In je jonge leven tot het besef komen dat je iets voorstelt, dat je IEMAND bent, het lijkt een geweldige gewaarwording! Je denkt dat het niemand kan ontgaan en dat het dus vanzelfsprekend is dat je voortaan meetelt. Maar het is juist het begin van grote problemen. Een puber komt er al gauw achter dat hij de enige is die vindt dat hij serieus genomen moet worden. Er zit dus niets anders op dan te zorgen dat ze niet om hem heen kunnen. Maar dan moet hij wel een probleem oplossen: Hij kan nog niets, hij weet nog niets en het ergste is, het loopt nogal in de gaten.

Gelukkig voor de miskende pubers zijn er manieren om aandacht te krijgen die voor iedereen bereikbaar zijn want negatieve aandacht is ook aandacht. Die krijg je moeiteloos door je hinderlijk te manifesteren. Anderen voor de voeten lopen, rotzooi en herrie maken, dingen vernielen. Zelfs hinderlijk aanwezig zijn is al voldoende. Puberjongens hoeven er niet meer voor te doen dan op een muurtje zitten en stuurs voor zich uit starend klodders speeksel uitspugend en wolken sigarettenrook uitblazend demonstratief de omgeving negeren.

De puberteit gaat gelukkig meestal vanzelf over maar voor een soortgelijk gedragspatroon is er later plaats op de arbeidsmarkt. Een portier bijvoorbeeld heeft als taak mensen die ergens naar binnen willen in de weg te gaan staan. En een communicatiemedewerker bewijst zijn waarde niet door mede te werken aan communicatie maar juist door het communiceren moeilijk te maken. Hoe meer communicatiemedewerkers een bedrijf of overheidsinstantie heeft hoe moeilijker het is om degene die je nodig hebt te pakken te krijgen. Maar ook in andere beroepen zijn vergelijkbare verschijnselen te zien. In veel carrières is de laatste carrièrestap omhoog er 1 teveel. Wie na die stap zijn taak en verantwoordelijkheid niet meer aankan, zou theoretisch een stap terug kunnen doen. Maar in werkelijkheid klampen te hoog gestegen baasjes en chefjes bij overheid en bedrijfsleven zich vast aan hun ‘incompetentieniveau’. Want daar kunnen ze zich nog steeds laten gelden: door het anderen moeilijk te maken.

Mensen die sowieso nergens voor deugen en toch iets teweeg willen brengen in de wereld blijven hun hele leven aangewezen op strategieën die lijken op die uit de puberteit. Bij een volwassene die een keer in de weg loopt denk je eerder aan onhandigheid dan aan opzet, het is tenslotte een volwassene. Met hinderlijk gedrag is dus zonder dat het in de gaten loopt het voor sommigen hoogst haalbare te bereiken: Dat niemand om ze heen kan. Vaak letterlijk! In de weg lopen is door de specialisten haast tot kunst verheven. Op een voetpad maken ze zich breed door met feilloze precisie een lijn te volgen die het een ander onmogelijk maakt er hetzij linksom, hetzij rechtsom voorbij te komen. Een roltrap is een buitenkansje. Door te doen alsof je neus bloedt en pontificaal midden op een trede stil te blijven staan dwing je iedereen achter je om op je te wachten tot eindelijk de volgende etage is bereikt. Ook je hond laten poepen waar hij wil of je buren onder het mom van een barbecue in de rook zetten zijn manieren om een stempel op de wereld te drukken. Zie dat maar eens te bereiken met het schrijven van een column.

Bovenstaande tekst of delen daarvan mogen niet zonder toestemming van de auteur elders gepubliceerd worden. © Maurits

Categorieën: Maatschappij

34 reacties

Mosje · 25 oktober 2005 op 20:15

[quote]Bovenstaande tekst of delen daarvan mogen niet zonder toestemming van de auteur elders gepubliceerd worden. © Maurits[/quote]Na het lezen van je tekst Mauritz, ben ik dat ook helemaal niet van plan.
😀

KawaSutra · 25 oktober 2005 op 20:34

[quote]Zie dat maar eens te bereiken met het schrijven van een column.[/quote]
Er zijn er die dat al lukt met een reactie op een column! 😀

Maurits · 25 oktober 2005 op 21:03

[quote]Quote: Bovenstaande tekst of delen daarvan mogen niet zonder toestemming van de auteur elders gepubliceerd worden. © Maurits

Na het lezen van je tekst Mauritz, ben ik dat ook helemaal niet van plan.[/quote]

Gezien wat je zo in het algemeen publiceert beste Moshe, zou dat ook niet geloofwaardig zijn. Een verstandige beslissing dus! Maar nu je uit de kast gekomen bent is het wel logisch dat je een lijstje verstrekt waaruit blijkt van welke auteurs je zonder toestemming teksten gepubliceerd hebt.

