Ik denk dat het je alleen op de markt nog zal gebeuren. Je koopt groente en fruit voor verschillende dagen, want er is niet elke dag een warenmarkt. Kropje sla, zakje appels, een “stoplicht” paprika, struikje groen voor de versiering van de worteltjes, en een trosje bananen. En de verkoopmevrouw krabbelt na elk onderdeel de prijs op een blocnootje (of is het “blocnotetje”?.) “Dat is het mevrouw?” Je knikt bevestigend en de raderen beginnen te draaien. “€ 8,40 mevrouw”. Je betaalt en krijgt het frommelpapiertje in je handen gedrukt. Daar doe je waarschijnlijk niets meer mee: thuis weet je niet meer wat alles kostte, hooguit kan je de optelling controleren. Kwestie van vertouwen zullen we maar zeggen.

Vroeger ging het in de buurtwinkels niet erg veel anders. Het papiertje had misschien plaats gemaakt voor een telmachientje en de potloodkrabbels werd een telstrookje. Maar ook daar alleen maar cijfertjes. Toen waren veel artikelen nog afzonderlijk geprijsd. Met afvinken kon je een heel eind komen bij het controleren van wat je voor de aankopen hebt betaald.

Echt verandering kwam er pas toen er streepjescodes op de artikelen kwamen, Razendsnel kan een leesoog die streepjes-wir-war herkennen en de computer die er achter zit weet wat alles kost. Keurig drukt het ingebouwde printertje het af: artikelen met naam en kostprijs, direct onder het product of onderaan de bon de kortingen die er bij aanbiedingen af gaan, verzamelde punten en wat er tegenwoordig nog meer allemaal bij boodschappen doen aan de orde komt.
Het lijkt prachtig, maar toch loont het de moeite ook die moderne kassabonnen wat kritisch te bekijken.Er gaat nogal eens iets fout. Niet met het aflezen van de streepjes, dat gaat wel goed. Als het artikel niet goed langs het venstertje komt volgt er geen piep en doet het kassavolk het nog een keer. Het gevaar schuilt in het niet volledig of onjuist instrueren van de computer. Of dat ergens centraal gebeurt voor alle filialen tegelijk of bij iedere zaak afzonderlijk weet ik niet; dat hangt wellicht ook van de keten af waar de zaak toe behoort. Maar dat het regelmatig voorkomt dat een met veel bombarie in de krantjes of de winkel zelf aangeprezen aanbieding toch voor een andere prijs op de kassabon prijkt is bij een aantal winkels een schijnbaar onuitroeibaar fenomeen. Zeg je er wat van dan hoor je achter de kassa het mens met dat ochtendhumeur bijna denken: “daar heb je weer zo’n zeur”. Klantvriendelijkheid is maar alles zou je denken, maar ja, als je hele dagen maar artikelen langs een ruitje moet schuiven, eindeloos wachten tot iemand eindelijk ook weer het betaalpasje goed door het apparaatje heeft gehaald en ergens ver weg weer een grote computer heeft vastgesteld dat de betaalrekening voldoende ruimte biedt om deze aankoop te doen, ja dan kan je niet meer hele dagen tegen jan en alleman vrolijk en opgewekt doen !

De kassabon biedt ook nog ruimte om reclame te maken voor de artikelen die te koop zijn, op andere mogelijke voordelen of mededelingen. Zo kan het je gebeuren dat je, soms geduldig maar vaak ook ongeduldig of geïrriteerd door alles wat toch beter, vlugger en aangenamer zou kunnen, de gelegenheid hebt wat dingen in je op te nemen. Dan constateer je bijvoorbeeld dat de kassajuf nu toch wel binnen een paar weken in het parkje haar bevalling zal zitten af te wachten en met het daartoe beschikbare verlof zal zijn. Thuis kijk je naar de kassabon en lees je dat degene achter de lopende band bij de kassa een meneer “Kees” was. Een brede glimlach lispelt rond je mond en je roept het bijna triomfantelijk uit: “Kees is hoogzwanger!!”

Kees moest even naar het personeelshoekje voor een andere boodschap en liet zich vervangen door a.s. moedertje. Maar ja, dat ziet zo’n ruitje niet en noch Kees nog dingetje heeft zelf een streepjescode………

Categorieën: Diversen

9 reacties

Prlwytskovsky · 19 maart 2006 op 10:46

[quote]noch Kees nog dingetje heeft zelf een streepjescode[/quote]
Dingetje???

