Diplomatie is helaas ook de taal van gewetenloze hufters als van George W. Bush en Ehud Olmert, die zonder enige gêne spreken over vrijheid en democratie in het Midden Oosten als een hoer over liefde. Vergeef mij mijn weinig charmante taalgebruik, maar mijn emoties laten zich niet vangen door nuchterheid dezer dagen. De goedgeklede stropdascriminelen zeggen het een, maar bedoelen heel iets anders. Israël zou het recht hebben om zijn volk te verdedigen tegen de raketbeschietingen van Hezbollah en Hamas, wordt er dan gezegd. Maar wat Israël doet dames en heren in Gaza en in het zuiden van Libanon is op géén enkele wijze zelfverdediging meer. Een flatgebouw van drie verdiepingen hoog aanvallen met lasergeleide en satelietgestuurde bommen, waar onschuldige burgers schuilen uit lijfsbehoud, is geen zelfverdediging maar volgens het internationaal recht een oorlogsmisdaad.

De Geneefse Conventies verbieden uitdrukkelijk het bombarderen van doelen in bewoonde gebieden. De kans dat daarbij veel burgerslachtoffers vallen, is te groot. Ook als er precisiebombardementen worden uitgevoerd zoals Israël beweert. Israël overtreedt o.a. de Vierde Conventie van Genène (1949) welke is behandeling van burgers in oorlogstijd. Israël heeft lak aan de spelregels van de beschaafde wereld en schendt al voor de zoveelste keer dit jaar het internationaal humanitair recht.

In mijn vorige column ‘De wereld als stille getuige’ heb ik al uitvoerig stilgestaan wat Israël beweegt om zich niets aan te trekken van de internationale kritiek en stoïcijns blijft doorgaan met het bombarderen van burgerdoelen. Dat was net na de inval in Gaza. Inmiddels woedt er een ‘oorlog’ in Libanon. Ik weiger het overigens een oorlog te noemen. Een oorlog is tussen twee staten. Het zijn vooral de blinde woede en agressie van Israël, die huishouden in het zuiden van Libanon en in de bezette Palestijnse gebieden.

Israël heeft niet alleen Libanon vijftig jaar terug in de tijd gebombardeerd, maar de beschaafde wereld honderd jaar terug in de tijd gezet. Het bombarderen van bruggen, wegen, huizen en elektriciteitscentrales is geen geldige claim op zelfverdediging maar een barbaarse daad. De moordmachines van het Israëlische leger vechten niet tegen soldaten, maar tegen vaders, moeders en kinderen, die zijn gevlucht in hun pyjama’s met de blaren nog onder hun voeten voor de blinde bommen van Israël.

Het is geen eerlijke strijd maar een laffe misdaad tegen weerloze burgers, die in hun slaap zijn overvallen door de blinde Israëlische agressie. Zij hadden geen schijn van kans om te vluchten. Het is een goedkoop en misplaatst excuus van Olmert om een buurland te bombarderen, omdat de Hezbollah twee soldaten heeft ontvoerd. En ik zal u vertellen waarom. De Israëlische geheime dienst de Mossad liquideert en ontvoert al jaren mensen.

De Mossad heeft de klokkenluider van het verzwegen Israëlische kernwapenprogramma Mordechai Vanunu uit Rome ontvoerd naar Israël. Minder erg is de ontvoering van de nazi Adolf Eichmann uit Argentinië, maar een ontvoering is een ontvoering. Niet zo lang geleden heeft Israël een groot aantal ministers van de democratisch gekozen Palestijnse regering Hamas, opgepakt en afgevoerd naar Israëlische gevangenissen. In Israël geldt duidelijk de wil van de sterkste, maar niet van de joodse rechtstaat.

Israël is wat ik een pseudo-democratie noem, beter gezegd een etnocratie met een apartheidssysteem vergelijkbaar met dat van het oude Zuid-Afrika. De Israëlische Arabieren hebben wel een Israëlische pas, maar dat is slechts hun papieren identiteit. Zij beschikken niet over dezelfde rechten als de joodse burgers van Israël. De aanwezigheid van Arabische partijen in het Israëlisch parlement is om het zionistische karakter van de joodse staat te verbloemen.

Zelfs de Israëlische Arabieren in het noorden van Israël, waar de katoesja’s neervallen, sympathiseren openlijk met de onderdrukte Palestijnen en op de vlucht geslagen Libanezen aan de andere kant van de grens. Zij hebben niet eens schuilkelders en krijgen geen bouw- vergunningen, maar een joodse kolonist uit Europa of de VS mag een illegale nederzetting betrekken op de Westoever. Israëlische Arabieren en laat u niets wijs maken, worden
stelselmatig gediscrimineerd in de Israëlische samenleving.

De Israëlische ambassadeur in Nederland noemt Israël een klein dier in een grote jungle, maar deze man zal u niet vertellen dat Israëlische politici en militairen praten over kakkerlakken en sprinkhanen als ze praten over de Palestijnen of over de Amalek (De Arabieren worden gezien als het symbool van het Kwaad). U weet de helft nog niet. Sommige lieden, want mensen kan ik hen niet noemen, vergelijken de Palestijnen met een kankergezwel waarop chemotherapie toegepast moet worden.

Dat mag best een keer hardop gezegd worden in de beschaafde Westerse wereld als u zoekt naar een verklaring, waarom het aantal doden en gewonden in de bezette Palestijnse gebieden en in Libanon een verstoorde ratio heeft. In Libanon is dat bijna 1 op 10. Het aantal burgers, dat is omgekomen door Israëlisch geweld is de negenhonderd al gepasseerd tegen nog geen honderd doden aan Israëlische zijde. Wat u ook moet weten, is dat het Israëlische verwijt van terreur aan het adres van de Hamas en Hezbollah uiterst dubieus is.

In deel 2 van ‘Bescherm de beschaafde wereld tegen Israël ‘ leest u waarom.


28 reacties

Dees · 7 augustus 2006 op 18:06

Grove metafoor in je opening. Trekt toch weer de aandacht. Vandaag kreeg ik een mailtje uit oorlogsgebied. De zinssnede die me het meest is bijgebleven is:

I wanted to call you last night to tell you I am ok, but the bombs came to town.

De woorden van een Israelische vriendin. Waar ik me zorgen over maak. Je spreekt van ‘slechts’ 100 tegenover 900, maar elke dode is er 1.

De houding is wel aan het veranderen in Nederland. Zo massaal pro-Israel zijn mensen hier al een tijdje niet meer.

En toch hoop ik dat mijn voormalige reisvriendin er heelhuids uitkomt en in een rustig land zal kunnen leven.

Ps. Je beschrijving van Israeli’s en hun opmerkingen over Palestijnen; deze komen andersom ook voor, geloof het of niet.

Psps. Een interessante documentaire met iets meer balans: “Elusive Peace: Israel and the Arabs” van de BBC. Ofwel, ideologie gereduceerd tot machtsspelletje. Ontluisterend, welke partij je ook wilt trekken.

Scepsis · 7 augustus 2006 op 19:13

Bush en Olmert zijn klootzakken, die het spontaan aan hun hart mogen krijgen, omdat ze precies het tegenovergestelde doen waar democratie en rechtstaat voor staan. Dat zij die ruimte krijgen van de internationale gemeenschap is op zich al een schande. Ik vraag mij ten zeerste af, wat de Westerse democratie en rechtstaat nog waard zijn?

In mijn opvattingen is ieder mensenleven één mensenleven waard, maar u begrijpt mij verkeerd. Het gaat er niet om wat ik zeg of denk, maar hoe het leven van een jood is ingeschaald ten opzichte van een niet jood, door de racistische leiders van de staat Israël. Als we de statistieken moeten geloven, is dat veel hoger. Er zijn meer dan 900 burgers gedood in Libanon waaronder slecht een klein aandeel Hezbollah-strijders tegenover nog geen of iets meer 100 doden aan Israëlische zijde.

Israël heeft in Palestina meer dan 3000 mensen
gedood. Het is een verhouding van bijna 1 op drie.

