Floortje Dessing is er al druk mee bezig: ze struint mediageil de ene krant na de andere af. Maatschappelijk ondernemen! Nuku Hiva! Mijn winkel! Pers, pers, joehoe, ik heb eerlijke kleding! Schone kleding! Ik wil aaaaaandacht! Mijn kleding is hip én eerlijk! Het zit goed, dat willen ze toch? Koop nou bij mij jongens, ik zit in Amsterdam! Zo moet het zo’n beetje gegaan zijn. En daar was een vrijwilliger van een Wereldwinkel het nou niet mee eens. Nee, tuurlijk, die hele winkel van Floortje, dat is wel goed opgezet. Maar die fucking irritante Floor impliceert met haar eerlijk én hippe kreten dat de Wereldwinkel suf is! Saai is! Dat kan toch niet, want de Wereldwinkels hebben echt niet alleen maar sullige cadeaus waarmee alleen je oudtante mee blij te maken is.

In de ingezonden reactie van deze mevrouw is waarschijnlijk achterwege gelaten dat ze stekeblind is. Want natuurlijk is de Wereldwinkel een winkel voor sufkutten, duffe kantoorlullen en de gewone saaien onder ons. Wie ziet daar nu jongeren naar binnen lopen? Die vrijwilligster blijkbaar wel, maar als alles een wazige vlek voor je is, lijkt zelfs oma Veerkamp nog een godin met een strakke huid.

Interesseert het ons überhaupt wel hoe onze kleding wordt gemaakt? Onder welke omstandigheden Chinezen onze Nokia maken? Tuurlijk wel…. We zijn massaal tegen kinderarbeid, tegen mensen die uitgebuit worden en als we er toch eenmaal iets over horen, dan zijn we ook wel tegen de arbeidsomstandigheden die in de goedkope landen gelden. Beetje jammer dat dat besef ophoudt zodra we een nieuwe broek in de winkel passen.

Ik heb het laatst eens geprobeerd, echt waar. Bewust een winkel instappen, omdat ik een eerlijke gemaakte broek wilde hebben. Eentje die niet is gemaakt door uit de kluiten gewassen baby’tjes. Een broek die niet is gemaakt door gespleetoogde communistische dwangarbeidertjes. Eentje die is gemaakt van schoon katoen, waardoor de kleine negertjes hun handen niet verminken aan alle chemicaliën en levenslang gehandicapt raken.
Maar vraag een willekeurige verkoopster eens of ze zo’n broek hebben. Ik heb nog nooit zo’n domme blik gezien. Tja, sorry mevrouw, daar vragen onze klanten meestal niet naar.

Oh nee? In wat voor land woon ik dan, dat er zoveel uilskuikens zo’n grote bek hebben als het gaat om helpdesken van wat voor bedrijf dan ook? Schlemielen, die volgens de consumentenbond zo mondig zijn, dat ze zich niet eens afvragen of een bedrijf wel maatschappelijk onderneemt? Oelewappers, die fel tegen kinderarbeid zijn, maar geen idee hebben wie hun kleding, hun schoenen hebben gemaakt? Maatschappelijk ondernemen lééft niet eens! Enig idee hoe lang het duurt voordat je een gedicht op internet hebt gevonden, dat over eerlijke handel gaat?

Maar ach, laten we ons maar lekker dom voordoen. Steek die kop maar weer lekker in het zand. Laat je maar liefkozen door je mama, je papa, je vriend of vriendin. Denk er maar niet aan. Het kost zoveel moeite om actie te ondernemen. De wereld is al wreed genoeg. Loop maar lekker rond op je schoenen, waar het rode vloeisel van die spleetoogjes nog aan kleeft. Trek het je niet aan. Dat bespaart je zoveel geld en zoveel moedeloosheid. Laat die gekke Floortje maar schreeuwen met haar eerlijke en hippe kleding. Laat de wereld maar weer mooi zijn.


9 reacties

creamar78 · 20 april 2006 op 17:58

hoi, goede column denk ik wel, moest wel lachen,hi,hi.

(Ik heb pas 6 columns geschreven totaal, vandaar)

Waarom leuk geschreven ?

De manier waarop je het schrijft, is wel leuk, niet te grof en wel duidelijk waarom het gaat.

