Langzaam aan komen de verkiezingen weer dichterbij. Iedere partij komt met spannende voorstellen, want er moet immers 30 miljard euro bezuinigd worden, dat is heel wat. Elke partij komt met belachelijke voorstellen om 30 miljard euro tevoorschijn te toveren. Van het afschaffen van de studiefinanciering tot het afschaffen van de hypotheekrenteaftrek. Al deze dingen zijn zeer ingrijpend en ook zeer omstreden om te doen. Toch moet het, want zo kan het ook niet verder. Maar als je jezelf als partij dan toch naar voren wil brengen moet je echt met een sterk en spectaculair idee komen, iets progressiefs, gedurfd. Nu wil ik al wel even kwijt dat de PVV hier niet in meetelt, ook zij hebben een heel spectaculair en gek idee, dat hun uniek maakt, maar dat is een heel discutabel en sterk in de strijd met de grondrechten, en niet direct iets waar Nederland zoveel beter van wordt. Nee, de PVV begrijpt regeren niet helemaal, regeren is beleid voeren, niet ideeën verzinnen.
Maar wat is dan wel een sterk progressief punt, waarbij ook nog eens flink kan worden bezuinigd. Want niemand wilt dat er op zijn ministerie wordt bezuinigd, maar toch zal het geld ergens vandaan moeten worden gehaald. Maar ik heb nog iets bedacht, dat nog in geen één partijprogramma staat, terwijl het nog wel eens een geweldige vooruitgang kan gaan betekenen.

Waar gaan we namelijk op bezuinigen, onderwijs inderdaad, en dan wel het middelbaar onderwijs. Nu is dit al direct pijnlijk en wordt dit waarschijnlijk op dit moment al afgekeurd, maar ik ben nog niet uitverteld. Vanochtend las ik namelijk een artikel in de volkskrant waarin stond dat 7% van de scholen onder de maat presteren, en één op de vijf leraren niet goed les geeft. Schokkend klinkt dat, maar ik weet zeker dat iedere leerling zo vijf leraren op kan noemen die niet naar behoren lesgeven. Dit omdat ze geen orde kunnen houden of niet goed kunnen uitleggen.

Leraar is eigenlijk meer dan een onderwijs diploma, het is een gave, een talent. Het talent om voor een groep te kunnen staan, orde te kunnen houden, plannen, uitleggen en bovenal meevoelen met de leerlingen, er moet een band zijn,natuurlijk er is altijd wel wat onenigheid, maar het moet niet zijn dat leerlingen een standaard afkeer hebben tegen een leraar.

Nu is het mijn idee om in het kader van de bezuinigingen leraren eruit te halen, en dan wel de leraren die onder de maat presteren. Aangezien een leraar die naar behoren lesgeeft zeker vier keer zoveel stof kan behandelen dan een leraar die onder de maat presteert. Als alle slecht presterende leraren er dan uit zijn, blijven er nog een groep over van talenten, gerespecteerde mensen die hun vak met liefde uitoefenen en er ook bereid zijn moeite voor te doen. Nu kan je wel zeggen waar wordt er dan op bezuinigd… Nou, de leraren die nog overblijven blijven evenveel les geven, alleen aan meer klassen, dit houd in dat de hoeveelheid lessen per vak omlaag gaan, maar aangezien dit door de goede leraren wordt gegeven wordt de stof dus als het goed is ook sneller begrepen en opgenomen. Zo kunnen er dus enorme bedragen worden bespaart.

Nu is dit idee zeer radicaal, en zal het zeker ook op veel tegenstand stuiten, maar het is wel goed uitvoerbaar en brengt veel geld in het laatje.

Dus vanaf nu is leraar zijn geen mensen met diploma’s, maar met talenten.

[i]Stijn de Bliek[/i]


4 reacties

leipelullo · 27 april 2010 op 14:55

Wel een leuke tekst hoor, alleen denk ik dat een school ook niet zijn beste leraren gaat ontslaan, maar juist de slechte…

Nog even iets over je spelling.
Heb je het einde van de tekst wel een keer doorgelezen toen je klaar was, want er zitten in de laatste alinea’s een paar grammaticale fouten, die het lezen nogal verstoren.

Groet

Avalanche · 27 april 2010 op 16:59

Nogal een wonderlijk bezuinigingsvoorstel, gezien het enorme lerarentekort. De kwaliteit van het onderwijs holt achteruit, niet in de laatste plaats doordat leraren nu al vaak overbelast zijn. Ik moet er niet aan denken, hoe het zal gaan als de wat minder getalenteerde leerkrachten het veld moeten ruimen.

Kwiezel · 27 april 2010 op 18:10

Stijn, ik vind het een origineel voorstel. Punt van Avalanche klopt helaas ook, we hebben een behoorlijk lerarentekort, zeker aan goede exemplaren. Dat neemt niet weg dat we de goede zouden kunnen belonen naar prestatie, waardoor de mindere worden aangespoord om beter te gaan presteren. Doel is optimalisatie van het vak, zodat we het werk uiteindelijk met minder leraren af kunnen. Ga ermee naar een partij zou ik zeggen.

Enne, met die spelfoutjes benadruk je wel op een mooie manier de behoefte aan goede leraren 🙂 keep up the good work

LvanLier · 27 april 2010 op 21:31

Het aantal spel- en stijlfouten in jouw -overigens zeer creatieve- column is recht evenredig aan het aantal taalfouten in het partijprogramma van de PVV. Dat dan weer wel…

😉

Geef een antwoord