De moderne smeekbede om de gunst van de consument, beter bekend onder de naam reclame, begint mij steeds vaker de keel uit te hangen. Doorsnee grijze muis gezinnetjes weten mij telkens weer te overtuigen dat ik in het verleden versneden snuif heb gekocht, omdat hun aangeprezen wasmiddel nu vele malen beter is. Minstens net zo erg is het reclamebeleid. Als ik hier van beleid mag spreken tenminste. Angstvallig worden reclame-uitingen over sterke drank en tabak van de buis geweerd, Terwijl we wel zien en horen hoe onze lening vele malen goedkoper kan. En hoe makkelijk het wel niet is om een lening af te sluiten. De reden hiervoor? Sterke drank en tabak zouden schadelijk zijn voor de volksgezondheid! De doelgroep van de ene soort reclames probeert in ieder geval nog te genieten van de geneugten des levens. De doelgroep van andere reclames stort zich in een torenhoge schuld omdat ze toevallig met een iets te grote schoenmaat geboren is. Alsof de zorgen, die de aflossing van een lening met zich meebrengt, geen gevaar voor de samenleving kunnen vormen? Ik denk dat deze reclames minstens zo schadelijk kunnen zijn. Wanneer de lener zich ineens realiseert dat de laatste verhoging van zijn hypotheek toch net een brug te ver is. De emotionele druk, die de aflossing met zich meebrengt, is niet meer in evenwicht met de rationele ‘greed’ van het hebben hebben hebben. Gevolg: de lener ziet geen uitweg meer, gooit zich voor de trein en komt om het leven. Dom? Nee asociaal! Naast het feit dat hij het met zijn eigen leven moet bekopen, zorgt hij voor een x aantal gewonden en een treinmachinist die uiteindelijk in de WW beland. Omdat hij het trauma, dat hij aan dit incident heeft opgelopen, niet heeft kunnen verwerken. Gevolg: de financiële terugval van de machinist zorgt ervoor dat hij moet gaan lenen. Hij was tenslotte toch gewend aan een bepaalde welvaartsstand die hij niet kon opgeven. Hiermee zijn we uitgekomen op de ons aller bekende vieze cirkel. Nee hoor, geef mij dan maar iemand die genietend van zijn sigaret zich van de stress aan de kanker rookt. Of een laveloze dronkelap die zijn problemen verdrinkt en zijn lever vergall en galld.

Tja, ik draaf weer een beetje door en weet dat een commerciële samenleving helaas niet zonder reclame-uitingen kan. Alleen de mate waarin wij hiermee worden overspoeld, mag beduidend minder. Je kan je kont niet keren of je rijdt alweer tegen een billboard aan, omdat de aandacht even van het verkeer was afgeleid. En ’s avonds op de bank kan je niet langer dan één kwartier rustig zitten totdat er weer een of andere schreeuwer via jou beeldbuis bepaald wat jij moet hebben. En alsof dit nog niet voldoende is, krijg ik als een ware mega-tsunamie een stortvloed aan reclameboodschappen mijn brievenbus binnengeschoven in de vorm van een hectare gekapt bos. Te eigenwijs om een onesthetisch uitziend NEE|NEE stickertje op mijn brievenbus te plaatsen, heb ik dan nu wel eindelijk een toepassing gevonden voor het laatstgenoemde media(k)anaal. Inderdaad, voor de grote boodschap.

Categorieën: Media

8 reacties

viking · 13 juli 2004 op 11:33

Ziekten als gevolg van roken en drank worden vergoed. Hoe zit het met de aandoeningen als gevolg van een persoonlijk bankroet? Daar gaan we nog een zwaar overschot aan krijgen.

Tasz · 13 juli 2004 op 11:38

Mooi uitgebouwd verhaal. Ben het ook wel een deel met je eens. Vind dat je het goed en doordacht gebracht hebt, alleen als je bezig bent om een einde eraan te maken, begin je opeens in de laatste alinea weer allemaal argumenten, waarom reclame zo vreselijk is, op te noemen. Dat had voor mij niet gehoeven, maar verder uitstekende column. Ik kijk uit naar jouw volgende.

