Vijf miljoen achtenveertigduizend zevenhonderd en drieëntwintig personenwagens rijden in België rond. Vijf miljoen achtenveertigduizend zevenhonderd drieëntwintig dat is grosso modo één auto per twee personen. Kinderen en comapatiënten inbegrepen. Waar moet iedereen zo dringend heen? Samen in de file, kilometers aan een stuk? Of voor diegenen met een duurdere GPS, in de rij op de tweede- en derderangs sluipwegen?
Een wagen is het verlengde van ’s mans lid wordt gezegd. Een BMW voor op de weg voor wat hij op andere plaatsen tekort komt. De waarde van zo’n kar devalueert het meest als een buurman zich een 325i aanschaft terwijl jij het met een 325 zonder meer moet zien te beredderen. Een 325i heeft meer koppel en van die 0 tot 100 doet die kar er zo maar eventjes één seconde af. Als je de snelweg opsjeest met je hoogtoerige V8 motor, de 3.999 cc atmosferische achtcilinder met een vermogen van 309 kW/420 pk en een koppel van 400 Nm jaag je er dus niet alleen twaalfeneenhalve liter kostbare vloeistof door, je staat ook niet minder dan vier seconden vroeger in de rij. Luchtgekoeld, dat wel.

Je zal ons niet horen beweren dat een blinkend rode Ferrari ons niets doet. Dat wij niet in stilte zitten te dromen de lotto te winnen en dan een Lotus Elise in de garage te parkeren maar tussen droom en daad staan wetten in de weg en bovenal praktische bezwaren. Evenmin zullen wij verbergen dat een bezoek aan Delhaize zo per tweewieler door de regen telkens weer een onvergetelijke ervaring is. Maar wat is er heerlijker dan je te laten rijden door de Nationale Spoorwegen en De Lijn, de MIVB en de TEC? Wat is er heerlijker dan geen parkeerplek te hoeven zoeken en geen tankstations langs de autoweg te moeten frequenteren? Wat is er geruststellender dan te weten dat je, zonder een nieuwe Citroën te kopen, ook je steentje bijdraagt om de aardkloot leefbaar te houden.

Want, met één wagen per twee, gaan we kijken naar An Inconvenient Truth. Want het milieu, daar moeten we toch met ons allen iets aan doen. Dat was op het nieuws, onlangs. We willen wel weten hoe dat zit met die opwarming, wat er ons te wachten staat. We willen weten van stormen en orkanen, weersveranderingen en misschien ook nog dat België mogelijks toch geen palmstranden zal krijgen. Ondanks die globale opwarming.

Haasten we ons daar heen, dan?

Categorieën: Maatschappij

12 reacties

lisa-marie · 11 september 2007 op 18:39

[quote]Waar moet iedereen zo dringend heen[/quote]
Heel eenvoudig niemand moet ergens dringend heen maar we moeten allemaal ergens op dezelfde tijd zijn.
Flexibele werktijden kan voor vele mensen een uitkomst zijn.
Ook denk ik dat wij eens moeten beseffen dat het een natuurlijk verloop is dat onze aarde veranderd ,kijk maar naar de historie.
Niet alleen maar de fabrieken, auto’s en apparaten en nog vele anderen factoren aanwijzen als opwarming van de aarde.
En ach ja om auto’s geef ik echt niets.

DreamOn · 11 september 2007 op 20:56

[quote]Je zal ons niet horen beweren[/quote]

Wie zijn die ‘ons’? Je hebt het steeds over ‘ons’ en ‘wij’. Dit geeft mij een gevoel van ergernis. Volgens mij schrijf je een column namens jezelf. Het kan toch niet zo zijn, dat alle Belgen jouw mening zijn toegedaan?

Ik vind het een saaie column om te lezen. Al die technische details over een auto interesseren mij totaal niet. Ook bij het opsommen van zoveel getallen kan ik een geeuw -en gaapgevoel niet onderdrukken.

En net als ik begin te denken dat je autoverkoper van beroep bent, ga je reclame maken voor het reizen per openbaar vervoer.

