Is ze nou helemaal gek geworden? Hoe erg kan een bewindspersoon de Tweede Kamer en het volk in de maling nemen? De Staatssecretaris van Spoorwegzaken heeft een nieuw dieptepunt weten te bereiken. Willens en wetens laat zij het volk in het ongewisse over de enorme puinzooi waar Organisatiebureau VeenmanMeerstadtNiggebrugge in verzeild is geraakt. Eerst zelf stoer een onderzoek gelasten, en vervolgens de resultaten geheim verklaren? Ze zullen in Leiden wel blij zijn dat ze van je af zijn… Vroeger had je zegswijzen over de spoorwegen. Zoals “het loopt als een trein”. Dat betekende tot de late jaren-90 dat iets prima ging. Nu houdt dat in dat je kan wachten tot je een ons weegt. Of “spoorslags op pad”. Dat deed je vroeger met gestrekte draf, tegenwoordig op je elfendertigste.

Ben ík nou gek? Horen wij als treinreiziger niet gewoon te weten hoe het komt dat we om de haverklap voor joker op een smerig perron van een station zonder loket staan te wachten op de trein die niet komt? Dat lijkt me toch logisch. Iedere keer worden we in de maling genomen door de Nederlandse Spoorwegen. Aadje Veenman! Neem een ander in de zeik! Waar haal je de gore moed vandaan om in een landelijke advertentiecampagne te zeggen dat driekwart van je reizigers een 7 uitdeelt voor die treinen van jou? Denk je soms dat we achterlijk zijn? Jammer dat je verzwijgt dat de gemiddelde reiziger in Nederland een onvoldoende uitdeelt voor de prijs/kwaliteitsverhouding van die pokketreinen van je. Lafbek!

Jaar in jaar uit komen er veel meer treinen dan was afgesproken te laat. Ook in 2005 was het weer bal. Zo’n 15 procent kwam te laat, en een procent of 3 reed helemaal niet, als ik het goed begrepen heb. Met pak ‘m beet 1 op de 5 treinen ging dus iets mis. Veel te slecht. En dat staat in een schril contrast tot de belofte die de Spoorwegtop in de jaren-90 had gedaan, in ruil voor het alleenrecht op het spoor. Hoogstens 1 op de 11 treinen zou te laat aankomen, of uitvallen. Heren, u doet het dus twee keer zo slecht als was afgesproken. Beetje rottig, vindt u niet? Als bij de groenteboer eens in de week de aardappels verrot zijn, ga ik naar een andere groentewinkel. Maar qua trein héb ik die keus niet. Ik kan niet kiezen voor een betere spoorwegmaatschappij, of anders voor een goedkopere. Mooi voor elkaar, heren! Er heeft in het verleden al eens een keer een NS-directie onvrijwillig het veld moeten ruimen. Wanneer donderen jullie eens op? Jullie kunnen er toch ook geen reet van?

De tranen springen me in de ogen, als ik op het perron weer eens zo’n flauwekulbericht uit de luidsprekers hoor kraken. Vroeger werd omgeroepen dat de trein naar Groningen 10 minuten vertraging had. Jammer, maar wel eerlijk. Tegenwoordig wordt omstreeks de geplande vertrektijd verteld dat de trein over 10 minuten binnenkomt. Neem godverdegodver een ander in de maling! En die arme conducteurs mogen dan de terecht woedende reizigers weer gaan troosten.

Voor het spoorboekje van 2007 hebben ze in het hoofdkwartier van de NS een dienstregeling bedacht, waarin de treinen langzamer gaan rijden en ik veel vaker moet overstappen. Die plannen noemde je voor het NOS-journaal “robuust”, Bert Meerstadt. Want “dan gingen jullie beter op tijd rijden”. Jaja. Beetje lullig dat kort daarna een geheim rapport van jouw hand uitlekte. Dat heet ‘Anders denken, beter doen’, en je schrijft daarin dat je geen flauw idee hebt “aan welke knoppen er moet worden gedraaid om de gewenste punctualiteit wél te realiseren”. Zo. Sta jij effe voor schut… Mijn vrienden noemen dat tegenwoordig “een Meerstadtje”: bluffen en daarna op je bek gaan. Geinig.

Maar het ergste komt nog. Ze deed het leuk als wethouder in de provinciestad Leiden. Maar Staatssecretaris van Spoorwegzaken is toch wat te hoog gegrepen. Terecht was Melanie Schultz – van Haegen Enzovoorts de dagelijks belediging aan het adres van de treinreiziger zat. Ze gelastte ferm een onderzoek naar die klotezooi bij de NS. Goed zo, Melanie. Dat onderzoek is nu uitgevoerd. Ik was erg benieuwd naar de uitkomsten, reikhalzend sloeg ik elke dag de krant op. Maar nu heb je opeens besloten dat het onderzoek geheim is, Melanie! Op uitdrukkelijk verzoek van je grote vriend Aadje. Wááát? Geheim? Dat pik jij? Laat je je door dat geboefte uit Utrecht platlullen? Dat méén je niet! Hoe haal je het in je hoofd… De afgelopen jaren hebben we als belastingbetaler dik 14 miljard in het spoor geïnvesteerd. En waarvoor? Voor een hoop gebakken lucht. Langzamere treinen, overstappen tot ik erbij neerval en waarschijnlijk gewoon nog net zoveel vertraging. Ik wil mijn 1000 euro terug! En jij, Melanie, mag wat mij betreft ook naar huis.

