Grote merken proberen te bezuinigen door hun merken samen te voegen. Met soms wat onlogische combi’s tot gevolg. Als kind had ik grote moeite met sinaasappelen. Behalve dat ik er vieze plakkerige handen van kreeg, begreep ik namelijk niet waarom het ‘sinaasappel’ was in plaats van ‘appelsien’. Tot in den treure werd ik gecorrigeerd. Nu pas begrijp ik dat ik als kind al te veel was blootgesteld aan reclame, in de koelkast welteverstaan. Mijn moeder dronk graag Appelsientje en dat was toch sinaasappelsap? In ieder geval kreeg ik uiteindelijk het verschil door: sinaasappel is een stuk fruit en appelsien is een groot glas Appelsientje.

Bij Riedel, de eigenaar van Appelsientje, zijn ze bezig met het opnieuw positioneren van dat merk. Ofwel: ze willen het weer helemaal populair maken en er dus ook veel meer van verkopen. Dat lukt ze aardig, want sinds het olijke sinaasappelmannetje ben ik weer helemaal fan van het suffe vruchtensapje. Hoewel ik liever vers geperst sinaasappelsap drink, zijn er inmiddels genoeg momenten dat ik naar Appelsientje grijp.

Riedel brengt in haar herpositioneringsfase ook nieuwe varianten op de markt: nu met extra calcium! Nou dacht ik altijd dat calcium bij melk hoorde, maar melk mag niet meer, want bleek niet zo gezond als gedacht. Dus zit kalk voortaan in sinaasappelsap (snapt u het nog?). Nu Appelsientje mateloos populair aan het worden is, gaan ze bij Riedel nóg een stap verder. Ze hebben de naam Riedel erbij gezet en voortaan krijgen de andere fruitsapjes ook de naam Appelsientje. Huh? Jawel, binnenkort staat de ‘A’ groot op elke verpakking en heet het kittige Fruitdruifje ineens Appelsientje Druivensap. Het gezond-klinkende Goudappeltje heet voortaan Appelsientje Appelsap en het zonnige Zontomaatje wordt Appelsientje Tomatensap. De logica ontgaat me geheel. Alsof je ineens Coca-Cola Sinas moet krijgen in plaats van Fanta of jonge kaas van Old Amsterdam.

Ja, ‘branden’ heet dat in hip reclamejargon, oftewel je merk uitbuiten. Nu weet ik inmiddels wel wat het nut daarvan is, maar hoe leg je in hemelsnaam aan een kind uit dat een ‘sinaasappel’ geen ‘appelsien’ is. En dat ‘appelsien’ geen sinaasappelsap, maar druivensap is.

Categorieën: Media

4 reacties

Kobus · 29 januari 2004 op 09:50

Wordt met reclamefilmpje wel duidelijk gemaakt denk ik. Appelsientje blijkt Appel Sientje te zijn. En appel vanwege de wangen van Sientje die blozen als glimmende appeltjes. En Riedel ? Blijkt haar achternaam te zijn. Simpel toch.
Is het voor iedereen duidelijk, ook voor de kinderen.

deZwarteRidder · 29 januari 2004 op 12:52

Ga met je mee in je gedachtengang vike..
tis inderdaad te gek voor woorden..Als ze nou alrtijd Riedel hadden geheten was er niets aanded hand maar dat appelsientgje he? net of je bij het tankstation benzine koop: U heeft benzine getankt ? ja benzine diesel, bijmijn vorige auto auto tankte ik altijd benzinegas maar dieslen is voor mij voordeliger..
SInaasappelsap en zo is het !!
Rich@Rd

Mosje · 29 januari 2004 op 20:06

Ik heb over dat Appelsientje gedoe vorige week een uitgebreid artikel gelezen. Ik kan de gedachtengang van de fabrikant wel volgen, maar ik vrees dat ze klanten zullen verliezen.
Afgelopen zaterdag zocht ik in de supermarkt kleine pakjes appelsap. Na lang zoeken gevonden.
Met een hoop irritatie, dat wel.

MBB · 30 januari 2004 op 09:28

Gewoon oop de concurrent overgaan…hebben ze in Nederland eigenlijk wel een concurrent? 😕

Geef een reactie

Avatar plaatshouder