Ze dwaalden al jaren door Europa. Elke vakantie struinen ze elke vlooienmarkt, antiekbeurs en veiling af om waardevolle stukjes kunst of antiek te bemachtigen.
Ze trilden nog na in de auto toen ze dachten op een dag een echte “Matisse” ontdekt te hebben. Deze vakantie hadden ze er dubbel en dwars uit. Als het waar was.
Maar het kon bijna niet missen. Ze waren uiteindelijk niet zomaar een paar beginnende kunstkennertjes.
Een paar maanden hadden ze het thuis aan de wand hangen toen ze op een avond op het journaal geconfronteerd werden met het bericht van de “meestervervalser” Geert Jan Jansen die ontmaskerd werd in zijn huis in Frankrijk.Beelden werden getoond van tientallen schilderijen van Matisse in het huis van de man in Frankrijk. Geen twijfel mogelijk, ook hun kunstwerk was een gruwelijke vervalsing.
Toen hun blooper bekend werd, werden ze overstelpt met berichten van mensen die hetzelfde meegemaakt hadden en dit werd de aanzet om het museum voor de valse kunst op te zetten.
Vol overgave weten ze kostelijke verhalen te vertellen bij de vervalsingen die geschonken zijn aan het museum, door gedupeerden.
Bijvoorbeeld over de valse “Appels”die er hangen.Ooit kwam de master himself op een veiling controleren of het werk dat geveild werd, daadwerkelijk van hem was. Tot grote schrik van veel mensen wees hij verscheidene doeken af. Ze zouden niét van hem zijn.
Eén van de bezitters was erg geshockeerd omdat hij zelfs fóto`s had van Appel tijdens het schilderen van het doek. In zíjn opdracht notabene. Het bewijs was zo duidelijk dat Karel Appel zelf moest toegeven dat hij zich vergist had.
In het museum hangen een paar door Jansen vervalste Appels. Jansen is zelf in het museum wezen kijken of de vervalsingen van hem waren.
Ooit was hij als spreker uitgenodigd door een galeriehouder uit Groningen die een expositie organiseerde in een chique hotel. Jansen had goed onthouden dat de gastvrouw om twaalf uur jarig was. Door de luidspreker feliciteerde hij de vrouw, nog voor haar man de kans kreeg en liet champagne aanrukken voor de hele zaal. De gastheer geneerde zich dat hij niet zo attent was geweest. Er werd een toast uitgebracht.Toen Jansen al lang en breed verdwenen was kreeg de galeriehouder de rekening gepresenteerd van de leuke geste van Jansen.
Onze valsekunstmuseumhoudster was erbij en typeert hem op deze manier als een charmante oplichter.

3 november begint de tweede kunstbeurs in Zwolle.
Geert Jan Jansen zal er ook zijn. Zijn doeken van Appel, Picasso, Miro en Matisse zijn straks in Zwolle te bewonderen, zij het met een `certificaat van onechtheid`.
Jarenlang wist hij aan de internationale opsporing te ontsnappen, voordat hij in Frankrijk in de cel belandde en daar de titel `meestervervalser van de eeuw`oogstte. Zijn doeken werden nog niet lang geleden vrijgegeven door de Franse justitie.Experts slaagden er maar niet in het onderscheid tussen echt en onecht aan te tonen.
Bedrijven kunnen kunstenaars sponsoren voor een bedrag van 2000 euro. De tegenprestatie voor hun financiële ondersteuning bestaat onder meer uit een kunstwerk van de hand van Geert Jan Jansen.
Een echte Geert jan Jansen, of een valse Appel?
Mijn intuïtie zegt…


17 reacties

KawaSutra · 15 juli 2005 op 17:14

[quote]Bijvoorbeeld over de valse “Appels” die er hangen.[/quote]
Liever een valse “Appel” dan een rotte, zou ik dan denken. Oké, slechte belegging, maar als je hem mooi vind kun je er net zo goed van genieten.

Leuk verhaal, Sally.

