Kan iemand mij uitleggen waarom een fietser die vanuit Geuzenveld naar het centrum van Amsterdam wil zelf moet trappen, maar iemand uit IJburg met fiets en al met de tram mag? Persoonlijk vind ik dat een bespottelijke situatie, zeker gezien de overlast die fietsen onderweg betekenen voor passagiers. Ten behoeve van mee te nemen fietsen worden bankjes uit trams gesloopt: er wordt in twee trams van lijn 26 ruimte gemaakt voor zeven fietsen. Dat gaat ten koste van een stuk of 14 stoelen per tram. Gevolg: mensen moeten staan omdat wielrijders te beroerd zijn om zelf te fietsen! Die twee trams met veel fietsenrekken aan boord zijn een heel slecht bedacht experiment! Want in de meeste trams van lijn 26 is dan nog steeds plaats voor slechts twee fietsen. Af en toe komt er dan een tram met meer fietsruimte. Dus? Je kunt niet serieus kijken naar de toename van het aantal fietsen: de kans dat je net als nu een tram treft met slechts twee plaatsen blijft een veelvoud van de kans op de fietsentram. Je loopt dus nog steeds een zeker risico dat je niet met je fiets mee kunt, terwijl de tram met zeven plaatsen zelden meer dan twee fietsen zal vervoeren, en al helemaal geen zeven! En die proef moet dan 120.000 euro kosten. Ja, 120.000 euro! Voor in totaal veertien fietsenklemmen in de tram. Eerlijk gezegd vind ik dat een heleboel geld voor een flauwekulexperiment. Ik had liever gezien dat dat geld werd besteed aan beter toezicht op het fietsvervoer in de metro. Op allerlei verboden plekken vind je daar fietsen in de treinstellen. Ze staan in de weg, en dat is niet alleen onhandig, maar bij calamiteiten zelfs gevaarlijk. En verder lopen reizigers het risico dat ze hun kleren vies maken of beschadigen aan scherpe onderdelen.

Natuurlijk, openbaar vervoer moet gebaseerd zijn op solidariteit. Iedereen moet mee kunnen. Maar 95% van de reizigers is niet invalide, heeft geen kinderwagen en wil zijn fiets niet meenemen. Waarom moeten die zo inschikken? Rolstoelers moeten absolute prioriteit hebben, en als het enigszins kan ook mensen met een kinderwagen. Maar voor fietsen is in de tram, en eigenlijk ook in de metro, geen plaats. Ik vind het sowieso een verschutting dat tram 26 wél fietsen vervoert, maar dat de halte bij het Centraal Station ongeschikt is voor rolstoelers! En wat is er trouwens gebeurd met mijn suggestie om voor bewoners van IJburg bij het Centraal Station goedkope fietsenstallingen te realiseren? Nee, de tram veranderen in een oncomfortabel voertuig met veel te weinig zitplaatsen om een politieke flauwekulwens te honoreren is een blunder van de eerste orde. Reizigers hoeven niet bereid te zijn, genoegen te nemen met een staanplaats omdat er fietsen met de tram mee moeten. Dat is de wereld op zijn kop. Daarom zeg ik tegen zowel IJburgse wielrijders als tegen de politici die voor deze regelrechte giller verantwoordelijk zijn: “Ga toch fietsen!”

Categorieën: Verkeer

DriekOplopers

Driek Oplopers is het pseudoniem van veelschrijver Rikus Spithorst. Rikus is actief als voorzitter en woordvoerder van de Maatschappij Voor Beter OV en is hoofdredacteur bij stevigestukkies.nl

7 reacties

KawaSutra · 11 juni 2008 op 08:46

Ik kan mij je ongenoegen levendig voorstellen. Die € 120.000,- is natuurlijk bezopen. Gewoon een kwestie van een stel hooligans de tram in sturen dan worden die bankjes er gratis uitgesloopt.

Wij zeiden vroeger altijd: “Ga toch fietsen stelen op het Damrak!” Maar dat mag je tegenwoordig niet meer zeggen natuurlijk. 😀

Prima column Driek.

Anne · 11 juni 2008 op 10:47

Ha ha! Volgens mij heb jij IJburg-dromen en geen auto 😀 En zo niet dan maak je gewoon weer onbaatzuchtig kwaad, ook prima. Goeie alternatieven noem je, werden die uitgevoerd dan zou ik het helemaal eens zijn met geen fietsen in de metro/tram/whatever.

Prlwytskovsky · 11 juni 2008 op 12:33

Pracht column, Driek.

Je zou eigenlijk de paardentram weer moeten introduceren, bak haver eraan hangen en het ding beweegt. Ik weet het: de snelheid is vreselijk langzaam in vergelijking met een sneltram maar dat zal de fietsers er toe aanzetten zelf weer op de pedalen te gaan.
Bovendien verbruik je geen stroom. 😉

SIMBA · 11 juni 2008 op 16:01

Nou kom ik van het platteland…geen trams enzo. Maar ik vraag me af wáárom zou je met je fiets in de tram gaan zitten, ík zie er de logica niet van in.

arta · 11 juni 2008 op 19:31

Ik ga elke ochtend met mijn ligfiets de tram in, ff een half uurtje extra slaap meepikken. Gelukkig neem ik maar één geheel tramstel in beslag.:-D

pally · 12 juni 2008 op 10:02

Helemaal gelijk, Driek, idioot, een fiets mee in de tram!Duidelijk pleidooi!

groet van Pally

Arta : 😆 😆

Esther1975 · 12 juni 2008 op 12:20

Geen speld tussen te krijgen 😀

Geef een reactie

Avatar plaatshouder