Een Nederlandse rechter heeft bepaald dat een mannelijke sollicitant (niet geheel toevallig een moslim) mag worden afgewezen voor een baan als cliëntmanager bij de afdeling sociale zaken van de gemeente Rotterdam. Omdat hij vrouwen geen hand geeft. Vrouwen zouden zich gekwetst kunnen voelen omdat het botst met hun verwachtingspatroon. Waarschijnlijk had de rechter daarbij geen moslima’s in gedachte. Wat voor de één een houvast in het leven is, omdat het nu eenmaal zo hoort, is voor de ander vanwege zijn geloof een doodzonde. Wat de de één niet mag is moeten voor de ander. Waar je in gelooft en hoe je denkt dat het hoort, dat zijn de kroonjuwelen van elke cultuur.

De beste manier om een verschil van opvatting op te lossen is meestal het compromis. Water bij de wijn. De soep niet zo heet eten als hij opgediend wordt. Als het gesteggel over het handenschudden gewoon een kwestie van smaak, hooguit een verschil van mening was en niet een botsing tussen de islamitische en westerse culturen, dan lag de oplossing voor de hand! Ruimdenkende Nederlandse moslims en intelligente tolerante autochtone Nederlanders zouden moeiteloos een manier kunnen verzinnen waarop ze elkaar (m/v) kunnen begroeten. Het compromis dringt zich gewoon op. Niet een hele hand geven maar 2 of 3 vingers. Of zoiets. Maar zodra mensen zich beroepen op hun cultuur worden compromissen lastig. Voor cultuur kies je niet, het overkomt je. Veel heb je er dus niet over te zeggen. Cultuur is taai en weerbarstig. Het is de wil van God (Allah), het staat zwart op wit, het hoort nu eenmaal zo (en niet anders), we zijn het zo gewend, wij zijn normaal en de ander is gek. Van buitenaf ziet cultuur er een stuk minder onontkoombaar uit dan van binnenuit.

De moslim die geen vrouwenhanden schudt, vindt dat de rechter zijn vrijheid van godsdienst uitholt. Tegenstrijdig klinkt dat eigenlijk, vrijheid van godsdienst. Wie een godsdienst aanhangt, ziet per definitie af van een deel van zijn vrijheid om zelf te bepalen hoe hij over bepaalde dingen denkt, over wat mag of niet mag en wat juist moet. Om licht te brengen in vraagstukken van de moderne maatschappij worden vage passages in oeroude geschriften uitgewrongen om verborgen antwoorden boven water te krijgen. Nog tegenstrijdiger is misschien dat niet alleen in de islamitische maar ook binnen de westerse cultuur, die vrijheid hoog in het vaandel draagt, zonder moeite afgezien wordt van bepaalde vrijheden. Als het over groeten gaat bijvoorbeeld. De rechter in de Rotterdamse kwestie benoemde handenschudden tot de “gebruikelijke” manier van groeten. Een constatering die in de visie van die rechter niet zonder consequenties mag blijven.

De afdeling sociale zaken van Rotterdam had de man in dienst willen nemen als hij niet geweigerd had een vrouwelijke werknemer van personeelszaken de hand te schudden. Het zou me verbazen als dat waar is. Ik heb hem op de radio gehoord en helemaal afgezien van dat handenschudden leek hij me geen innemend type. Geen teamplayer, niet iemand met wie je gezellig een borrel gaat drinken (waarschijnlijk mag hij niet eens). Om uit de juridische sfeer te blijven had ik het als gemeente Rotterdam anders gespeeld. Gewoon een briefje sturen. “Andere kandidaten voldoen beter aan het gestelde functieprofiel. Wij bedanken u voor uw belangstelling en wensen u veel succes bij het vinden van een passende functie” Een betrouwbare methode om types waar je geen zin in hebt, af te serveren. Na een aantal van die brieven was hij misschien zelf wel op een idee gekomen. Welbegrepen eigenbelang is het enige middel dat opgewassen is tegen rechtlijnige culturele voorschriften. Misschien zelfs tegen opvattingen over wat gebruikelijk is.


13 reacties

lisa-marie · 28 augustus 2008 op 10:05

[quote]Wat voor de één een houvast in het leven is, omdat het nu eenmaal zo hoort, is voor de ander vanwege zijn geloof een doodzonde. Wat de de één niet mag is moeten voor de ander. Waar je in gelooft en hoe je denkt dat het hoort, dat zijn de kroonjuwelen van elke cultuur.[/quote]

Helemaal mee eens , precies de kern verwoord.

Kees Schilder · 28 augustus 2008 op 11:25

[quote]De beste manier om een verschil van opvatting op te lossen is meestal het compromis. Water bij de wijn. De soep niet zo heet eten als hij opgediend wordt. A[/quote]

Daar zou ik het mee eens kunnen zijn.Maar dat ben ik niet omdat die moslim de baan helemaal niet wilde.Wat hij wilde was media-aandacht, wetende dat dit issue de discussie weer hoog zou doen oplaaien.
Dat is hem gelukt.Want het enige wat deze fundementalist wil is haat zaaien.En dat lukt weer.Helaas

Maurits · 28 augustus 2008 op 11:35

Ha die Kees. Ik wil het juist uit de cultuurclash-sfeer houden. En niet alleen islamcultuur belemmert de vrijheid. Voor het oplossen van dit specifieke geval had ik ook een ideetje. In de laatste alinea, lees maar!

priet · 28 augustus 2008 op 14:55

Hoi,

Ik vond de tekst een beetje rommelig. Even afgezien van de inhoud – waar de eerdere reacties over gaan – vind ik dat je jezelf herhaalt en nogal afdwaalt van het punt dat je wilt maken. Je wilt een column schrijven over het oordeel van de rechter en over het feit dat de sollicitant z’n poot stijfgehouden heeft. Ik vind het aandragen van ideeën hoe de gemeente de rechtszaak had kunnen voorkomen dan ook minder thuishoren in een stuk als dit. Als column vind ik het geheel niet zo sterk.

