[i]’… is het leven niet al mooi en fascinerend en overweldigend genoeg, zonder dat je je ook nog eens druk moet maken over ‘zin’, over een uiteindelijk doel, over je lotsbestemming?'[/i]

— archangel Deze quote op ColumnX was een van de aanleidingen voor deze column. Waarom? Omdat het precies dat omwoordt wat mis is met de wereld die er in die column geknuffeld wordt. Ik kom even tegen [i]Yggdrasil[/i] schoppen, in de hoop dat er enkele dode takken uit zullen vallen..

Dat het leven fascinerend is ben ik het er wel mee eens maar daar houdt het dan ook op! Deze uitspraak toont het gebogen hoofd van een verloren generatie, de nazaten van de hippies, die de moed verloren heeft en berust in haar lot. De woorden zijn troostend, maar geven ook het beeld weer dat de jeugd heeft; berusting, acceptatie. Geniet van het leven, het is al kort genoeg. Pieker er niet teveel over, dat geeft enkel stress. Moet je weer op kleurentherapie schijnt. Wees vooral niet bang je geld op te maken aan vakanties, want je werkt immers niet om te leven! Nee joh, hangjongeren had je in onze tijd ook al, ook wel nozems genoemd. Brozem zelfs, als je de trotse bezitter van een Zundap was. Niet aan ergeren, je doet er toch niets aan. Uiteindelijk zijn de nozems ook opgegroeid tot keurige zakenlui, betrouwbare politici en andersoortig respectabele burgers. Het leven evolueert langzaam.. Die oorlogen en hongersnoden zijn gewoon groeipijntjes. Maak je niet sappel, joh!

Is het echt zo dat ik me niet moet afvragen wat de diepere zin is, en gewoon [i]Yggdrasil[/i] moet bewonderen? Moet ik me simpelweg vergapen aan de sterren, in plaats van ernaar te reiken? Moet ik een landkaart volgen, zonder af te vragen waartoe mijn reis gaat? Archangel roept op tot het loslaten van het willen. Onze [i]Seraph[/i] roept op tot het onderdrukken van het instinct – de wens, de droom, de drang. Knuffelen van het gras.. Ben je nu helemaal van de pot gerukt, gras is om te roken man! De [i]homo apathicus[/i], de mens die leeft zonder doel, die geleefd wordt door de omstandigheden waarin hij verkeert, en de kansen die hij toegeworpen krijgt.. Gedreven enkel door zijn bestaan, wachtend op zijn lot..

Als je nu naar buiten loopt, is er een kleine doch realistische kans dat je een groepje mensen op de grond ziet liggen die enorm gelukkig zijn. Hou ze simpelweg een biertje uit café Godspeed voor hun neus, en stel de vraag; ga je deze kans grijpen die ik hier creëer, of blijf je liever liggen?

Categorieën: Maatschappij

19 reacties

Kees Schilder · 20 juni 2004 op 09:00

Ik geef toe, ik heb vannacht niet geslapen dus kan het aan mij liggen, maar waar wil je nou eigenlijk heen met deze column?

pleuro · 20 juni 2004 op 10:12

[quote]gras is om te roken man! [/quote]

Wij voeren het gewoon aan de koeien 😮 😮

Begrijp wel een beetje wat je wilt zeggen, maar ook weer een beetje niet 😕

archangel · 20 juni 2004 op 10:22

Hmmm…. ik ben er nog niet uit of ik me wel of niet tot een reactiecolumn ga laten verleiden, maar laat me in ieder geval dit zeggen: je hebt me duidelijk ab-so-luut niet begrepen!! 😛

… (even later)…

Ik heb je stukje nog een keer gelezen, en ik heb besloten mijn tijd niet te verdoen met een reactiecolumn.

