Als treinreiziger word je op de proef gesteld. Je moet een ijzeren geduld hebben, stalen zenuwen, het uithoudingsvermogen van een Keniaanse marathonloper en niet bang zijn voor kleine ruimtes. Waar zouden we zijn zonder de trein? Veilig in de auto of anders op tijd op ons werk. Een paar incidenten van afgelopen week.

Op 10 januari heeft de Nederlandse Spoorwegen een trein ontruimd op station Voorburg. De trein was onderweg van Gouda naar Den Haag. Deze raakte bij stops in Zoetermeer en Den Haag-Ypenburg zo overvol dat de reizigers in ademnood raakten [url=http://www.ad.nl/denhaag/article978036.ece](Bron AD)[/url].
Op zaterdag 13 januari ontspoort een trein net buiten het station in Tilburg [url=http://www.omroepbrabant.nl/news.aspx?id=75563](Bron: Omroep Brabant)[/url].
Afgelopen zondag 14 januari breekt de intercity tussen Venlo en Den Haag in tweeën [url=http://www.ad.nl/rotterdam/drechtsteden/article990312.ece](Bron: AD)[/url].

En ik maar denken dat ze met het gele gevaar de Chinezen bedoelden.

Over het Oosten gesproken… De Trans-Siberië Express rijdt van Moskou naar Wladiwostok, een traject van een slordige 10.000 km door alle jaargetijden heen. Deze trein is altijd op tijd. Ik heb ze daar ook nog nooit gehoord over bladeren op de weg. En dan hebben we in Nederland nog wel een gematigd zeeklimaat. Ik heb een nieuwe slogan voor de NS. “En als de trein al rijdt, dan is hij zelden op tijd.”

Ondanks de talloze vertragingen heeft de directie van de NS per 1 januari besloten de prijzen te verhogen – al is het maar met 0,9% (Bron NS). Je mag blij zijn, als je in de spits een zitplaats hebt. Ik stel voor om 50% van je kaartje terug te krijgen, als je geen zitplaats hebt. Je betaalt toch ook meer voor een kaartje eerste klas.

“Zelfs de verste reis begint met de eerste stap”, zei een filosofische Chinees. De eerste stap is om de NS te nationaliseren. En bij elke vertraging kamervragen stellen. Als de overheid haar burgers respecteert, de files en milieuvervuiling wil aanpakken, dan begint ze met de NS.


10 reacties

Trukie · 26 januari 2007 op 13:15

[quote]Ik stel voor om 50% van je kaartje terug te krijgen, als je geen zitplaats hebt. Je betaalt toch ook meer voor een kaartje eerste klas.[/quote]

Ik steun jouw voorstel.
Maar dan ook maar meteen in de tram doorvoeren.

Yannick · 26 januari 2007 op 13:21

[quote]Je mag blij zijn, als je in de spits een zitplaats hebt.[/quote]

Ik ben als ik ’s ochtends de trein pak al blij dat ik er nog in kan staan en niet op de volgende moet wachten.

SIMBA · 26 januari 2007 op 16:32

Inderdaad, met de trein reizen in de spits is erg!
Maar ja, met de auto in de spits is ook meestal erg 😕
Ik ben in de luxe positie dat ik de spits zoveel mogelijk kan vermijden en dat doe ik dan ook.[quote]En ik maar denken dat ze met het gele gevaar de Chinezen bedoelden[/quote]
😆

EpMeijer · 26 januari 2007 op 16:34

Niet dat je ergernis onterecht is, hoor, maar hij is zo weinig origineel, vind ik.

arta · 26 januari 2007 op 19:48

[quote]En bij elke vertraging kamervragen stellen. [/quote]
Dan komen ze in Den Haag nergens anders meer aan toe!
🙂

Dees · 27 januari 2007 op 09:44

Er is toch ook sprake geweest van een derde klas? Staanplaatsen? Mss dat Driek dat weet.
Er zitten wel leuke stukjes in je column, maar een beetje meer sjeu, of een andere invalshoek zou wel leuk zijn geweest.

Shitonya · 27 januari 2007 op 13:29

Mja..je raakt eraan gewend. Dat krijg je ervan als er teveel mensen op de wereld zijn. En als de mensen zich dan irriteren aan het staan in de trein of de files dan denk ik ook “laat je godverdomme castreren of neem gewoon geen kinderen. Dan is de toekomst in ieder geval file vrij.

datmensinkenia · 27 januari 2007 op 20:21

Ik ben het 100% met je eens – maar als je de NS niet geweldig vindt, moet je een paar maanden forens worden in en rond Londen. Je krijgt van mij 10 pond als je niet gillend terug naar Nederland reist – danwel met de boot, auto of vliegtuig.

DriekOplopers · 27 januari 2007 op 21:49

Allereerst: herkenbaar verhaal. Inhoudelijk grotendeels in orde, afgezien van de conclusie.

Eerst even over de vraag van Dees: [quote]Er is toch ook sprake geweest van een derde klas? Staanplaatsen? Mss dat Driek dat weet. [/quote]
Ja, daar was sprake van, maar niet bij de NS. Lovers-Rail (een rondvaartbotenbedrijf met railplannen) had een concessie gevraagd voor o.a. een treinverbinding tussen Amsterdam en Utrecht via Hilversum. De goedkoopste kaartjes zouden dan aan staande reizigers worden verkocht. Deze dienst is nooit goed van de grond gekomen (en bovendien, hoe handhaaf je een zitverbod?), de spoorafdeling van Lovers is overgenomen door een Frans bedrijf, de rijtuigen staan in de buurt van -ik meen- Mulhouse weg te roesten en de concessie is weer ingetrokken.

Dan nog over de vraag of een overheidsbedrijf per definitie goed vervoer biedt. Neen. Driewerf Neen. Het allerslechtste openbaar vervoer in Nederland wordt geboden door de RET te Rotterdam. Een 100% overheidsdienst (tot 1 januari jl.).

Ander voorbeeld; De ambtenaren (!) van het Stadsgewest Haaglanden hebben belangrijke veiligheidsproblemen mbt de wissels van RandstadRail verzwegen voor de Inspectie Verkeer en Waterstaat ten tijde van het verlenen van de vergunning voor het gebruik van de sporen en wissels. Naar aanleiding daarvan is een treinstel ontspoord op een wissel en raakten 17 reizigers gewond. Reizigersvereniging ROVER overweegt een aanklacht wegens poging tot doodslag. Dus om nou te zeggen dat OV bij de overheid in goede handen is…

Maar ik heb je verhaal wel met plezier gelezen.

Zo. Nu stoppen, Driek, anders gaat het op werken lijken 😉

Bitchy · 28 januari 2007 op 19:18

Uit principe reis ik niet met het gele gevaar en als ik de columns hier zo lees, is dat een van de weinige dingen die ik hoog moet houden!

Geef een reactie

Avatar plaatshouder