Israël ontvoert, liquideert, bombardeert en vermoordt al jaren mensen. Het IDF pakt mensen op en sluit onschuldige burgers op zonder enig vorm van proces, maar als twee soldaten worden ontvoerd, wordt een land helemaal in puin gebombardeerd. Heeft u gezien in wat voor staat Libanon verkeerd? Ik kan het niet eens onder woorden brengen. Het is zo verschrikkelijk!!
De agressie van Israël staat in geen enkele verhouding met de ontvoering van twee soldaten of de dood van 8 soldaten. Het is zo vreselijk wat daar is gebeurd. Om krankzinnig van te worden. 😡

Alles in Libanon is verwoest. Wat Israël heeft gedaan in Libanon is onmenselijk.

archangel · 7 augustus 2006 op 20:57

Zoals gewoonlijk ben ik het eens met de kern van je betoog. En zoals gewoonlijk vind ik ook dat je je scherpe pen misschien beter kan hanteren met een fluwelen handschoen om de boel wat in evenwicht te brengen 😉 Maar aan de andere kant denk ik dat het helemaal niet erg is dat jij onverminderd je goed onderbouwde, goed geschreven betogen op de lezer loslaat. Schop ze maar wakker!

Ab · 7 augustus 2006 op 21:21

Goeie column man, laat de andere kant ook maar zien, want wat wij te zien krijgen en horen is alleen maar Hezbolla moet stoppen, en dat terwijl de joden begonnen zijn en altijd bezig zullen blijven. En dat alleen op een boek, wat 2006 jaren door een fantast geschreven is. Jeruzalem is officieel palestijns gebied, dus me neus uit met het is van de joden, het is van de arabieren net als zoveel land daar. In het boek wat bijbel heet staat dat Jezus met de joden door de rode zee ging, en weet je waarom hij dat deed, hij wou met dat tuig niet over straat. De joden hebben een goede leerschool gehad in 40-45, weet jij het verschil tussen Iraël en nazi duitsland, ik niet. En wat Amerika betreft, dat land hoort de indianen toe, maar ja die zitten in reservaten, volgens mijn zijn dat internerings kampen. Één man snapte het in Amerika, Mel Gibson die in de kroeg zei, joden zijn de schuld van alle oorlogen hij werd direct opgepakt en in de bak gegooid, dus voor wie trekt de wereld partij voor de verkeerde. groetjes ab

Scepsis · 7 augustus 2006 op 23:45

Ter verduidelijking of zoals u wilt ter achtergrond info:

Dame en heren de Hezbollah heeft zijn bestaansrecht te danken aan de Israëlische invasie van Libanon. De Hamas is jarenlang bewapend door Israël in de strijd tegen de PLO.
Wat veel mensen niet willen beseffen is dat het gaat om een ongelijkwaardige strijd > een assymetrisch conflict. In een assymetrisch conflict worden eenmaal guerillatactieken gebruikt, omdat de machtsverhoudingen zwaar verstoord / niet in balans zijn. Feit is dat de Hezbollah 2600 Katoesja’s nodig heeft gehad om nog geen 100 soldaten en burgers te doden in Israël. Terwijl Israël met zogenaamde precisiebombardementen de compete Libanese infrastructuur naar de Filistijnen heeft gebombardeerd en nog eens meer dan 900 onschuldige burgerslachtoffers zijn gevallen. Waar is de rechtvaardigheid in deze als we de Hezbollah gaan beschuldigen van agressie en terreur tegen Israël, als we weten dat compelete woonwijken in Libanon zijn weggevaagd. Vele tientallen bruggen, wegen en centrales zijn gebombardeerd. De schade aan de Libanese economie, de milieuschade, de schade aan de infrastructuur bedragen meer dan 2 miljard dollar. Wie gaat dat betalen? Nederland legt Israël geen stroobreed in de weg om Libanon aan de bedelstaf te helpen om vervolgens een rekeningnummer te openen voor hulp. Ongelofelijk ziek!

Wat Israël in Libanon heeft gedaan en eerder in Gaza is onmenselijk. Het zijn barbaarse daden die ver staan van een land, dat zich de enige democratie waant van het MO. Waant, omdat Israël nooit een echte democratie, rechtstaat is geweest en nooit een democratie c.q. rechtstaat zal zijn met een gitzwart verleden en lange reputatie van schendingen van het internationaal humanitair recht. Het land maakt zich systematisch schuldig aan mensenrechtenschendingen en oorlogsmisdaden. De Israëlische agressie, bombardementen en luchtaanvallen staan in geen enkele verhouding met wat de Palestijnen of de Libanezen Israël hebben aangedaan.

senahponex · 8 augustus 2006 op 12:11

Zoals, altijd het zelfde verhaal alleen met een andere titel en net als anderen, vind ik, dat je punten hebt waarbij het gelijk ( maar, wat is gelijk) aan je kant hebt.
Maar je betogen zijn allemaal van hetzelfde, je speelt in op gevoelens, kijk uit denk niet rechts want dan ben je verkeerd bezig; het is discriminatie je mag vooral niet tegen de denkbeelden van een etnische minderheid zijn, tegen joden, ach; dat maakt niet uit, want die zijn met de Amerikanen de schuld van alle ellende in het middenoosten.

Je spreekt over barbaarse daden door Israël je, je vergeet te melden dat bij de aanslagen van door o.a. Hamas honderden slachtoffers, bij bushaltes en restaurants, zijn verwond en gedood, ook amnesty international veroordeelde deze aanslagen.

De Hezbollah, Hamas en hun bondgenoten willen maar 1 ding dat is de joden uitroeien, dit blijkt wel uit de uitspraken van hun leiders en deze haat dateert niet van de laatste 50 jaar maar al van voor 1948, toen de joodse staat werd opgericht. De Arabische wereld is al veel langer antisemitisch, vreemd is dit wel want uiteindelijk stammen ze allemaal van het zelfde ras. De ellende zit in de extremisten en machtswellustelingen.

Amin El – Hoesseine (groot moefti) ; wilde negentig jaar geleden de joodse gemeenschap al uitroeien, in de jaren dertig en veertig sloot hij vriendschap met Adolf Hitler en Adolf Eichmann. Hij hield in Duitsland antisemitische toespraken en had veel belangstelling voor de gaskamers in Auschwitz. En als je deze antisemitische gedachten samen met door idioten verkeert uitgelegde teksten uit de koran; lees bijvoorbeeld de soera (Al-modjaadelah) 58 vers 14 – 20, lees hem verkeerd, leg hem verkeerd uit, indoctrineer de jeugd, en een ieder die dit wil geloven, zal de joden willen vernietigen. Deze met een paplepel bij kinderen ingegoten vooroordelen, leid tot ellende, wie kan deze indoctrinatie nog overzien.

De Israëli’s hebben zicht van het begin af moeten verdedigen tegen een overmacht aan Arabische volken. Het verdedigen van Israël begint al vanaf 1948 toen werden ze aangevallen door 6 Arabische landen, daarna hebben ze zich altijd verdedigend op gesteld maar met grote vastberadenheid.

Nog nooit heeft Israël een terroristische aanslag gepleegd op een bushalte, nog nooit hebben de joden feest gevierd en in de straten staan dansen als er doden vielen aan de kant van Arabische bevolking

Maar ik vraag me af; wat wil je nu, dat we allemaal massaal achter de Hezbollah of achter Hamas aan gaan lopen omdat het niet goed lukt om veel Israëli’s met 2600 katoesjas te doden, alsof het enig verschil maakt of je 1 of 1000 slachtoffers maakt het altijd te veel. Je doet net alsof de raketten van Hezbollah alleen gericht zijn op militairen, wat een onzin, de Hezbollah is uit op vernietiging van alle joden, ze zijn alleen geschrokken van het feit dat de joden harder terug slaan dan verwacht. Ik vraag me af hoe je schrijven geweest was als de verhoudingen andersom waren geweest?, twee Hezbollah soldaten tegen over 1000 Israëli’s

In plaats van altijd het zelfde te schrijven, probeer eens oplossend te denken en leg ideeën op tafel om aan te geven hoe het wel zou moeten.

KawaSutra · 8 augustus 2006 op 14:14

Wat mij opviel waren de bombardementen langs de kust en in het noorden van Libanon, dat is volgens mij op geen enkele wijze te rechtvaardigen. Dan ben je slechts bezig een land compleet te destabiliseren. En dat is zeker niet in het belang van Israël gezien de reacties uit andere omliggende landen.