Mosje · 25 oktober 2005 op 21:13

Beste Mauritz, je column eindigen met de door mij aangehaalde zin doet afbreuk aan je stukje. Zet er alleen “© Maurits” achter, zo je wilt, dat is voldoende.
En je gevoel voor humor is ongeveer even groot als het libido van Aimée Söhngen. Je glimlacht wel, maar als een ijskonijn.
😛

Ma3anne · 25 oktober 2005 op 21:21

[quote]Mensen die sowieso nergens voor deugen en toch iets teweeg willen brengen in de wereld blijven hun hele leven aangewezen op strategieën die lijken op die uit de puberteit.[/quote]
Weet je wat ik lekker vind? Af en toe een deur achter me dichtsmijten en de trap opstampen als ik boos ben. Deug ik nou nergens voor?

Wat een taai stuk tekst, Maurits, gossamme hee.

Trukie · 25 oktober 2005 op 21:50

[quote]De puberteit gaat gelukkig meestal vanzelf over maar voor een soortgelijk gedragspatroon is er later plaats op de arbeidsmarkt. Een portier bijvoorbeeld heeft als taak mensen die ergens naar binnen willen in de weg te gaan staan. En een communicatiemedewerker bewijst zijn waarde niet door mede te werken aan communicatie maar juist door het communiceren moeilijk te maken.[/quote]

Over het algemeen is een portier goed getrained en bezoekers met een legitieme reden worden zonder problemen doorgelaten.
Een communiatiemedewerker c.q. voorlichter idem dito.

Pieter Storms hield er van te voren rekening mee dat de deur niet voor hem openzwaaide. Volgens mij begreep hij ook wel waarom 😮

Hoe komt dat jij andere ervaringen opdoet?

Voor de rest staan er wel een hoop ware dingen in je stukje.

Maurits · 25 oktober 2005 op 21:59

[quote]…je gevoel voor humor is ongeveer even groot als het libido van Aimée Söhngen. Je glimlacht wel, maar als een ijskonijn.[/quote]
Beste Moshe, ik ben een beetje bang dat je veroordeeld bent om Aimée op afstand te beoordelen. Mij lijkt ze wel een lekker ding:-)

[quote]Weet je wat ik lekker vind? Af en toe een deur achter me dichtsmijten en de trap opstampen als ik boos ben. Deug ik nou nergens voor?[/quote]
Jawel hoor Ma3anne, als je maar doorloopt 😉

[quote]Wat een taai stuk tekst, Maurits, gossamme hee.[/quote]
Ach, dat wordt van betere schrijvers dan ik ook wel eens beweerd. Maar ik zal toch proberen ook af en toe een stukje naar jouw zin te produceren

Tarballs · 25 oktober 2005 op 22:41

Ik vind er niks aan, maar dat is een kwestie van smaak.

[quote]je buren onder het mom van een barbecue in de rook zetten zijn manieren om een stempel op de wereld te drukken. Zie dat maar eens te bereiken met het schrijven van een column.[/quote]

Uitprinten en in de fik steken? :kiss:

melady · 25 oktober 2005 op 23:41

Een column met een negatieve lading Maurits en dat levert ook negatieve reaktie’s op. Wekt bij mij ook wrevel op, terwijl je gewoon goed kan schrijven.

Je titel zegt genoeg? 😉

WritersBlocq · 26 oktober 2005 op 00:12

@ column: ik heb hem 2 x gelezen maar ben nog niet reactierijp.
@ reacties: hoog boksringgehalte!

Troy · 26 oktober 2005 op 03:32

Ik vind het een beetje een loze column. Kleurloos, sfeerloos etc. etc. Dat je veel beter kunt weet je zelf waarschijnlijk ook wel. Excusez voor mijn negatieve aandacht. Het is uiterst opbouwend bedoeld.

Maurits · 26 oktober 2005 op 03:51

[quote]Uitprinten en in de fik steken?[/quote]
Tarballs toch, ben jij nog een puber dan? Brandstichting had ik moeiteloos als voorbeeld kunnen gebruiken in mijn column 😉

[quote]Een column met een negatieve lading Maurits en dat levert ook negatieve reaktie’s op. [/quote]
Dat is niet zo erg Melady. Als lof mijn doel was dan zou ik andere columns schrijven. Negatieve reakties kunnen voortkomen uit herkenning van wat ik beschrijf. Of de lezer blij is met het beeld dat ik oproep is voor mij geen hoofdzaak.

