dees · 9 mei 2004 op 16:22
Sorry, ik moest ineens weg, vandaar de haastig geplaatste wink wink.
Maar eh je begreep me verkeerd. Ik bedoel dat deze stelling net zo 1 is als degene waarbij reclame (te) gemakkelijk wordt afgebrand. En ik mis dus een extraatje. Het extraatje van de columnist, zeg maar. That’s all. Ik zie uit naar je volgende column…
Grtz,
Desa.
Farfalla · 9 mei 2004 op 18:39
Heerlijk gelezen. Niets op aan te merken.