Bakema_NL · 19 maart 2006 op 11:54

Bij elke keten wordt dit centraal geregeld en je hebt helemaal gelijk, het gaat enorm vaak mis. Met name op maandag-ochtend zou ik verdraaid goed naar je bonnetje kijken, het gebeurt dan altijd dat een aantal, of gewoon geen een, artikelen voor de reklame-prijs in een computer staan. En de mensen in de winkel worden daar net zo moe van als de klant, heel irritant. In een aantal winkels kunnen ze zelf een aanpassing doen, maar voor de meeste winkels geldt dat je zal moeten bellen met een hoofdkantoor, daar waar ze hun werk dan niet, of niet goed, hebben gedaan. Maar het kan ook wel eens aan de electronica liggen, computers doen nogal eens onverklaarbare dingen, waar vaak toch ook weer een menselijke fout aan ten grondslag ligt. Kwaad worden in een winkel op zo’n kassa-dame of bedrijfsleider heeft totaal geen nut, je hebt het dan tegen de verkeerde. Het doorgeven heeft wel nut, want die onzin moet gewoon kloppen.
Doordat we allemaal goedkope spullen willen en de winkels zoveel mogelijk geld willen verdienen wordt al deze gein ontwikkelt. “Vroeger” wist je een hoop prijzen uit je hoofd, maar na jaren domweg die artikelen middels het streepje langs een scanner te halen zijn mensen “het gevoel” met die artikelen compleet kwijt, dus die verbaasde blikken van klanten wanneer personeel de prijzen niet weet kunnen achterwege blijven, dat hoef je tegenwoordig ook niet meer te weten, of je moet wat bovengemiddelde interesse in je werk hebben, dan weet je er nog wel wat, maar dat is er weinig meer bij tegenwoordig.
Terzijde….hetzelfde is met het bestellen aan de hand, alles via computer. Het gevoel met die schappen is er niet meer. “Vroeger” liep je langs al die artikelen om te bestellen, je zag dus alles, kon alles en zag fouten/tekortkomingen. Nu bestelt zo’n computer voor je en ben je dat gevoel grotendeels kwijt, ziet lang niet alles meer, of in ieder geval te laat.
Vooruitgang is leuk, maar soms is het op bepaalde punten niet echt wenselijk. Maar men kijkt alleen naar mogelijkheden om de benodigdheid aan mensen uit te schakelen want die mensen zijn en blijven de grootste kostenpost. Verder maakt het toch niet uit dat die klanten kwaad worden want die worden kwaad in zo’n winkel, de mensen die het allemaal uitgedacht hebben zitten heerlijk veilig op een kantoor. En toch is werken in zo’n winkel nog leuk, je moet gewoon om al die onzin lachen, heel hard lachen, hoe meer er mis gaat, hoe meer ik lach, heb je wat te doen en kijken naar andere stressende mensen is gewoon leuk……en dan rustig stap voor stap alles oplossen, zo simpel. 🙂

Ma3anne · 19 maart 2006 op 12:29

De titel sprak me wel aan. Kees zwanger? Ik sta nergens meer van te kijken. 😀

Het verhaal vind ik wat langdradig, maar ik zal goed op mijn kassabonnetjes letten in het vervolg. Dank voor de waarschuwing.

WritersBlocq · 19 maart 2006 op 12:33

Hij is goed Floor, groetje, Pauline.

sally · 19 maart 2006 op 13:21

Nog nooit kassabonnen gecontroleerd totdat iemand me onlangs vertelde drie keer verkeerde aanslagen dan wel dubbele te hebben ondekt. En nu dit…Toch maar doen dus.
Grappige titel.

Groet Sally

KawaSutra · 19 maart 2006 op 14:29

Ik ga voortaan ook meer opletten. Bedankt voor de waarschuwing.

DriekOplopers · 19 maart 2006 op 20:43

Kees is toch die hoerige dochter uit de familie Flodder? Nu blijkbaar (zwanger en wel) aan de slag in de buurtsuper 😀

En zeg nou zelf: eerst kezen, dan zwangeren…

Driek

Li · 20 maart 2006 op 00:34

[quote]En zeg nou zelf: eerst kezen, dan zwangeren…[/quote]

🙂 😛 😀

Jaap-Bonenstaak · 20 maart 2006 op 23:12

Kassavolk….. geweldig 😀

Geef een antwoord

Avatar plaatshouder