[i](spreken is zilver, korting is goud deel 2)[/i]
‘Personeel in winkels dom en laks…’ dat ene krantenbericht van enige weken geleden laat me toch nog steeds niet los. Die domme klanten hadden van het artikel gehoord, want zelf lezen kunnen zoals eerder gezegd niet. Natuurlijk waren ze het met het stuk eens. Zij worden ook altijd door ongeïnteresseerde en domme winkelbedienden geholpen…..nadat ze asociaal, ordinair, luidruchtig binnenwandelen. Klanten gaan vaak al met de eierwekker aan, de winkel in. Voordat ze de winkel in zijn proberen ze tijd te winnen door de auto op de, voor hen, beste plek te zetten; vaak is dat de invalidenparkeerplaats. Soms wens je het de klanten wel toe, dat ze ooit wél het recht hebben om die plek te gebruiken! Rennend gaan ze naar binnen, nu het nog kan.

Er is nog maar weinig tijd over. Snel proberen ze de verloren tijd in te halen, maar worden opgevangen door de ‘gemoedelijke’ rij bij de kassa. Puffende gezichten zijn te zien in de colonne wachtende mensen, alsof ze stuk voor stuk aan het bevallen zijn. “Hebben jullie het hier niet warm?” is de eerste ‘belangstellende’, doch zeikende vraag. “Nee, opvliegers en stress? Ik heb er geen last van.”

Boos, geïrriteerd, gefrustreerd kijken ze de kassamedewerker aan. Waarom? Waarom, moet een winkelbediende de klappen opvangen? Kan zij er iets aan doen dat je je leven niet op de rails hebt? Is zij de reden dat je nu te laat komt? Komt het door de kassamedewerker dat je pas bij de kassa, nadat je Godv*** dus al tien minuten puffend in die rij stond, je portemonnee pakt? Kan zij er iets aan doen dat je al je muntgeld kwijt moet? Kan zij er iets aan doen dat je, nadat je alles op de toonbank gedumpt hebt, nét niet aan € 6,85 in 5 centen komt? Dat je je pincode twee keer verkeerd intoets, omdat je een cijfercombinatie van vier cijfers niet kunt onthouden, kan ze ook niets aan doen toch? Als je na het vinden van je aantekening, de juiste code intoetst en je saldo te laag is, omdat de hoeren afgelopen week iets duurder uit waren gevallen, ook dan mag je de caissière niet boos aankijken, hoe durf je! “Spullen, even apart houden? Tuurlijk geen probleem….nee joh, kan gebeuren…”

Bekijk het eens positief. Je komt te laat, maar je kunt wel mooi die ‘suffe caissière-smoes’ gebruiken. Je zult zien dat je veel bijval krijgt van je medelaatkomers, ook foute klanten. Zo belangrijk is het toch trouwens niet om je kind van het kinderWEEK-verblijf te halen?

Laat ze er maar blijven, anders zijn we in het weekend weer de pineut. Mijn gebeden worden helaas niet verhoord, zou Hij doof zijn? Het vrolijke, opgefokte gezin komt binnen. Het kind uiteraard voorop. Als eerst maakt hij kennis met het automatische hekje, auw! Daarna de stelling, auw! Even gooit hij zijn ADHD-benen los en trekt een sprintje….. “Wat een slechte winkel zijn jullie! Mijn kind werd aangevallen door een invalidenwagentje, terwijl mijn kind van rechts kwam rennen!”

Een lastige situatie. Ik heb namelijk niets met kinderen, maar ook helemaal niets met die opgepimpte wagentjes met daarin invaliden en/ of bejaarden. En ja, eerlijk is eerlijk, hij had het wagentje wel op de cruisecontrole staan en dan is remmen als een kind de hoek om komt best lastig. Ook die witte stok met rode randjes in zijn mandje voorop, vond ik ook een beetje verdacht. Ik pakte mijn blocnote en schreef een proces-verbaal uit. “Foei, bejaard invalidenmannetje, u had beter moeten weten!”

