Godverdomme! Ik heb er genoeg van. Waarom verdoe ik mijn tijd nog op die uit de lucht gevallen schoolbanken? Ik heb juist mijn cursus ‘sociologische gedragingen van de mensheid’ uit het raam gegooid en naar mijn professor gemailed dat ik wegens ‘uitzonderlijk logische reden’ niet deelneem aan zijn exaam, mijn laatste exaam alvorens ik op de arbeidsmarkt kan stappen. Ik zal kort uitleggen wat mij hiertoe heeft aangezet. In ‘walgboek 5’ (cursus sociologie nvdr.) staat de ene wetenschappelijke theorie na de andere beschreven. Allemaal gaan ze over de sociale gedragingen van de mens. Verzin de gekste theorie, en ik zal er een uitleg over geleerd hebben. Wat denk je hiervan, cusus sociologie pg 20: ‘Er is een zichtbare correlatie tussen ons favoriet speelgoed uit de kinderjaren en de toekomstige karaktertrekken en kwaliteiten. Dit houdt in dat kinderen die graag met pluche dieren of op boerderij spelen, later 84 procent kans maken om in een dierensector terecht te komen.’
Hoe bestaat het! Als ik dit doortrek kan ik er dus van uitgaan dat Sinterklaas, onze lieve kindervriend, ook een zelfstandige praktijk als waarzegger kan beginnen door in zijn speelgoedzak te kijken?

Wel mijn beste lezer, deze trend van wetenschappelijke onderzoeken wordt er bij ons ingedrild met de zwaarste boor die in te beelden valt.

Het wordt nog frusterender als ik in het jaaroverzicht van 2006 de ene geweldadige actie na de andere op het scherm zie verschijnen. In Brussel is er zelfs een 16-jarige jongen vermoord voor een MP3 speler. Niet voor een portefuielle vol met 500 euro-biljetten, wél voor een ordinaire muziekdoos!
En wat blijkt: de dader is eveneens een 16-jarige jongen. Met welk speelgoed heeft hij vroeger gespeeld cursus sociologie?

Zelf vraag ik mij af waarom ik al die nutteloze verplichte vakken als Duits heb gekregen. Ik heb verdorie gedurende 4 jaar wekelijks 3 uur het gebrul ‘Fraulein Schultz’ moeten aanhoren, en nog niet één verdwaalde Duits heeft mij sindsdien aangesproken. Gelukkig maar, want ik ken maar enkele woorden Duits zoals ‘Raus!’ en ‘Genug!’. Waarom heb ik ook het vak ‘knutselen’ gehad? Is er ooit iemand in de geschiedenis die iets knutsel-wonderbaarlijks heeft gedaan?

Nee, ze geven de jongeren liever een verdwaalde taal en op hol geslagen wetenschappelijke onderzoeken in plaats van een pakket basisnormen. ‘Hoe omgaan met mijn medemens’of ‘waarom mag ik niet doden’ klinkt natuurlijk minder aanlokkelijk\belachelijk naar de buitenwereld toe, maar is misschien wel meer efficiënt. Ik hoor u al komen: ‘Slisse, je denkt toch niet dat zulke lessen moordpartijen zullen doen ophouden?’

Natuurlijk niet, terechte opmerking trouwens. Maar waarom willen wij alles zo mooi verkopen naar de buitenwereld toe? Om 1 aartslelijke boom om te leggen moet ik een net uitgetypte kapvergunning van 29 euro aanvragen, waar ik dan nog eens 2 maand op kan wachten. Ter bescherming van het milieu zeggen ze dan.
Maar iedereen kan zomaar in 9 maand kinderen op de wereld zetten! Niet dat ik iets tegen kinderen heb, je zou mijn kinderwens eens moeten weten, maar is dit logisch?

Nee, alles staat in functie van 1 centraal aspect: het blijven draaiende houden van de vrije markt economie. Een perfect voorbeeld hiervan: Reclame onder een voetbalmatch! Nu mogen ze van mij veel, maar in het midden van een voetbalmatch een spotje van ‘DeltaLLoyd’ tonen? Dan heb ik nog liever dat ze de reclame in het matchverslag steken. Of lijkt een wedstrijd tussen Edwin van der Spar en Phillips Cocu u geen interessant avondje TV?

Veel doet het er ook niet toe wat ik denk, alle meningen zijn immers subjectief. Net zoals de reply-mail van mijn professor: ‘U doet maar, het is uw keuze. Indien u niet overgaat tot het afleggen van het desbetreffende exaam raad ik u aan om eens aan de Sint te vragen waar hij u vroeger zag terecht komen. Ik heb er alvast geen goed oog in’.

U zult niet verwonderd zijn indien ik zeg dat deze professor mij slechts één keer heeft gezien en slechts twee woorden tegen mij heeft gezegd: Genoeg Slisse, buiten!

Categorieën: Algemeen

7 reacties

arta · 23 januari 2007 op 14:54

De hele column had ik het idee dat je ergens naartoe aan het werken was, ondanks de vele omwegen kwam het maar niet…

pally · 23 januari 2007 op 15:13

Wat wil je nou eigenlijk zeggen? Dat het onderwijs niet deugt? Het zou je misschien nog wel kunnen leren wat lijn te brengen in je teksten.

SIMBA · 23 januari 2007 op 15:42

[quote]iedereen kan zomaar in 9 maand kinderen op de wereld zetten[/quote]
Geloof mij…niet iedereen kan dit.

Prlwytskovsky · 23 januari 2007 op 16:49

Goed: ik lees frustratie en een opsomming van wat er in die cursusboeken staat. Maar wat heb jij er uiteindelijk van geleerd? 😕

DreamOn · 23 januari 2007 op 20:51

Het eerste woord van je column stoort mij zodanig, dat ik niet meer verder wil lezen.

Chantalle · 24 januari 2007 op 00:21

Sorry, ik ben afgehaakt na 2 alinea’s. Belerende columns zeggen me gewoon niet zo veel.

Shitonya · 24 januari 2007 op 22:06

Krachtig begin en amusant einde, maar hetgeen ertussen spreekt ook mij niet erg aan. Er komt ook niet echt uit naar voren wat je nu wilt zeggen..en hij is iets te langdradig. Razen is prima, maar niet zoals dit..

Geef een reactie

Avatar plaatshouder