De horeca is al tijden lang een onderwerp waarover veel discussie ontstaat. Als het niet over de service is, is het de kwaliteit en dan nog niet te spreken over de prijzen die betaald moeten worden.

 

Dat laatste is meestal het meest voorkomende onderwerp wat trouwens ook niet raar is in dit koude kikkerlandje waar de mensen al bekend staan om ‘krentenkakkers’. Waar ik al jaren lang werkzaam ben in de horeca, verbaast het mij nog steeds hoeveel mensen voor een duppie of de eerste rang willen zitten. De laatste tijd is het weer tijd voor de Nederlandse mens die kraanwater eist.

 

Kraanwater is toch de laatste tijd een van mijn grootste ergernissen. Mensen eisen gratis kraanwater en kijken ook raar op wanneer het niet geschonken wordt. Nu wil ik niet zeggen dat kraanwater verbannen moet worden uit de horeca, maar het eisen van gratis kraanwater gaat te ver. Het mooie etablissement waar u een drankje nuttigt blijft natuurlijk niet bestaan wanneer iedereen kraanwater besteld. Nu zijn de kosten voor kraanwater te verwaarlozen, maar denkt u wel na over de andere kosten? Het personeel wat er loopt, de muziek die u luistert, het glas waar u uit drinkt wat afgeschreven en schoongemaakt moet worden, het ligt wat er brand, de kachel die aan staat, de tafel waar u aan zit en zo kan ik nog wel even doorgaan. Al deze kosten moeten natuurlijk terug verdient worden, wat niet gaat lukken met een terras of restaurant vol glazen kraanwater.

 

Ook een glas kraanwater ernaast is veelbesproken. Nu is het niet gek om een glas kraanwater naast een consumptie die betaald is te krijgen, maar dan zijn er toch veel mensen die de consumptie als excuus bestellen. Eén glas cola word gedronken bij het diner, 5 glazen water worden weggedronken. Weer een irritatie voor de uitbater die anders misschien 5 glazen cola meer had verkocht.

 

Mijn advies aan die mensen is als volgt. Ga op het terras zitten en bestel wat je wilt drinken in plaats van wat is het goedkoopste. Het goedkoopste is namelijk altijd door thuis wat te drinken in plaats van een horecabedrijf. Je gaat tenslotte niet naar een café, hotel of restaurant om goedkoop te eten of te drinken. Je komt er voornamelijk voor de sfeer en de ervaring.


5 reacties

Dees · 17 juli 2015 op 19:09

Tja, ik behoor tot de klanten die naast een goede fles wijn, kraanwater bestellen. Als preventief antikatermiddel. Krijg ik dat er niet bij, moet ik verplicht een dure fles designwater bestellen om de schedelpan te beschermen, zie je mij niet retour. Uit principe.

Geen kraanwater serveren vind ik verschrikkelijk ongastvrij. Een beetje slimme uitbater doet een tak munt en een schijf citroen met ijsblokjes in een kan en zet deze standaard op tafel. Kost weinig en geeft een goed gevoel. Ik kom eerder terug bij een goed gevoel en bestel ook minder zuinig bij een goed gevoel. Dus ziehier de andere zijde van de medaille.

troubadour · 17 juli 2015 op 19:23

Werkelijk een dwalend, eenzijdig stuk, dat rammelt aan alle kanten. Ik leg niet eens uit waarom. Stoot je neus zelf maar!

Meralixe · 17 juli 2015 op 19:48

Hm, welkom horekenner mag ik hier horecakenner uit afleiden?
Gemakshalve laat ik een eventuele stellinginname maar links liggen daar uw eigenzinnige mening ons tot herhaling toe in de strot geduwd is. Door in deze korte column maar liefst tien keer ‘kraanwater’ te gebruiken weten we het ondertussen wel.

Enkele kromme zinnen en te pas en te onpas gebruikte (te grote) witregels tonen aan dat er nog verschrikkelijk veel is te leren.

Dus, voor uw tweede column, als ’t kan, alhoewel ik de vrijheid van meningsuiting niet in ’t gedrang wil brengen, een dan toch enigszins vriendelijker onderwerp naar de lezer toe kiezen, de boel voor jezelf luidop lezen zodat die kromme zinnen er nagenoeg uit zijn en de witregels plaatsen waar deze gevoelsmatig thuis horen.
Succes verzekerd!!! :inlove:

Ferrara · 17 juli 2015 op 20:33

Ho even, ik wil graag betalen voor een goede maaltijd en een goed glas wijn. Een karaf gewoon kraanwater, daar is toch niks mis mee. U beschrijft alsof er klanten op het terras neerstrijken en alleen maar kraanwater willen, liefst gratis. Dat kan natuurlijk niet. Maar uitgebreid dineren en wijn drinken, dan kan een dergelijke karaf toch geen bezwaar zijn. de tijden van een aparte waterkaart zijn echt geweest.

Esther Suzanna · 18 juli 2015 op 00:41

Water is een recht, geen voorrecht. Het is gratis, ook voor ondernemers.

Heikel onderwerpje. Ik vind het juist schandalig als je naast je espresso of karaf wijn géén water krijgt. Het zou standaard geserveerd moeten worden in plaats van verplicht te zijn tot een flesje Spa/Chaud fontaine…met of zonder prik à la 3 euri.

Geef een reactie

Avatar plaatshouder