Gebrek aan talent, karakter, deugden, geluk en schoonheid kun je makkelijk maskeren. Compensatiegedrag noemt men dat. Je kent het wel: kleine pik, grote auto. Ik moet altijd erg lachen wanneer bepaalde mensen weer eens iets gekocht hebben wat hun leven zou moeten verrijken. ‘Iets handigs’. Een nieuwe mobiele telefoon met camera, 40 gig geheugen voor de geïntegreerde organizer, GPS en voice-command-control waarvan je de handleiding heel handig en snel via internet kunt downloaden en printen. Zo’n handleiding blijkt dan als 3600 pagina’s tellend boekwerk uit je printer te rollen. Soms vanoit die Sjienees in hut Nedderlonds vartalt maar soms ook gewoon onbegrijpelijk omdat de trotse bezitter er gewoon te stom voor is. Hij/zij pronkt met het nieuwe speeltje maar doet er verder nooit iets mee. Nou ja, jou bellen: ‘Je raad nooit wat ik gekocht heb…?’

Of een 184-delig, 8-voudig gesmeed Damast-stalen messenblok (made in Taiwan). De bezitters van zo’n onmisbaar setje blijken vaak nauwelijks in staat een ei te bakken, laat staan een vis te fileren zonder hun eigen handen tot bloederige stompjes te hakken. Maar goed, als je als persoon weinig te bieden hebt, over weinig talenten beschikt, is verschuilen achter dit soort producten een redelijk alternatief om je vrienden te vriend te houden. Dat wil zeggen, indruk te maken. Je moet toch wat he?

Verschrikkelijk hè, dit consumptie gedrag. En het ergste is, volgens sommigen, dat deze lariefarie producten ook nog eens aangepresenteerd worden door functioneel naakt. Al dan niet gevulde kleuters als Georgina Verbaan die het nieuwste softwareproduct van Microhard aanprijzen. OK, slecht voorbeeld; dit is zelfs voor de snelste reclamejongen geen haalbare kaart. Marco Bakker die de nieuwste cruisecontrol staat te promoten in een parkeergarage? Klinkt al geloofwaardiger.

Maar goed. Iedere fabrikant gaat tot het uiterste om zijn of haar product aan de man/vrouw te brengen. En het werkt. Want we doen er allemaal in meer of mindere mate aan mee. En we worden er allemaal op onze eigen manier weer een beetje gelukkiger door. We kopen onze eigen misere af door ons te laten misleiden, door het kopen van totaal overbodige rommel en (on)gezond voedsel.

So what!

Ik wed dat degenen onder ons die het hardste ageren tegen bovengenoemde alledaags gedrag zich laten verleiden tot iets waar ik pas ècht van over mijn nek ga. Een nieuw product, want meer dan dat is het niet, een nieuw product waarvan één iemand waarschijnlijk stinkend rijk gaat worden en waar wij, sorrie, jullie met z’n allen je schuld gevoel mee afkopen. Een product waarmee jullie zeggen een statement te maken. Een vuist tegen iedereen die er anders over denkt. Een oproep aan iedereen die gelijkgestemd is. Een teken dat we elkaar respecteren.

Een oranje armbandje.

Respect is een product geworden en het is te koop voor één euro.


17 reacties

Avatar

Hendriks · 8 december 2004 op 11:09

prachtig! Maar weet je, ben je nou nederlander of niet? Er stond laatst een ‘gratis advertentie’ , die je kunt uitknippen en plakken aan het raam! Nog voordeliger! 😀

Avatar

Ma3anne · 8 december 2004 op 11:37

Dat is de puberfase met dat armbandje, Viking: “Kijk eens, ik ben bij de respectclub”. De volgende fase is, dat we zonder uiterlijke fetish respectvol met elkaar omgaan (hoop ik).

Geweldige column weer!