Categorieën: Verkeer

DriekOplopers

Driek Oplopers is het pseudoniem van veelschrijver Rikus Spithorst. Rikus is actief als voorzitter en woordvoerder van de Maatschappij Voor Beter OV en is hoofdredacteur bij stevigestukkies.nl

9 reacties

WritersBlocq · 27 februari 2006 op 20:47

[quote]En jij, Melanie, mag wat mij betreft ook naar huis. [/quote]
MET de taxi!!! Die komt tenminste!

Kijk maar uit Driek, dat je niet ontspoort 😮 😀

KawaSutra · 28 februari 2006 op 03:01

Beetje boos, Driek? De vonken spatten van het scherm.
Volgens de NS is het aantal treinen en reizigers sinds 1970 bijna verdubbeld. Dus gelukkig hebben ze nog wel iets voor elkaar gekregen. Overigens kan ik me jouw irritatie best voorstellen en zeker als je er dagelijks mee te maken hebt.
Voor mij is de auto of de motor ook zo gek nog niet. 😀

Ma3anne · 28 februari 2006 op 06:03

[quote]Tegenwoordig wordt omstreeks de geplande vertrektijd verteld dat de trein over 10 minuten binnenkomt.[/quote]
Sintus doet dat hier weer anders: die laat het bandje aanstaan, waarop gezegd wordt dat de trein vertraging heeft.
Zat laatst een half uur op het Sintusboemeltje te wachten; om de paar minuten die mededeling. Toen eiiiindelijk de trein kwam en we ingestapt waren, vertelde de mevrouw nog steeds, dat de trein vertraging had. En dat was helemaal niet waar, want hij ging precies op tijd… Juist ja, de tijd van de volgende trein.

Kees Schilder · 28 februari 2006 op 07:21

treinenland blijft verbazen, Driek. Heb jij by the way een column in de telegraf? 😀

Chantal · 28 februari 2006 op 15:11

Wow 😮

Goed geschreven weer.

Li · 28 februari 2006 op 20:40

[quote]Vroeger had je zegswijzen over de spoorwegen. Zoals “het loopt als een trein”. Dat betekende tot de late jaren-90 dat iets prima ging. Nu houdt dat in dat je kan wachten tot je een ons weegt. Of “spoorslags op pad”. Dat deed je vroeger met gestrekte draf, tegenwoordig op je elfendertigste. [/quote]
Deze alinea vind ik geweldig.

De rest is een beetje over de top. Het leest als een stoptrein ipv een sneltrein en dat is zonde. Schrijven is ook schrappen. 😉

Li

Raindog · 28 februari 2006 op 23:42

Van deze column wordt men niet bepaald pro-rail geloof ik.

Openbaar vervoer, is dat niet iets voor de grote stad?

😉

Dees · 1 maart 2006 op 13:46

Hee Driek,

Lees em nu pas, had ‘eerder’ geen tijd. Het je druk maken komt goed uit de verf, de betrokkenheid spat eraf. Alleen tranen in je ogen? Doe dan toch maar weer het bulderen van het lachen.

Als fervent NS gebruikster, heb ik het niet meer zo op het tijdrijden. Je aansluiting die 30 seconden voor jij erin kunt gaan zitten vertrekt vind ik een bijzonder vervelend neveneffect van het quotum dat gehaald moet worden. W

aar de NS van mij een fikse onvoldoende voor krijgt is voor informatievoorziening. Spoorwegen voor de reiziger zijn: apparatuur en logistiek en communicatie. De eerste kan iets mee mis gaan, de tweede rammelt nog wel eens, maar ok. Dat is voor mij eigenlijk voornamelijk ergerlijk op het moment dat je van perron naar perron moet rennen, omdat de trein op spoor 7, nee 15, nee sorry, toch op 1 op je staat te wachten. De derde echter, ontbreekt vaak nagenoeg, zoals jij ook meldt en volgens mijn bescheiden mening is dát het allergrootste manco van de NS.

Het geheime onderzoek van Mellebel is natuurlijk inderdaad om te huilen. Heeft ze er een OV jaarkaart voor gekregen?

Trukie · 1 maart 2006 op 14:17

Hoe geheimer het is, hoe meer kans op lekken.
Nog even geduld aub.

Geef een reactie

Avatar plaatshouder