Geachte heer / mevrouw van de NS,

Na enige twijfel of ik u een factuur van mijn hotelovernachting in Den Bosch zou moeten doen toekomen, heb ik besloten de overnachting in het pittoreske Den Bosch gewoon maar zelf te betalen. Want wat heb ik genoten van die winterse taferelen op vrijdag 25 november jl. Daarbij zorgde de NS voor [i]entertainment terwijl u wacht[/i]. Wat had ik me nog meer kunnen wensen? Nee hoor, van mijn kant geen onvertogen woord. De schilderachtige vlokken sneeuw kwamen met windkracht 6, 7 horizontaal om de oren waaien. Bijvoorbeeld op het perron, waar reizigers twee uur lang wachtten op een vertraagde trein die uiteindelijk nooit op kwam dagen. Doet u er overigens vaker twee uur over om te ontdekken dat een bepaalde trein nooit zal komen binnenrijden? Geniale zet! Zeker op zo’n avond. Gelukkig was het ook schilderachtig op de rest van het station, waar geen enkele vorm van overkapping bestand was tegen die heerlijke sneeuw en kou, die wij zo node hebben moeten ontberen in de afgelopen jaren van broeikaswinters.

Ik wil u mijn complimenten overbrengen dat u aan de servicebalie één medewerkster had neergezet, om alle gestrande reizigers te woord te staan. Het was leuk om te zien hoe ze worstelde om tóch nog in haar eentje mensen van goede raad te voorzien. De ervaring dat ze in haar adrenalinerush een moeder met een baby van zeker toch al twee maanden oud aanraadde om naar een hotel te lopen waar misschien nog wel plek was, bracht me in extase. De opmerking eroverheen dat ergens over de brug wel een hotel zou zijn en dat ze de kosten misschien wel kon declareren, was ook absoluut goud waard. De grap op de grap, zogezegd.

Wat ook een geinig gezicht was, waren die oudjes die slecht ter been probeerden rond te strompelen van bus, naar taxi, naar stationshal en die uiteindelijk na 5 uur letterlijk ijsberen nog langer bleven staan buiten in de kou. Pure slapstick. Waarom ze niet mee zijn gegaan naar het hotel dat ik na uren zoeken had gevonden, weet ik niet, maar misschien hadden ze daar geen geld voor. Ik ben ze uit het oog verloren en heb het ze niet meer kunnen vragen. Hoe dan ook, ik denk zeker dat zij u erkentelijk waren voor die gratis koffie en thee. Niet erg humorvol, maar zeker heel barmhartig, dat moet ik u dan ook nog even nageven.

Ik heb ook erg genoten van die kleine kinderen, die met Sinterklaaspakjes nog onder de arm van mamma nog even moesten doorzetten. Het gejammer van die ukjes in tot op het bot doorweekte plunje was eens iets anders. Ik vond het trouwens een érg romantisch gezicht om één van die uitegpakte Sintpakjes uiteindelijk ergens in een hoopje sneeuw te zien liggen. Het was een barbie, of iets dat er voor moest doorgaan. Het zag er bijzonder decemberachtig uit. En dat in november! Jammer dat u naast koffie en thee geen chocolademelk serveerde, dat had de decembergloed helemaal compleet kunnen maken. Maar ach, een kniesoor die daar over zeurt!

Als laatste, maar zeker niet als minste wil ik uw wijze van omroepen in Den Bosch roemen in deze brief. Uw bondigheid was bewonderenswaardig en ook aan duidelijkheid bleef er niets te wensen over. [i]Er rijden geen treinen en er is geen alternatief vervoer beschikbaar.[/i] Gedurende de vier, vijf uur dat ik in en om Centraal Station ‘s Hertogenbosch heb gezeten, heb ik u dat toch zeker twee keer horen omroepen! Verder bleef het gepast stil, om mensen optimaal te laten genieten van de situatie om hen heen.

Nee hoor, al met al kan ik me helemaal aansluiten bij al die mensen die ik op het journaal zag. Ook in Den Bosch hadden we een waar feestje. En dat was vooral dankzij u. Jammer dat u naast alle maatregelen die u zo goed genomen heeft, geen zeggenschap heeft over het weer. Anders zou dit zeker voor herhaling vatbaar zijn. Wie weet, als deze winter toch nog streng wordt.. Ik ben dan zeker weer van de partij.

Bedankt!