Ik hoop dat er snel een oplossing komt voor de problemen. Dat betekent acceptatie van elkaars souvereiniteit. Nog nooit heeft machtsvertoon met wapens een oplossing in dit soort conflicten gebracht.

Raindog · 8 augustus 2006 op 14:47

Allah zij dank, onze huis-oorlogs-correspondent, befaamd om zijn vele maar vooral – maar dat terzijde – selectieve tranen voor al het onrecht in de wereld is er ook nog! Wat zou dit conflict toch zijn zonder zijn verlichtende duiding. Verrassende kijk deze keer: de Joden hebben het dus [i]toch[/i] gedaan!? Samen met George Boef? Wat een verrassing!!

Tot zover dus helemaal geen verrassing van de propajournagandist die Scepsis heet en misschien ook wel [url=http://hotair.com/archives/the-blog/2006/08/07/video-charles-johnson-talks-shop-on-cnn/]foto’s voor Reuters[/url] maakt.

Lang heb ik getwijfeld over mijn persoonlijke positie in dit conflict. Alsof dat iets uitmaakt. God, maakte het maar iets uit. Doden zijn in alle gevallen betreurenswaardig, los van afkomst, religie of andere denominaties. Maar sinds jouw stukje Scepsis weet ik het allemaal gelukkig weer, dit in tegenstelling tot bijvoorbeeld Ab die zich denk ik maar gewend heeft tot de gemakkelijkste mening en daar is hij vermoedelijk en jammer genoeg niet de enige in. Zelfs niet wanneer je dat historisch bekijkt maar dat zal wel weer niet mogen. Daarover straks meer.

Ik vind je stukje walgelijk Scepsis. Ik vind het werkelijk ronduit walgelijk hoe eenzijdig je alle schuld weer op de bekende plaatsen en bij de bekende mensen neerlegt. Ik noemde je propagandist omdat je dat bent. Zelf zal ik dat ten aanzien van mijn meningen vast en zeker ook zijn maar ik realiseer me dat tenminste. Of durf dat toe te geven, hoef dat niet in te zetten voor een belangen-agenda of anderszins zoals jij dat wel moet om redenen die mij jammer genoeg niet bekend zijn. Maar ik vind het bijvoorbeeld walgelijk dat Hezbollah mensen zijn raketten tussen onschuldige burgers opstelt. Ik vind het walgelijk wanneer mensen de Libanese stadswijken in worden gedwongen door Hezbollah wanneer Israel ze met flyers gewaarschuwd heeft dat iedereen moet gaan vluchten. Ik vind het walgelijk dat Hezbollah ergens vlug kinderlijkjes opduikelt die niet slachtoffer van de bombardementen waren om ze vervolgens voor westerse camerlenzen te leggen. Ik vind het walgelijk dat Iran over de onschuldige ruggen van de Libanese burgers een prelude op een oorlog met Israel uit kan vechten. Het is walgelijk dat een democratische Libanese regering niet bij machte is geweest om de Iranezen in de persoon van Hezbollah buiten de deur te houden. Het is walgelijk dat Syrie transporten over haar grondgebied vanuit Iran naar Libanon toestaat, wetende wat daar het doel van was. Het is walgelijk dat Iran een kernwapen wil om Israel van de kaart te vegen zoals die islam-fascisten aldaar het zelf zeggen. En het is walgelijk dat jij aan al die feiten voorbij durft te gaan.

Ik word altijd zo ontzettend moe van jou dus ik moet weer oppassen het kort te houden.

Ik had het net over dat ik het moeilijk vond zelf een positie te vinden. Dat was lang zo maar niet alleen jouw stukje, vooral [url=http://www.trouw.nl/deverdieping/overigeartikelen/article410856.ece/Slapeloze_nachten_uit_angst_voor_vernietiging]dit stuk[/url] van Eddo Rosenthal heeft me erg geraakt. Over de bommen en bombardementen, daar heeft Simon Rozendaal het nodige zinnigs over geschreven, lees zijn blog op Elsevier [url=http://www.elsevier.nl/opinie/weblog/asp/weblogId/35/knooppunt/1106/index.html]hier.[/url] Ja, natuurlijk zie ik zelf de overeenkomsten in hun namen. Rosenthal, Rozendaal…. Joden. De Joden toch! En dan mijn favoriete Jood nog, jawel, je ontkomt er ook deze keer niet aan: Leon de Winter. Zondagavond te gast bij Joris Luyendijk in Zomergasten (bij mij gaat de telefoon eruit) maar vandaag alweer genadeloos [url=http://www.elsevier.nl/opinie/weblog/asp/weblogId/4/knooppunt/1103/index.html]geblogd.[/url] Ook daar word ik moe van maar om zo’n andere reden. Alleen al het idee…..

Alleen al het idee dat zo’n islamo-fascist als Ahmadinedjad straks gewoon de wereld even op zal kunnen blazen. De wereldwijde chantage kan straks aanvangen. Zoals ik reeds eerder onder [url=http://www.examedia.nl/columnx/modules/news/article.php?storyid=4684]een column van jou[/url] heb uitgelegd en in tegenstelling tot jou heb ik geen zin om mezelf te gaan herhalen. Dit dan slechts, over waar zelfs de strijd in Libanon nu over gaat, al wordt dat niet zo benoemd:

[quote]Het gaat Ahmadinejad om de olie en hij heeft kernwapens nodig om het daar achterliggende doel te realiseren. En dat doel is: ´so others should come and bow down before you, they should kiss your hands, kiss your feet and buy these reserves at the highest price.´ Er staat de wereld een enorme, ongekende chantage te wachten tenzij…..[/quote]

Tijd om af te ronden maar niet voor nog 2 zaken op te merken.

Me dunkt dat, wat ik tot op heden steeds heb willen vermijden, we jou dan nu eindelijk wel eens een antisemiet mogen noemen. Waarvan akte. J’accuse….. Als ook andere SP-stemmers die zich nu aangesproken mochten voelen: be my guest. Want schaamrood is voor tomaten nietwaar?

Tenslotte: schrijf de datum van 22 augustus in uw agenda’s. Op die dag zal Iran reageren op het ultimatum zoals gesteld door het IAEA. Zonder de onheilsprofeet uit te willen hangen: dit is pas het begin. Wie denkt dat de wereldgemeenschap een zooitje islamo-fascisten zijn gang laat gaan zoals men in de 30-er jaren een Hitler wel zijn gang liet gaan begaat een vergissing. Al doet de schijn nu misschien nog anders vermoeden in onze angst om grote woorden te gebruiken: er is wel degelijk moraal.

Er ís moraal!
Er ís een beschaafde wereld!
En die zál worden beschermd tegen het islamo-fascisme van de Ahmedinedjads en de mullahs die zich achter die pion verschuilen en een ieder die zich met dat soort lieden vereenzelvigt. Zij het clubs als de PA, zij het de incidentele sukkels van de SP, zij het notoire foutschrijvers als deze en zij die hun handen voor hem op elkaar doen.

En laat ons liever bidden dat ‘Een Ander Joods Geluid’ geen Boem in Teheran wordt. Maar zelfs op dat punt twijfel ik over de positie die ik in zou moeten nemen. Want misschien is Boem in Teheran gewoon wel beter. Met de huidige koers van de verantwoordelijke islamo-fascisten is het in ieder geval onvermijdelijk.

Is gegroet, uw huis-rechtse-rakker, annex kapitalist, annex jodenvriend, annex islamofoob, annex wat u verder nog kunt bedenken,

Raindog

senahponex · 8 augustus 2006 op 16:02

Raindog, prima verwoording

archangel · 8 augustus 2006 op 16:45

Raindog toch, jongen wat reageer je weer rabiaat 🙂 Ik vind jullie polemiekjes normaal gesproken leuk om te lezen, omdat in de discussie twee kanten van de zaak belicht worden.

Maar [i]accepteer[/i] dan ook aub dat er twee kanten zijn, en dat iedereen die dit allemaal leest het recht heeft om zelf zijn afwegingen te maken! Maak mensen niet uit voor antisemiet alleen omdat ze jouw [i]mening[/i] niet delen (want het IS en BLIJFT een MENING)!