Ik vind dat er ook een mooie boodschap in zit, van mij krijg je een 8,5 !

xxxMar 🙂

Bakema_NL · 20 april 2006 op 18:34

Natuurlijk vind iedereen het verkeerd…….tot je aan de portemonnee komt, dan wordt het ineens iets anders, want we betalen al zoveel he.
En een heleboel mensen zijn inderdaad dom hier, bakken met geld betalen voor een merkje, ik vind het altijd prachtig om te zien.

champagne · 20 april 2006 op 18:55

Ach, we denken wanneer het erop aan komt vooral aan ons zelf…en aan onze portemonnee.
Ik weet sinds vandaag ook dat ik een ‘sufkut’ben, want ik koop weleens iets in een Wereldwinkel:-o

Ik vind je column wel goed verder. Hij leest makkelijk en is kritisch.

Li · 20 april 2006 op 20:23

Eigenlijk vind ik dit één van jouw betere columns. Alleen dat stuk over de wereldwinkel hoeft er niet per se in. Dat voegt niets toe aan hetgeen jij onder de aandacht wilt brengen.

Li

Neuskleuter · 20 april 2006 op 20:38

Bedankt voor de reacties! Ik heb me bij deze column laten inspireren door eerdere raadgevingen van ColumnX’ers: ergernis? Verstand op 1 (0 is me net iets te weinig) tikken, 1 keer nakijken en insturen. Bedankt daarvoor 🙂

Nu je het zegt, Li, dat Wereldwinkelgebeuren is een zijspoortje. Ik ben bezig met een onderzoek naar het imago van de Wereldwinkels onder jongeren, vooral in combinatie met eerlijke mode. Dan schiet zoiets er nogal makkelijk bij in 😉

Raindog · 20 april 2006 op 22:09

Ben het erg met Li eens. Vond je vorige ook al goed moet ik zeggen, maar deze loopt echt als een trein. Je beste tot nu toe denk ik met Li.

En als je met dat onderzoek bezig bent, dan zul je vast Kuyichi ook zijn tegengekomen? Overigens is er discussie begreep ik over of het wel echt zo fair is allemaal maar dat terzijde.

Troy · 21 april 2006 op 00:43

Ik val nog net onder de jongeren en ik ga af en toe naar een wereldwinkel. Leuke winkel, ook leuk om een voedingspakket bij elkaar te sprokken met bananenbier en andere ongein. Ik vind het wel wat hebben. Goede column verder, je schrijft lekker.

Neuskleuter · 21 april 2006 op 13:36

Bedankt! Ik ben inderdaad op de naam Kuyichi gestuit, maar dat is een troebel merk als het gaat om eerlijkheid. Ze hebben wel een nobel streven, maar Kuyichi controleert te weinig hoe hun kleding daadwerkelijk wordt gemaakt. Daarnaast richten ze zich vooral tegen kinderarbeid en niet direct op bijvoorbeeld schone kleding.

De H&M probeert nu ook mee te doen in de lijn van maatschappelijk ondernemen en noemt een bepaalde collectie ook eerlijk, maar zij zijn niet aangesloten bij organisaties als Fairtrade, die onafhankelijk onderzoeken naar bedrijven doet. H&M richt zich in haar beleid ook slechts tegen de kinderarbeid, terwijl een leefbaar loon of goede werkomstandigheden niet eens worden bekeken.

Nuku Hiva is daarentegen in alle factoren een eerlijke kledingzaak, zowel economisch als biologisch.

En over de Wereldwinkels: het blijkt uit ons onderzoek in Friesland, Groningen en Drenthe dat jongeren tussen 16 en 25 zelden of nooit naar de Wereldwinkel gaan. Meisjes/vrouwen doen dit wel af en toe, maar dat doen ze meestal voor anderen en niet voor zichzelf. Ik ben er vandaag trouwens ook nog even geweest en vind de inrichting al erg gemoderniseerd en vrolijk, vergeleken met mijn laatste bezoek. Maar het algemene imago van de Wereldwinkels onder die doelgroep is nogal suf. Erg jammer, want ze doen erg goede zaken.

Wie trouwens meer wil weten over eerlijke mode, kan kijken http://www.fairtrade.nl of http://www.schonekleren.nl. Het is best interessant als je toch ooit eens besluit om wel voor eerlijke kleding te kiezen 🙂

Swahili · 4 juni 2007 op 23:59

Sorry, ik vind wel een beetje dat je doet alsof jij wel elke keer denkt aan hoe eerlijk kleding moet zijn als je het koopt. Vertel me eens, hoe eerlijk zijn JOUW schoenen? Hoe eerlijk is jouw lievelingsbroek? Ik geloof er namelijk geen bal van.

Prima wat je er mee wilt bereiken, maar je bent waarschijnlijk niks beter dan de rest van Nederland.

Geef een antwoord

Avatar plaatshouder