Ik lees het bericht nog een keer. En nog eens. Ik begrijp het niet. Wie doet zoiets? Wie komt op dat belachelijke idee? En welke randdebiel voert het vervolgens uit? Nog niet zo lang geleden werden er twee knapen voor veroordeeld. Die hadden een paar brokken beton van een brug af gesmeten, bovenop een auto waarvan de bestuurster overleed. Ze hebben straf gehad, want ze hadden het moeten weten. Ze wisten het ook wel, maar ze deden het gewoon. Leuk. Voor de lol. Wat kon het ze schelen? Gisteravond werd een vrouw in een rubberboot onder de Erasmusbrug in Rotterdam getroffen door een groot donker voorwerp. Getuigen verklaarden dat ze de indruk hadden dat het een bierkrat was. In elk geval was het een heel groot en zwaar voorwerp dat vervolgens direct onder water verdween. Iets dat niet zomaar vanzelf over de brugleuning springt. Iemand heeft dat voorwerp een handje geholpen. Voor de kick. Zonder het geringste besef van het gevaar waar ze een ander in brachten. Of misschien wel juist daarom, zegt mijn argwanende geest. Ze konden het niet alleen weten, ze wisten het! Of hij. Of zij. De getroffen vrouw is met zwaar hersenletsel naar het ziekenhuis overgebracht. Misschien sterft ze, wellicht is ze al dood. Maar evengoed kan ze de rest van haar leven invalide blijven. Ergens boven haar, aan de reling, moet de een of andere hufter hebben staan kijken. Of een paar. Of een huftster. Lachen, leuk. Voor de lol. Kicken, man!
Nou is die brug heel groot en heel lang en het was er redelijk druk, stond in de krant. Er voeren allerlei boten en bootjes onder de brug door want DJ Tiesto gaf een optreden. Erw aren ook veel wandelaars en fietsers, Er moeten dus mensen zijn geweest die iets hebben gezien. Aan hen mijn smeekbede. Meld je!
Zorg ervoor dat dit soort schobbejakken er niet mee weg komt. Bel voor mijn part Misdaad Anoniem, maar meld je!
Voor die vrouw die zo zwaar gewond raakte. Voor haar familie en vrienden. Voor de mensen die om haar heen in die boot zaten. Voor elke treinmachinist in Nederland die dagelijks mee moet maken wat het is om met stenen te worden bekogeld of door een stuk betonijzer wordt bedreigd dat aan een brug is opgehangen. Zolang dat geteisem vrij rondloopt, heeft het de indruk dat het allemaal wel meevalt. Dat in dit land dit soort dingen met een droef schouderophalen wordt afgedaan om vervolgens weer over te gaan tot de orde van de dag.
Zorg ervoor dat deze galbak wordt gepakt en laten we dan in godsnaam hopen dat de rechterlijke macht haar taak eens rigide oppakt en zich toont als de ‘ruggenrechterlijke’ macht! We zullen als samenleving moeten laten zien waar de grens ligt en dat sommige dingen genadeloos dienen te worden afgestraft omwille van het stellen van die grens.
Want ik rijd ook regelmatig onder een brug door en jij net zo goed!


17 reacties

Mosje · 13 juni 2006 op 12:51

Beste Ton, dit is er weer zo eentje. Een stukje met een hoog SBS6-hartvannederlandgehalte. Met de inhoud ben ik het eens. Die dader(s) moet(en) gestraft. Maar dat wist ik al, daar heb ik jouw stukje niet voor nodig. En alle lezers hier op CX zullen ook wel reageren in de trant van helemaal mee eens.
Waarom schrijf je het dan op? Zodat we het hier lekker met z’n allen eens kunnen zijn? Niet erg spannend.
Moest je even je hart luchten? Hartluchtcolumns zijn zelden lezenswaardig. In de après-Pim-periode zijn ontzettend veel mensen aan het harteluchten geslagen. Om tabak van te krijgen.
Weet je wat nou ontzettend aardig zou zijn? Als je je zou verdiepen in de achtergronden van dergelijke nieuwsfeiten. Hoe komt het toch dat in onze maatschappij zulke dingen gebeuren? Wat heeft de daders bewogen? Leven wij in een periode van moreel verval? Van naar het absurde neigend narcisme? En hoe moet je zulke dingen voorkomen? Strenger straffen of anders opvoeden? Of de bierkratjes voortaan van schuimrubber maken?
Dit soort vragen, en dan met name jouw antwoorden daarop, ja die wil ik graag lezen.

pepe · 13 juni 2006 op 12:59

… Mosje toch.
[quote]Waarom schrijf je het dan op? Zodat we het hier lekker met z’n allen eens kunnen zijn? Niet erg spannend. [/quote]

Misschien is deze column niet zo spannend als zijn boeken, maar ik vind dat we er absoluut wel over mogen en kunnen, misschien wel over moeten schrijven.