Avatar

KingArthur · 8 december 2004 op 11:49

Een ding Viking, volledig mee eens. 🙂

Avatar

Bakema_NL · 8 december 2004 op 12:10

Jaaaa, heel nuttig zo’n armbandje, zo komen we er wel met zijn allen.
Mij zal je er niet mee zien lopen.

Avatar

Wright · 8 december 2004 op 12:48

Binnenkort in het ‘happy meal’ van Mac Donald. Een speldje waarop bevestigt, een burger met het getal 8.
Kun je laten zien dat je ‘ingeburgert’ bent. 😕

Leuke column, Viking.

Avatar

Mar · 8 december 2004 op 13:20

Kijken, kijken…niet kopen!

Erg leuke column.

Mar

Avatar

Mosje · 8 december 2004 op 13:30

Wow, weer een echte Vikingcolumn!

Maarre,
[quote]Al dan niet gevulde kleuters als Georgina Verbaan[/quote]Ze zijn dus niet gevuld Viking, maar helemaal echt. Vandaar dat ik een businessplan aan het schrijven voor het op de markt komen met rode armbandjes, die zoveel betekenen als: de mijne zijn echt.
😛

Avatar

Kees Schilder · 8 december 2004 op 13:51

Helemaal waar. Een handboei voor respect.Es ist zum kotsen

Avatar

Godspeed · 8 december 2004 op 16:20

[quote]Je kent het wel: kleine pik, grote auto.[/quote]

Had jij niet een BMW 5 serie? :-D:-D:-D

Avatar

sally · 8 december 2004 op 16:32

We komen straks armen te kort
kankerarmband
respectarmband
zinloos geweld armband
derde wereld armband
nierstichtingarmband
help de bejaardenarmband
jantje betonarmband
Helmaal gek word ik van die winkels vol met nutteloze rommel!
Kotsen al die amerikaanse kerstkitch waar zelfs Kees Schilder al door verleid wordt.
😀 😀 😀 😀 😀 😀
mooie column
Sally

Avatar

pepe · 8 december 2004 op 17:51

Het kostbaarste in het leven is helemaal niet te koop, dus ook respect niet. En dat afkopen met een armbandje is natuurlijk waanzin.

Deze column vind ik dus zinnig goed!

Avatar

Li · 8 december 2004 op 19:34

Een column naar mijn hart Viking!

Ben benieuwd wanneer het alle-kleuren-van-de regenboogarmbandje op de markt wordt gebracht.

Li

Avatar

Mup · 8 december 2004 op 21:54

[quote]Gebrek aan talent, karakter, deugden, geluk en schoonheid kun je makkelijk maskeren. [/quote]

Vertel! vertel!

Verder gebruik ik inderdaad liever een denkbeeldige vuist, zonder armbandje,

Groet Mup.

Avatar

Blok · 8 december 2004 op 22:04

Ik neem aan dat mijn plan voor een grijsgroene enkelband weinig kans heeft.
Mooie column.

Avatar

viking · 9 december 2004 op 21:51

[quote]Had jij niet een BMW 5 serie?[/quote]
Ja. Jij een 7-serie hè? 😀 😀 😀

Avatar

Fred · 10 december 2004 op 08:49

[quote]waarvan één iemand waarschijnlijk stinkend rijk gaat worden [/quote]
Helaas is bovenstaande feitelijk incorrect.

Prima column

Avatar

viking · 10 december 2004 op 16:18

[quote]Helaas is bovenstaande feitelijk incorrect.[/quote]
Overtuig me!

Kan zijn dat de opbrengst van de bandjes niet direct in de zakken van de initiatiefnemer verdwijnt. Maar al eens bedacht wat dit soort publiciteit voor de goede man oplevert? Het bandje moest nog op de markt komen en daar zat hij al in diverse tv programma’s te verkondigen welke ideeën hij nog meer heeft en welke wapenfeiten hij op zijn naam had staan.

Erg ranzig.

Geef een antwoord