Als je ‘De eerste dag van de rest van je leven’ helemaal hebt gelezen, en je bent er dan nòg van overtuigd dat de uitspraak ‘loslaten van het willen’ synoniem is met ‘willoosheid’ (of apathie), dan heb je de essentie van m’n betoog echt volledig gemist. Om over de andere uitspraken die je aanhaalt nog maar te zwijgen…. Je probeert aan de hand van mijn stukjes een compacte versie van mijn visie op het leven te destilleren, maar dat is helaas jammerlijk mislukt… 😉

En iets zegt me dat het weinig zin heeft om hierover in discussie te gaan. Ik ken een andere CX’er (waar ik overigens verder geen hekel aan heb hoor) die precies hetzelfde doet als jij nu lijkt te doen: losse woorden en zinnen uit hun context rukken, en er vervolgens een eigen wending aan geven, met als enige doel discussie uit te lokken en de andere partij woorden in de mond te leggen. Zal wel een stukje compensatiegedrag zijn voor het eén of het ander, maar daar leen ik me niet voor! Met hem ga ik dus niet (meer) in discussie, en met jou begin ik er niet eens aan.

Geniet jij nou maar op jouw manier van het leven, dan doe ik het op mijn manier. No hard feelings.

Ma3anne · 20 juni 2004 op 10:35

De column van Archangel nog maar een keer goed lezen, denk ik. Je lijkt de essentie niet begrepen te hebben.

Mosje · 20 juni 2004 op 11:33

Ik weet niet zeker of ik de essentie van Archangel’s columns helemaal goed begrijp.
Wat ik wel zeker weet is dat ze goed geschreven zijn en prettig om te lezen.
Ik weet weer niet zeker of zijn verhalen autobiografisch zijn.
Wat ik wel zeker weet is dat dat er voor mij niet zo toe doet, en ik beoordeel zijn teksten dus zoals ze er staan, zonder de persoon die er achter schuilgaat te analyseren.

Dat laatste doe jij nu wel beste rrobin, en het levert een analyse op van de onderste plank.

Irma · 20 juni 2004 op 13:40

Toen ik de column van Archangel las, had ik al een vermoeden dat je deze niet begrepen had door deze reactie van jou:

[quote]Toen ik Yggdrasil las verwachte ik een column over mythologie.. [/quote]

Mythologie wordt zelfs in de psychologie en psychotherapie aangewend omdat het niet ‘een ‘verhaal’ is buiten ons, maar een levend iets binnen in ons wezen. Jammer dat jij die mythe nog niet hebt kunnen ervaren.

Bij deze zin
[quote]Uiteindelijk zijn de nozems ook opgegroeid tot keurige zakenlui, betrouwbare politici en andersoortig respectabele burgers.[/quote] ga ik even een blokje om. Misschien ga ik mijn Axis Mundi nog maar even bestijgen om de sterren beter te kunnen zien en ‘voelen’, want wat jij hier even respectabele burgers noemt, zijn voor mij mensen die de essentie van het leven nog niet begrepen hebben. Ken je uitspraak: ‘in je laatste pak zitten toch geen zakken’?
Helemaal raak, die uitspraak. Hetgeen zeker niet wil zeggen dat je er maar ‘op los’ leeft, maar met economisch gewin vloeit er alleen maar steeds meer bloed. En wat mij betreft zijn de ‘nozems’ die (maatschappelijk) respectabel zijn geworden afgedwaald van hun eigen ziel. Zeker als het gaat om ‘betrouwbare politici’. Dat is voor mij een contradictio interminis.

Maar oke, ieder zijn leven en zijn overtuiging. Ik hoop alleen maar dat iedereen gelukkig is op zijn/haar manier.

rrobin · 20 juni 2004 op 20:27

Thanx voor de reacties, voel me al helemaal thuis als enfant-terrible in dit theekransje 😀

@Archangel:
Bedankt, maar het is geen samenvatting. Misschien heb je er gelijk in dat ik het iets aanvallender had moeten schrijven.. Anyway, het is duidelijk dat je er niet op in wilt gaan, dus zal ik dat ook niet doen. Jammer, maar helaas..

