Een zielig clubje. Dat is het. Buma/Stemra is het schoolvoorbeeld van een groep zeurkousen. Mensen die zich blindstaren op hun eigen regelboekje. Die niet snappen hoe de rest van de wereld in elkaar zit. Die zo langzamerhand hun eigen belang boven dat van de groep waarvan zij de belangen behartigen gaan zien. Het gaat allang niet meer om de artiesten. Het gaat om Buma/Stemra.

Er zijn twee kampen. Ten eerste is er Buma/Stemra zelf, een organisatie die iedere artiest waar wil laten krijgen voor hetgeen hij schrijft, tekent, schildert of uitbrengt – welk een nobel initiatief. Dan zijn er de boefjes. Zij vinden dat alles op internet vrij beschikbaar moet zijn. Alles. Muziekalbums, films, boeken, de hele mikmak in de grote oceaan die het wereldwijde web heet.

De vete is al jaren aan de gang, maar komt de laatste tijd tot een hoogtepunt. Dat komt vooral door Buma/Stemra. Buma/Stemra verliest de realiteit uit het oog. Als het aan de organisatie ligt, mag niemand binnenkort meer een Youtube-filmpje embedden. Dat was altijd al zo, maar blijkbaar heeft Nederland opheldering nodig, want er wordt nieuws van gemaakt. De redenering: embedden is kopiëren en kopiëren ist verboten. Want elk illegaal kopietje is nul inkomsten voor de muzikant of acteur. En dat is me toch zielig.

Hier is wat er gebeurt. Voorbeeld één: ik embed een filmpje van Youtube. Laten we de nieuwste hit van Bieber nemen. Bezoekers op mijn website zien het filmpje staan, klikken op play en genieten minutenlang van het laatste liedje van onze knuffelcanadees. Dat is goed voor het imago en de naamsbekendheid van Bieb en goed voor de kijkcijfers van het filmpje. Voorbeeld twee: ik mag niet embedden, dus ik plaats op mijn website een link naar hetzelfde filmpje op de website van Youtube. De rest is geschiedenis: men ‘vergeet’ te klikken, heeft geen zin om van het kastje naar de muur gestuurd te worden en een extra handeling te moeten verrichten en het hele feest gaat niet door. Nu, meneer Bieber, wat heeft u liever?

Juist. Maar Buma/Stemra (door de negatieve connotaties bij het eerste deel van die naam ongetwijfeld debet aan de nederlaag van het CDA bij de afgelopen Tweede Kamerverkiezingen) snapt dat niet. Toch vreemd, een internetwaakhond die niet doorheeft hoe het internet werkt. Ik zal hier enige aanbevelingen geven, dat is wel zo netjes – al staan diezelfde aanbevelingen op iedere relevante pagina op internet (en zijn ze dus voor iedereen. vrij. beschikbaar.).

Lieve Buma/Stemra, stop hiermee. Maak cd’s en dvd’s en mp3′s en boeken en wat dies meer zij goedkoper. Ik ben opgegroeid met internet en ik ga nu eenmaal geen 20 euro betalen voor iets wat ik net zo makkelijk (nee: makkelijker!) via een louche website binnen kan trekken. Legaal. Want dat is nog altijd de regel als het voor eigen gebruik is. Nog een tipje: pas die regel ook aan! Gooi de boel open. Kies een kant. Straf streng of straf niet. Neem geen halve maatregelen meer. Weten jullie wel dat er behalve The Pirate Bay nog honderen andere torrentsites bestaan die exact dezelfde bestanden aanbieden? Weg ermee. Of geef The Pirate Bay zijn plekje op internet weer terug. Da’s wel zo eerlijk.


duedos

Schrijver - althans, zo lijkt het toch. Bestaat graag. Blogt en werkt in het geheim aan zijn debuutroman.

12 reacties

Libelle · 20 maart 2013 op 08:48

Goed geschreven met veel kennis van zaken.