Cheers
Tasz

Mosje · 13 juli 2004 op 12:26

Waarde King, inderdaad een grote boodschap die je hier neerschrijft.
😀

PS. Veeg jij echt je kont af met dat gladde, glimmende reclamepapier?

Irma · 13 juli 2004 op 14:03

Ik heb een redelijk reclamevrij leven. TV om 20.00 uur aan en direct daarna weer uit; nee/nee sticker op de brievenbus, spam-controllers op mijn email-adressen, etc.

Nadeel: als het toiletpapier op is, of de kat begint zijn zojuist verorberde whiskas weer uit te kotsen heb ik geen doos met oud papier bij de hand 😛

‘Ieder noadeel hep z’n voordeel’

Dees · 13 juli 2004 op 17:04

Tsja, ik ga het eens 1 keer proberen en ga een hele hoop commentaar leveren.

Goed geschreven column via een originele invalshoek. Overigens is het gebruik van reclamemateriaal voor de grote boodschap een hele goede voor een vrek in spe en als je een vrek bent dan leef je op schoenmaat 35 en doe je niet aan lenen. Doe je dan ook nog aan selectief gevrek, dan kun je er fijn veel peuken en drank van kopen.

Er zitten leuke stukken in, van zinnen als

[quote]De doelgroep van andere reclames stort zich in een torenhoge schuld omdat ze toevallig met een iets te grote schoenmaat geboren is.[/quote]

of

[quote]Of een laveloze dronkelap die zijn problemen verdrinkt en zijn lever vergall en galld.[/quote]

kan ik in ieder geval genieten.

Minder vind ik je tweede alinea, die best alinea twee en drie had mogen zijn. Dat lekkere ‘ranten’ vind ik prettig, maar door iets meer scheiding aan te brengen in je alinea’s en ook in enkele van je zinnen, hapt het stukje lekkerder weg en raak je je lezer gedurende de ‘rant’ niet kwijt.

Een laatste puntje is het gebruik van ‘ik’. Doe aan ik, of doe het niet. Jij doet het niet en dan soms ineens toch weer wel. Stukjes als

[quote]Tja, ik draaf weer een beetje door en weet dat een commerciële samenleving helaas niet zonder reclame-uitingen kan.[/quote]

voegen bovendien weinig toe. Ik vind ze zelfs afbreuk doen aan de geloofwaardigheid.

Ik hoop dat ik je niet tegen de schenen schop. Om maar eens een columnX-icoon genaamd Maurits te citeren: als ik het niks had had gevonden, zou ik ook niet gereageerd hebben.

Grtz,

Deez.

Bakema_NL · 13 juli 2004 op 20:56

De mate van succes van een reklame word nog altijd bepaald door de hoeveelheid mensen die er in trappen. En dat zijn er blijkbaar nogal wat.
Ik irriteer me aan reklames op ongewenste tijdstippen en plekken waar je er niet omheen kunt. Oftewel tijdens tv-programma’s/films……maar gelukkig is er de dvd, eigenlijk geen last meer van dus. En op internetsites waar de meest irritante mongolen tevoorschijn “poppen”…..net nog een of andere Ray Charles lookalike…kpn geloof ik, meer een reden om niks met dat bedrijf te maken te willen hebben dan wel, wat toch eigenlijk hun bedoeling is. En zo moet je het dus afstraffen, juist niet die produkten kopen waarvoor al die domme, irritante reklames worden gemaakt.
Maar aan de andere kant……..haal al die reklames weg en veel, heel veel, zaken worden gewoonweg onbetaalbaar, dus het heeft nog nut ook, ongelooflijk, maar waar.

Louise · 14 juli 2004 op 08:42

[quote]En alsof dit nog niet voldoende is, krijg ik als een ware mega-tsunamie een stortvloed aan reclameboodschappen mijn brievenbus binnengeschoven in de vorm van een hectare gekapt bos.[/quote]

En wat dacht jij? Zoveel onzin verdient een groot protest 😀

Je punt is me helemaal duidelijk 😉

Shitonya · 17 juli 2004 op 11:04

Beste Column. Had alleen 2e alinea nog effe in tweeen gesplitst 🙂

Geef een reactie

Avatar plaatshouder