[quote]Me dunkt dat, wat ik tot op heden steeds heb willen vermijden, we jou dan nu eindelijk wel eens een antisemiet mogen noemen. Waarvan akte. J’accuse….. Als ook andere SP-stemmers die zich nu aangesproken mochten voelen: be my guest. Want schaamrood is voor tomaten nietwaar?[/quote]
[quote]En die zál worden beschermd tegen het islamo-fascisme van de Ahmedinedjads en de mullahs die zich achter die pion verschuilen en een ieder die zich met dat soort lieden vereenzelvigt. Zij het clubs als de PA, zij het de incidentele sukkels van de SP, zij het notoire foutschrijvers als deze en zij die hun handen voor hem op elkaar doen.[/quote]

Met dit soort uitspraken heb je voor mij een grens overschreden Raindog, en niet zomaar een beetje. Volgens jouw eenzijdige definitie ben ik een antisemiet en zo laat ik me NIET noemen. Ik ben eigenlijk zelfs van mening dat een excuus hier op zijn plaats is. Dit onderwerp gaat je blijkbaar erg aan het hart en je mag je best laten verleiden tot discussie, maar wat je nu doet is op de man spelen en oordelen over mensen die je niet eens kent.

Scepsis · 8 augustus 2006 op 18:59

Raindog heeft uiteraard alle vrijheid om te zeggen wat hij denkt in dit mooie land, maar om mij uit te maken voor antisemiet, daar moet hij maar consequenties aan verbinden. Ik vrees niet voor je valse en misplaatste verwijten van antisemitisme. Je hebt geen poot om op te staan bij de rechter. Alles wat ik zeg, alles wat ik schrijf, kan ik van A tot Z onderbouwen en staven met argumenten en feiten. Ik heb een hekel aan mensen, die roepen dat ik een antisemiet (lees jodenhater) ben, omdat ik wezenlijke en terechte kritiek heb op de misdadige agressiepolitiek van Israël. Iemand die bij mij aankomt met een Eddo Rosenthal, Elsevier of eerder met Leon de Winter, de man die heeft laten zien tijdens een pro-Israël demonstratie dat hij onvoorwaardelijk voor Israël is, krijgt geen voordeel van de twijfel noch enkele krediet bij mij. Donderstraal toch…. Luister naar EAJG, Gush Shalom, de orthodoxo joden die tegen het beleid van de staat Israël zijn. Doe eerst je huiswerk en kom mij dan vertellen dat mijn verhaal eenzijdig is. Het Westen wordt al decennia eenzijdig geinformeerd door de mechanismen van de Israëlische propaganda. Inhoudelijk weet je helemaal niets te brengen, maar met dat stom geleuter van je dat Hamas en de Hezbollah Israël willen vernietigen daar overtuig je alleen leken mee niet de echte kenners. Waarmee wil Hamas en Hezbollah Israël vernietigen, met provisorische Katoesja’s en Qassams? Denk je nu werkelijk dat het Westen dat zal toestaan?? Ondertussen bombardeert Israël , Libanon naar het stenentijdperk, worden de Palestijnen al 40 jaar onderdrukt, vernederd en ontvoerd. Je baseert je niet op feiten maar Israëlische propaganda. Je hebt ergens gelezen dat Hamas en de Hezbollah Israël willen vernietigen, maar wat weet je nou echt sufferd. Heb je de feitelijke machtsverhoudingen bestudeerd.

Jij kan bang zijn voor de islam of een hekel hebben aan moslims , maar je ogen sluiten voor het onrecht, dat moslims op grote schaal wordt aangedaan in Libanon en Gaza en dat de wereld het ziet maar niet ingrijpt, zal verstrekkende gevolgen hebben voor iedereen in het Westen. Hoe vreselijk andere conflicten in de wereld ook zijn. Zij hebben geen gevolgen voor de spanningen tussen het Westen en het MO. Zij zijn niet de voedingsbodem voor het internationale terrorisme. Ik vertel mensen wat de media de mensen al 30 jaar geleden hadden moeten vertellen. Dan durf jij mij eenzijdig te noemen. Laat me niet lachen Raindog.

Luister naar George Galloway en hoe hij de dame van Sky News haar plaats wijst over haar pro-Israëlische houding en berichtgeving. Hij komt met feiten en zij papegaait net als Raindog de Israëlische lezingen na:

http://www.youtube.com/watch?v=_mWeHmdWyPw

Stuk uit de column van Eddo Rosenthal:

Het Israëlische leger staat machteloos tegen de raketten van Hezbollah. Het is zelfs niet uitgesloten dat de islamitische wereld Israël compleet wegvaagt. Niet eerder had ik zo sterk het gevoel correspondent te zijn in een land dat is gedoemd om uiteindelijk te verdwijnen. Niet eerder werd ik bevangen door het besef dat de islamitische en Arabische wereld de overlevingscode hebben ontcijferd van de Israëlische samenleving, en het middel hebben ontdekt om de Joodse staat te vernietigen.

Niet eerder heb ik me zo sterk gerealiseerd dat het Joodse nationale experiment dat Israël heet, wellicht de 22ste eeuw niet zal halen. Wat heet, ook niet het midden van de 21ste eeuw.

Eddo Rosenthal is NOS-correspondent in Jeruzalem

Eddo liegt aaneen stuk door, zinspeelt op emoties, maar zegt niet dat Israël het sterkste leger van de regio heeft, 200 atoombommen heeft klaarliggen en de steun geniet van de VS en andere Westerse landen. Deze man doet dienst als correspondent voor de NOS. De berichtgeving van de NOS is allesbehalve objectief, maar dat was mij al duidelijk.

senahponex · 8 augustus 2006 op 21:44

Ik vind ook dat je eenzijdig bent, iedereen die het niet met je eens is maak je uit voor leugennaar.Of dit nu Raindog is, ondergetekende een schrijver, joods, arabier of wie dan ook, het zijn leugenaars, volgens mij neem je niet eens de moeite om je medemens die jou gedachten goed niet deelt te begrijpen.

Je komt niet veel verder dan dit, mij kun je niet overtuigen en dat hoeft ook niet, ik wil je ook niet overtuigen met mijn mening. Het verschil tussen ons is dat ik je in ieder geval probeer te begrijpen en hoop dat er een echte dialoog ontstaat.
Maar dit lukt niet en hoe meer ik je lees hoe minder geloofwaardig je wordt en ik kan je antwoord hierop eigenlijk zelf al schrijven.

Scepsis · 9 augustus 2006 op 00:22

Ik ben boos op de staat Israël en zwaar teleurgesteld in de internationale gemeenschap, die passief blijft. De Hezbollah gaat zeker niet vrijuit. Het kan mij na dit tijdstip geen FUCK meer schelen, wat anderen wel of niet van mij stukken vinden. Ik heb tot nu altijd de juiste analyses gemaakt. Ik meet mijn gelijk af aan de feiten en statistieken zoals die erbij liggen in Libanon. Die feiten liegen er niet om:

-1000 burgerdoden in Libanon waarvan een klein percentage Hezbollah-strijders

– Complete infrastructuur ligt in puin

– De economische schade is enorm, de milieuschade is enorm

– Israël ontvoert zelf al jaren Palestijnen, Libanezen en ontvoert nog steeds de leden van een democratisch gekozen regering Hamas. Met welk recht denkt Israël een buurland in puin te bombarderen. Het recht op zelfverdediging. Donderstraal toch op.

Wie het meest heeft te lijden is duidelijk. Ik heb het woord leugenaar niet eens genoemd in mijn stukken. Bovendien interesseert het mij geen moer of die Saxofoon of Raindog mij eenzijdig vinden. Het gaat ermij om dat ik een kant belicht, die niet of nooit voldoende is belicht of bewust in de verkeerde pro-Israëlische context. Dan ben ik maar eenzijdig, maar dat is onvermijdelijk als je het verstoorde evenwicht in de media enigszins wil herstellen. Ik kijk al jaren en jaren naar de etnocentrische Westerse berichtgeving over het Palestijns-Israëlisch conflict. Ik vorm mijn mening uitsluitend op basis van kennis en feiten. Van veel anderen kan ik dat niet zeggen. De beeldvorming en de berichtgeving over Israël is al sinds ’48 eenzijdig. Dat jullie enkel mij verwijten eenzijdig te zijn, zegt meer over jullie bekrompenheid. Het is juist die eenzijdigheid in de berichtgeving over het conflict in het MO, dat Israël met succes de rol van slachtoffer kan spelen en 40 jaar lang de Palestijnen bezet, onderdrukt en vernedert onder het toeziend oog van het ‘beschaafde’ Westen.