@Mosje:
Ik analyseerde Archangel niet, we zijn begrensd tot 800 woorden volgens het cafe 😛

@Irma:
Ik refereerde in dat commentaar naar de titel van het stukje Yggdrasil, wat een totaal andere inhoud heeft dan deze column. Yggdrasil is ook bekend uit de Noorse Mythologie. Neem maar eens een verfrissende duik in [i]Mímisbrunnr[/i]

[quote]want wat jij hier even respectabele burgers noemt, zijn voor mij mensen die de essentie van het leven nog niet begrepen hebben.[/quote]
[i]Bijna[/i] een samenvatting van alinea drie..

archangel · 20 juni 2004 op 21:11

Ik geloof niet dat ik ergens heb gezegd dat je aanvallender had moeten zijn. En ik vraag me af waarom je denkt dat het constructief is om het [i]enfant terrible[/i] uit te hangen. Inhoudelijke discussie uitlokken is prima, echt waar, maar je maakt nu wel heel erg duidelijk dat het je gewoon gaat om het genereren van reacties, en niet om het aangaan van een dialoog met mij, of met wie dan ook die reageert.

Irma · 20 juni 2004 op 21:16

[quote]Ik refereerde in dat commentaar naar de titel van het stukje Yggdrasil, wat een totaal andere inhoud heeft dan deze column. Yggdrasil is ook bekend uit de Noorse Mythologie.[/quote]

Don’t tell me, I know!
Maar die hele column ging over de mythe, die geen mythe is, maar een stuk in jezelf…
Duik jij eens in een paar boeken van de psychiater Mrs. Jean Shinoda Bolen.
Overigens, zeker de ‘helden’ in de mythen zijn niet bepaald flegmatisch en afwachtend te noemen.

Maar ik ben er niet meer zeker van dat we elkaar begrijpen (van twee kanten, hoor)

En eh…by het wegdek: sommige grassoorten zijn zeker gemaakt om te roken 😉 Daarin zijn we het wel eens 😀

rrobin · 20 juni 2004 op 22:20

@Archangel, en ik citeer:
[quote]En iets zegt me dat het weinig zin heeft om hierover in discussie te gaan.[/quote]
Ik wilde inderdaad een discussie, geen dialoog, we zijn immers niet onder ons tweeen. Jij had de discussie al gesloten voordat ie begon. Zal niet verder reageren hier, maar feel free to PM 😀

@Irma:
De column Yggdrasil wordt hier niet aangevallen, de quote die aangevallen wordt is uit een andere column van Archangel.

viking · 21 juni 2004 op 08:53

Misschien ben je nog iets te jong om te beseffen dat, na je een leven lang druk te hebben gemaakt om dingen, die achteraf gezien, niet de moeite waard blijken te zijn, het een verademing is om (een beetje of af en toe) te gaan leven als [i]homo apathicus[/i]

Een als je je toch al zo graag ergens druk over maakt:
Zundap = Zündapp 😛
[img]http://www.mjdtools.com/books/52405_lg.jpg[/img]

Dees · 21 juni 2004 op 09:38

Tsja,

Ik kom net terug van een festival waar je struikelde over hopen gelukkige mensen, meestal overigens al met bier in de handen. Ik vind dit wel een goede column en een bekend dillemma. “Deurdoen”, zei de boer waar ik vroeger mijn vakantiezakcentje bij verdiende altijd. Gewoon deurdoen, nait soez’n. De ene voet voor de andere. Het leven als productiewerk?

Jammer dat mensen zich zo op hun tenen getrapt voelen, want ‘een quote als aanleiding tot column’ is toch niet hetzelfde als een persoonlijke aanval 😕 Door er zo gebeten afwerend op te reageren mis je volgens mij een kans…

Wayan · 21 juni 2004 op 12:44

Dames en Heren,

Rrobin zoekt naar de zin van het leven die hij maar niet vindt.
De ZIN van het leven moet ieder voor zichzelf invullen en, wanneer hij/zij die ZIN gevonden heeft, er anderen niet mee lastig vallen

archangel · 21 juni 2004 op 16:02

@ Desaparecida: ik heb me geen moment persoonlijk aangevallen gevoeld. Ik trek me in de regel namelijk vrij weinig aan van wat mensen die ik niet ken (en vooral: die MIJ niet kennen) van mij vinden.