Als jij, Mosje, er niks aan vind, waarom lees je het dan? 😉

Prlwytskovsky · 13 juni 2006 op 13:34

Goed zo Mos, kan ik mij helemaal in vinden.

Enne Redactie: waarom moet ik 6 dagen wachten eer er een verhaal wordt geplaatst, zo te zien is deze vandaag ingestuurd en geplaatst?

Eddy Kielema · 13 juni 2006 op 14:23

[quote]waarom moet ik 6 dagen wachten eer er een verhaal wordt geplaatst, zo te zien is deze vandaag ingestuurd en geplaatst?[/quote]
Ik zit weliswaar niet in de redactie, maar vermoed dat het iets te maken heeft met de rubriek ‘actualiteiten’ waaronder deze column geplaatst is. Een handige truc dus om iets snel op CX te krijgen! 😉

tontheunis · 13 juni 2006 op 17:34

[quote]Wat heeft de daders bewogen? Leven wij in een periode van moreel verval? Van naar het absurde neigend narcisme? En hoe moet je zulke dingen voorkomen? Strenger straffen of anders opvoeden? Of de bierkratjes voortaan van schuimrubber maken?[/quote]

Waarde vriend. Want vriendschap blijft bindend, juist als we van mening verschillen.
Ik zal je mijn beschouwingen over de achtergronden laten weten, maar dat komt later deze week. Ik heb de onbedwingbare neiging (zo af en toe) om mijn verontwaardiging te uiten over wat in de samenleving gebeurt. Dat dat de verontwaardiging is die ook anderen voelen, kan ik niet helpen. Onlangs heb ik een (veel te lang) epistel over Afghanistan geschreven. De meesten interesseert het niet en mij dan weer wel. Misschien heb je gelijk, maar ik zal nu eenmaal mijn stem blijven verheffen zoals een hond blaft tegen de maan… 😀

De opmerking dat het een handige truc is om columns snel geplaatst te krijgen, werp ik ver van me. Een getuige moet je snel vinden. Hoe langer het duurt, des te verder raakt de kans bij ons vandaan dat hij of zij zich meldt.
Ik hanteer geen slimme trucs. Ik schrijf columns. Wanneer die worden geplaatst, bepaal ik niet. Dat doet de redactie en ze is daar volledig vrij in. Ook sommige epistels van mijn hand hebben wel eens lang moeten wachten voor ze werden geplaatst. Ik kan daar altijd vrede mee hebben. Het gaat niet om het moment van plaatsing, maar om het feit dat ze geplaatst worden…

Pepe, dank voor de steunende woorden. Tot morgen. De koffie staat klaar. 😉

Prlwytskovsky · 13 juni 2006 op 18:04

Godallemachtig,
wat is columnX toch prachtig.
Maar als tontheunis schrijft
word ik onmachtig.
😉

bert · 13 juni 2006 op 18:32

[quote]Zorg ervoor dat deze galbak wordt gepakt en laten we dan in godsnaam hopen dat de rechterlijke macht haar taak eens rigide oppakt en zich toont als de ‘ruggenrechterlijke’ macht![/quote]
Volgens mij is het hele rechtssysteem in dit soort situaties niet in staat om de juiste straffen op te leggen en lopen de daders, ook al worden ze gepakt, vrij snel weer rond. Volgens mij is dit een van de belangrijkste redenen dat getuigen ook niet meer de moeite nemen om zich al dan niet anoniem te willen melden.

KawaSutra · 13 juni 2006 op 19:38

Idd. Mosje ik kan deze column niet anders dan onderschrijven. Maar over achtergronden gesproken, daar ben je snel mee klaar. Ze zijn gewoon gestoord. En daar zul je als maatschappij nooit vat op krijgen.
Overigens zijn de getuigen die zich blijkbaar niet melden niet veel beter. En daar zou ik wel eens een verklaring voor willen lezen. Maar die heeft Bert net gegeven.

WritersBlocq · 13 juni 2006 op 19:56

Ik ben het met het grootste gedeelte van de inhoud eens. Het gebeuren met treinen had van mij weggelaten kunnen worden, en een paar slordigheidsfoutjes minder had je column prettiger leesbaar gemaakt.

Deze mensen hadden ook het kratje gewoon in kunnen leveren, want de brouwerij kampt met een ernstig tekort, omdat iedereen er allemaal dingen mee uithaalt waar kratten niet voor bestemd zijn. Maar dit…. Àls het al een krat was natuurlijk, dat weten we niet. Ik was er niet bij, anders had ik zeer waarschijnlijk jaren vastgezeten voor het zwaar mishandelen van de smijtert.

