Even met het Ministerie van Infrastructuur gebeld: “Goedemorgen, Oplopers hier. Mevrouw Schultz van Asfalt in de buurt?” De vriendelijke telefonist liet mij weten dat wegens een rekenfout de bewindsvrouwe pas eind 2012 weer beschikbaar zou zijn. Daar nam ik uiteraard geen genoegen mee, en dreigde, dat ik alles op alles zou zetten om haar nieuwe, door mij verzonnen bijnaam onder de aandacht van een zo groot mogelijk publiek zou brengen. Dat hielp. Ik werd doorverbonden, en snibbig vroeg Melanie Schultz van Asfalt wat ik van haar moest. “Tijd voor hom of kuit, Melanie. Die grote waffel van je begint me nogal de keel uit te hangen. Jij met je praatjes over de reiziger-met-een-hoofdletter-R en dat soort hypocriet geneuzel. Schei toch uit!” Nogal uit de hoogte vroeg Melanie Schultz van Asfalt mij, waar ik dat affreuze woordgebruik op meende te mogen baseren. Dus ik vervolgde: “Wel een opgeheven vingertje opsteken naar de NS en ProRail, maar ondertussen zelf een greep in de kassa doen. Ja ja! Een mond vol over de reiziger die op de eerste plaats moet komen, maar intussen de dringend noodzakelijke spoorverdubbeling tussen Almere en de Randstad zo’n beetje wegsaneren. Weet je waarom het in de trein zo stinkt naar vis? Reizigers worden als haringen in een ton vervoerd.” De incompetente bewindsvrouwe sputterde tegen dat er een rekenfout was gemaakt, waardoor het besluit over de spoorinfrastructuur moest worden uitgesteld tot eind 2012. Dat het geld nu eenmaal doelmatig moet worden uitgegeven. Dat reizigers heus nog wel even wat langer konden staan, omdat ze dat toch al zo waren gewend. Ik ontplofte: “Wanneer wij als samenleving willen, dat iedereen altijd met de trein mee kan gaan, dienen we in ons land wel voldoende spoorrails aan te leggen om al die benodigde treinen op een fatsoenlijke manier te laten rijden. Dus je kan twee dingen doen. Zeggen dat het OV altijd voor iedereen beschikbaar moet zijn en als overheid dat dan ook faciliteren, of besluiten dat je het geld er niet voor over hebt, maar er dan ook mee ophouden, de NS en andere vervoerbedrijven nog op hun maatschappelijke verantwoordelijkheid te wijzen. Meer smaken zijn er niet. O ja, nog wat…” Geprikkeld vroeg Melanie Schuiltz van Asfalt mij om een beetje voort te maken. Tijd was geld, immers. Tijd voor de genadeklap: “O, tijd is geld? Waarom noem je die dienstregeling die jij hebt verzonnen om meer reizigers in die treinen te persen dan een verbetering? De meeste Intercity’s worden opgeheven en vervangen door stoptreinen, zodat de reizigers langer onderweg zijn. Tijd was toch geld? En als Marion Gout, de nieuwe baas bij ProRail, zegt dat ze niet kan toveren, en dat ze geen mooi weer gaat spelen, maar eerlijk wil zijn, dan ben je ‘not amused’, terwijl de grootste narigheid op het spoor rechtstreeks te wijten valt aan het wanbeleid van jou en je ambtsvoorgangers. Je moet je schamen. Heel erg diep schamen.” Maar ja, schaamte is een onbekend begrip binnen de VVD. Op de bridgeclub in Blaricum, in het fietsenhok achter de hockeykantine in Baarn en op de Wassenaarse golflinks schaamt men zich helemaal nergens voor.

Net als PvdA’ers. Die missen ook een redelijk ontwikkelde gewetensfunctie. Kijk maar naar Noord-Holland. Daar hebben de leden de kandidatenlijst voor de verkiezingen samengesteld. Dus ook de volgorde van die lijst bepaald. Het is de bedoeling, dat de bovenste mensen op die lijst eventueel gedeputeerde worden. Er zijn in het nieuwe Noord-Hollandse college twee zetels voor de PvdA beschikbaar. Dus worden de nummers 1 en 2 van de kandidatenlijst gedeputeerde. Zou je denken. Maar niet bij de PvdA. Daar werd het provinciale pluche gegund aan de nummers 1 en 3. In plaats van de ervaren Sacha Baggerman wordt de tot het bot incompetente alcomobiliste Elvira Sweet nu gedeputeerde. Het enige argument om zo’n rare actie te kunnen verzinnen, is dat zij een sterke band heeft met het boegbeeld van de grootste oppositiepartij, PVV’er Hero Brinkman. Allebei strontladderzat achter het stuur. Hero die de dans trachtte te ontspringen door met gedoofde lichten door een woonwijk te scheuren, Elvira door een valse naam op te geven. Maar ja, de PvdA vindt het van het grootste belang om af en toe een neger (M/V) op een belangrijke positie te parachuteren, ongeacht de vraag of diegene überhaupt tot 6 kan tellen. Werd eerder het Amsterdamse gemeentebestuur door de achterlijke Hannah Belliot geterroriseerd, wordt nu het Noord-Hollandse provinciebestuur door de geschifte Elvira Sweet verpest. De PvdA: een belachelijke partij die idioot volk naar voren schuift.