Eddy Kielema · 15 juli 2005 op 17:30

[quote]Toen Jansen al lang en breed verdwenen was kreeg de galeriehouder de rekening gepresenteerd van de leuke geste van Jansen.[/quote]
Geert Jan Jansen is pas echt vals! 😛

Domicela · 15 juli 2005 op 17:54

[quote]typeert hem op deze manier als een charmante oplichter[/quote]

En dat zijn meestal de ergsten …. Ach, zolang je maar met plezier naar de koeien aan de muur kijkt … met of zonder certificaat!

Groetjes,
Mila

Troy · 15 juli 2005 op 18:13

Geweldig idee zo’n imitatiegalerie. Wederom met plezier je column gelezen.

Grt Troy

bert · 15 juli 2005 op 18:15

Hoi Sally, als ik terug denk aan mijn jeugd, dan zie ik die Jansen nog voor me. Maar dat was Pierre, een heel nerveus type die de knopen van zijn colbert afdraaide. Deze Pierre is de enige Jansen die ik op het gebied van kunst zou durven vertrouwen.
Sally, ook met deze column heb je me weer verrast. 🙂

Li · 15 juli 2005 op 19:04

Wat een lefgozer die Geert Jan Jansen. Ik heb altijd een dubbel gevoel bij zoiets. Aan de ene kant vind ik het wel lachen maar aan de andere kant; Je zal er maar voor veel geld ingestonken zijn! 😮

Origineel verhaal Sally 🙂

Li

KingArthur · 15 juli 2005 op 20:10

Ga je voor de naam of ga je voor de schoonheid? Zet te denken. Goede column.

Kees Schilder · 15 juli 2005 op 21:01

De naam Jansen zegt al genoeg.Dan weet je dat je over je schouder moet kijken 😀
Ik vind het geweldig zoals hij schildert.Vervalst of niet, het blijft mooi

melady · 15 juli 2005 op 21:06

Ik ken wel een Jansen, maar die is meer dom dan vals.
Ik zie net dat Schilder me voor was.
Vals hoor, Paco Painter!

Leuke titel en leerzame column.

Bakema_NL · 15 juli 2005 op 21:21

“Een certificaat van onechtheid”……hahaha, geweldig. Rommelbeurs, antiekbeurs, ik vind het altijd leuk om te zien en hoe mensen er mee bezig zijn. Ook de paar programma’s die op tv zijn…waren…erg leuk altijd. Van die mensen die denken de ontdekking van de eeuw gedaan te hebben en gewoon rommel in handen hebben. Gewoon de humor er van inzien, maar sommigen staan vaak echt te balen, geweldig die koppen. 🙂

Mosje · 15 juli 2005 op 23:54

Is deze column echt? Of is het een vervalsing?
😛

sally · 16 juli 2005 op 00:16

Voor geinteresseerden…
Het museum is te vinden in Vledder.
Zéker een bezoekje waard als je in de buurt bent.

Alvast bedankt voor de reakties en ehhhh
Hij is écht mosje. Van mij 😉
Wat een válse reaktie 😡 😀

Louise · 16 juli 2005 op 07:25

En dit was een onvervalste Sally 😀
Met plezier gelezen.

pepe · 16 juli 2005 op 07:59

😛 😛 😛

Raindog · 16 juli 2005 op 11:04

Ook al zo informatief.
En erg onderhoudend!
Ik rijd tegenwoordig met enige regelmaat bij Vledder langs, als het het echte is tenminste. Wie weet nog eens kijken.

klungel · 16 juli 2005 op 22:11

Ik heb gelachen om de column en nog meer om de reacties. Ik ga voor bruikbaar 🙂 en dat is deze column, evenals de reacties.

Leuk gescreven 🙂

emaessen · 18 juli 2005 op 14:38

Knap hoe je zo’n boeiend stuk schrijft zonder er een moraal in te verpakken. Voor mij laat het duidelijk zien dat kunstenaars hun broodbeleg van rotte appels hebben 😛

Groet Eric

Geef een antwoord