Wat ik wel een mooi statement vind (dus toch even een beetje inhoud, en dan een stukje waarmee ik het roerend eens ben :)):

“Tegenstrijdig klinkt dat eigenlijk, vrijheid van godsdienst. Wie een godsdienst aanhangt, ziet per definitie af van een deel van zijn vrijheid om zelf te bepalen hoe hij over bepaalde dingen denkt, over wat mag of niet mag en wat juist moet.”

Maurits · 28 augustus 2008 op 15:09

Beste Priet, Het is me een beetje een raadsel waar je uit op denkt te maken dat mijn doel was om over het oordeel van de rechter te schrijven of over de sollicitant. Mijn stuk gaat over de macht van cultuur over het individu. De gerechtelijke uitspraak was een mooie casus om het aan op te hangen. Het is een slecht idee voor een lezer van een stuk om te proberen zich in de schrijver ervan te verplaatsen. Gewoon lezen wat er staat is verreweg het beste.

Neuskleuter · 28 augustus 2008 op 18:04

De quote die Priet aanhaalt, vind ik zeker de complimenten waard. Net als de rest van dit stuk.

Ik heb nog een suggestie voor die groet: zullen we net als in China gewoon een buiging maken? Een vriendelijk knikje, waarbij je je niet meer af hoeft te vragen of die ander zijn handen wel heeft gewassen na het toiletbezoek. Een sollicitant hoeft niet meer bang te zijn voor kleffe zweethandjes, een dominant persoon hoeft niet meer zo hard te knijpen. Ik zie het al voor me.

Je laatste alinea vind ik wel de meest diplomatieke oplossing, maar het gaat het probleem niet uit de weg. Het negeert de situatie slechts.

Prlwytskovsky · 28 augustus 2008 op 19:00

[quote]De moslim die geen vrouwenhanden schudt, vindt dat de rechter zijn vrijheid van godsdienst uitholt[/quote]

Nou kijk, als ik dit lees dan is mijn eerste gedachte: ’s lands wijs-’s lands eer. Dus als je in Nederland bent dan is handen schudden de “mode”; van uitholling is dus geen sprake. Aanpassen zou dan een optie zijn of anders ….. niet zeuren en terug naar je afkomst.

priet · 28 augustus 2008 op 19:03

Hoi Maurits,

Hm, juist ja. Je als de lezer niet mogen verplaatsen in de schrijver; dat schept nogal een afstand. Bovendien staat er wat er staat, en lees ik wat ik lees.

Ik lees de eerste alinea, denk te begrijpen waar je column over gaat, maar je dwaalt af en ik kan je maar met moeite volgen. In mijn reactie probeer ik te verwoorden waar ‘m volgens mij de kneep zit. Ik denk dus: maak je onderwerp smaller, dan is je statement des te duidelijker. Nu is het van alles een beetje (dat bedoel ik ook met ‘rommelig’) en van niks overtuigend veel. Vind ik dan he.

C’est ça 😉 ’t Is ook maar een idee hoor!
Groetjes, priet

axelle · 28 augustus 2008 op 20:37

Dan vind ik de redenen van een werkgever om een werknemer niet in dienst te nemen toch interessanter. Over racistische honden enzo. 😉
Tijdsverspilling.

Maurits · 28 augustus 2008 op 22:06

Priet, het enige dat ik zinvol vind om over je opmerkingen te zeggen is dat het de vrijheid van de schrijver is om een onderwerp zo aan te pakken als hij/zij wil. En dat is niet altijd volgens het grote leerboek ‘Hoe schrijf ik een column?’ Een columnist mag zijn lezer best verrassen met een onverwachte wending. Vooral als het essentieel is voor de argumentatie. Als je mij niet kan volgen, is de column waarschijnlijk niet voor jouw smaak geschikt. groetjes Maurits

pally · 29 augustus 2008 op 00:19

Ik vind het best een goed stuk, Maurits. En je creatieve voorstel 2 of 3 vingers te geven vind ik ook wel aardig.(hoewel je weet dat dan volgens het spreekwoord de hele hand genomen wordt….).
Het stuk waarin je ingaat op de persoonlijkheid van de betreffende man en de manier waarop ze hem hadden kunnen afserveren vond ik wat minder sterk.
Het haalde mijns inziens de lijn een beetje uit je stuk. Het eind is m.i.weer sterker.
Ik vind overigens wel dat je een vlotte pen hebt.

groet van Pally

Maurits · 29 augustus 2008 op 00:43

Dank je Pally. Ik maak graag gebruik van alle vrijheden die de schrijver heeft. Het liefst trek ik me niets aan van heersende schrijfculturen. Ik sta mezelf dus toe om even af te wijken van de grote lijn in mijn verhaal. Als dat een doel dient. Maar is het wel afwijken? Door het te doen dreef ik de spot met een zinloze cultuurclash die toch niet redelijkerwijze oplosbaar is. Precies waar deze column over gaat.

FatTree · 4 september 2008 op 13:35

Je hebt een aardige schrijfstijl, en het is duidelijk dat je goed nadenkt voordat je een stuk schrijft.

Ik vind het alleen jammer dat dit direct het beste stuk zal zijn wat je ooit gaat inzenden, aangezien je zachtgezegd slecht met kritiek omgaat.

Geef een reactie

Avatar plaatshouder