Maar je kunt niet ontkennen dat deze hele ‘column’ vol zit met verwijzingen naar stukjes die IK heb geschreven (het is niet alleen maar eén citaatje), en naar dingen die IK hier op CX zoal doe. En als er dan vervolgens allerlei conclusies worden getrokken over hoe IK zogenaamd in het leven sta (terwijl iedere primaat die de moeite neemt om mijn columns te lezen toch op zijn minst zou moeten aanvoelen dat dat álles behalve apathisch en willoos en generatie-nix-achtig en wat-interesseert-het-mij en lang-leve-de-lol is)…. dan moet je me niet kwalijk nemen dat ik er een klein beetje tegen in ga.

En los van het feit of het nu over mij persoonlijk gaat of niet; te zien aan de reacties ben ik niet de enige die vindt dat de conclusies van [i]brave sir rrobin[/i] op zijn minst een beetje vergezocht zijn, gezien de teksten waar hij ze op heeft gebaseerd.

Einde ‘discussie’.

Dees · 21 juni 2004 op 16:17

@ a. angel

Met die laatste reactie betrek je ook weer teveel op jezelf beste heer a. angel. Wat betreft de zinsnede “einde discussie”, het is niet een discussie tussen jou en anderen met een andere mening, dit is een plek om te reageren naar eigen believen. Ondanks dat ‘alle anderen ook vinden dat’, vind ik iets anders. Ok, a. angel?

Einde ‘my two cents’.

archangel · 21 juni 2004 op 17:25

Relax! 🙂 Ik heb nergens gezegd dat ‘alle anderen het ook vinden’, alleen dat uit de reacties van anderen blijkt dat ik niet de enige ben die vindt dat er voorbarige conclusies worden getrokken. En met de afsluitende woorden ‘einde discussie’ wilde ik alleen maar aangeven dat ik hier nu verder écht geen woorden meer aan ga vuil maken; dat heeft niks met jouw reactie te maken en is zeker geen sneer aan jouw adres… 🙂

Dat het hier een plek is om naar eigen believen te reageren is me al sinds dag 1 duidelijk; ik doe ook niet anders! Het was Rrobin die graag een discussie wilde aangaan (zie bovenstaande reacties). Nog even voor de duidelijkheid dan: ik val niemand aan, en ben ook niet van plan iemand zijn recht op vrije meningsuiting te ontzeggen, ik ben óók niet van mening dat het hier om een Archangel vs. de rest van de wereld-discussie gaat. Ik wilde alleen even laten merken dat ik het jammer vind dat er onzinconclusies over mij worden getrokken (al verschillen daar blijkbaar de meningen over). En als [i]sir Rrobin[/i] iets persoonlijk aan mij kenbaar wil maken, had hij dat direct per PM kunnen doen, ipv dat aanbod uit te stellen tot in eén van zijn reacties.

Einde discussie. 😛

rrobin · 21 juni 2004 op 19:40

@Wayan
Hmmz, dat was een knappe analyse, want je hebt helemaal gelijk. Helaas onderstreept het ook het verhaal.. 😮

@desaparecida
Tnx, altijd leuk om te horen dat er mensen zijn die hetzelfde denken..

@Archangel;
Ik had de tekst “einde discussie” gelezen, ik zal je wens respecteren.

Peace 😀

Mosje · 21 juni 2004 op 20:27

Als ik lees: “einde discussie” dan krijg ik altijd de behoefte nog iets te zeggen. Had ik op de middelbare school erge last van.
> Mosje, als je nog één keer wat zegt, vlieg je er uit!
> Meent u dat nou echt?
> $%^&*#@$%^, meld je maar bij de rector!
Niet dat ik nou persé het laatste woord wil hebben, maar tegen de woorden “einde discussie”, daar kan ik gewoon niet goed tegen.
Dus vandaar. Verder slaat deze reactie natuurlijk helemaal nergens op.
Dus vooral NIET lezen, en zeker niet erop reageren please!!

Martijn · 21 juni 2004 op 20:47

Zal ik niet doen Mosje…:-D

[b][size=xx-small](Ja, ik zag een deurtje, open. Ik dacht ‘kom die trap ik in’) ;-)[/size][/b]

Groet Martijn 😀

Geef een reactie

Avatar plaatshouder