Er komt steeds meer kritiek op de proef met het slingerspoor tussen Apeldoorn en Deventer. Zowel vanuit het spoorwegpersoneel, de gezondheidszorg als de reizigersorganisaties worden ernstige bezwaren guit tegen de praktijkproef. En inmiddels is er sprake van een diplomatiek conflict over de kwestie. Met de proef wilden de spoorwegen een halt toeroepen aan de hand over hand toenemende koperdiefstallen, die ook het treinverkeer teisteren. Om slijtage van de stroomafnemers op de treinen te verminderen, hangen de bovenleidingen sinds jaar en dag in een zigzagpatroon boven de spoorrails. Het gevolg is echter wel, dat de koperdraden langer zijn dan strikt noodzakelijk, waardoor ze een begerenswaardige buit vormen voor de koperdieven. Daarom is enige tijd geleden besloten, bij wijze van proef de draden voortaan in te korten en recht te hangen, en het gelijkmatig afslijten van de stroomafnemers te bewerkstelligen door het in een zigzagpartoon neerleggen van de spoorrails.

De praktijkresultaten vallen dus erg tegen. Conducteurs blijven noodgedwongen in de eersteklascoupé zitten. Lopen of staan is in de schommelende treinen beslist geen doen. Hoofdconducteur Rolf Knipper vertelde aan onze redactie dat het hem speet dat hij op die manier niet de service aan reizigers kan verlenen, die hij gewend is, te geven. De Bond van Rijdend Treinpersoneel is inmiddels in overleg met de Nederlandsche Federatie Van Maritiem Personeel ‘De Blauwe Wimpel’ om te bezien in hoeverre een aantal matrozen kan worden ingezet als tijdelijk conducteur. Zij zouden met hun zeebenen beter tegen de hinderlijke situatie zijn opgewassen, aldus Knipper.

Maar niet alleen staan in de treinen is een probleem. Ook zitten is in de heftig slingerende treinen geen pretje. Woordvoerder Jules Dentrekker van de Forensenbond liet weten dat er bij zijn organisatie veel klachten binnenkomen van reizigers die waren getroffen door ernstige wagenziekte. Ook de op het station aangeschafte koffie leidt tot vervelende incidenten. Het gloeiend hete spul klotst regelmatig over de rand van de kartonnen koffiebekertjes. De reizigersvoorman is evenmin erg te spreken over het afsluiten van de treintoiletten op het baanvak. Communicatiechef Kees van ‘t Spoor van de NS reageerde hierop met een mailbericht aan onze redactie, waarin werd uitgelegd dat het mannelijk publiek in de zigzaggende treinstellen wegens de slingerbeweging van de wagons niet in staat is om bij het gebruik van het toilet adequaat de straal te richten. Schoonmaakpersoneel weigerde nog langer de dientengevolge sterk vervuilde toiletinrichtingen te reinigen, zodat er niets anders opzat dan deze voor het publiek af te sluiten, aldus de NS.

Fysiotherapeut Den Kraker in Apeldoorn constateert in het vakblad “De Behandeltafel” dat het aantal gevallen van spit onder de treinreizigers laatstelijk fors is toegenomen. Reden voor de Forensenbond om te stellen dat het experiment blijkbaar wordt uitgevoerd over de rug van de reiziger.

En inmiddels is er een diplomatieke rel ontstaan over de kwestie. Onze ambassadeur Wim Borsjt in Warschau is op het matje geroepen bij de Poolse autoriteiten. De rigoureuze maatregelen tegen de koperdiefstallen worden in Polen als nodeloos kwetsend ervaren. In een communiqué heeft het ministerie van Buitenlandse Zaken gesteld dat stroomvoerende koperleidingen wel degelijk een aanzuigende invloed hebben op dieven van Poolse komaf. Bij elektriciteit is immers altijd sprake van zowel een plus- als een minpool, hetgeen de aantrekkingskracht menig kwaadwillende Pool verdubbelt, aldus Buitenlandse Zaken. Minister Rosenthal zal de kwestie op de komende Eurotop trachten glad te strijken.

In de Tweede Kamer heeft de SP inmiddels schriftelijke vragen aan de Minister van Infrastructuur en Milieu gesteld over het salaris van de verantwoordelijke ingenieurs. Een woordvoerder van het ministerie liet onze krant desgevraagd weten, dat de salarissen van de betrokkenen de Balkenende-norm niet te boven gaan.

Woordvoerder Erik Groninger van spoorbeheerder ProRail liet weten, dat het experiment zo spoedig mogelijk zal worden stopgezet. Het zigzagpartoon van het spoor blijkt te leiden tot een hinderlijk soort golfslijtage, dat nooit eerder was waargenomen. In het Meerjarenproramma Infrastructuur, Ruimte en Transport is door het Kabinet voor het jaar 2016 geld vrijgemaakt om de sporen weer recht te leggen, zo liet ProRail onze redactie weten. De NS liet ons per fax weten, dat reizigers op het traject Apeldoorn – Deventer tot die tijd worden gecompenseerd met een kortingsbewijs, het bij de loketten gratis af te halen heen-en-weerkaartje.


2 reacties

Harrie · 11 januari 2011 op 21:18

Veel berkenwater drinken dat helpt tegen zigzaggen.

Mien · 11 januari 2011 op 22:23

Hier zigzagt Driek doorheen.
Die gaat van deze column zeker pap lusten.

Mien Rover en Bandiet

Geef een antwoord

Avatar plaatshouder