Gek word ik van dat gebel. Vanochtend voor negenen al.
‘Met Joke, van de Hypotheekadviesdienst.’
En dan zo’n stem die je eerder bij een dubieus 0900 nummer verwacht; hees en een tikje vulgair.
‘Met Joke’ en ook nog eens geen achternaam noemen. De IKEA strategie; Jijen en jouwen en daarmee valse betrokkenheid en intimiteit suggereren als prelude op een winstgevend contact. Laatst had ik er een van Nuon aan de lijn.
‘Ik ben niet geïnteresseerd in colportage’, sprak ik streng.
Het was even stil. ‘ Ik weet niet wat dat woord betekent hoor’, zei de schat, ’maar ik mag u van de NUON een interessante aanbieding doen.’
Normaal verbreek ik met een simpel ‘geen interesse, dank u ‘ de verbinding, maar blijf daarna toch met onverdiende ergernis achter.
Die zou ik dit keer bij Joke laten, nam ik me ineens voor.
’Zo Joke, wat leuk dat je mij zo vroeg al belt, gezellig. Ik ga even koffie halen,ogenblikje..’
Ik liet haar bijna een minuut in de wacht.
‘ Nou daar ben ik hoor, dat praat wat makkelijker hè, ‘n bakkie erbij.’
‘ Heb jij ook al koffie gehad ?’
‘ Ja, meneer Trawant, maar ik..’
‘ Jullie hebben zeker automaat, ik neem s’morgens altijd twee Senseotjes. Een Darkraost om wakker te worden en dan nog een Regular om het zonder hartkloppingen af te maken. Ik heb trouwens je achternaam niet verstaan, want alleen Joke is een beetje kaal vind je ook niet?’
’ Varsseboom, maar Meneer Trawant , ik bel u eigenlijk om ..’
‘ Aparte naam zeg, is dat met een of twee essen ?’
‘ Oh 2 , want ik ken ook een Theo Vaarseboom.. maar dan met ‘n extra a en 1 s. Dat zal wel geen familie zijn denk je ook niet ?’
‘ Blijf even hangen, de bel gaat. Terugbellen ? Welnee joh , ik ben er zó weer .’
Vervolgens bleef ik met de telefoon aan mijn oor zitten, hoorde Joke hevig door haar neus ademen en toen was ze weg.
Jij ook een fijne dag verder, Joke.

Categorieën: Maatschappij

16 reacties

DriekOplopers · 24 februari 2008 op 10:31

Hahaha. Goed zo. Verpest de tijd maar van die idioten die menen je frank en vrij lastig te mogen vallen. Meesterlijke beschrijving!

:duimop:

Driek

DreamOn · 24 februari 2008 op 10:57

Wat een geweldige column! Heel erg leuk. Gelezen onder het genot van een bakkie koffie. Gewone koffie. Maar wel lekker!

[quote] hoorde Joke hevig door haar neus ademen en toen was ze weg. [/quote]
[quote]
En dan zo’n stem die je eerder bij een dubieus 0900 nummer verwacht; hees en een tikje vulgair [/quote] Die Joke was haar roeping toch behoorlijk misgelopen, gezien de hese stem en het gehijg… 😀

Ooit stond er hier ook zo’n soort column op cx, die heette: ‘Aansmeermeneer’, sindsdien noemen mijn gezinsleden en ik al dat soort bellers aansmeermeneren.
Nou, die aansmeermevrouw had weinig succes bij jou! Erg grappig, ik zal het onthouden, want meestal kom ik niet van die lui af, omdat ik ook niet onbeleefd wil zijn. Maar op deze manier blijf je toch aardig!

Groetjes DO.
:duimop:

Teunis · 24 februari 2008 op 13:21

Haha! Lekker. Lekker kort ook. Meer tekst is teveel eer voor die strontvliegen.

Dees · 24 februari 2008 op 14:05

Het tegenscript. Maar kijk maar uit, er bestaat ook een tegen-tegenscript. En misschien ook nog een tegen-tegen-tegenscript en voor je het weet ben je een half uur kwijt. Leuk geschreven.

