Producenten en leveranciers van producten en diensten zijn erbij gebaat dat hun klanten tevreden zijn. Zowel voor, tijdens als na de verkoop. In de volksmond heet dat: de klant is koning. In vakjargon heet dat: klantvriendelijk en servicegericht. Maar hoe gaat dat nu in de praktijk? Vaak hengelen producenten en leveranciers in dezelfde vijver. Degene die het beste aas heeft vangt over het algemeen de grootste vis. Dat is zeker geen visserslatijn. Maar waaruit bestaat het beste aas? Dat hangt enerzijds af van de producten en diensten die verkocht moeten worden en anderzijds van de klant. Er zijn klanten die nieuwsgierig het aas van alle kanten bekijken en er zijn er die meteen toehappen. Aas moet vers en aantrekkelijk ogen, geuren en smaken. Pas dan hapt de klant toe. Vreet de klant niet meteen met huid en haar op. Gooi hem liever terug in de vijver, zodat hij terugkomt voor een nieuwe maaltijd. Maar let op. Haal hem altijd met fluwelen handschoenen van de haak. Dat voorkomt een beurse mond en beurs.

Stem het aas af op de producten en diensten die verkocht worden. Het aas dient alle zintuigen aan te spreken. Het horen, zien, ruiken, smaken en voelen moeten prettig geprikkeld worden. Zet een passend muziekje op. Versier de vitrine met smaakvolle producten. Visualiseer de dienstverlening en zet daarbij alle mogelijke media in. Bewierook de klant, met alle middelen, desnoods met geurvreters. Trakteer hem op een warm bad en leg hem daarna in de watten.

Succes is dan verzekerd. In geuren en kleuren zullen de klanten producten en diensten aan kennissen, familie en vrienden aanprijzen. Zorg vooraf voor voldoende aas. Vernieuw en ververs het regelmatig. Door het toepassen van klantvriendelijkheid en goede service gaat de klantensluis pas echt open. Met de juiste voor- en nazorg levert dat een kweekvijver van coulante droomklanten op met mild karakter en voldoende kooplust.

Inschikkelijk, buigzaam, gedienstig, gemakkelijk, geschikt, handelbaar, meegaand, nederig, plooibaar, toegeeflijk, verdraagzaam, welwillend, gauw tevreden, gewillig, gezeglijk, luchtig, meegaand, soepel, volgzaam, gedwee, handzaam, inschikkelijk, mak, onderworpen, tam, tegemoetkomend, toeschietelijk, voorkomend, vloeiend, glad, ongedwongen, vlot, bedreven, kortom een erg handige en makkelijke prooi voor producent en leverancier.

Dames en heren, de jacht is vanaf heden geopend. Met het juiste aas worden ze keer op keer gevangen, vertroeteld en weer teruggezet; de klanten, reizigers, patiënten, cliënten, residenten, gasten, bouwheren en opdrachtgevers. Hengel met zorg en geduld naar hongerige klandizie in de klantenvijver.

[b][u][url=http://www.happygames.be/spellen.php/Baars-vissen.html]Mien[/url][/u][/b]

[img align=left]http://www.mywoodentoys.com.au/images/magnetic_fishing.jpg[/img]

Categorieën: Maatschappij

Mien

Bewonder luidruchtig en verwonder in stilte

9 reacties

DriekOplopers · 12 januari 2010 op 07:48

Een klant die gedienstig is?

Huh?

Ik wil een leverancier die gedienstig is!

Mien · 12 januari 2010 op 08:00

@Driek: you gotta point! 😉

Avalanche · 12 januari 2010 op 08:29

Ik voel me nog maar in weinig winkels ‘de koningin’. Het personeel lijkt steeds minder te begrijpen van vissen.

arta · 12 januari 2010 op 11:14

Volgens mij kun jij nog ijs aan een Eskimo verkopen, Mien! 😀
Leuke visie!

lisa-marie · 12 januari 2010 op 18:30

Ze zouden jou moeten aannemen :hammer:

Kwiezel · 12 januari 2010 op 22:47

He Mien, ik vind dat je een beetje een open deur intrapt. Een klant koopt een fancy tentoongestelde tv met platte beeldbuis wèl en loop bij een zwaar verouderd model gauw de winkel weer uit.

Mien · 13 januari 2010 op 07:46

@Kwiezel:
Met het zwaar verouderd model had de klant inderdaad de deur moeten opentrappen. Hoewel, de winkelier kan de deur natuurlijk voor koning klant open houden. 😉
De fancy presentatie van de tv met platte beeldhuis heeft in jouw voorbeeld het juiste effect gesorteerd. Bij hem staat de deur voor koning klant wijd open.

Mien (kruipt altijd door het raam)

trawant · 13 januari 2010 op 11:49

Mien marketing advisor..
Typisch een stukje voor ADformatie of zo’n soort middenstands/zakenblad. Leuk doorgetrokken ( de vergelijking bedoel ik.:>)
Wat heb jij met klanten en leveranciers..?
Je gaat ons toch geen knollen voor citroenen verkopen?
Laat dat eerst maar aan mij over met m’n boekje.. 😉

Prlwytskovsky · 13 januari 2010 op 13:19

Als klant ga ik voor wat ik nodig heb, en niet voor wat men mij aansmeert. Dus vergeefse moeite van de producenten en leveranciers; voor mij dan hè.

Geef een antwoord