Toch hebben Hero en Elvira als wegpiraat nog vette mazzel. Want van het puntenrijbewijs voor jongeren komt geen moer terecht, dus laat staan dat de invoering voor alle rijbewijzen van de grond komt. De meeste uitgedeelde strafpunten blijken helemaal niet te worden geregistreerd. Zo heeft het natuurlijk geen enkel nut, dat systeem. De vraag, waarom dat trouwens niet het strafpuntenrijbewijs heet, is daardoor zelfs overbodig. Want ook deze wet weet de overheid dus niet ordentelijk uit te voeren. Wat dat betreft ben ik het wel eens met mensen die zeggen, dat we als land wel met wat ambtenaren minder toekunnen. Ze presteren toch geen pest. Wat dat betreft is het plan om hun ontslagbescherming op te heffen nog helemaal niet zo slecht. Iemand die in het bedrijfsleven maar wat aan rotzooit kan toch ook z’n bureau leegmaken, z’n troep in een verhuisdoos mieteren en opflikkeren? Nou dan! Dus dat geldt dan ook voor die klojo die over het puntenrijbewijs gaat.

En die meneer Kalbfleisch van Onze Nationale Kartelwaakhond NMa. Die is nu tijdelijk weg, maar ik zou graag willen dat dat definitief wordt. Schijnt zich in zijn tijd als rechter schuldig te hebben gemaakt aan vriendjespolitiek, en daarover later zelfs meineed te hebben gepleegd. De Chipshol-kwestie. Die draait om een lap grond die het bedrijf Chipshol van Schiphol had gekocht. Sindsdien zou de projectontwikkelaar stelselmatig zijn tegengewerkt door onder meer Schiphol en de staat. Dat zou zijn gedaan uit vrees dat uitbreiding van Chipshol een eventuele groei van Schiphol zou dwarsbomen. De NMa moet waken over een goede marktordening in ons land, en dient op te treden tegen machtsspelletjes. Dus aan hun hoogste baas mag zelfs niet de verdenking kleven dat die heeft gerotzooid in een zakelijke kwestie. En dat hij als rechter slecht werk heeft afgeleverd, dat kan gebeuren. Dat overkomt iedere rechter. Maar dat hij heef gelogen, zoals zijn toenmalige partner beweert, dat is wel heel erg kwalijk. Zeker voor iemand die wordt geacht, keihard op te treden tegen allerlei schimmig gerotzooi. Kalbfleisch zit nu thuis. Zijn volgende stap is wat mij betreft niet terug naar zijn kantoor, maar een enkeltje gevangenis. Weg ermee.

Meer waardering heb ik voor iemand anders die deze week nogal onder vuur is komen te liggen. Koos Spee. Verkeershandhaver nummer 1. Die twitterde iets naar aanleiding van het drama in Alphen aan den Rijn.
[i]Intermezzo: al de hele week duiken de meest uiteenlopende berichten op in de media. Over kutjochies die menen allerlei dreigtweets te moeten rondstrooien en dan verbaasd zijn dat ze worden opgepakt. Al is het wat overdreven om die jochies nu meteen wekenlang achter slot en grendel te zetten. Een nachtje op het politiebureau is wel genoeg om duidelijk te maken dat dat de bedoeling niet is. Idioten die de grap uithalen dat er nóg een Tristan van der Vlis in Alphen woont. Misverstanden over het aantal slachtoffers. Mensen die vonden dat de politie veel te laks had opgetreden tijdens de schietpartij. Over dat laatste: ik maak graag harde grappen over foute smerissen. Maar hulde voor de politie van Alphen aan den Rijn en omstreken. Alle agenten die op radio of tv van het drama hoorden, sprongen in hun auto om te gaan helpen. Grote klasse. En eveneens een woord van respect voor de dappere agent die in Groningen de arrestatie van een doorgedraaide moordenaar met de dood moest bekopen.[/i]
Maar terug naar Koos Spee. Volkomen terecht was hij nogal pissig over het feit dat er heel veel aandacht is voor het winkelcentrumdrama in Alphen aan den Rijn, maar dat er bijna geen journalist de moeite wil nemen om iets te doen met de herdenking van de 700 jaarlijkse verkeersdoden. Ik ben het dus ook volkomen eens met zijn tweet daarover. Mensen die dat niet snappen, tsja… Ik ben ook wel wat teleurgesteld in sommige lezers die niet konden of wilden begrijpen, op welke zere plek ik met mijn column over Alphen aan den Rijn een vinger heb gelegd. Iets over de rare prioriteiten in ons land. Die boodschap is aan sommigen dus totaal voorbij gegaan, bleek uit reacties die ik mocht ontvangen. Jammer. Echt jammer.

Maar vooral jammer was de dramatische afloop van een bezoekje aan de McDonald’s op het Damrak in Amsterdam. Een mevrouw kreeg daar een stuk van de gevel op haar hoofd. Zo zie je maar weer, het bewijs is geleverd: de deur platlopen bij die hamburgertenten is écht heel ongezond!


DriekOplopers

Driek Oplopers is het pseudoniem van veelschrijver Rikus Spithorst. Rikus is actief als voorzitter en woordvoerder van de Maatschappij Voor Beter OV en is hoofdredacteur bij stevigestukkies.nl

0 reacties

Geef een antwoord

Avatar plaatshouder