Het woord christen komt maar een paar keer in de Heilige Schrift voor (Handelingen 11:26 26:26; 1 Petrus 4:16, Alma 46:15). Het woord werd rond 43 n. C. gebruikt door de mensen in Antiochië (Syrië) om aan te geven dat iemand een volgeling van Jezus was. Jezus werd door de gelovige Joden de ‘Messias’ genoemd, en de gelovige Grieken noemden hem de ‘Christus’.

Tegen de tijd van de geboorte van Jezus begon men steeds meer te denken dat deze verlossing een verlossing zou worden van het Romeinse juk. Maar dit was niet het soort koningschap waar Jezus zich om bekommerde. Volgens Johannes 14:27 zei Jezus zelfs: “Vrede laat Ik u, mijn vrede geef Ik u; niet gelijk de wereld die geeft, geef Ik hem u. Uw hart worde niet ontroerd of versaagd.” De soort verlossing waar Jezus op uit was, had weinig te maken met een wereldse vrede zonder zwaard, maar een goddelijke vrede in het hart – een hart zonder gewetensconflict – zonder zonde.  Hij wist dat het christendom (vreemd en jammer genoeg) tot veel bloedvergieten zou leiden omdat mensen nu eenmaal geen vrede in hun hart zoeken maar in de wereld. Hoe vaak zijn wij immers niet boos op iets wat ons overkomt omdat wij het onrechtvaardig vinden. Een waar volgeling van Christus is dus iemand die vrede in zijn hart zoekt en daarmee vrede in de wereld schept. Jezus geeft ons talloze richtlijnen om deze vrede te ontwikkelen. Het hele nieuwe Testament staat er vol van, en wellicht zou men kunnen zeggen dat de Bergrede in Matteüs 5-7 een goede samenvatting hiervan is.

Jezus onderwees ook dat Hij de ‘Zoon des Mensen’ was. Dit betekent ‘Ik ben de verwachte Zoon van God, de Schepper van de wereld, de God van uw voorvaderen’ (Matteüs 4; 6:29; 14:33; 26:63; 27:40-43; 27:54; Markus 3:11; 15:39; Lukas 1:35; 3:36; 4; 6:26; 22:70; Johannes 1:34, 49; 3:16; 5:25; 9:35; 10:36; 11:4, 27; 19:7; 20:31 enz.). Deze leer is een van de duidelijkste die in het Nieuwe Testament wordt verkondigd. Vooral omdat Hij deze leer verkondigde, werd Hij gekruisigd. Vooral vanwege deze leer pleitte Hij in de Hof van Getsemane bij de Vader omwille van degenen die hadden gezondigd en met schuld(gevoelens) leefden. De Joodse leiders haatten Hem vanwege deze heiligschennis. Hoe kon een mens zich een god noemen en mensen hun zonden vergeven?

Een volgeling van Jezus is geen volgeling van Jezus omdat hij tot een kerk behoort, maar omdat hij God een gelofte heeft gedaan Hem te volgen en zich daar ook aan houdt. Jezus legt uit dat zo’n verbond wordt gesloten door ‘herboren’ te worden. Zo’n verbond wordt, zo legt hij uit, gesloten door middel van de doop. En Hij zelf gaf hierin het voorbeeld. (Zie Mat 3:12-17; Joh. 3:5,23.)

Zijn ‘mormonen’ christenen? Als we heel nauwkeurig zijn, hebben we met het stellen van deze vraag een probleem. Er bestaan namelijk geen ‘mormonen’, maar wel ‘leden van De Kerk van Jezus Christus van de Heiligen der Laatste Dagen’. En de naam zegt het al. Het zijn volgelingen van Jezus Christus. En dus christenen. Zij geloven in de leer zoals Jezus die predikte. Zij aanvaarden Hem als de God van Abraham, Isaak en Jakob. Zij sluiten verbonden met Hem en zij pogen hun leven en houding te verbeteren zodat zij het geluk en de vrede kunnen verwerven waar Christus het over had, is mijn getuigenis in naam van Jezus Christus. Amen.

Categorieën: Liefde

Jan Cornelis

Ik ben geboren in een Rooms Katholiek gezin en ben een na de jongste en heb drie broers en drie zussen. Ik heb zo alles bij elkaar niet echt een rooskleurig leven gehad. In mei 2002 (ik was toen net 55 jaar oud geworden) werd er bij mij aangebeld. Toen ik de deur opende stonden daar twee Amerikaanse jongens van zo’n jaar of twintig voor de deur die in goed Nederlands vertelden dat zij Elders waren van 'De Kerk van Jezus Christus van de Heiligen der Laatste Dagen'. Er was op dat moment een troep in huis want ik was bezig om op de benedenverdieping laminaatparket te leggen. Ik dacht toen bij mezelf ‘wat kunnen die snotneuzen mij nog vertellen’. Ik vertelde hun dat ik geen zin had om naar hun verhaal te luisteren. Een van die Elders vroeg toen aan mij. “Gelooft u dan niet in God”? Ik antwoordde. “Ja ik geloof wel in God. Als ik buiten om mij heen kijk en kijk naar de mensen, bomen, struiken het gras, ja naar alles wat er groeit en bloeit dan moet ik de eerste nog tegen komen die zoiets kan maken”. De Elder vroeg niets meer maar deed zijn rugzak af en haalde daar het Boek van Mormon uit en gaf dit aan mij. Met andere woorden: Ik stond op eens met een mond vol tanden met het Boek van Mormon in mijn handen. Ik kon niets anders tegen ze zeggen dan, dat zij over zes weken maar moesten terugkomen. In gedachten was ik niet van plan om het boek te lezen. De Elders verdwenen en toen ik de voordeur wilde sluiten gleed er een briefje uit het boek en viel op de gangvloer. Eigenlijk is dit een wonder. Achteraf is het niet te verklaren hoe een briefje tussen de bladzijden van een boek zomaar er tussenuit kan raken. Toen ik het briefje opraapte zag ik dat er 23 vragen opstonden die het Boek van Mormon beantwoord. Vraag 5 luidde: wat is het doel van `s mensen bestaan? Vraag 8 luidde: hoe kan iemand zijn zwakheden doen verkeren in kracht? Vraag 13 luidde: wat is het evangelie van Jezus Christus precies? Hoe beantwoordde de Heiland zelf deze vraag? Vraag 15 luidde: in hoeverre zijn de mensen verantwoordelijk voor hun keuze en daden? Vraag 17 luidde: beschermt de Heer de rechtvaardigen altijd voor de onrechtvaardigen? Vraag 23 luidde: hoe kan iemand, in een wereld vol van tegenstrijdige stemmen, beoordelen wat goed en wat kwaad is? Om een lang verhaal kort te maken, lees mijn columns.

3 reacties

Mien · 23 september 2013 op 15:43

Ja dus … maar mijn god … wat heb jij een verhaal nodig om ’to the point’ te komen zeg. Zowel in, naast als onder de column. Ik vraag me af of het werkt. Less is more, zeggen we hier bij CX. Maar vooruit, niet minder welkom daardoor. Zolang je maar niet roomser dan de paus wordt. 😉

Libelle · 23 september 2013 op 19:11

Jammer dat Augustus voorbij is. Uw bijdrage aan de erotiek had ik waarschijnlijk wel uitgelezen.

    Nachtzuster · 29 september 2013 op 00:51

    Misschien een beetje onbeleefd, maar ik heb echt blauw gelegen om jouw droge reactie.

Geef een reactie

Avatar plaatshouder