Aangezien herhaling de kracht van reclame schijnt te zijn, pleit ik ervoor dat de gehele S.T.E.R. archieven open getrokken worden en de reclames weer worden uitgezonden.
Want waar zijn de reclames gebleven die een eigen leven gingen leiden?
De boodschappen waar over gesproken werd? Als ik als kind een koekje kreeg aangeboden riep ik net als wijlen Bart de Graaff:‘Nee!’ Want: ‘zeg maar nee dan krijg je er twee, toevallig’, luidde zijn slogan.
En verhip het werkte.
Echter na mijn variatie: ‘zeg maar misschien dan krijg je er…’, begon de lol voor mijn ouders er ook van af te raken en moest ik het met tien gebroken stukjes van één koekje doen. Ook humor natuurlijk.

Waar zou Petje Pitamientje gebleven zijn?
Het mannetje dat alle harten deed smelten met de uitspraak: ‘stom hè, ik vind het gewoon lekker.’
Een zinnetje dat ik op familiefeestjes graag mocht laten horen om vervolgens van een oma of tante een lange, kleffe lebberzoen te ontvangen.
Prima herinneringen heb ik ook aan de FA dame.
Een dame, gepositioneerd in de wild schuimende branding van een exotische zee, die haar boezem tentoonstelde. Ik kon bijna de wilde frisheid van de limoenen ruiken!
Zij mag dan ook hoogstpersoonlijk verantwoordelijk worden gesteld voor de bewustwording van de bloedtoevoer naar mijn premature fallus.

Maar ook de muziek die toebehoorde aan sommige van die reclames heeft veel indruk gemaakt.
Hits van vroeger gaven diepte aan een nieuw spotje.
Zo wist Mathilde Santing met het ó zo mooie ‘Wonderful Life’ gevoel te geven aan het kille Interpolis.
Het nummer ‘Helden’ van de Scene maakte mij extra duidelijk dat IK ‘De Maatschappij’ ben.
Maar ook de talloze Levis reclames, die voorzien werden van een deuntje uit de vergetelheid, werkten zeer effectief.
Ik denk zelfs dat Marvin Gaye, Nick Kamen als model/zanger in het zadel heeft geholpen.
Want als Nick in de wasserette zijn 501 uittrekt blijft Marvin’s:
‘I Heard It Through the Grapevine’ nog nagalmen.
Een combinatie van beide ingrediënten maakten niet alleen de Levis 501, maar ook Nick Kamen tot een succes.

Tegenwoordig zijn er geen reclames meer, maar commercials, of boodschappen. Alles wordt gesponsord, is ideëel aanwezig, of bevat sluikreclame.
Een soap als Goede Tijden, Slechte Tijden promoot in één episode het gehele assortiment van Albert Heijn.
Ik kan mij niet herinneren dat voor het begin van Swiebertje er een tekst in beeld kwam die luidde: ‘dit programma wordt mede mogelijk gemaakt door Miele.’
Of dat Saartje achter een Tefal fornuis stond te koken.

Nee,‘de tijd van onbezorgdheid is voorbij.
Vandaag begint de lange weg naar morgen.’

Kunnen we morgen dan wél ontbijten met Flipje van Tiel?
Gaan zwemmen met de Melkunie-koe en Peer Mascini die telkens roept: ‘ik had nog zo gezegd: geen bommetje!?’
Lunchen met Cora van Mora?
Een LU-koekje afslaan bij de koffie?
Maar bovenal met een weelderige dame een lange, warme, ontspannende douche nemen met een shampoo vol limoenen?
Kan dat..?

Martijn..:-D

Categorieën: Media

9 reacties

Kees Schilder · 6 april 2003 op 10:34

JA!!!! Als dat toch eens waar kon zijn.Geen reclames meer!!! Alhoewel, ze mogen van mij elke reclame uitspugen die ze maar willen als “ECHT HEMA>>>>” dan maar voor eeuwig wordt opgeborgen 😀

Martijn · 6 april 2003 op 10:51

Kees,

De Frank Govers ‘leuke blouseeee, nieuw? commercial’ scoort ook hoog in mijn ergernis top 10!
Maar uit respect voor wijlen Frankie G. hoef ik die gelukkig nooit meer te zien. (hoop ik)

Groet Martijn 😀

MBB · 6 april 2003 op 14:22

oude commercials uizenden?
NOG meer commercials? Nee toch!