Jeroen · 9 augustus 2006 op 00:28

Ik zie een aantal rake punten in dit stuk, al ben ik het niet met alles eens.

De felle reactie van Israel is mijn inziens inderdaad zwaar overtrokken. Het valt Hezbollah uiteraard zwaar aan te rekenen dat het rakketten in de buurt van burgerobjecten ‘verstopt’, maar ik vind het niet acceptabel dat ‘collecteral damage’ daardoor gewoon geaccepteerd wordt. Het aantal burgerslachoffers is vele malen hoger dan de militaire. Vanuit Beiroet worden volgens mij geen raketten afgevuurd, maar toch ligt de hele infrastructuur in puin.

Ik heb er ook begrip voor de Israel het recht heeft zichzelf te verdedigen, maar over de wijze waarop kan getwijfeld worden. De militaire campagne heeft maar weinig resultaat. Ik vind dat de internationale gemeenschap er wel erg lang over doet om tot een veroordeling van al het geweld te komen, evenals een oplossing.

Ik hoop dat er snel een staakt-het-vuren ligt. Meer bloedvergieten (aan beide kanten) leidt alleen maar tot verdere escalatie.

[quote]Me dunkt dat, wat ik tot op heden steeds heb willen vermijden, we jou dan nu eindelijk wel eens een antisemiet mogen noemen. [/quote]
@Raindog: deze reactie vind ik nogal buitensporig. Een mening hebben is prima, het oneens zijn ook. Maar dit gaat wel erg ver.

[quote]Want misschien is Boem in Teheran gewoon wel beter.[/quote]
Ook deze uitspraak is nogal rauw. Jammer…

@Scepsis: maak het a.j.b. niet nog persoonlijker, door op dezelfde manier terug te reageren. Een beetje op elkaar lopen schelden verziekt de sfeer totaal (polariseert alleen nog maar meer).

archangel · 9 augustus 2006 op 01:19

[quote]Het gaat ermij om dat ik een kant belicht, die niet of nooit voldoende is belicht of bewust in de verkeerde pro-Israëlische context. Dan ben ik maar eenzijdig, maar dat is onvermijdelijk als je het verstoorde evenwicht in de media enigszins wil herstellen.[/quote]

Zo simpel is het. Waarom willen sommige mensen dat nou niet begrijpen?

En @ Jeroen: ben het volledig met je eens.

senahponex · 9 augustus 2006 op 09:30

[quote]Het gaat ermij om dat ik een kant belicht, die niet of nooit voldoende is belicht of bewust in de verkeerde pro-Israëlische context. Dan ben ik maar eenzijdig, maar dat is onvermijdelijk als je het verstoorde evenwicht in de media enigszins wil herstellen.[/quote]

Is je goed recht net zo goed als het mijn recht is om de kant van israel te belichten. Ok al vind jij dit niet leuk. Het is jammer dat je de persoon die iets schrijft aanvalt en zelden ingaat op argumenten.

Je zegt hiermee ook dat de bericht geving van joodse zijde altijd eenzijdig en gemanupuleerd is.

Maar geloof dit gebeurd ook andersom lees maar de op de website dejongejournalist het stuk geschreven door Daniel O. De hezbollah-propaganda in de mainstream media.

Raindog · 9 augustus 2006 op 17:35

Ik vind het niet prettig om mensen die ik respecteer een naar gevoel te geven met het bekend maken van mijn mening of andere manieren. Toch, ik denk te mogen zeggen hoe ik, hetgeen ik zie, taxeer, als en zoals ik het zie. Dat dit ongezouten is en zodoende een naar gevoel op kan roepen bij mensen die ik respecteer, is een bijkomstigheid die ik oprecht betreur doch eenvoudigweg zal moeten accepteren.

In vrijwel alle denkbare gevallen – Michael en Jeroen en wie ik verder maar een naar gevoel mag hebben bezorgd – zou ik graag het gesprek met jullie willen voeren op de democratische bekende wijzen. Met respect over en weer voor elkaars meningen en soms, of juist: waar dat kan, een compromis om recht te doen aan elkaars mening, standpunten en behoeften. In het thema dat Scepsis behandelt en de wijze waarop hij dat doet alsmede de inhoud waarmee hij dat doet, biedt hij die ruimte m.i. niet.

Jij mag dat buitensporig vinden Jeroen, ik kan dat begrijpen. Toch, ik zie het al langer zo (zoals je tussen de regels door op hebt kunnen maken) al heb ik dat nooit zo willen noemen omdat die beschuldiging in principe iedere verdere discussie smoort en de dialoog dan stopt. Then again….. Met Scepsis was het voeren van een dialoog per definitie al niet mogelijk dus wat moet mij er dan nog van weerhouden om het te noemen zoals ik het zie? Bovendien, als er hier ‘waarheden’ genoemd mogen worden onder de titel “Bescherm de beschaafde wereld tegen Israel” – laat die titel eens langer dan 1 seconde op je inwerken; Israel wordt hier buitengesloten van iets dat ‘de beschaafde wereld’ heet; wiens wereld is dat eigenlijk en wil ik daar wel bij horen dan? – dan is het voor mij moeilijk om in te zien waarom ‘de waarheid’ zoals ik die waarneem niet genoemd zou mogen worden. Nogmaals, jij mag dat buitensporig vinden en het met mij oneens zijn. De vraag is echter: verandert het probleem daardoor? Bestaat het probleem ineens dan niet meer als je het maar niet benoemt? Of anders dan: bedient, wie dit probleem niet ziet of wil zien, zich in feite niet van het instinct des struisvogel? Een andere omschrijving van wat volgens mij het werkelijke thema is, zou als volgt kunnen luiden: zijn principes onderhandelbaar? Of polderbaar? Kan, als je ermee onderhandelt, iets wat in de kern abject is, opgewaardeerd worden tot iets wat te tolereren is? Of populairder gezegd: iets wat in ieder geval te pruimen valt? Zo ja, als dat met iets kan, kan dat dan met alles?

Ik denk namelijk dat dat best met veel dingen kan. Zeker in moderne westerse samenlevingen waarin we (door de bank genomen) allen leven vanuit het besef dat we elkaar nodig hebben. Dit om als collectief, als maatschappij, op ons best te funtioneren op een manier waarop zo weinig mogelijk mensen buiten de boot vallen. Zo kan het plat gezegd, voorkomen dat ik persoonlijk de schurft aan Frans Bauer heb maar hem en zijn muziek toch tolereer omdat anderen er zoveel plezier aan beleven. Het zij zo, ieder zijn meug en we hoeven niet allemaal gelijk aan elkaar te zijn en dat kan ook helemaal niet eens. Ik pruim Frans Bauer soms kortom. Maar ik kan niet alles pruimen.

‘Dit nooit weer’ zeggen, eens per jaar bij een evenement van voor sommigen reeds onbekende herkomst ergens begin mei, is misschien wel niet langer meer voldoende. Niet als het ‘dit [i]hier[/i] nooit weer’ dreigt te gaan beteken. Een groot deel van de belangrijkste en bedreigendste problemen van deze wereld zitten Not In Our Back Yard. Dat betekent echter niet dat ze niet bestaan.

In short:
Het recht van bijvoorbeeld de Palestijnen om geen tweederangsburgers te hoeven zijn is volledig legitiem. Hun roep om niet onderdrukt te worden is dat evenzeer. Maar je kunt al die rechten niet verdedigen als je niet óók het recht van Israel op bijvoorbeeld veiligheid en vrede honoreert. Wie laatstgenoemde rechten onbenoemd laat begaat een vergissing. Wie die rechten overbodig acht, maakt volgens mij aanspraken op kwalificaties zoals ik die heb aangehaald. [i]Omdat[/i] er geen andere manier is om er naar te kijken. Tenminste niet vanuit het post-wereldoorlogen perspectief van de beschaafde wereld waar de auteur aan refereerde en dat m.i. zeer ten onrechte deed. Hij sprak in ieder geval niet namens mij maar misschien ben ik gewoon wel heel erg onbeschaafd en ongeciviliseerd. Zou het?

