Als godsdienst en fanatisme hand in hand gaan heb je de poppen aan het dansen.

In Saoedi Arabië mogen vrouwen niet autorijden omdat ze daarvan lust in seks zouden krijgen. Laat allah mannen dan autorijden omdat ze dan meer zin krijgen? Ik vraag alleen maar! In Israël stikt het ook van de religieuze goochelaars. Orthodoxe joden vinden dat vrouwen niet mogen zingen omdat ze daarvan lust in seks krijgen. Laat jahweh mannen dan zingen opdat ze meer en vaker willen? Ik vraag alleen maar!

In Urk, jawel, is een matroos ontslagen omdat hij naar Radio 538 luisterde en een plaatje aanvroeg. Die heidense zender is door god persoonlijk verboden voor gristenen volgens de dominee. Hoe weet hij dat? Ik vraag alleen maar!

De paus vindt nog steeds dat priesters seksloze mannen zijn én hij verbiedt normale mensen seks voor het huwelijk. En condooms mogen ook niet. Twittert de paus soms met god = Jezus = de heilige geest? Ik vraag alleen maar!

God, allah en jahweh, alle drie de absoluut Enige God, regelen het seksleven van hun eigen gelovigen, die anders uit de band zouden springen, uit de kast zouden komen, lastige listen zouden verzinnen om hun lusten bot te vieren, of een hoge toon zouden aanslaan. Er gaan echter geruchten dat zelfverklaarde religieuze leiders deze en andere ongein verzinnen. Nou vraag ik je!

Orthodoxe geloven bestrijden elkaar en anders- of ongelovigen te vuur en te zwaard. Alleen de Rede verenigt de mensen, terwijl het geloof hen verdeelt, zei de filosoof en vrijdenker Leo Polak (1880-1941) voor de radio, in 1931.
De christelijk/katholieke regering was er als de kippen bij en verbood kort daarna ‘godslastering’. Hadden ze van hun goden (de protestants en de katholieke) daartoe opdracht gekregen? Ik vraag alleen maar!

Toen Hitler in 1933 aan zijn slacht begon en in de Vrijdenkers Radio Omroep (VRO) een felle en principiële tegenstander vond, kreeg de NSB het voor elkaar dat de christelijk/katholieke regering deze VRO verbood. 10 Jaar later, in 1941, op 9 december, vermoordde de katholieke dictator en vriend van de paus deze zachtaardige geleerde in Sachsenhausen.

Ik herhaal Polak’s woorden nog maar eens: alleen de Rede verenigt de mensen. Godsdienst en fanatisme zaaien verdeeldheid.


7 reacties

Boukje · 9 december 2011 op 15:39

Ten eerste vind ik het niet echt lekker geschreven met al die ‘ik vraag alleen maars”. Daarnaast ben ik het niet helemaal met je eens. Fanatisme zaait verdeeldheid maar Godsdienst hoeft dat niet persé te doen. Ik weet dat er heel veel Godlievende mensen zijn die iedereen het beste wensen. Ik denk zelfs dat er steeds meer mensen zijn die beseffen dat er maar één God kan zijn, als die er al is…

Bhakje · 9 december 2011 op 17:27

Tja, zodra er misbruik wordt gemaakt van godsdienst is het altijd een mismaking, met mismaakte gevolgen. Maar godsdienst en rede gaan ook goed samen. Ik had het stukje sterker gevonden als het “Ik vraag alleen maar” in de uitsmijter terug te vinden was. Het voelde aan alsof er een opbouwende spanning rondom die kreet was, maar er kwam geen climax.

Libelle · 10 december 2011 op 07:30

Als je voor een godsdienst kiest, door je conditionering vaak, dan kies je niet voor alle andere godsdiensten. De kiem voor verdeeldheid zit er al ingebakken. Dat je als gelovige redelijk kunt zijn, is hoogstens een suboptimalisatie.
Wat bijvoorbeeld Krishnamurti zegt, lijkt sterk op de overtuigingen van Polak. Behoren tot een geloofsgemeenschap biedt instant-geborgenheid, die verdedigd moet kunnen worden…

Libelle · 10 december 2011 op 07:34

Geloofsbelijdenis zit vol met al die herhalingen.
Ik ben de schrijver niet, maar dat heeft hij vast willen accentueren. Zo voel ik het, althans.

arta · 10 december 2011 op 11:14

Ik vond de herhaling niet vervelend.
Zelf heb ik weinig met godsdienst, ben niet anti, ook niet pro, maar merk om mij heen dat de ‘doorsnee gelovige’- voor zover die bestaat- geen haatgevoelens heeft tegen anders-of ongelovigen. Fanatisme komt niet vanuit een geloof, maar vanuit mensen zelf. Overdadig fanatisme is in iedere overtuiging ‘killing’, omdat men vaak de middelen belangrijker gaat vinden dan de doelen, waarnaar oorspronkelijk gestreefd werd en aan welke kant van de lijn je ook staat: Dát is gevaarlijk.

pally · 10 december 2011 op 12:52

Ik vind die herhaling hier wel een mooie stijlfiguur, die mij niet stoort. Persoonlijk denk ik , dat godsdiensten niet altijd hoeven te verdelen, het kan ook binden. Het hangt er vooral vanaf hoe men er mee omgaat. Ik heb nooit gemerkt dat niet-gelovigen op zich toleranter zijn dan gelovigen. Alleen de excessen hebben dat effect absoluut wel. Maar alle excessen veroordeel ik omdat ze een negatieve uitwerking hebben, die ver kan reiken.
Goed stuk,

groet van Pally

Dees · 10 december 2011 op 20:38

Kan de column alleen maar van harte onderschrijven. Godsdienst is niet voor rede vatbaar, geloof staat haaks op rede (“ik geloof nu eenmaal, zonder dat er tastbaar bewijs is”) en daarom kan religie m.i. enkel verbindend werken binnen de eigen gelederen en enkel polariserend werken daarbuiten.

Vooral de laatste drie alinea’s vind ik mooi en sterk. Geloof en seks verdient als thema volgens mij overigens een eigen column. Zo lijkt het op een aanloop die niet wordt afgemaakt. Dat vind ik minder sterk aan dit stuk.

Geef een antwoord

Avatar plaatshouder