Louise · 26 oktober 2005 op 07:34

[quote]negatieve aandacht is ook aandacht.[/quote]
Klopt, maar het blijft een noodgreep voor als de positieve aandacht niet lukt.
En volgens mij ben jij prima in staat om met een column positieve dingen op te roepen 😉

Ma3anne · 26 oktober 2005 op 09:26

[quote] Maar ik zal toch proberen ook af en toe een stukje naar jouw zin te produceren[/quote]

Nou, ik ben benieuwd! 😀

klungel · 26 oktober 2005 op 10:05

Ik kan me moeilijk voorstellen dat er mensen zijn die dit met opzet doen. Dat ze er zijn geloof ik wel. Toch vind ik deze column niet zo sterk. Bijvoorbeeld die hangjongeren. Geef ze wat anders te doen waar ze warm voor lopen en het zijn geen hangjongeren meer. Als ik zie wat ik deed toen ik zo oud was. Dat mag dus allemaal niet meer. Crossveldje is volgebouwd, Bomen om in te klimmen zijn weg gehakt, bunkers in duin zijn opgeblazen, enz enz. Vind je het gek dat ze niets anders meer doen dan hangen?

wendy77 · 26 oktober 2005 op 10:09

Ben het helemaal met Klungel eens. Ik wist even de goede woorden niet te vinden om te reageren, maar dit is precies wat ik er ook van denk.
Bedankt Klungel 😉

Dees · 26 oktober 2005 op 10:24

Ay Maurits,

Het was ooit een column van jou die me naar deze site trok. Maar de laatste tijd het is alsof je het goddelijke vonkje (inspiratie) mist. ik hoop dat het nog eens terugkomt..

Tarballs · 26 oktober 2005 op 12:00

[quote]
Tarballs toch, ben jij nog een puber dan?[/quote]

Ja, en ik hoop het de rest van mijn leven te blijven.

[quote]Ik kan me moeilijk voorstellen dat er mensen zijn die dit met opzet doen. Dat ze er zijn geloof ik wel. Toch vind ik deze column niet zo sterk. Bijvoorbeeld die hangjongeren. Geef ze wat anders te doen waar ze warm voor lopen en het zijn geen hangjongeren meer.[/quote]

Daar zou je een column over kunnen schrijven. Ik vind het een volstrekt bespottelijke redenering. Alsof het gerechtvaardigd is dat je je vervelend gedraagt, omdat een ander je niet vermaakt.

wendy77 · 26 oktober 2005 op 12:07

@Tarballs, niet alle hangjongeren gedragen zich vervelend hoor!! Mensen ervaren het al snel als vervelend als er een groepje ‘jongens’ bij elkaar staat. Ook al staan ze gewoon wat te kletsen. Op een of andere manier beangstigt dit mensen

Tarballs · 26 oktober 2005 op 12:18

Natuurlijk is niet elke hangende jongere een vervelend object. Als ze dat wel zijn, hoor je vaak het argument van verveling. Er is hier niks te doen, we vervelen ons, etcetera. En het vreemde vind ik dat er altijd naar een ander gewezen wordt voor een oplossing. Misschien word ik oud, maar het is toch niet zo moeilijk om jezelf te vermaken?

wendy77 · 26 oktober 2005 op 12:40

@Tarballs, als je de tijd van hoepels en springtouwen bedoelt, word je idd oud 😀
Je hebt wel gelijk dat een mens zichzelf zou moeten kunnen vermaken, maar ik moet eerlijk zeggen dat ik daar zelf ook wel eens moeite mee heb. Ik word liever vermaakt 😀

Maurits · 26 oktober 2005 op 14:41

[quote]Het was ooit een column van jou die me naar deze site trok. Maar de laatste tijd het is alsof je het goddelijke vonkje (inspiratie) mist. ik hoop dat het nog eens terugkomt..[/quote]
Hoi Dees, Ik ben wel benieuwd welke column dat was. Ik heb trouwens de indruk dat het erg van de onderwerpkeuze afhangt hoe een column (van mij maar ook in het algemeen) gewaardeerd wordt. Niet elk onderwerp leent zich voor een vederlichte lachen, gieren, brullen aanpak. Columns van Midas Dekkers, de topcolumnist van Nederland, zijn vaker niet dan wel om te lachen. Deze column is wat zuur van toon en dat is ook de bedoeling. Ik heb nog ritsen column liggen die waarschijnlijk wat beter zouden vallen maar ik probeer te doseren. Ik hoop dat je me nog niet in de steek laat 😉