De strijd die Israel op dit moment voert is natuurlijk vreselijk. Ik ben niet een voorstander van oorlog of iets van dien aard. Het is ook vreselijk dat Libanon het slachoffer wordt van het Iranees regime. Niet zomaar indirect, nee, heel direct zelfs aangezien Hezbollah door Iran gesticht en opgeleid is en tot op de dag van vandaag door Iran van wapens wordt voorzien. Een staat in een staat. Over VN-resoluties moeten we het maar niet teveel hebben denk ik maar het is ook erg jammer dat Libanon daarmee zich niet aan betreffende VN-resolutie heeft kunnen houden, die heeft geschonden met andere woorden. Persoonlijk denk ik niet dat ze bij machte zijn geweest om daar wel gevolg aan te geven en dat moet voor iedereen frustrerend zijn. Zo bezien is het ook zeker niet uitgesloten dat nogal wat Libanezen blij zijn met deze interventie door Israel. Maar het heeft hoe dan ook een hoge prijs, zowel voor de Libanezen als voor de Israelieten. Dat stemt vooral treurig.

(…)

Wat wij, verwende luxepaardjes in onze westerse luchtkastelen, ons waarschijnlijk niet goed genoeg voor kunnen stellen, is dat Israel op dit moment een existentiële strijd voert zoals dat woord de afgelopen dagen wel gevallen is. Het gevoel van: erop of eronder. Als ik voor die keus gesteld zou worden, dan zou ik gaan voor ‘erop’. Zelfs wanneer dat ‘Boem in Teheran’ zou betekenen Jeroen. Prettig vooruitzicht? Oh nee, absoluut niet zeg! Maar het is wel de koers die het islam-fascisme uit heeft gezet. Het is een realiteit Jeroen, of we dat nou leuk vinden of niet, een realiteit. Zie, als je een 5 kwartier ’to kill’ hebt, [url=http://video.google.nl/videoplay?docid=-2967276362246845611&q=obsession]deze docu[/url] eens. Obsession: what the war on terror really is about. De oorlog is ons al lang verklaard en hier worden we bezig gehouden door jonge columnisten die zeggen dat, en ik citeer: “De Utrechtse professor Van der Horst draagt met zijn uitspraken bij aan die pertinent onjuiste beeldvorming dat Israël slachtoffer is van terreur (…)” Ach welnee joh, Israel is natuurlijk geen slachtoffer van terreur. Hoe komt zo’n sukkel als ik daar nou toch bij?

Terug naar het begin….

Ik vind het niet leuk en niet fijn om mensen die ik respecteer een vervelend gevoel te geven. Maar Michael, ik bewonder je altijd om je menslievendheid en je verregaande begrip. Gun mij dan wat je Scepsis ook gunde, namelijk:
[quote]En zoals gewoonlijk vind ik ook dat je je scherpe pen misschien beter kan hanteren met een fluwelen handschoen om de boel wat in evenwicht te brengen Maar aan de andere kant denk ik dat het helemaal niet erg is dat jij onverminderd je goed onderbouwde, goed geschreven betogen op de lezer loslaat. Schop ze maar wakker![/quote]

Ik probeer onder andere jou wakker te schoppen. In de filosofie was scepsis een typering voor de onderzoekende geest. Zo geldt dit nu ook Scepsis. De waarheid van Scepsis komt voor zijn rekening, net zoals mijn woorden – en oh, daar heeft hij gelijk in – voor mijn rekening komen. Maar met onderzoek heeft zijn scepsis niets te maken. Zijn scepsis is de gezaaide twijfel in de geesten van anderen zodat vaststaande en beschaafde waarden komen te wankelen. Scepsis verkoopt gif voor de geest en ik heb die troep hier nu lang genoeg gezien.

Mijn formulering van antisemitisme jegens SP-kiezers had ik beduidend omzichtiger en niet specifiek gericht gedaan maar toch had dit een functie. Je had je er volgens mij ook gewoon [b]niet[/b] door aangesproken kunnen voelen maar als je dat wel hebt gedaan, dan wil ik jou daar bij deze mijn excuses voor aanbieden. Ik neem dan ook als vanzelfsprekend aan dat Harry van Bommel (e.a.) namens de SP in een betoging waar gescandeerd wordt dat alle Joden dood moeten, eveneens een excuus waard is. Wat zeg ik? [i]Op zijn minst!![/i] dat waard is. Een bestraffing aan de stembus zou nog beter op zijn plaats zijn. En dat Jan Marijnisse, al hoe verdomd sympathiek ik die kerel ook vind!, onvoldoende duidelijkheid heeft gegeven op zijn recente versprekingen over een veronderstelde relatie tussen terrorisme en onderdrukking.

Het antisemitisme is gewoon meer dan ooit terug van nooit weg geweest. Nee, we vinden dat niet leuk, dat weet ik ook wel. Gelukkig weet ik dat wel. Ik ben niet geheel achterlijk.

Ondanks alles vind ik dat gerust een trap tegen jouw stoelpoten en die van ieder ander mag geven onder columns met titels als ‘Bescherm de beschaafde wereld tegen Israël’ (deel 1 nota bene!), ‘Israëlisch Roulette’ en ‘Israël: Firma list en bedrog’.

Kortom en tenslotte, bescherm de beschaafde wereld tegen deze scepsis.

Vriendelijke groet,

Raindog

Scepsis · 9 augustus 2006 op 18:00

Ik, Scepsis, ben niet gevoelig voor onterechte, oneigenlijke verwijten van antisemitisme, die uit politieke motieven worden gedaan om de staat Israël een hand boven het hoofd te houden en de tegenstanders de mond te snoeren. Die tijd zijn we voorbij in Nederland. Valse en onterechte verwijten van antisemitisme zijn dooddoeners, gebrek aan beschaafdheid van mijn tegenstanders die geen goed verweer hebben op mijn argumenten. Ik zie het als mijn missie om tegenwicht te bieden aan de pro-Israëlische berichtgeving in Nederland. Wat ik zeg leest u in geen enkel krant of ziet u op de Nederlandse televisie, omdat er onzichtbare censuur is in dit land. Ik weet heel goed waarover ik spreek, meer dan anderen kunnen vermoeden.

Zie de uithalen van George Galloway. Het zit in de zinnen, in de toon van de nuances hoe Westerse media de politiek van Israël blijven verdedigen. Ik weiger daar aan mee te doen. Als antisemitisme betekent het verzwijgen van de waarheid, dan ben ik maar een antisemiet, maar ik haat geen joden. Mijn kritiek is tegen Israël. Israëli’s zijn joden, maar joden zijn geen Israëli’s. Die twee zaken moeten van elkaar los worden gezien, om het echte, niet het politieke antisemitisme, verder te devalueren en zuiver te houden. Geen rechter haalt in het zijn hoofd om kritiek op Israël gelijk te stellen aan antisemitisme. Nogmaals Raindog daaraan twijfelt dan weet hij de weg naar de rechter te vinden. Het taboe op het wat ik noem het politieke antisemitisme moet doorbroken worden in dit land. Geen enkel land mag zich schuilen achter het verleden en oorlogsmisdaden plegen in het heden tegen een ander volk.

archangel · 9 augustus 2006 op 18:05

[quote]Gun mij dan wat je Scepsis ook gunde[/quote]

Dat doe ik al sinds je je geroepen hebt gevoeld om op de columns van Scepsis te reageren; ik zeg niet voor niets dat ik het normaal gesproken leuk vind om jullie polemiekjes te lezen.

Dat er met Scepsis ‘geen dialoog te voeren is’, tja, maakt dat nou eigenlijk zoveel uit? Jij komt hem net zomin tegemoet. Waar het mij om gaat is dat er desondanks wel steeds twee visies worden gegeven waar wij als lezer weer mee aan de slag kunnen. Zo hoort het.

Wat jammer is, is dat je nu ver bent doorgeschoten in je reactie omdat je je op je pik getrapt voelt door Scepsis’ niet aflatende strijd om [i]de andere kant[/i] van het verhaal onder de aandacht te brengen. Want je kunt me heel veel wijsmaken Raindog, maar [i]niet[/i] dat er maar eén zijde aan de medaille zit. En wie er dan uiteindelijk ‘gelijk’ heeft, ach, dat is niet eens zo relevant. Zolang we hier in ons landje maar de kans krijgen om van beide kanten van het verhaal kennis te nemen! En aangezien de toonaangevende media duidelijk ‘gekleurd’ zijn, juich ik het alleen maar toe dat mensen als Scepsis van zich laten horen.