Jeroen · 20 maart 2013 op 09:27

Welkom op Column X! 🙂

Interessante column. Het Youtube-voorbeeld is goed gekozen, maar er wordt wel wat lang op voortborduurt. Er zijn nog meer goede voorbeelden te noemen, waardoor je column nog meer aan kracht had kunnen winnen.

Ik zie uit naar de volgende!

duedos · 20 maart 2013 op 09:43

Dank u, dank u. Debuteren is altijd een beetje eng, ik ben blij dat het enigszins in de smaak valt.

Meralixe · 20 maart 2013 op 10:17

Welkom op column x :yes:

Hier in België hebben we Sabam met ongeveer dezelfde opdrachten met Johan Verminnen als de Vlaamse gedelegeerde bestuurder van de V.Z.W. Zo is er dan natuurlijk ook een gedelegeerd bestuurder voor de Oostkantons, het Waalse gewest en Brussel. Resultaat, als de muzikanten 10 % van de ingezamelde gelden ontvangen springen ze een gat in de lucht.
Nog niet zo lang geleden werden kleuterschooltjes aangemaand te betalen voor hun ‘openbare’ muziek. Prettig detail, op zeer oude muziek moeten er geen auteursrechten betaald worden. Resultaat; binnen enkele jaren zitten we hier met een vloedgolf aan Beethoventjes en Bachjes… Eindelijk muziek? 🙂

    duedos · 20 maart 2013 op 13:16

    Beethoventjes en Bachjes in plaats van Biebertjes en Gaga’s lijkt me inderdaad geen slechte ontwikkeling, maar dat is weer een andere discussie 😉

    Dank voor het warme welkom!

Mosje · 20 maart 2013 op 10:35

Hoewel platenmaatschappijen en organisaties als Buma/Stemra soms een succesje boeken, voeren ze naar mijn idee toch een achterhoedegevecht. Laat ze zoeken naar andere bronnen van inkomsten.
Mooie binnenkomer dit stukje!

KingArthur · 20 maart 2013 op 14:03

Goed geschreven verhaal. Je geeft een gevoel kennis van zaken te hebben. Ik ben niet zo thuis in het Buma/Stemra-gebeuren maar als ik even advocaat van de duivel mag spelen: Wat als je gebruik maakt van een bekende artiest om je eigen imago op te pimpen? Lijkt mij een moeilijke discussie dat neigt naar een kip-ei verhaal. Maar goed slechts een vraag die bij me opkwam tijdens het lezen van je tekst. Nogmaals, goed geschreven.

Harrie · 20 maart 2013 op 14:13

Zo’n hekel aan afkortingen. Heb de uitwerkingen er maar eens even erbij gehaald:
Buma/Stemra is de werkorganisatie van de Vereniging Buma (Bureau voor Muziek-Auteursrechten) en de Stichting Stemra (Stichting tot Exploitatie van Mechanische Reproduktierechten voor Auteurs).
Een werkorganisatie die de belangen behartigt van twee partijen. Dat kan natuurlijk nooit goed gaan. De Jeugd van Tegenwoordig denkt er ook het zijne van > http://www.youtube.com/watch?v=OV65s5c75Ic
Goede column by the way.

Dees · 20 maart 2013 op 16:07

The pirate bay heeft z’n plekje nog hoor: labaia.ws. En zo zijn er meer.

Goede column, over zorgelijke zuiginstanties, die uit alle macht oude verdienmodellen verdedigen.

    duedos · 20 maart 2013 op 19:43

    Thanks! En Sybrand komt stiekem toch even voor 😉 Het feit dat TPB alsnog bestaat, zij het op een andere plek, is extra bewijs dat de manier van Buma/Stemra niet werkt.

Mien · 20 maart 2013 op 23:28

Tja, door al die nieuwe technische snufjes maken grote spelers zich zorgen.
Een verloren strijd om altijd een early adapter te willen blijven.
De vooruitgang werpt soms ook achteruit.
Verfrissende column.

Geef een antwoord