En net als ik denk, dat je column gaat over files en daardoor de overweging wat praktischer is, reizen per auto of per trein, gaat het ineens over het milieu… :eh:

Groetjes DO.

arta · 11 september 2007 op 21:37

[quote]Maar wat is er heerlijker dan je te laten rijden door de Nationale Spoorwegen en De Lijn, de MIVB en de TEC?[/quote]
En dan krijg je bij onze spoorwegen ook nog eens echt waar voor je geld. Vaak mag je namelijk, zonder extra kosten, de dubbele reistijd in de trein zitten. 😀
Op zich weet ik niet zo goed wat ik van jouw columns vind, eerlijk gezegd. Misschien moet ik gewoon aan de stijl wennen? Op de een of andere manier doet de schrijfstijl mij een beetje oud-Nederlands aan, wel leuk, maar lastiger leesbaar…

WritersBlocq · 11 september 2007 op 22:06

Op mij komt het je column heel fijn over. Juist door de technische details; die laten het imbeciele van futiliteiten als ‘wel-of-geen-i’tje-,vooral-als-het-dan-nog-wel-of-geen-róód-i’tje-is’ goed zien.
Ja, we vertonen SUV gedrag…

Groetje, Pauline.

nighthawk · 11 september 2007 op 22:21

DreamOn,

Die “ons” en “wij”, dat was een probeersel, blijkbaar niet zo geslaagd te noemen dus…

Die technische details, die zitten erin om, zoals een andere lezer intussen opmerkte, de zinloosheid van die specificaties aan te duiden. Verder les goûtes et les couleurs.

Misschien kan ik je volgen dat het een beetje hak op tak gaat.

De bedoeling was hier geen uitvoerige analyse maar eerder een esthetiserende uitwerking.

Verder ben ik het volledig met je eens 😀

Nighthawk

nighthawk · 11 september 2007 op 22:23

Mijn stijl is inderdaad nogal verschillend aan wat ik hier voor de rest zoal lees. Deze schrijfstijl ligt mij gewoon goed. Net een Dostojevski doorploeterd, misschien heeft hij iets teveel achtergelaten…

nighthawk · 11 september 2007 op 22:25

Pauline,

Dankuwel. Die futuliteitenrij heb jij inderdaad geïnterpreteerd zoals ze bedoeld is.

Jan

lagarto · 12 september 2007 op 07:31

Kortom Nighthawk, ik vind u een aanwinst. Ik hoop dat u blijft.
Au revoir, Lagarto

schoevers · 12 september 2007 op 08:21

Een zorgwekkende toestand is dat, Nighthawk! Rijd ik in een redelijk grote auto en breng jij in discussie dat ik een verlenging nodig heb. Wat moeten de buurvrouwen nu wel niet denken? Beter een kleine die steigert dan een grote die weigert.
Maar met jouw opvatting over het milieu ben ik het eens. Alleen het is een illusie te denken dat de auto kan blijven staan. Maak eens een ritje met mij van Woudsend naar Den Haag rond het spitsuur. 179 KM en 4 uur rijden, pardon meer dan twee uur stilstaan, omdat enkele stroken asfalt te smal zijn om verkeer door te laten. Datzelfde ritje huis-naar-huis per OV is nog dramatischer. Vier maatregelen om selctief te werk te gaan:
– meer asfalt op fileplaatsen
– nog schonere en zuiniger motoren
– goedkoop en goed openbaar vervoer (meer dan een boemeltje van Stavoren naar Leeuwarden.
– En……een plastisch chirurgische ingreep voor alle Hummerrijders!
(Overigens die laatste ingreep is kostbaar en bijna niet haalbaar omdat de Nederlandse vrouw liever een nieuwe keuken krijgt)

FatTree · 12 september 2007 op 09:06

Technische column die in een blad als TopGear zeker niet zou misstaan.

Ikzelf vond de tweede alinea het sterkst.

[quote]..jaag je er dus niet alleen twaalfeneenhalve liter kostbare vloeistof door, je staat ook niet minder dan vier seconden vroeger in de rij. Luchtgekoeld, dat wel.[/quote]

😆

DriekOplopers · 12 september 2007 op 09:53

Ik zie uiteenlopende reacties op deze column.

Ik vind het een uitstekend verhaal. Een doordenkertje. De boodschap is er voor de goede verstaander.

Dees · 13 september 2007 op 12:45

Ja, dat is dan weer waarom Vlamingen bedrevener zijn in taal dan Nederlanders. De zinnen zijn gecompliceerder en completer. Ik vind het heerlijk om ‘volle’ taal te lezen.

Iets meer van de door FatTree aangehaalde quote, zou het nog prettiger maken, de dosis daarvan mag iets hoger. Verder, mooi geschreven column.

Geef een reactie

Avatar plaatshouder