Mams voelt dat ze tijd verliest. Mams kijkt vluchtig naar haar mobieltje om te zien hoe laat het is (waar is die nostalgische horloge gebleven?) en sleurt haar nog bloedende kind over de vloer op weg naar de uitgang. Paps scheldt nog even iedereen in de winkel uit en smijt nog even een paar potten latex op de grond. Behalve onder het bloed, zit zijn kind nu dus ook onder het latex. Gelukkig staat het schoonmaakteam al klaar, zodat mams, paps en kind in alle haast het pand kunnen verlaten. Ze worden aangemoedigd door de hele winkel. Spandoeken met kreten erop zijn voor hen gemaakt. En nu maar hopen dat ze op tijd komen voor hun volgende belangrijke afspraak…….

Categorieën: Maatschappij

12 reacties

ietje · 14 november 2005 op 17:20

Het eerste stuk van je column vind ik geweldig (tot en met’bekijk het eens positief), de rest wat minder omdat ik een mooie overgang mis. Dus hij had korter gemogen van mij.
Als ik je profiel niet had gelezen, zou ik gedacht hebben dat je zelf bij de Wibra werkt: nergens zijn kinderen en volwassenen namelijk zo lastig als daar!
Oef, het is al laat, zie ik op mijn MOBIELTJE, en ik moet nog effe snel naar een winkel.

Eddy Kielema · 14 november 2005 op 17:28

Ik heb een eenvoudige oplossing voor het wachten in winkels: meer personeel…

Discoverme · 14 november 2005 op 17:40

Ik heb een moeilijke oplossing voor het wachten in winkels: meer geduld….

Eddy Kielema · 14 november 2005 op 17:52

[quote]Ik heb een moeilijke oplossing voor het wachten in winkels: meer geduld….[/quote]
Nog meer geduld??

Bakema_NL · 14 november 2005 op 18:03

[quote]Ik heb een eenvoudige oplossing voor het wachten in winkels: meer personeel…[/quote]

Helemaal goed, dat is de oplossing.
Dan zie ik alleen 1 probleem……..de niet gewenste doorberekening hiervan aan de klant………….blijf dus maar gewoon wachten, de portemonneetjes zijn al zo krap.

bert · 14 november 2005 op 18:16

Het is de zoveelste supermarkt column, en wat mij betreft de slechtste tot nu toe. Ik heb hem dan ook niet uitgelezen.

momentje · 14 november 2005 op 19:05

In het verkeer noemen ze dit gedrag “bumperkleven” en krijg ik de neiging om lekker lang links te blijven hangen. 😡

Trukie · 14 november 2005 op 21:51

Drie keer ben ik aan deze column begonnen. Nu ben ik tot het eind gekomen.
Ook ik had op de helft een knip. Het eerste stuk was al wat overdone, maar nog herkenbaar. De tweede helft dreef toch wel wat te ver over.

Ik ben dan wel geen supermarkt experT, maar volgens mij ligt het ook wel aan het tijdstip waarop je de winkel in gaat.

Ik sta wel eens met een Unicefkraam in de hal van een van onze grote supers. Als je op vrijdag het verloop ziet tussen 16.00 een 21.00 uur of op een zaterdagmiddag, verandert het soort publiek per uur.

heupie · 14 november 2005 op 22:19

Het stuk spreek me aan. Herkenbare situaties. Leuk cinisch stukje. En inderdaad de tweede helft weglaten. Dan was ’t stukje beter en krachtiger geweest.

Geertje · 14 november 2005 op 23:31

[quote]Je zult zien dat je veel bijval krijgt van je medelaatkomers, ook foute klanten. [/quote]

Ik zeg niks! 😀

Leuke column!

Troy · 15 november 2005 op 00:53

Ik mag deze kunst van het overdrijven wel. Persoonlijk vind ik je teksten altijd iets Hans Theeuwen achtigs hebben. Ik hou van Hans Theeuwen dus deze column vind ik ook prima!

Li · 15 november 2005 op 19:56

Ik vergeet altijd in mijn haast de flessenbonnen in te leveren. Doe ik haast altijd na het afrekenen… 😀

Li

Geef een reactie

Avatar plaatshouder