Uw toegenegen klant,

Dees

Categorieën: Maatschappij

24 reacties

Bakema_NL · 28 november 2005 op 17:08

Waarom moet de ns voor die mensen zorgen dan? Die hadden dat weer ook niet besteld en ik denk dat dit zo extreem was dat zij in dit geval er echt weinig tot niets aan konden doen.
Als al die mensen die zich zo druk maken om alle gestrandden en dan met name omwonenden waar die mensen gestrand zijn eens hulp aanboden dan kwamen we misschien nog ergens, maar ach, waarom zou je ook, laat die moeder met baby inderdaad maar vernikkelen van de kou, de ns krijgt toch de schuld.

Eddy Kielema · 28 november 2005 op 17:09

Gelukkig zijn er ook nog tevreden klanten van de NS… 😉
Leuk, cynisch stukje!

KingArthur · 28 november 2005 op 17:12

Cynisch? Nee oprechte dankbaarheid dat is wel duidelijk. Heerlijk.

ietje · 28 november 2005 op 17:25

Ach ja, die NS, altijd een dankbaar onderwerp. Ik hoop dat je de brief echt opstuurt. Vroeger kreeg je dan ten minste een dag vrij reizen (en plande je die dan voor de zekerheid in de zomer, want bij mist, ijzel, sneeuw, extreme kou en onweer vallen er nogal eens treinen uit), nu heb je heel veel mazzel als je een bon voor gratis koffie of thee krijgt. Je hebt de ellende pakkend beschreven, ik heb het stuk met plezier gelezen, in mijn warme huiskamertje…hopelijk ben jij ook weer opgewarmd inmiddels

Outsider · 28 november 2005 op 17:40

[quote]Waarom moet de ns voor die mensen zorgen dan? Die hadden dat weer ook niet besteld en ik denk dat dit zo extreem was dat zij in dit geval er echt weinig tot niets aan konden doen. [/quote]

Bakema heeft wel gelijk met deze reactie, hoewel ik mij de ergernis van Dees heel goed kan voorstellen.
Waar de NS echter wel wat aan kan doen, zijn hun prijzen, want ik erger mij er al jaren aan dat ze gewoon bespottelijk duur zijn.

Maar desalniettemin een boeiende column die ik graag gelezen heb.

Eddy Kielema · 28 november 2005 op 17:41

Ik ben het wel met Bakema eens dat de NS in deze extreme omstandigheden natuurlijk de treinen niet gewoon had kunnen laten doorrijden. Dat had niemand gekund, maar een betere informatievoorziening bij calamiteiten is misschien geen slecht idee. Overigens vind ik de service van de NS normaliter helemaal niet zo slecht. Laatst was er een auto tegen een trein gereden, waardoor ik moest omreizen. En hoewel de NS niets aan het ongeluk kon doen, kreeg ik mijn treinkaartje volledig vergoed. En in vergelijking met het buitenland rijden de treinen in Nederland keurig op tijd. Maar het zou mooi zijn als ze na vrijdag een plan opstellen waarin staat hoe ze moeten handelen bij extreme weersomstandigheden, want dat is er blijkbaar (nog) niet.

Trukie · 28 november 2005 op 18:23

Een fantstische column met bijtende complimenten.
De NS is tenslotte al jaren de gebeten hond.

Sinds dit weekend hebben de NUON en ESSENT het voortaan ook gedaan.
We wisten dat er slecht weer op komst was.
We hadden onze afspraken kunnen verzetten en bij de warme CV kunnen blijven.
Behalve in Oost Nederland en Zeeland dan.
Mensen die thuis in de ellende hebben gezeten mogen terecht mopperen.
Mensen die het avontuur op hebben gezocht, hebben ook avontuur gekregen.
Dees de NS heeft je op je wenken bediend en je avontuur bezorgd. 😉

pepe · 28 november 2005 op 19:41

Geweldig geschreven. Nog een geluk je niet in Belgie uitkwam Dees, daar was je al eens geweest.

Je hebt me een lach bezorgd, dank je daarvoor.