Dat is waarom ik reageer zoals ik reageer, het gaat om me om vrijheid en volledigheid van informatie. En dan hoeft niemand mij te vertellen dat ik gedefinieerd zou kunnen worden als antisemiet, wanneer ik verkies om te beamen dat Israël wel degelijk vuile handen heeft en dat er wel degelijk sprake is van een ongelofelijke onbalans in het gebruikte geweld. Merk op dat ik nergens heb gezegd dat ik het met jou [i]oneens[/i] ben Raindog, aan beide kanten worden smerige spelletjes gespeeld! Maar aangezien de berichtgeving hierover in het Westen niet onpartijdig is, juich ik (nogmaals) het werk van Scepsis toe.

Meer wil ik er eigenlijk niet over zeggen, en ik zal je laatste reactie als excuus beschouwen, omdat ik ook wel weet dat ik me niet aangesproken hoef te voelen. Dat deed ik alleen om je aan te sporen tot een beetje zelfreflectie.

Michaël

Ma3anne · 9 augustus 2006 op 18:32

Blijf ons vanuit jouw visie informeren, Scepsis. Heel zinvol. De waarheid zal wel ergens in het midden liggen, zoals altijd.

Ik kan geen respect opbrengen voor wie dan ook die bommen gooit op onschuldigen. Of ze nu Jantje, Micha of Achmed heten. Geweld slaat nergens op en leidt nergens toe is mijn standpunt. Het levert alleen veel doden, gewonden en getraumatiseerde mensen op.

Peace please……

Scepsis · 9 augustus 2006 op 18:52

Ik acht de lezer, de bezoekers van Columnx verstandig genoeg, om zelf te oordelen dat mijn titel niet is bedoeld om Israël de zee in te drijven, maar om de hoogstaande principes van de Westerse wereld te beschermen tegen landen als Amerika en Israël die de Westerse beschaving moreel in een vrije val hebben gebracht met hun agressie – en repressiepolitiek. Landen die zich democratisch, beschaafd en een rechtstaat noemen, maar zich gedragen als schurkenstaten. Landen die het internationale recht schenden, verdragen schenden, de mensenrechten schenden, collateral damagen. Landen die zich ongestraft boven de wet plaatsen. De ‘bijbel’ van de vrije Westerse seculiere samenleving is toch die van de wetten en rechten? Met andere woorden ik als tweede generatie moslim heb de Westerse manier van leven, normen en waarden omarmd en wil het beschermen tegen verborgen en abjecte politieke agenda’s zoals die van Amerika en Israël.
Daarom vergelijk ik de heren met hoeren die praten over democratie als hoeren over de liefde. In plaats van dat Raindog mij bijvalt, valt hij mij af. Dat is de essentie. Als wij in de beschaafde wereld Amerika en Israël de vrijheid en ruimte geven om alles te doen wat een beschaving niet hoort te doen, dan is de geloofwaardigheid van het Westen ernstig in het geding in de wereld. Er is maar een manier om aan te tonen dat de politiek van Amerika en Israël de wereld geen goed doen. Kritiek leveren maar blijven onderbouwen met feiten. De grootste bedreiging komt niet van islamo-facisten maar van binnenuit, maar we willen het niet zien. Wij zijn niet in staat om het beeld dat wij hebben van Amerika en Israël te verenigen met de verschrikkingen die we zien in Irak, Afghanistan en Israël. Geen enkele Libanees zal blij zijn met de ontstane situatie in Libanon. Of ze nu christen, moslim of atheist zijn. Voor 5000 Hezbollah-strijders laat je niet je land in puin bombarderen. Dat is pertinente onzin. Hezbollah is juist de morele winnaar, omdat zij nu de steun krijgt van vriend en vijand. De Arabische wereld prijst de moed van Hezbollah, omdat ze zelf niet durven. Op de eerste plaats voelt een inwoner van Libanon zich Libanees. Raindog benadert en beredeneert continu vanuit de Israëlische zijde. Net alsof Israël de Libanezen een dienst heeft bewezen. Onzin! Ik bombardeer jouw huis, omdat er tien ratten zitten en zeg dat je blij moet zijn. Dat is arrogant en onacceptabel! De reactie staat niet in verhouding tot het bereiken van het gewenste doel. Tenzij mijn doel een andere is.

Dees · 9 augustus 2006 op 19:09

Toch als ik zie hoe tegenstanders in deze microkosmos hier met elkaar omgaan, op het veilige Nederlandse droge, tsja, de middenweg is nog ver te zoeken micro, of macro. 🙁

Martijn · 9 augustus 2006 op 21:16

Interessante benadering van drie verdeelde joden in een Amsterdamse kroeg. Voor welke zijde je ook kiest, oplossingen beginnen bij toenadering. Tot die tijd zullen het altijd ego’s blijven die kopstoten uidelen. (Grappig ook te zien hoe ‘kundig’ Marga van Praag het gesprek weet te leiden..)
([url=http://www.nos.nl/nosjournaal/dossiers/middenoosten/090806_marga_interview.html]KLIK[/url])

DreamOn · 9 augustus 2006 op 23:15

We gaan hier op Column X toch geen oorlog voeren hoop ik? Kom op, laat een ander in zijn waarde alsjeblieft!

Scepsis · 9 augustus 2006 op 23:43

Mijn grote waardering en respect zijn voor Hanneke Groenteman en Harry de Winter. Dat zijn joodse medemensen die ik heel hoog heb staan.
Mensen die de taal van mijn hart en van mijn geweten spreken. Moedige mensen die realistisch zijn en het klassieke, achterhaalde, vijandsdenken achter zich hebben gelaten en kritisch durven zijn. Frits Barend en Leon de Winter hebben geen realiteitsbesef en leven in het verleden. Mensen die in het verleden blijven hangen, hebben geen visie voor de toekomst.

Raindog · 10 augustus 2006 op 10:09

@Michael: Dus jij bent van mening dat de toonaangevende media zoals jij ze noemt, gekleurd zijn. Omdat Scepsis volgens jou de andere kant van de spreekwoordelijke medaille belicht, veronderstelt een en ander eveneens een reeds ingenomen mening van jou over hoe die toonaangevende media dan gekleurd zouden zijn. Hoe kun je dan nog spreken over ‘de andere kant van de medaille’? Strikt gezien tenminste?
Overigens leidt dit argument van jou in het slechtste geval tot een soortgelijke meningenkannonade als ik met Scepsis onderhoud, alleen wil ik jou dat niet aan doen omdat ik niet twijfel aan de oprechtheid en goedheid van jouw bedoelingen. Dit in tegenstelling tot…. juist. Bovendien zie ik immers dat jij reflecteert net zoals ik dat tracht en daarom tenslotte: wie ben ik een prikkel tot reflectie af te wijzen en onbenut te laten?

Alle mogelijkheden tot reflectie die ik Scepsis heb aangereikt, soms gewoonweg door dat zelf te doen, laat hij daarentegen onbenut. Omdat hij er geen belang bij heeft. En dat maakt hem in mijn boekje verdacht. Scepsis wil geen oplossing, tenminste niet zomaar een oplossing ongeacht welke dat ook maar is- nee, Scepsis wil een [i]bepaalde[/i] oplossing en hij doet geen enkele moeite te verhullen welk. Frits Barend en Leon de Winter hebben geen realiteitsbesef, geen visie voor de toekomst en dus geen toekomst als zodanig, omdat zij ons stil willen laten staan bij het simpele gegeven dat de Israelis óók bepaalde rechten hebben die erkend dienen te worden. Maar kennelijk is het dus zo dat als je daar op wijst, je je schuldig maakt aan klassiek vijanddenken. Onbegrijpelijk vind ik dat. Temeer aangezien er zovelen zijn die de Joden en het Westen wel gewoon als vijand zien. En dat brengt je als vrije Jood of Westerling natuurlijk in een bizarre spagaat. Want hoe noem je nu iemand, die jij zelf niet perse als vijand ziet maar die zelf niets te raden overlaat over hoe hij jou ziet, namelijk, als vijand? Ben ik in feite niet noodgedwongen om mijn vriend als vijand te zien zodra hij mij als zijn vijand ziet en mij bedreigt? Kan ik mijn bedreiger nog als vriend zien? Of lijd ik dan misschien aan het Stockholmsyndroom? En zo komen we bij mijn probleem met Scepsis. Het islamitisch fascisme gaat ons – als we niet oppassen – onherroepelijk gijzelen en Scepsis komt ons uitleggen dat dat eigenlijk heel begrijpelijk en logisch is als je er goed over nadenkt. Nu wordt de aandacht op Israel geconcentreerd als ware dit een geisoleerd conflict. Maar de waarheid is dat je dit conflict niet los kunt zien van de rol die Iran in de wereld in dreigt te nemen, een rol die het land in alle openheid ambieert. De kidnapping en gijzeling van 2 soldaten van het IDF door Hezbollah – de aanleiding van de huidige ellende, ‘weet u nog?’ – was een welbewuste en gecalculeerde actie met de uitdrukkelijke instemming van Iran. Ik weiger me wijs te laten maken dat dat eigenlijk wel heel logisch en begrijpelijk is. Niet van een fascistisch en anti-semitisch regime dat zijn weerga niet kent sinds WOII. Geen Stockholmsyndroom voor mij, ik pas er voor.