Of in plaats van die infotainment/infomercial-stukken? DAt laatste lijkt me wel wat, want om nou op 3 verschillende zenders 3 verschillende apparaten die allemaal hetzelfde het beste doen is ook niet alles.

Kobus · 6 april 2003 op 15:09

[quote]De Frank Govers ‘leuke blouseeee, nieuw? commercial’ scoort ook hoog in mijn ergernis top 10![/quote]
Jammer dat reclamemakers niet vaak hier komen bij CX. Want een Zeemanie commercial zou zeker scoren. 😀
Misschien iets voor Maurits om te lobbyen !

Ik ben iemand die dagelijks ALLE folders doorleest. Je begrijpt dat ik dan ook niet veel moeite heb met TV-reclame. Helaas heeft mijn lief een cursus zappen gevolgd, en geeft daar juist blijk van tijdens de reclames.
Kijk er eens met andere ogen naar. Begin nu eenvoudig met een beoordeling van de cijfers- en letters van de logo’s die bij de verschillende netten behoren. Dat zijn vaak ware grafische meesterwerkjes, waar ook al veel prijzen mee in de wacht gesleept zijn. Het echte reclame maken voor een product wordt vervangen door commercials
waar ook (grafische en kunstzinnige) kwaliteit vanaf straalt. Soms snap ik de link niet naar het beoogde product maar zijn wel 30 sec. kunstwerkjes.
En wat de herkenbaarheid betreft. ‘Nu even niet; biertje ?, enz. mogen er toch ook best wezen.
Is in ieder geval beter dan het Amerikaanse model met om de paar minuten reclame. En als we het anders willen… Wil jij weer een omroepbijdrage betalen per zender, of alles vanachter een decoder bekijken ? Dan heb je geen last van de reclame !

Overigens…De boekjes van Tielse Flipje worden nu weer uitgebracht in nieuwe verpakking.
😀

Martijn · 6 april 2003 op 15:13

Of een speciaal retroreclame channel?
Is dat iets MBB?

De hele dag Mona, spijkerbroeken, FA dames etc.etc.

Dit alles, natuurlijk, met commentaar van ‘Amazing’ Mike!

Misschien kunnen we Bertje “Veronica’ van de Veer zover krijgen! haha

Groet Martijn 😀

Martijn · 6 april 2003 op 15:46

Kobus,

Waarschijnlijk ben ik een oude l*l aan het worden.
Heb toch al de aanzienlijke leeftijd van 29 (?)
Vroeger was alles leuker,mooier,grappiger.

Nee, maar serieus, alles gaat zo snel.
Als bijv. Mathilde Santing met ‘wonderful life’ meer gevoel aan een reclame weet te geven spreekt mij dat persoonlijk meer aan als een ‘snelle’ reclame van deze tijd.

Daarbij zijn er momenteel weinig reclames die bij mij blijven hangen. (ok, ‘Biertje…?’ wel)

Misschien moet ik me maar aanmelden bij Huize Avondrust.

Groet Martijn 😀

Godspeed · 7 april 2003 op 07:45

Ben zondagmorgen aan het zappen, kom ik “Wehkamp” tegen, een kompleet programma waar hun spullen worden aangeboden. Al doorzappend kom ik bij Harry Mens uit die een gast aan tafel heeft die een appartementencomplex gaat bouwen, en ze zijn nog te koop 3-5,5 miljoen gulden?!?!?) Wat een ondernemer die nog steeds in guldens denkt.:-(

Ben eerder voorstander van een reclame zender die 24 uur per dag de Nederlandse reclame’s uitzend, en die je dan meteen per telefoon kan bestellen.

Daarna kan ik die blokeren in het geheugen van de TV en ale prblemen zijn opgelost. (voor mij dan)

Kees Schilder · 7 april 2003 op 13:37

Blokeren?? Is het niet blokkeren Mr Moderator?
Kan deze Godspeed niet tot de orde worden geroepen? 😀

Ritazet · 7 april 2003 op 15:51

Nu even niet….

Dat is er ook één uit een relatief jonge reclame, waarvan ik zeker weet dat ie dit decennium wel zal overleven.

Zelf vermaak ik me al jaren met het grote ‘erger je rot aan reclame’ gezelschapsspel. De goede en de slechte: ik zou ze allebei niet willen missen. Voor degenen die graag klagen heb ik nog een tip:
op http://www.lodenleeuw.nl kun je stemmen voor de meest irritante reclames. En ze online bekijken. Heerlijk, ergeren op verzoek.

Rita

Geef een antwoord