Dit verhaal speelt zich af in een tijd dat een mobiele telefoon nog geen gemeengoed is.
Ik ben op weg naar een begrafenis. Treinstel 8470 komt ter hoogte van Breukelen tot stilstand. De machinist meldt dat een defecte trein op de rails voor ons staat. In de coupé geeft de mededeling meteen onrust en negatief commentaar op de Spoorwegen. Een jonge dame, in bezit van een mobiele telefoon, belt haar collega om te zeggen dat ze later komt. Collega blijkt in de file te staan die je vanuit de trein kunt zien. Ze komen tot de conclusie dat de stand op de jaarbeurs vandaag niet op tijd wordt bemand.

Dat ene telefoontje maakt van de dame in kwestie meteen een openbare telefooncel. Zij int een gulden per dringend gesprek dat gevoerd moeten worden. Je bent zakenvrouw of niet. Ik onderga de wonderlijke sensatie ongevraagd getuige te zijn van privé-gesprekken. Let wel de tijden zijn veranderd, tegenwoordig ben je haast verplicht mee te luisteren. Maar deze dag is dat nog anders.

Er loopt een sollicitatiegesprek in de soep en de sollicitant is daar beslist niet blij mee, maar hij kan ter plekke een nieuwe afspraak maken. Het lijkt of ook zijn medereizigers opgelucht ademhalen.
Een afspraak bij Pax Cristi blijkt zinloos te worden, de vergadering gaat door zonder deze reiziger. Onverwacht een vrije dag, maar wat doe je er mee in een vertraagde trein.
De mevrouw met de gratis reisdag heeft grote zorgen om de zorgen die haar zus heeft, nu zij veel later arriveert dan is afgesproken.

Na enige tijd piept het telefoontje en alle reizigers spitsen hun oren.
De collega uit de file heeft inmiddels de beurs bereikt en vraagt hoe ze de verlichting op gang krijgt.
De hele coupé krijgt mee welke knoppen ze moet bedienen en we applaudisseren nog net niet als blijkt dat de verlichting het doet. Er komen verhalen op gang over evaringen met vertraging en fileleed.
Alleen de machinist blijft na die eerste mededeling opvallend stil. Uiteindelijk rijden we na een uur station Utrecht binnen waar de meeste reizigers uitstappen. Aan de speaker te horen heeft half Nederland last van vertraging.
In Ede-Wageningen staan we opnieuw langdurig stil, er moet een verse machinist op de bok komen. Je zou zeggen; die had klaar kunnen staan, er zijn van die mooie telefoontjes…
Ik arriveer veel te laat op de plaats van bestemming waar de uitvaardienst meer dan halverwege is. Mijn broer, die me van het station zou halen, knipoogt naar me als ik voorzichtig in de kerk plaatsneem. Hij heeft zonder telefoontje wel begrepen dat hij op mij maar niet moest wachten.


Ferrara

Wie sturen kan zeilt bij elke wind

14 reacties

LouisP · 20 februari 2011 op 17:20

Wat een fris leuk eenvoudig stukje! Die mensen in de coupé die gebruik maken van de enige mobiele telefoon…dat vind ik zo een mooi gegeven…

L.

sylvia1 · 20 februari 2011 op 20:12

Je hebt gelijk, als je tegenwoordig zou schrijven over alles wat je in de trein aan telefoongesprekken hoort, dan zou je heel wat columns kunnen vullen. Jij wilt extra benadrukken dat dit uit een tijd stamt dat het zeldzaam was, maar de manier waarop je dat doet vind ik niet zo mooi. De openingszin “Dit verhaal speelt zich af..” vind ik niet sterk voor een column, en ook het “Let wel de tijden zijn veranderd…” stoorde me, haalde me uit het verhaal.
Het gegeven dat je tijdens een vertraging in een coupé met zijn allen meeleeft is erg mooi. Met de knipoog van je broer als goede uitsmijter.

Mosje · 21 februari 2011 op 11:41

Beste Ferrari, mag ik je vragen hoe het komt dat je na al die tijd nog weet dat het treinstel 8470 was?

Ferrara · 21 februari 2011 op 12:27

@ Beste Mosje,

De naam is Ferrara.

Ik schrijf al jaren gebeurtenissen, als boven beschreven, in een boekje. Het kan gebeuren dat ik dan zelfs het nummer van een treintoestel noteer. Vandaar dus.

LouisP · 21 februari 2011 op 12:27

Mosje, voor ’n nieuwke hebt ge veel noten op uw zang. De auteur van dit stuk heet Ferrara. Niet Ferrari! En voor onzinreacties hebben we al mevrouw Harrie konijnekop..

Louis

Mosje · 21 februari 2011 op 13:08

Beste Louise, je moet me maar eens laten weten wat de criteria zijn om een nieuwke genoemd te mogen worden 😉
En verder…. iedereen mag hier toch wel reageren hoe hij of zij wil?
Terwijl ik dit typ, lees ik bovenaan de pagina bij “Reactie regels”: reacties door leden zijn altijd toegelaten.
De reden dat ik reageerde zoals ik deed was dat er bij mijn weten helemaal geen treinstel is met een dergelijk nummer. En ja, ik ben van de details…..

Ferrara · 21 februari 2011 op 13:30

@ Beste Mosje. Ik heb geen idee hoe vaak treinstellen worden vervangen. Genoemd treinstel stond in 1998 op de rails in elk geval.

SIMBA · 21 februari 2011 op 14:07

Leuk stukje! Ongelooflijk hoe snel die mobiele telefoon gemeengoed is geworden.

Mien · 21 februari 2011 op 22:49

Ik vind hem goed Ferrari.
Leuke invalshoek gekozen en het blijft actueel.
Moest bij het begin van de column denken aan de treinkaping bij Wijster in 1975. Wat als er toen een mobiele verbinding tot stand was gekomen tussen de kapers en wijlen Manusama? Wat als toen al twitter had bestaan? De social media hadden vast raad geweten met deze complexe situatie.

Mien (speelde vroeger stoeprandje bij een muur waarop met grote witte kalkletters RMS stond opgeschreven)

arta · 22 februari 2011 op 07:20

Het intro zet het verhaal gelijk in zwart wit!
Leuke anekdote, Ferrara!

@ Mosje: Ha! Je bent er weer! 😆

Fem · 22 februari 2011 op 07:25

Een stukje nostalgie uit de “oude doos” Leuk Ferrara!

Harrie · 22 februari 2011 op 09:44

Toch wel handig zo’n vertelbot. Maar vroeger waren ze wel mooier. Verlang soms terug naar het bakkelieten tijdperk.

arta · 22 februari 2011 op 10:08

Toch ff gezocht naar het treinstel… en gevonden: [url=http://www.spoortechniek.nl/joomla/index.php?option=com_content&view=article&id=484:virm-verlengd-interregio-materieel&catid=2:elektrische-treinstellen&Itemid=26][b]Hier![/b][/url]

Ferrara · 22 februari 2011 op 21:50

@Arta :kus:

Dank voor jullie reacties en ik heb er nog even twee fouten uitgevist, te laat dat wel.

Geef een reactie

Avatar plaatshouder