Ongewenste reclamefolders, spam, het is aan de orde van de dag.
Vroeger kon je nog een wel/geen reclame sticker op je brievenbus plakken maar volgens mij heeft het weinig nut om zo’n sticker op mijn mobieltje te kleven. Ik zie mezelf als iemand die redelijk met de tijd mee gaat, ik heb een mobieltje, mijn vrouw heeft een mobieltje en mijn zoon van bijna 10 zal er binnenkort ook wel een keer aan moeten geloven. Verder is ons huis uitgerust met o.a. een magnetron, kleuren tv, design koelkast, DVD-speler, draadloze telefoon en een stuk of wat laptops en dekstop pc’s, welke stuk voor stuk allemaal weer zijn voorzien van internet en e-mail.

In voorbije tijden kon je zoals gezegd nog wel een sticker op je brievenbus plakken waarmee je aangaf of je wel of geen reclame in de bus wilde ontvangen. Tegenwoordig trekt niemand zich daar mee wat van aan, want de blauwe papiercontainer die ik achter in de tuin heb staan puilt halverwege de maand altijd alweer uit.

De laatste jaren zijn er echter nieuwe manieren ontstaan om je te overstelpen met ongewenste reclame, het internet en de mobiletelefoons. Gelukkig is er ook een nieuwe digitale ja/nee sticker ontworpen, het spamfilter, die ervoor kan zorgen dat je geen of in ieder geval minder spam in je emailbox krijgt. Maar wat moet ik nou in hemelsnaam doen tegen die sms-jes die ik te pas en te onpas op mijn mobiletelefoon mag ontvangen? Vorige week een sms-je dat een anonieme bekende van mij een afspraakje met me wilde maken en dat ik maar even een of ander veel te duur betaalnummer moest bellen om erachter te komen wie dat dan was. Vandaag eentje van de KPN over het verkrijgen van informatie over de nieuwste trant op het mobiele vlak: I-mode. Wat kan mij dat nou allemaal schelen, als ik daar informatie over wil hebben kijk ik wel bij KPN op de website.

Het wordt tijd dat de dames en heren uitvinders een spamfilter ontwikkelen voor de 06-generatie want ik ben het echt helemaal spuugzat dat iedereen die dat wil gewoon maar alles in mijn digitale brievenbussen kan flikkeren zonder dat ik daar om gevraagd heb en zonder dat ik er iets tegen kan doen.
Ik kan niet eens een sms-je terug sturen dat ik die zooi niet meer wil ontvangen want het komt negen van de tien keer ook nog eens van een onbekende afzender of zoals de KPN zelf doet, van een ‘ongeldig telefoonnummer’. Op de website van KPN staat helaas niet te lezen hoe je dit soort berichten kan voorkomen. Kijk, en dat is nou dus wel info die ik graag zou hebben.


1 reactie

viking · 26 oktober 2003 op 12:24

Ongewenste post in mijn brievenbus stuur ik retour afzender. Maar dan wel in een grotere enveloppe met b.v. een oud telefoonboek erbij en zonder porto. De oorsronkelijke afzender mag dit dan bijbetalen. Nu haalt zo’n éénmansaktie niet veel uit maar wellicht is het een idee om dit massaal te gaan doen.

Wellicht ook een idee om grote instanties en Den Haag te gaan spammen om tot hen door te dringen dat de wet in deze aangepast moet worden. Het einde is namelijk nog lang niet in zicht. 😡

Geef een antwoord