Mosje · 24 februari 2008 op 14:40

Joke Varsseboom, wel een hele foute naam.

pally · 24 februari 2008 op 15:37

Heel geestig Trawant: deze ‘Joke’s’ met eigen wapens verslaan! 😆 😆

groet van Pally

Isabeau · 24 februari 2008 op 16:34

Haha leeeeuk! 😀
Jammer dat ik nooit door telefonisch verkopers word gebeld, anders zou ik deze strategie meteen uitproberen 😉

Witteflits · 24 februari 2008 op 21:19

Hehe, leuk geschreven en oh zo herkenbaar. Het is te hopen dat Joke niet op 1 April geboren is overigens.

lisa-marie · 24 februari 2008 op 21:58

Wat ik ook zeg tegen die aansmeerders helpt niets ze blijven bellen :kuku:

Neuskleuter · 24 februari 2008 op 22:43

Ghehe, ik doe precies hetzelfde. Ik houd zelfs wedstrijdjes met mijn moeder wie iemand het langst aan de lijn kan houden zonder over het product te praten. Ik win vaak.

Tips voor mensen die het ook willen proberen:

– Verzin eerst goede smoezen. “De koffie”, “toilet”, “de bel” en “wisselgesprek” zijn nog best geloofwaardig.
– Blijf meeluisteren, maar schiet niet te hard in de lach. Anders doorzien ze je.
– Voor het effect: laat iemand die thuis is iets naar je roepen. “Mam, waar liggen mijn sokken?” bleek bij ons entertainment voor de aansmeermeneer te zijn. “Er staat iemand van de brandwondenstichting voor je aan de deur,” werkt iets beter.
– Voor wie wil intimideren: vraag naar de voor- en achternaam. Vraag ook vanuit welke plaats ze bellen, want het callcenter staat vaak ergens anders. Je kan ook vragen of dit een bijbaantje is of vast, om vervolgens medelijden uit te spreken.
– Doe alsof je oud en eenzaam bent en vertel over de hond van de buren die steeds maar doorblaft en tegen je Afrikaantjes plast waardoor ze maar niet willen groeien en slap gaan hangen en je kat niet meer thuis durft te komen en je kat dan helemaal hongerig wordt en afvalt van stress en en en…
– Ga flirten. Man of vrouw, jong of oud, dat maakt dan niet uit.

Je kan het entertainment ook op andere manieren in eigen hand nemen. Antwoord alles met een operastem (zo vals mogelijk) Antwoord alles met: “oh ja? Is dat wel zo?” (Eventueel met: “uit welk onderzoek blijkt dat? Dat zoek ik even na, momentje.”) Wees er creatief in en zorg dat het negatieve telefoontje in iets positiefs voor jou verandert!

Maar wil je er toch snel en onaardig vanaf, dan kan het ook anders. Roep keihard in de hoorn, alsof je een ander roept, iets als: “Maaahaaam, dat mens van natuurmonumenten belt weer, poeier jij haar even af?”

Succes gegarandeerd.

(Deels uit eigen ervaringen van gebeld worden, deels uit eigen ervaringen van stalker bij een callcenter :oeps: )

DreamOn · 24 februari 2008 op 22:49

@Neuskleuter: 😆 Ik hoop gewoon dat ik binnenkort door een aansmeermeneer wordt gebeld.
Dan zeg ik gewoon:

“O meneer, even wachten, ik moet eerst de tips van Neuskleuter er even bijpakken.”

“’t Kan wel even een momentje duren hoor meneer, want ik moet eerst de computer opstarten…”

” Zo. Bent u er nog? Fijn. Bedankt voor het wachten. Nu moet ik columnx opstarten. Kent u die site trouwens? Erg leuke site, zou u echt eens even op moeten kijken….goed zo. Ja hoor, dat is cx…momentje….. eh…..even zoeken…..
Ja, daar heb ik de tips! Nou meneer, vertel maar eens eventjes…wat kan ik voor u doen?”

Tuut-tuut-tuut-tuut- de aansmeermeneer heeft opgehangen! Yes!

😀 Groetjes DO.

trawant · 24 februari 2008 op 23:14

zóó, Neuskleuter..dus jij was ook zo’n Teleterrorist, Dát onthouden we.. 😉
Trouwens met al deze nieuwe variaties kun je zo een eigen versie op dit stukje maken..
Wellicht een leuk idee,onderwerp bepalen en iedereen schrijft een eigen Themacolumn..

Trukie · 25 februari 2008 op 00:02

😆 Als iedereen dit gaat doen, raken we die beltantes mischien een keertje kwijt. 😆

arta · 25 februari 2008 op 08:50

Leuk geschreven, Trawant!
Enne…teleterrorist: weliswaar in de reactie, maar toch erg leuk gevonden. 😀

Anne · 25 februari 2008 op 13:52

😆

KawaSutra · 26 februari 2008 op 01:03

Leuk en leerzaam.
Ook een geweldige titel trouwens, voortaan sta ik lachend de telefoonterroristen te woord.

Geef een reactie

Avatar plaatshouder