Van de week kwam mijn dochter naar mij toe met de vraag: ‘wat kun jij als moeder eraan doen als ik besluit vandaag niet naar school te gaan?’

Die vraag kwam onverwacht bij mij binnen. Er overviel me een gevoel van déja vu. Heb ik dit niet al eens eerder beleefd? Ik kneep mezelf in mijn arm om te checken of ik niet toevallig in een nachtmerrie zat, waaruit ik zo wakker zou worden. Maar helaas, er ontstond een blauwe plek op mijn arm: ik was klaarwakker.

‘Ja, zeg nou mam, wat kun je eraan doen?’ Dochterlief keek me triomfantelijk aan. Ze was zich duidelijk bewust van het enige juiste antwoord, namelijk dat ik er niets aan zou kunnen doen. Natuurlijk zou ik haar naar school kunnen brengen. Uit ervaring met haar oudere zus weet ik inmiddels dat dit nutteloos is. Als een puber echt dwars is, weet het de wegen wel te vinden om te doen wat het zelf wil, ongeacht wat de maatschappij inclusief ouders ervan vinden.

En dus gooide ik het over een andere boeg. Ik wees haar erop dat alleen zij kan bepalen hoe haar leven er uit gaat zien. Met andere woorden: ik triggerde haar eigen verantwoordelijkheidsgevoel. Want één ding heb ik inmiddels wel geleerd en dat is dat pubers voor vol willen worden aangezien. Ze willen graag bij de volwassenen horen en tja, daar horen ook bepaalde verantwoordelijkheden bij. Er ontstond zo een leerzame discussie.

De conclusie van dochterlief was – goddank – dat ze iets van haar leven wil maken. Ze heeft de wereld aan haar voeten en dit beseft ze zich terdege.  Met andere woorden: haar schoolperiode is een noodzakelijke periode om tot het uiteindelijke doel te komen: een goed betaalde baan met de nodige uitdagingen. Stilletjes vroeg ik mezelf af of de door mij gedoogde ‘baaldag’ van een paar dagen eerder er positief toe heeft bijgedragen.

Ach, mijn dochter. Natuurlijk heeft ze haar buien; ze kan soms dagen aan het mokken zijn omdat ze met het leven – en waarschijnlijk zichzelf – in de knoop zit. Op dergelijke momenten kan het hier heftig knetteren. Maar vaker laat ze mij versteld staan van haar visie op bepaalde dingen in het leven. Dan vraag ik mezelf af hoe het komt dat een vijftienjarige griet zo diepzinnig kan nadenken. Pubers leren van ons, de volwassenen. Jazeker. Maar ze zien vooral ook dingen die wij volwassenen in hun ogen anders, oftewel beter zouden kunnen doen. En dat houdt beide partijen scherp.

Dochterlief is gewoon naar school gegaan die dag. Haar vraag bleef me bij. Een aantal dagen heb ik er nog over nagedacht. Kinderen; we hebben ze te leen. Ik zal ook haar uiteindelijk moeten loslaten. Wat mij betreft wel met overzichtelijke stappen. Een nieuwe fase is aangebroken. Ik ben benieuwd wat haar volgende diepzinnige vraag zal zijn. Zolang vragen maar blijven leiden naar open communicatie met wederzijds respect, komt alles goed.


irma1969

Veelzijdig, ik wil niet in een hokje geplaatst worden. Turkije-gek, ben bezig de taal te leren en geloof me, dat is moeilijk. Gek op schrijven. Dat is begonnen in 2011, toen ik met mijn autobiografie (Ontheemd - Irma Puschnigg) ben begonnen. In 2012 is dit boek uitgekomen. Schrijf gedichten, korte verhalen en columns, heb mijn eigen blog. Grote wens: schrijven van een reisblog.

8 reacties

Libelle · 21 juni 2013 op 13:41

Goedlopend en vlot, doeltreffend geschreven. Prachtig zoals je eindigt met jouw remedie tegen dwarsliggen. Kinderen luisteren naar ouders, ook al geven ze het a priori niet toe.

Nachtzuster · 21 juni 2013 op 18:10

Als alleenstaande moeder heb je het niet altijd makkelijk, denk ik maar zo. Zeker niet met pubers in huis. Knap hoe je goed inspeelt op ‘provocerende’ vragen en de verantwoordelijkheid teruglegt. Mooie column! De goede opbouw en dito grammatica is een verademing om te lezen.

SIMBA · 22 juni 2013 op 10:10

Wat een prettig stukje om te lezen, mijn complimenten! Respect, complimenten, waardering en verantwoordelijkheid daar groeien pubers nóg harder van dan al die boterhammen die ze eten 😀

    irma1969 · 22 juni 2013 op 14:16

    Bedankt voor al die positieve reacties die ik hier krijg. Ik word er een beetje verlegen van. Een boost om hiermee door te gaan! :-))

arta · 23 juni 2013 op 11:13

Eigenlijk moest ik om de tweede alinea even lachen. Als deze vraag al een nachtmerrie is, ben je een gezegend ouder 😀

Goed geschreven, Irma, hier en daar een tikje belerend, wat voor mij achterwege gebleven had mogen worden en vervangen voor wat jus. 😉

    irma1969 · 24 juni 2013 op 19:00

    Hoi arta,
    Geloof me dat ik in mijn handjes knijp met de puberdochter in dit stukje beschreven. Haar oudere zus is van loverboys naar instellingen geweest en heeft de meeste soorten drugs wel gebruikt. De dochter die me deze vraag stelde is vergeleken met haar zus een ‘makkelijke’ puber

Harrie · 24 juni 2013 op 18:18

In gesprek blijven met elkaar is heel belangrijk. Liefst in dezelfde taal. Duidelijk articuleren en korte zinnen gebruiken. Het puberbrein in volle ontwikkeling kan namelijk niet veel informatie gelijktijdig verwerken. Hetzelfde geld voor de nonverbale communicatie. De knuffels en kusjes dus zeer kort houden want anders wordt de boodschap verkeerd uitgelegd. Een beetje loslaten mag altijd. Maar niet te veel. Zolang je maar verbonden blijft door een rekbaar elastiek. Want ze komen en gaan die puberkwaaltjes. Het wordt vaak zelfs doorgegeven aan de volwassenheid, sterker nog. Zelfs bejaarden hebben er vaak nog last van. Groetjes Harrie.

Sagita · 25 juni 2013 op 10:40

Ja blijven praten en ze de realiteit van het leven voorleggen. ‘Wat wil? Tevreden met een absoluut minimum? Kippenvleugeltjes vouwen in een fabriek? Of naar school en een goede opleiding volgen. Iets gaan doen waar je hart ligt. Mijn oudste zoon kon zich af en toe een baaldag heel goed permitteren en knapte daar lekker van op.
Puberende kinderen zouden eigenlijk met heel andere dingen bezig moeten zijn. Een paar jaar met elkaar op een boerderij en in de natuur. Ze lekker uit laten puberen zonder al dat stampwerk.
groet Sa!

Geef een reactie

Avatar plaatshouder