Net na etenstijd.

“Goedemiddag mevrouw, ik ben van marktonderzoekbureau Zus & Zo. Ik wil u namens uw telefoonprovider graag wat vragen stellen in het kader van de klanttevredenheid. Bel ik gelegen?”. Zucht…weer een marktonderzoek. Persoonlijk word ik er gillend gek van. Alles voor een zuiver resultaat: dat zou de insteek van de opdrachtgevers moeten zijn. Kennelijk is niets echter minder waar, afgaande op de niet-altijd-even-snuggere telefonisten: “Hoe lang gaat dit duren?”, vraag ik netjes.
“Niet lang, minder dan vijf minuten mevrouw”.
Ok, dat kan nog net. Meestal weiger mee te werken, maar aangezien ik toch even niks beters te doen heb, kan ik net zo goed meewerken aan de poging van mijn provider hun service te verbeteren. Wie weet heb ik er zelf ook nog wat aan.

“Heeft u de laatste drie maanden contact gehad met onze Klantenservice?”, luidt de eerste vraag.
“Ja, er was teveel abonnementsgeld in rekening gebracht, dus dat wilde ik recht zetten.”, antwoord ik. Ik hoor de medewerker driftig tikken.
“Goed, wist u dat u veel antwoorden ook op onze site kunt vinden?”.
Het zijn ook altijd dezelfde vragen, maar goed, het duurt maar even zei hij toch? “Ja mijnheer, dat weet ik, maar aangezien op mijn vraag geen algemeen antwoord is, was ik toch genoodzaakt de telefoon te pakken.”.
Nog meer getik…en de volgende vraag: “Heeft u wel op onze site gezocht naar het antwoord op uw vraag?”…

Langzamerhand bekruipt me het gevoel dat ik weer eens te maken heb met een zogenaamde Scripter. Dat zijn hersenloze telefonisten die zich, ongeacht de antwoorden van de ondervraagde, strikt aan hun scriptje met standaard vragen houden…zelfs als de vervolgvragen niet langer relevant zijn. Nu kan ik me vergissen, maar volgens mij is het dan goedkoper om een sprekende computer in te zetten: die denkt ook niet na over de antwoorden. Heel toevallig, blijkt de volgende vraag:

“Goed mevrouw, dan nu een andere vraag: Heeft u tijdens uw laatste contact te maken gehad met onze sprekende computer?”.
“Nee, dat kan ik me niet herinneren.”
“Vond u de sprekende computer duidelijk, mevrouw?”
Mijn toon wordt iets ongeduldiger en ik voel de bui al hangen. “Dat weet ik niet, want zoals ik net zei kan ik het me niet herinneren.”
Stug vervolgt de medewerker zijn vragenvuur: “Als u een cijfer tussen de 1 en 10 moet geven voor de sprekende computer, welk cijfer zou u dan geven?”

Ja hoor! Niet te geloven. Dit was echt een onvervalste mega-Scripter!

“Mijnheer alstublieft, het moet niet gekker worden! Ik vertel u net al twee keer dat ik hier geen antwoord op kan geven!”
Tikkerdetikkerdetik…tik…TIK! Ik hóór de man haast zweten. Na een lange stilte, onderbroken door een hoop gezucht en gesteun, zegt de medewerker: “Ik weet niet zo goed hoe ik over deze vragen heen moet. Het systeem werkt niet mee. Ehhh, zou u toch willen antwoorden op de vraag?”. Tja, dan wordt het natuurlijk makkelijk…een dikke vette 1!

Drie tandenknarsende minuten en nog wat onnozele vragen later zegt de man eindelijk: “Tot slot de laatste vraag, mevrouw. Wat zou naar uw mening kunnen bijdragen aan een hogere klanttevredenheid?”. Blij dat het eind in zicht is en happig om mijn mening ongezouten te verkondigen antwoord ik: “Nou mijnheer, wat mij betreft bent u op dit moment het visitekaartje van m’n provider en ik kan u zeggen dat dat visitekaartje er beroerd uit ziet. Ik pleit voor het afschaffen van het klanttevredenheidsonderzoek: dat zou de klant een stuk tevredener houden!”.


5 reacties

arta · 10 juni 2008 op 13:10

Inderdaad erg vervelend, die telefonische marktonderzoeken.
Ondanks dat je best lekker schrijft, had dit wat mij betreft best wat overdreven mogen worden, om het wat spannender voor de lezer te maken.:-)

Neuskleuter · 10 juni 2008 op 13:29

Hehe, als ex-marktonderzoekster: ik ken het, het systeem is soms vreselijk, maar met een beetje uitleg is er vaak nog erg positief doorheen te komen. Je hebt vooral dat getik en gezweet leuk beschreven. Je ergernis bleef nog aardig mild.

Je uitsmijter is leuk bedoeld, maar niet altijd waar. Eigenaars van een bepaald automerk zijn vaak laaiend enthousiast als ik ze belde, of ze zijn blij dat hun klachten bij de garage eindelijk werden gehoord.

Als je nog meer callcenterstukjes wil lezen, dan heb ik hier nog een leuke van Trawant: [b][url=http://examedia.nl/columnx/modules/news/article.php?storyid=7650]Joke[/url][/b]

KawaSutra · 11 juni 2008 op 08:33

:toeter: Nee!! 😡

Li · 11 juni 2008 op 20:01

Gniffel, ik geef de telefoon altijd aan meneer Li met de woorden ‘voor jou’. :hammer:

Li

Prlwytskovsky · 15 juni 2008 op 00:24

Nee, die badgasten bellen NOOIT gelegen!

Aan de laatste die mij belde vroeg ik: heeft u kippen?
Doodse stilte was het gevolg, dan hebben ze geen weerwoord meer.

Maar herkenbaar en leuk omschreven. 😆

Geef een reactie

Avatar plaatshouder