@Martijn; Kunnen we Marga van Praag alsjeblieft ‘embedded’ laten gaan in Haifa of Qana? Wat een ongelofelijke slecht interviewster. Ze is leuk voor als het Elfstedentocht is maar wat moet je in godsnaam op al die andere dagen met d’r? Zag je trouwens ook hoe ernstig ze Frits Barend bevoordeelde in de discussie door hem steeds het woord te geven met mooi aangegeven vraagstelling? 😉 Aux serieux: als je dit interessant vond, kijk dan eens [url=http://www.vpro.nl/programma/buitenhof/afleveringen/4769727/items/5077159/]dit debat in Buitenhof[/url] tussen Leon de Winter en Harry de Winter terug. Het debat was (hou je vast) begin 2002. Als je het gesprek nu terugziet, is het in feite schokkend hoe weinig vooruitgang er in bijna 5 jaar is geweest in die hele problematiek. Als je de namen waar ze over praten verandert, kun je het gesprek vrijwel naadloos op de huidige stand van zaken leggen. Dat stemt treurig. Je hebt gelijk; dit soort gesprekken, het gesprek met de ster-interviewster eveneens, zijn tekenend voor de impasse. Hanneke Groenteman had wel mooi een punt met haar; ‘Er moet een man komen die alles voor iedereen daar oplost. Een soort Mandela.’ Ze heeft vermoedelijk gelijk.
Tenslotte, kijk dan toch even naar de foto’s van Leon en Harry de Winter op de site van Buitenhof. Hoe gebroederlijk ze naast elkaar zitten.
Sterker nog zelfs: zijn het broers?

Gr.
Raindog

Scepsis · 10 augustus 2006 op 18:30

Raindog schrijft over de rechten van Israëlische burgers. Waarom begint hij toch over de rechten van Israëlische burgers? Waarom verdraait hij de werkelijkheid? Niet de rechten van Israëlische burgers staan al jaren ter discussie, maar de burgerrechten van Libanezen en Palestijnen. Wiens rechten worden al vier decennia geschonden door de staat Israël? Wiens bestaan wordt al jaren genegeerd door Israël? Wiens leven wordt dag in dag uit onderdrukt en vernederd door Israël? Waarom neemt hij uitgerekend de belangen van de bezetter als uitgangspunt? Hoe verhoudt zich dat tot de Westerse normen en waarden en het internationaal humanitair recht? Er klopt gewoon flikker van zijn betoog. Harry de Winter is geen familie van Leon, maar een groot kritische opponent van de man. Raindog houdt de zelfde opvattingen er op na als Frits Barend tijdens het interview met Marga Praag. Israël claimt al jaren ten onrechte het slachtofferschap. Kijk naar de feiten! De uitspraken van Hanneke Groenteman en Harry de Winter geven de feiten duidelijk weer. Zij zijn tenminste objectief, maar Frits Barend houdt een emotioneel betoog. Laat het duidelijk zijn dat Israël er alles aan doet om te roepen dat de Hezbollah een bedreiging is voor het Westen en het Westen wil vernietigen. Dat is grote bullshit, maar dat is wel de manier voor Israël om sympathie te krijgen en zieltjes te winnen. Juist wanneer de wereld Israël niet tot de orde roept, zullen moslimextremisten het Westen bangmaken en lamleggen met aanslagen. De agressie van Amerika en Israël in het Midden Oosten zullen als een boemerang terugkeren en uitmonden in represailles tegen Britse en Amerikaanse doelen. Nog iets Raindog, ik houd net zoveel van het leven als jij. Ik vrees ook voor aanslagen en de gevolgen, maar ik steek mijn kop niet in het zand voor de gevolgen van een onrechtvaardige Westerse politiek elders in de wereld.

wzza04115 · 28 april 2008 op 20:16

Festa Sole Traduzione emoticon amore disdetta Biografia Dogana locazione tumore Fiesole Audio Petrolifera Newclick strutturale Bombardier mature Oss listino [url=http://excode.ru/scopare_gratis_2008.html]or Scopare Gratis[/url] Riccardo debora Tende ragazze hobby Femminile Culo interne riassunto sesso Pralinate nero Kenya Amore [url=http://excode.ru/temi_per_cellulare_nokia_2008.html]a cellulare nokia temi per[/url] induzione gay Doc Figa donna guerra sotto palmas Centro [url=http://excode.ru/public_pissing_2008.html]a pissing public[/url] inglese storia ippica Incesto europei gratis melita Sfioratore [url=http://excode.ru/scaricare_gratis_emule_plus_2008.html]a scaricare gratis emule plus[/url] Come Granada Panties Padova Monolocale Niky Milano video Gang Cibin immagini Costruzione Testi Carpfishing warner Www Reale Gratuito Budapest tattoo [url=http://excode.ru/casalinga_arrapata_al_telefono_porno_2008.html] casalinga arrapata al telefono porno[/url] Stone Diffusori trendy filmato porno Praga Soccorso ragazzi Paolo san Zerowatt Eccezionali sintetico gay nuda Esiti ventaglio Del Cisti [url=http://excode.ru/anticipazione_tempesta_d_amore_2008.html]and amore anticipazione tempesta d[/url] Nokia annuncio tim cazzo Vendita Sindrome Canzoni Terna Srl Formula Giovani elettrici [url=http://excode.ru/casalinga_arrapata_al_telefono_porno_2008.html] al porno casalinga telefono arrapata[/url] Milano Prestito maschili alimenti pozzo Cancello Video Asiatica gratis animale Laurea Per prescrizione linkin testo Self Abi donna [url=http://www.dacons.net/retribuzioni_2008.html]a Retribuzioni[/url] urbe Usati latino cazzo vintage [url=http://www.dacons.net/hentay_manga_2008.html]and manga hentay[/url] Guerra Pietre Nelle simile trasportini Montanarini divertenti stampante Consulente gratis bang [url=http://www.dacons.net/mondadori_casa_editrice_2008.html]a mondadori editrice casa[/url] Trieste Donna nuziali donne simulazioni video cravatta Incinte modelli Informazioni Juve Vera Kit Terziario Fiorentino Figc sito Sesto dragon [url=http://www.dacons.net/monica_foto_porno_amatoriale_2008.html] porno foto monica amatoriale[/url] Vera tim Antico Treccani Emiliana Pokemon Graduatoria U8330 Pinko Schede Napoli Musicali disegno Del tettona Pornostar Militare foto porno Alice [url=http://www.dacons.net/ventaclub_madagascar_2008.html]the Ventaclub Madagascar[/url] Foto Immagini download sesso video Versione sborra tesina Mercatone Lavoro porno induzione [url=http://www.dacons.net/agro_pontino_2008.html] Pontino Agro dacons.net[/url] Localizzatori Disney Ospedale Cernusco leccata Amiga porno gratis orgia video video Grande Mappa line sexy Video dvd gratis pamela [url=http://www.dacons.net/gioco_chi_vuol_essere_milionario_2008.html]the milionario gioco chi essere vuol[/url] foto bizzarri Trattorie travi Commenti Cremona Gaysud Ittimac Idea Benedetto pokemon

Geef een reactie

Avatar plaatshouder