Het “single-zijn” is veranderd. Mensen vinden het niet meer erg als ze horen dat je geen partner hebt. Argumenten, beter gezegd: smoesjes als: “ik wil aan mijn carrière werken” en “ik ben er nog niet klaar voor”, hoeven alleenstaanden tegenwoordig niet meer uit de kast te trekken als excuus. De hedendaagse argumenten zijn directer. To the point. Er worden geen doekjes omheen gewonden. Stoer, grappig, intrigerend vinden samenwonende, verloofde en/ of getrouwde stellen het als je over je avonturen verteld, die in het weekend hebben plaatsgevonden. Wat in eerste instantie als vreemd wordt beschouwd, gaat al snel over in snakken naar meer. Met kwijlende open mondjes luisteren ze aandachtig naar de excentrieke, nachtelijke escapades, die gekleurd worden verteld.

Juist die mensen gaan je ineens in vertrouwen nemen en vertellen over de desastreuze tragedies die zich afspelen in de huwelijkse slaapkamer. Ze zien je als een ware god. Een god die elk weekend seks heeft met de mooiste mensen van Nederland. Vooroordeel of niet. Maakt dat je gelijk een expert? Volgens hen wel, en dat is wat telt.

Niets is tenslotte wat het lijkt.

Niet alleen worden we door hen als voorbeeld gezien, ook bedrijven maken er maar al te graag (mis)(ge)bruik van.
Als vrouw zijnde kun je, door op een veilige manier genomen te worden, niet zo snel zwanger raken, wat ten gunste komt aan de werkgever, die hoeven tenslotte geen vervanger in dienst in te nemen in de periode dat de werkneemster thuis zich mentaal zit en ligt voor te bereiden op de bevalling. Zowel mannelijke als vrouwelijke alleenstaanden zijn gemotiveerder dan mensen die onder de pannen zitten, wat zich dan weer uit in de efficiëntie en productiviteit die je in je werk toepast, waardoor je boven het gras uitsteekt.

Wij zijn de nieuwe helden. Wij zijn degenen die het meeste uitgeven aan luxueuze producten en er dus voor zorgen dat de economie erop vooruit gaat, omdat we simpelweg meer te besteden hebben. Een nieuwe auto, nieuwe kleren, hippe design-meubels. Wij hebben het allemaal. Zijn de nieuwe dingen niet meer nieuw? Dan wordt het tijd voor iets nieuws. Wij zijn de doelgroep voor innovatieve producten. De doelgroep die niet alleen de nieuwste producten wil hebben, maar tevens de nieuwste partners. Wij zijn de toekomst.

Ik zit in de trein en een vage kennis spreekt me aan. Nadat we het weer uitvoerig hebben besproken, hij met kwispelende ogen heeft verteld hoe goed het wel niet gaat met hem en zijn nieuwe vlam, stelt hij de onvermijdelijke vraag: “hoe zit het met jou in de liefde?” Van binnen word ik rood, waarna ik voel dat dit langzaamaan zich verspreid op mijn gezicht. Een schaamtegevoel vult zeven achtste van mijn lichaam en ik antwoord stamelend: “nee, ik wil nu eerst aan mijn carrière gaan werken”. Juist op dat moment lees ik in de metro de vetgedrukte artikelkop: “Singles sterven jonger.” Wij zijn de toekomst, maar voor hoelang?

DAVE.


7 reacties

Mosje · 29 augustus 2006 op 17:07

Singles zijn dan wellicht goed voor de economie, zij zijn slecht voor het milieu. In je eentje een auto rijden, een heel huis bewonen, al die verpakkingen van de magnetronmaaltijden. Zo kan ik nog wel even doorgaan. Nou ja, dat vroeg doodgaan maakt dan wel weer een heleboel goed.
Blijf tot die tijd maar schrijven, want je produceerde een leuk stukje!

Eddy Kielema · 29 augustus 2006 op 19:14

Leuke column, Dave! Heb je ‘inbetween relationships’ al geprobeerd? Die hoor je ook steeds vaker.

Dees · 29 augustus 2006 op 19:34

Grappiggggg…

En singles sterven eerder is zo’n raar begrip.. Wat is de definitie van een single eigenlijk? Is een weduwnaar single? En is de flirt die het maar liefst een maand met iemand heeft volgehouden gebonden? En het is toch geen statische staat? De meeste mensen zijn een hele tijd single en een hele tijd gebonden.

Kolder eigenlijk, die onderzoeken. Maar leuke, spitsvondige column.

Chantal · 29 augustus 2006 op 23:26

Haha super deze column over lang leve het single bestaan… of nou ja lang… 😉

[quote]De hedendaagse argumenten zijn directer. To the point. Er worden geen doekjes omheen gewonden. [/quote]

Een vriendin van me zegt altijd als haar wordt gevraagd waarom ‘een leuke meid als zij nog steeds single is’: “Omdat niemand mijn tempo bij kan houden in bed.” Ben je gelijk van alle commentaar af 😀

Doe mij meer van dit soort columns 🙂

melady · 30 augustus 2006 op 00:15

[quote]kwispelende ogen [/quote]

Dat voeg ik toe: ‘met woorden goochelen’ in mijn vocabulaire.

Een beetje een slordig maar zeker een leesbaar verhaal.
Welkom DavePunt (komma 😀 )

Ma3anne · 30 augustus 2006 op 06:35

Grappige column. Maar je vergeet een grote groep singles, waarvoor onderstaande quote niet opgaat.
[quote]Wij zijn degenen die het meeste uitgeven aan luxueuze producten en er dus voor zorgen dat de economie erop vooruit gaat, omdat we simpelweg meer te besteden hebben[/quote]
De single minima……
Maar ik snap wat je bedoelt.

Siebe · 30 augustus 2006 op 11:11

Ik vind dit een erg leuke column. Ik dacht de nodige zelfspot op te pikken (juist daarom erg leuk) maar ik weet niet of ik dat wel goed heb gezien gelet op de andere reacties. Hoe dan ook, erg leuk. Marketeers zijn natuurlijk handig ingesprongen op het maatschappelijk verschijnsel van seriële monogamie (want daar gaat het in de meeste single gevallen eerder en vaker om dan single zijn in de ware betekenis van het woord). En zo wordt de fase ‘inbetween relationships’ (dank Eddy) in ieder geval iets draaglijker. Wat maar ‘al te pijnlijk’ weer blijkt uit de laatste alinea. Erg leuke column.

Geef een reactie

Avatar plaatshouder