WritersBlocq · 28 november 2005 op 19:48

De eerste column die ik in weken lees, en ik vind het een topper! Cynische humor, helemaal mijn, brrrrr laat het vriezen en kraken!
Ik heb mijn auto, 5 minuten nadat ik weer in NL was, op de trekhaak van een voorganger gedouwd (oorzaak: het weer), kosten: een retourticket Zuid Afrika. Ik ga de NS maar een brief schrijven waarom ze mij niet gewaarschuwd hebben om niet in de tuut te stappen, maar op een perron te blauwbekken totdat de treinen weer zouden rijden 😛

Geertje · 28 november 2005 op 20:37

:laugh: :laugh: :laugh: :laugh: :laugh:

Verrukkelijk Dees! Heerlijk…als ik als manager van de NS deze column zou ontvangen, zou ik je een week lang gratis laten reizen! Ik zou je opnemen in mijn denktank en laten lobbyen in Den Haag…

Genoten van je column!

Ma3anne · 28 november 2005 op 20:43

Tuuuuuurlijk heeft de NS dat rotweer besteld. Al was het maar om weer eens een beetje publiciteit te krijgen. Ze konden moeilijk voor de zoveelste keer met vierkante wielen aankomen.

Hij is weer fenomedabel, Dees! 😀

champagne · 28 november 2005 op 20:57

Ik vind hem geweldig…ijs en ijskoud..haha!

DriekOplopers · 28 november 2005 op 21:39

Meesterlijk! Hulde!

Driek

heupie · 28 november 2005 op 22:48

Leuk stukje Dees, ‘t leest lekker weg. Verder kan ik me bij Bakema aansluiten. Dat is te simpel en wil ik het volgende toevoegen. Ik reis al jaren zo’n 20 keer per jaar per NS, slechts één keer moest ik m’n reis ipv de trein met ingezette bussen voortzetten. Héél knap dat er binnen één uur vele tientallen bussen opgetrommeld werden. Er was weer een sukkel op de rails gesprongen. Kan zoiets niet op een andere wijze, ietsje creatiever en zelfstandiger, denk ik dan. Waarom moet daar de NS in betrokken worden, dat kost weer een traumatische machinist, vele reizigers ongemak ed. De NS kost ‘t alweer tonnen en de reputatie krijgt weer een deuk. Ik ben het ook met je eens dat het soms erg lang duurt voor je iets weet en dan wordt je teveel aan het lijntje gehouden. Tja, we moeten nu eenmaal nog steeds wennen om zelf de consekwenties te gaan dragen van de risico’s des levens. Dat alles “van wieg tot graf geregeld wordt, en te claimen is” is al gadateerd. We zijn in Nederland niet zo goed bestand tegen een gewoon voorspelbaar risico als één decimetertje sneeuw. Maar of daar de baas, de NS, de elektro-mij, etc etc voor op moet draaien heb ik m’n twijfels. Dat je er zo geweldig van genoten hebt is je gegund. Ik zie je volgend stukje tegemoet.

melady · 29 november 2005 op 00:35

Dees, ik ben geen fan van de NS maar wel van jou.

Een heerlijke column.

wendy77 · 29 november 2005 op 08:39

@Trukie:

[quote]Mensen die thuis in de ellende hebben gezeten mogen terecht mopperen.[/quote]

Hebben we dan ook gedaan. En we krijgen welgeteld 34 euro en nog iets per gezin om de kosten te vergoeden 😕

Dees · 29 november 2005 op 09:03

Bakema en andere mensen die denken dat ik gewoon weer eens een staaltje zeur, over een platgezeurd item.

Het was gewoon echt onmenselijk in Den Bosch. In [i]alle[/i] omringende steden (Eindhoven, Tilburg, Roosendaal, Utrecht, etc.) is er actie ondernomen om reizigers op te vangen. Hulde, absoluut goed gedaan, roeien met de riemen die je hebt om reizigers iig een warme plek te bezorgen. Maar niet in Den Bosch. [u]Geen[/u] informatievoorziening, [u]geen[/u] hulp, behalve dan die ene hulpeloze baliemedewerkster, die haar best deed, maar ook niets kon doen aan totaal gebrek aan beleid.

De NS zou je overigens wel degelijk aansprakelijk kunnen stellen, aangezien de bron van ellende niet het weer was, wat velen van jullie gemakshalve maar even aannemen, maar een botsing van goederentreinen in de buurt van Utrecht. Daarop volgde wisselstoring na wisselstoring. Verder denk ik dat je als vervoersbedrijf wel degelijk in zekere mate verantwoordelijk bent voor het welzijn van jouw reizigers indien ze stranden. Dat gebeurt bij de veerboten naar de eilanden, op het vliegveld, waarom zou dat dan in vredesnaam anders moeten zijn bij treinen?

