“Goedemiddag mevrouw. Kan ik u ergens bij helpen?”
*Nee dank je, ik kijk alleen even rond.
“Oh. Maar ik wil u graag helpen hoor, ik ben net nieuw hier en heb zojuist de cursus [i]Klantcontact[/i] gevolgd. Zou het graag eens uitproberen, in de praktijk, zeg maar.” *Klantcontact? Wat houdt dat dan in?
“Nou, ik heb geleerd dat klantbenadering in vier categorieën op te delen is. Zo heb je bijvoorbeeld [i]De Infantiele Benadering[/i].”
*Infantiel?
“Ja, moeilijk woord hè? Het heeft iets te maken met kinderlijk. Neem nou pinautomaten. Je hebt van die klanten die de pinpas verkeerd om door de automaat halen. Enórm vertragend, dat snapt u. Die klanten zijn dan geschikt voor de infantiele aanpak.”
*Wat zeg je dan?
“Ach… Je geeft de klant een soort stappenplan: [i]Het pasje hoort met die zwarte strip naar links, mevrouw. Nee mevrouw, die andere links.[/i] Dat soort opmerkingen.”
*Nou ja zeg…
“Snap ik hoor, uw reactie. Maar ja, het helpt ze natuurlijk wel.”
*Hmmm.
“Andere benaderingen zijn: [i]De Onbeschofte Benadering[/i] en [i]De Positivistische Benadering[/i].”
*Wat houdt dat in?
“Onbeschoft is bijvoorbeeld om mensen in de weg te gaan staan als ze iets zoeken. Of net doen alsof je niets hoort, als ze iets vragen. Dat is vooral handig bij oudere mensen, die geven toch geen rooie cent uit, dus als ze dan al weglopen is er weinig aan verloren.”
*Ja ja.
“Het lachen vind ik wel moeilijk, dat is zó overdreven. Net zoals bijvoorbeeld Amerikaanse obers schijnen te doen. Het is best moeilijk om een gratenpakhuis te zeggen dat die strakke spijkerbroek zo goed staat. Dikke mensen moet je overigens altijd vertellen dat de kleding zo afkleedt. Vallen ze voor als een baksteen.”
*Hmm. Maar is het niet de bedoeling klanten vriendelijk te benaderen? De klant is toch koning?
“Nee nee, dat was les twee in de cursus. De klant is [i]Geldverstrekker[/i], geen koning. Het is net als met die veel te harde muziek uit de speakers, die zorgt dat mensen opschieten. Klanten moeten het liefst zo snel mogelijk kopen en meteen weer opzouten. Zoals de coach dat zei.”
*Opzouten?!
“Ja, hahaha, het [i]Toedeledoki, tot ziens[/i] principe, al is dat niet met elk klantenprofiel mogelijk.”
*Wat is eigenlijk de vierde benadering?
“De vierde? Nee, er zijn er maar drie hoor… Zou u erg goed staan die oranje trui. Heb er trouwens nog een héél leuk jasje bij.”

Categorieën: Diversen

12 reacties

Mosje · 29 januari 2005 op 12:10

Dat is dus niks met jou en kleren kopen.
Hoe kom jij eigenlijk aan de kleding die je hebt. (neem niet aan dat je naakt over straat gaat)
Zelf geborduurd?

Kees Schilder · 29 januari 2005 op 12:24

Deze is weer pure klasse!

pepe · 29 januari 2005 op 12:36

Dan hoort: ‘kan ik u helpen, mevrouwtje?’ zeker bij De Infantiele Benadering.
Ziekmakend zulke verkoopsters/verkopers.

Weer een leuke column Dees.

Louise · 29 januari 2005 op 12:56

Om te smúllen… 😀

KingArthur · 29 januari 2005 op 18:31

Eenmaal, andermaal, verkocht!?

De klant is toch koning? Evenals, de King klant is? 🙂

Li · 29 januari 2005 op 21:55

Laatst stond ik tussen de broeken te neuzen, vraagt zo’n juffie. Zoekt u een broek? 😕

Ik heb maar gezegd dat ik op zoek was naar een stofzuiger 😛

Ma3anne · 29 januari 2005 op 22:55

Hoe had u hem gehad willen hebben? Een infantiele, een onbeschofte of een positivistische reactie?

Hij is weer leuk Dees! 😀

melady · 30 januari 2005 op 00:56

[quote]Het lachen vind ik wel moeilijk,[/quote]

zeg kaas op z’n Engels..

Geweldige column.

Melady:-P

Mup · 30 januari 2005 op 13:14

O, zit het zo. We stonden gisteren in een warenhuis voor alleen maar paardenfans, dochterlief had ons meegeloodst. Je had er een plattegrond nodig om er wat te vinden, (maar dat heb ik overal) Acht man personeel, per afdeling en alleen hulp op nadrukkelijk verzoek. De ‘negeer methode?

Genoten van je column, groet Mup.

Dees · 30 januari 2005 op 21:00

Deze positivistische benadering is toch wel prettig, bedankt voor de leuke reacties 🙂

doos2 · 31 januari 2005 op 00:19

Top column!
😀 😀
groet, doos2

viking · 31 januari 2005 op 08:46

Je kunt ook, zoals mij meer dan eens is overkomen, worden behandeld alsof je iets komt jatten. Dat is dan benadering 5. Die was je dus even vergeten. Maar wel een topper!

Geef een antwoord