Het is geen geheim: ik ben een bierliefhebber, fijnproever en inmiddels bierkenner. Vroeger was ik wijnkenner, maar wijn is voor vrouwen in de overgang een ramp. Iets met sulfiet en ‘onrust’.

Op het moment is het voor liefhebbers van het hop en gerstenat een paradijs. Bier is continu in de aanbieding. Het is frappant hoeveel mensen lopen te slepen met de kratten, vaak max. 6 kratten p.p., die in een mum van tijd zijn uitverkocht. Grote merken die normaal voor 16 euro de krat, mondjesmaat worden ingeslagen, zijn niet aan te slepen.

Mijn theorie over de enorme toename van aanbiedingen én ‘het innamepatroon’: van bier wordt je rustig. De hop in het bier heeft een rustgevende werking.

Rustgevende middelen zijn broodnodig na 3 maanden en 22 dagen Coronastress.  Ik ben dus niet de enige die merkt dat bier een cruciale rol speelt in het rustig houden van de gemiddelde Nederlander. (Ik heb het over 1, 2 à drie biertjes, over de status na 3 à 4 heb ik geen gegevens …)

In vroegere tijden, ergens rond 1800, werd bier aangeraden aan de congregatie. Er was veel huiselijk geweld, men zat opgepropt in kleine benauwde woningen, armoede heerste en de kinderschaar wierde telig. Dat werkte regelmatig op de zenuwen van de broodwinner, die zijn dagen sleet in één of andere mijn, in een fabriek zonder veiligheidsmaatregelen of voor een wrede baas. De gemoedstoestand van de vrouw des huizes zal niet veel beter zijn geweest met een nest van plus minus 8 kinderen. Door de kerk werd bier sterk gepromoot. Zij wisten al dat bier mensen suffig en slaperig maakt en dat was een prima voorbehoedsmiddel. Zowel tegen de animo zich voor te planten als tegen agressie en losse handjes in huis. Als de zwoegende arbeiders bier dronken, nam het huiselijk geweld af.

Bier is dus continu in de aanbieding.

Mijn tweede redenatie is de volgende: De producenten van merkbier raken hun bier aan de straatstenen niet kwijt. Festivals, happenings, kroegen, restaurants (van de laatste twee is het aantal met de helft afgenomen) kopen niets in, maar de productie gaat door. Het bier van grote merken is dan ook niet te drinken. Waar voorheen bepaalde merken kwaliteit garandeerden, drink je nu uilenzeik, want eer een groot merk zijn kostbare gerstenat in de aanbieding gooit, is er ook daadwerkelijk noodzaak. Bier in stookketels blijft maar een paar dagen goed.

Mijn favoriete bier smaakt alsof ik het aangebroken flesje twee dagen geleden in de ijskast heb gezet, omdat het zonde was om weg te gooien; Het koolzuur is verdwenen, de smaak is laf en rans. De alcohol is vervlogen.

Mijn punt: koop gewoon een merk dat niet in kroegen, op festivals, in restaurants (voorheen) werd geschonken. Of drink geen bier. Het is vies.


Esther Suzanna

Ik schrijf omdat ik het niet laten kan op https://www.facebook.com/esthersuzanna/ en http://suzannaesther.nl/

4 reacties

Mien · 24 juni 2020 op 19:57

Gelukkig is de grensovergang met België weer geopend. Zaterdag even shoppen bij mijn lokale supetmarktje. Snoepen tussen circa 1200 soorten bier. Drink allang geen Nederlandse bocht meer. Uitgezonderd Bafjes. Die blijven onversneden.

    Nummer 22 · 26 juni 2020 op 12:28

    Seef, Cadix, Bootje Bier…. v.d. ABC Anvers…. heeeeeerlijk!

Marieke · 25 juni 2020 op 11:12

Misschien bereik je na 3 à 4 biertjes de status dat je niet meer merkt dat je uilenzeik drinkt.

G.van Stipdonk · 25 juni 2020 op 17:09

Als ik het over biergebruik heb tegen mijn kinderen, spreek ik uit eigen ervaring: de helft was ook genoeg geweest.

Geef een reactie

Avatar plaatshouder