Laat ik het zo zeggen, indien de NS in Den Bosch op enigerlei wijze moeite had gedaan om íets voor de reizigers te doen, had ik het niet in mijn hoofd gehaald te proberen de schade te verhalen. Dat heb ik ook nog nooit gedaan. Maar nu wel.

Wat ik niet begrijp is dat er niet per station een crisisteam is aangesteld, dat kan optreden in situaties als deze. Een bedrijf heeft Bedrijfshulpverlening, waarom heeft de NS geen Reizigershulpverlening in noodsituaties? Dat is toch schandalig!? Dat de NS niets kan doen aan het weer, ja nogal logisch. Don’t insult my intelligence. Dat de NS wel iets kan doen en had móeten doen aan informatieverstrekking, dát is wat ik wilde zeggen met de cynische verpakking van de column.. Niet aan iedereen besteed, gelukkig wel aan veel.

Bedankt voor de reacties…!

Bakema_NL · 29 november 2005 op 09:12

Hahaha, ik zeg niet dat je zeurt hoor, jij was daar, ik niet, alleen word er erg snel gezeurd over de ns. In dit geval was het dus slecht geregeld in Den Bosch en elders beter tot goed……toch niet slecht voor dat verfoeilijke ns, je zou verwachten dat het overal prut met peren is. In dit geval zal er dus in Den Bosch waarschijnlijk een wat minder bekwaam persoon de leiding hebben, geen idee hoe ze dat regelen aldaar, maar het is vreemd dat het overal behalve daar geregeld is. Uit je stukje kon ik ook niet opmaken dat alleen Den Bosch zo getroffen was. Wellicht had je je briefje kunnen beginnen met complimenten over de redelijk tot goede service in omringende steden en dan uiteindelijk je teleurstelling kunnen uitspreken over de toestand in Den Bosch, dat het toch vreemd is dat elders alles geregeld is, maar niet in Den Bosch, zo’n brief/column komt meer aan mocht het bij zo’n directie komen, al zal het dat bureau niet halen, maar slechts een afdeling klachtenafhandeling die heel misschien een standaard excuusbriefje sturen waar je verder toch niks aan hebt.
En schadevergoeding in Nederland…….tja, klein pleistertje op de wonde, je word er niet rijk van zoals in Amerika, de service van de ns zal er niet beter van worden, maar doe vooral wat je denkt te moeten doen natuurlijk, dat is ieders eigen keus.

Outsider · 29 november 2005 op 10:52

.[quote]Het was gewoon echt onmenselijk in Den Bosch. In alle omringende steden (Eindhoven, Tilburg, Roosendaal, Utrecht, etc.) is er actie ondernomen om reizigers op te vangen.[/quote]

Ik wil er niet te veel van zeggen, want ik ben er niet bij geweest, maar wat ik ervan in het nieuws gezien heb, dan was het overal kut met peren. Overal afgeladen stations vol met mensen die zich geen raad wisten. Daar komt nog bij, dat het niet alleen bij de NS vastliep, maar ook het autoverkeer was een chaos.
Het is natuurlijk wel waar dat het allemaal veel beter had kunnen worden georganiseerd bij de NS, maar aan de andere kant kan men ook weer niet verwachten dat ze á la minute voor duizenden en duizenden mensen vervoer en onderdak paraat hebben.

Kees Schilder · 29 november 2005 op 11:13

TOP!

Mup · 29 november 2005 op 13:09

Bijna wil ik de uitnodiging om hierheen te komen intrekken Dees, dan mis ik dit soort stukken van je, en onthoudt de NS van complimenten. Ik zou Nederland er bijna van gaan missen:-P

Groet Mup.

Fred · 29 november 2005 op 22:19

Maarre Dees… Mooie stad he Den Bosch!

Chantal · 30 november 2005 op 12:05

[quote]Tuuuuuurlijk heeft de NS dat rotweer besteld. Al was het maar om weer eens een beetje publiciteit te krijgen. Ze konden moeilijk voor de zoveelste keer met vierkante wielen aankomen.[/quote] :laugh: :laugh:

Ik vind ’em erg leuk! Ben het ook met je eens. De NS kan wel degelijk meer voor haar reizigers betekenen op zulke momenten.

Martijn · 1 december 2005 op 11:34

Als het weer net zo droog was als dit stukje, was er niets aan het handje geweest. Ghehe.
Errug leuk!

Geef een antwoord