Anne · 13 juni 2006 op 21:25

Ik ben het met Mosje eens dat er over achtergronden en opvoedingen zou moeten worden gepraat en nagedacht. De conclusie dat dit gewoon gestoorde types zijn is te simpel, daarvoor gebeurt het te vaak. Toch is aan de bel trekken en getuigen oproepen via dit schrijven ook iets doen en ook dat heeft waarde.

Omdat uiteindelijk alleen concrete dingen doen wellicht echt helpt, en niet praten; kinderen anders opvoeden zodat we geen monsters meer creeeren; en dat helpt niks voor vandaag, alleen voor morgen.

Verder is de problematiek zo ongelofelijk complex dat het bijna onmogelijk is er over te discussieren zonder ontzettend veel aspecten in het verhaal te betrekken.

Toch blijf ik dit stukje sympathiek vinden.

Anne

Trukie · 13 juni 2006 op 22:30

Door te veel op de achtergronden in te gaan zou het juist het doel voorbij kunnen schieten. Meestal willen mensen niet te veel voorgekouwd krijgen. De link naar de treinmachinist en de afsluitende conclusie vind ik al behoorlijke doordenkertjes.Tenminste, voor wie door wil denken. Maar zie de variatie in reacties.
De diskussie en de argumenten komen vanzelf los.
Prima dosering van feiten.

Oeps even de zinnen rechtgetrokken.
Ik zat hier in de zwoelte voor het open raam, maar ook in het donker te typen.Ik ben dus geen blind type.

Dees · 14 juni 2006 op 09:11

Als het woord populisme nog bon-ton was zou ik je populist noemen, of pleiten voor dat genre hier op CX…

Kijk, één zo’n type column is prima te verstouwen, je schrijft prima en je maakt je oprecht kwaad. Maar ik heb nog maar weinig columns van je hand gelezen die ook maar een nieuwe gedachte toevoegen. Nou ja, eens met Mosje dus.

Maar ik ga wel een boek van je lezen, want je pen schrijft wel lekker. Ben benieuwd.

tontheunis · 14 juni 2006 op 20:06

[quote]Maar ik ga wel een boek van je lezen, want je pen schrijft wel lekker. Ben benieuwd.[/quote]

En nu maar hopen dat ik je niet teleurstel… 😉

Ik begrijp dat zo’n oproep kennelijk wat losmaakt, maar ik heb er een hekel aan om zoiets te horen en dan helemaal niets te doen.
Stilzitten en roepen dat geappelleerd wordt aan onderbuikgevoelens kunnen we allen, maar ik meen het oprecht als ik zeg dat naar mijn mening alles op alles gezet moet worden om juist dit soort figuren een halt toe te roepen. Het is het soort geweld waar je je nooit tegen verweren kan, dat je nooit kunt vermoeden en dat niet om elke hoek hoort te loeren omdat ‘men’ vindt dat mijn verontwaardiging over the top is.

Mosje · 14 juni 2006 op 20:35

[quote]maar ik meen het oprecht als ik zeg dat naar mijn mening alles op alles gezet moet worden om juist dit soort figuren een halt toe te roepen.[/quote]Uiteraard(!) wil ik niet uit een soort eensgezindheid jou nu om de hals vallen, maar wat je nu zegt daar gaat het om. Hoe wil jij, Ton Theunis, dit soort figuren een halt toeroepen?
Ergens, maar het is slechts een gedachte hoor, heb ik het idee dat het handelt om een soort geweld waar je je wel tegen verweren kunt………

iris · 14 juni 2006 op 22:01

Ik wil m’n krat terug!

sally · 14 juni 2006 op 22:40

Iris, dit is echt een misplaatst grapje! 😡 😡 😡 👿

Wie weet TT zit er héél toevallig iemand CX te lezen en wordt door jouw column overgehaald om toch nog aangifte te doen van wat hij/zij gezien heeft op de brug. (ik vrees van niet)
Desalniettemin heb je toch even lekker je gal gespuugd.

liefs
Sally

DreamOn · 16 juni 2006 op 00:13

Wat wordt er heftig gereageerd op jouw column! Terwijl deze mij uit het hart gegrepen is.
Ik merk, (ja, ja, ik ben nog nieuw hier) dat ik tijdens het lezen meer let op het feit, of de column mij aanspreekt, dan de schrijfstijl, of het volgens de regels der columns geschreven is.
Ik kom dan tot de conclusie: boeiend geschreven, het onderwerp spreekt mij aan, ik kan me daar ook razend druk om maken, plus wat ik het belangrijkste vind: het is vanuit je hart en je gevoel geschreven, alle emoties komen daarbij en daar houd ik van. Dat is ook mijn stijl. Dus wat mij betreft ga zo door!!!
Groetjes van Trudy

Geef een reactie

Avatar plaatshouder