Wat een ophef! Allemaal gedoe over schapen die met reclamehesjes in de wei lopen. Daar is men nu tegen, want dat leidt maar af, en brengt het verkeer in gevaar. Maar ik ben juist vóór reclame op schapen. Wat dacht je van een schapendekje met “Daar kun je mee thuis komen” of met “Wie is de BOB?”. En reclame op beesten lijkt me echt de ideale oplossing voor financieel nooddruftige dierenparken. Stel je eens voor: een giraffe in Artis. Om zijn nek een hesje met de tekst “Dokter Hoogbouwsteigers”. Goudmijn, dacht ik. Of de Blijdorpse poema die reclame maakt voor sportschoenen. Kassa! Lollig, een drachtige olifant met in enorme letters “Met Durex Elite was dit niet gebeurd”. De zwanen worden KLM-blauw gespoten, en in de vijver zwemt een WC-eend.

Schapen in de wei met reclamehesjes. Wat kan er nou mis zijn met deze moderne vorm van shirtreclame? Op het voetbalveld weten we niet beter. De beste shirtreclame daar is natuurlijk die voor ongevallenverzekeringen. Of het telefoonnummer van de Anonieme Alcoholisten. Wel vond ik het raar dat Amsterdamse daklozen een poosje met reclamejasjes in het straatbeeld waren te zien. Dat vond ik toch wat stigmatiserend. En ook tamelijk lullig: “Met Rappagne altijd een dak boven uw hoofd”. Fijn, bedankt!

Maar goed: schapen met reclamehesjes zijn nu verboden. Want ze vormen een gevaar voor de verkeersveiligheid. Tsjonge, hoe droevig. Een of andere Hekking heeft bedacht dat het niet kon, die bewegende reclame. Chauffeurs zouden hun blik van de weg af laten dwalen, om kennis te nemen van de meest aantrekkelijke hotelkortingen. En daar komen ongelukken van.

Ach ja, afgeleide chauffeurs… Soms slaap ik nog wel eens onrustig. Dan droom ik van de afdeling Zwolle van verkeersveiligheidsclub 3VO. Die hebben ooit geprotesteerd tegen het snoeien van struikgewas bij een kruising. Waarom? Aan de andere kant van de uitgedunde struiken was een tennispark. 3VO vreesde dat heren automobilisten bij het damestennis zouden worden afgeleid door opwaaiende tennisrokjes, met alle risico’s van dien. Hét schoolvoorbeeld van een goedbedoelde mening, die publicitair als een bom in je eigen gezicht ontploft. Nog steeds als ik een spotje van 3VO zie of hoor, denk ik aan Zwolle…

En ach, wat is gevaar? Wanneer ben je als chauffeur nou echt afgeleid? Vandaag reed een auto dwars door de gevel een Amstelveense kapperszaak binnen. Geen schaap te bekennen, maar er hing in de etalage een affiche van een goedgekapte blonde stoot! Hoe dan ook, bij de formule-1 vind ik persoonlijk die pitspoezen wel een risicofactor: als ik coureur was, zou ik iedere ronde opnieuw met mijn bolide in de strobalen knallen…

Categorieën: Gein & Ongein

DriekOplopers

Driek Oplopers is het pseudoniem van veelschrijver Rikus Spithorst. Rikus is actief als voorzitter en woordvoerder van de Maatschappij Voor Beter OV en is hoofdredacteur bij stevigestukkies.nl

9 reacties

Prlwytskovsky · 5 mei 2006 op 18:34

Als een schaap ‘gedekt’ is dan loopt ze met een kwak verf op haar rug in het weiland, nu heeft mijn buurvrouw plots paars haar, zou zij ….?

DriekOplopers · 5 mei 2006 op 19:05

@Prlwytskovsky: ik ben dan wel benieuwd of de verf dekkend is opgebracht 😀

Driek

Ma3anne · 5 mei 2006 op 21:45

Hij is weer gaaf, Driek! 😀

Li · 6 mei 2006 op 10:38

Toen ik die reclameboodschapen op tv zag, wist ik het meteen: Daar gaat Driek een column over schrijven! 😛

Li

Chantal · 6 mei 2006 op 16:53

[quote]“Met Durex Elite was dit niet gebeurd”[/quote]

:laugh: :laugh:

Whahaha geweldig!

DriekOplopers · 6 mei 2006 op 21:52

@Li: O jee, ik word voorspelbaar :red:

Driek 😉

Nana · 7 mei 2006 op 15:26

Hij is weer errug goed. Zit je niet zelf in de reclame? 😀

Mup · 7 mei 2006 op 16:39

[quote]De zwanen worden KLM-blauw gespoten, en in de vijver zwemt een WC-eend. [/quote] 😀

Als jij nog niet in de reclame werkt, zou ik dat toch eens gaan overwegen! Je hebt er een beestachtig goed talent voor,

Groet Mup.

DriekOplopers · 7 mei 2006 op 18:03

Nee, ik zit niet in de reclame. Maar wel in het communicatievak 😉

Driek

Geef een reactie

Avatar plaatshouder