Chantal · 26 oktober 2005 op 21:01

Ik kan me echt absoluut niet vinden in alle negatieve (of minder positieve) reacties. Vind het echt een topcolumn! Hij leest lekker weg en het onderwerp is ook leuk! Misschien inderdaad een kwestie van smaak. Ik vind hem in ieder geval heel leuk! 😀

Misschien omdat ik zelf de puperteit nog niet zolang achter me heb gelaten en jarenlang docenten, ouders en anderen heb geirriteerd 😕 😛

Outsider · 26 oktober 2005 op 21:16

[quote]puperteit[/quote]

Het is puberteit, Chantal, niet poeperteit. 🙂 🙂 🙂

Chantal · 26 oktober 2005 op 21:28

@ Outsider: 😀 😀 Dat krijg je als je snel je reactie wilt geven… 😳

Maar je begrijpt wel wat ik bedoel, gelukkig 😛

Maurits · 26 oktober 2005 op 21:47

[quote]Vind het echt een topcolumn![/quote]
Pak van m’n hart, Chantal, eindelijk bijval;-) Misschien helpt het dat je nog niet in de ontkenningsfase zit van de puberteit. En trek je niets aan van Outsider. Op elke (spellings)slak zout leggen is misschien ook wel een vorm van vragen om (negatieve) aandacht 😉

Chantal · 26 oktober 2005 op 21:55

Je kan je natuurlijk ook afvragen of ik niet met opzet puperteit heb getypt, om zo (negatieve??) aandacht te trekken van oplettende lezers 😛 😛

Maurits · 26 oktober 2005 op 22:01

[quote]Je kan je natuurlijk ook afvragen of ik niet met opzet puperteit heb getypt, om zo (negatieve??) aandacht te trekken van oplettende lezers[/quote]
Jij zal het wel weten 😉 Het blijkt uiteindelijk een universeel thema te zijn met vele vertakkingen.

Outsider · 26 oktober 2005 op 22:11

[quote]En trek je niets aan van Outsider. Op elke (spellings)slak zout leggen is misschien ook wel een vorm van vragen om (negatieve) aandacht [/quote]
Ho, ho, Maurits, ik zeg zo goed als nooit wat van spellingsfouten, ik ga hier niet de schoolmeester spelen. Ik vond deze echter zo komisch, dat ik Chantal even wilde laten weten, dat ik er erg om gelachen heb (niet uitgelachen).

pepe · 26 oktober 2005 op 22:23

[quote]Zie dat maar eens te bereiken met het schrijven van een column.[/quote]

Volgens mij heb je heel wat mensen bereikt met je woorden. Gezien het aantal reacties.

Ik heb leukere columns van je gelezen, ik vind deze beslist niet de beste. Wel een om goed over na te denken, er zit wel een diepere laag onder, denk ik. Ik ga hem zeker nog eens lezen.

Li · 26 oktober 2005 op 22:26

[quote]Bijvoorbeeld die hangjongeren[/quote]

Ha, ik hing er 35 jaar geleden lustig op los. Op een positieve manier, vind ik zelf. Toch werd het door sommigen als negatief ervaren. 🙂

Li

Maurits · 26 oktober 2005 op 22:31

[quote]Ik vond deze echter zo komisch, dat ik Chantal even wilde laten weten, dat ik er erg om gelachen heb (niet uitgelachen).[/quote]
Wat mij betreft is je verheldering geaccepteerd.

[quote]ik vind deze beslist niet de beste. Wel een om goed over na te denken, er zit wel een diepere laag onder, denk ik[/quote]
Reken maar! Ik dacht trouwens dat het de diepere laag is die zoveel negatief gevoel heeft losgemaakt1

pepe · 26 oktober 2005 op 22:38

Ik ben er nog niet uit of dat het juist is Maurits?
Als ik de column lees, en de reacties niet, vind ik hem niet eens zo heel erg negatief. Meer realistisch.

Maurits · 26 oktober 2005 op 22:51

[quote]Als ik de column lees, en de reacties niet, vind ik hem niet eens zo heel erg negatief. Meer realistisch.[/quote]
Daar kan je over twisten Pepe. Ik suggereer in mijn column dat onhandig hinderlijk gedrag toch min of meer bewust geschiedt. Het is een beetje een keuze om het zo te presenteren. Het resultaat is hetzelfde: Homo homini lupus est!
[quote]Ha, ik hing er 35 jaar geleden lustig op los. Op een positieve manier, vind ik zelf. Toch werd het door sommigen als negatief ervaren[/quote]
Dat had ik nou niet achter je gezocht Li. Ben jij dan een echte puber geweest? Maar nu loop je toch niemand meer in de weg. En ik zie je niet barbecuen of je hond voor de deur van de buren uitlaten. Of toch 😉

Geef een reactie

Avatar plaatshouder