Zelf vind ik het niet te zuipen, die zoete troep. Dr. Pepper. Maar Mevrouw Oplopers is er stapelgek op. Dus staat die rommel steeds op mijn boodschappenlijstje, tussen de biefstuk en de melk. Mijn Albert Heijn in de Van Woustraat verkoopt het. Niet in flessen, maar ze hebben wel blikjes. Dus iedere week haal ik er een stuk of tien. Albert Heijn. Niet alleen een oude Zaanse kruidenier, maar vooral de bakermat van het Ahold-concern, wereldberoemd door zijn boekhoudfraude. Met allerlei stiekeme briefjes werd geregeld dat buitenlandse supermarkten wel of niet geheel of gedeeltelijk al dan niet eigendom van de firma waren en dat de winsten wel of niet geheel of gedeeltelijk al dan niet in de boekhouding konden worden opgenomen. Zoiets. Hoe dan ook: de aandeelhouders werden genaaid, en de verantwoordelijke ritselaars gestraft door de rechter. Maar Albert Heijn rotzooit niet alleen in het groot, ook in het klein belazeren ze de boel. Want die vieze blikjes Dr. Pepper zijn per stuk aan de kassa een cent duurder dan op het bordje staat. Al weken. Eerst dacht ik: “Nou ja, foutje, komt vanzelf goed.” Maar het kwam niet goed, dus meldde ik mij op zekeren dag met mijn bonnetje van tien te dure blikjes bij de servicebalie. Een zeer beleefd meisje hielp mij, met een meewarige glimlach op haar gezicht. Je zag het haar gewoon denken: krentenweger. Maar ik kreeg een duppie terug en ze zou het verder in orde maken. Mooi. Maar helaas.

Een dag of vijf later waren de blikjes van mijn liefje weer op, dus ik toog naar Albert Heijn. Stik. Aan de kassa nog steeds een cent te duur. Het probleem was dus in tegenstelling tot de belofte niet opgelost. Weer naar de servicebalie. Brommerig vroeg ik naar de bedrijfsleider. Die kreeg ik niet te spreken. Wel de senior-vakkenvuller-derde-gangpad-rechts. Hem uitgelegd dat het probleem nog steeds niet was opgelost. “Sorry meneer, ik ga het nu meteen regelen.” Mooi. Maar helaas.

Gisteren, weer een kleine week later, opnieuw naar Albert Heijn. Nou ja, u raadt het al. De blikjes nog steeds een cent te duur. Stik. Weer naar de bedrijfsleider gevraagd. Dit keer kreeg ik de eerste assistent van de verkoopafdeling ofzoiets te spreken. Mijn gesprekspartners werden steeds belangrijker: deze had niet eens een blauwe stofjas aan, maar een echt pak. Ik was dus doorgedrongen tot de hogere regionen van de winkel. De winkeltopper hoorde mijn verhaal aan, en vond het inderdaad een slechte zaak. Hij ging het ogenblikkelijk in orde maken. Zei die. Mooi. Maar ik geloof er geen zak meer van.

Het gaat me niet om die ene rotcent per blikje. Het is me om het principe te doen. Want ik wil dat de prijzen aan de kassa gewoon kloppen. Want zitten er meer fouten in? De waspoeier een dubbeltje te duur? Een krat pils 50 cent ? En begrijp me goed, foutjes kunnen worden gemaakt, maar het halsstarrig niet oplossen, dát vind ik onaanvaardbaar.

Ik stel voor dat Albert Heijn als de gesmeerde bliksem zorgt dat alle prijzen in zijn winkels voortaan wél kloppen. En zeg nou zelf, zo’n concern als AH heeft toch geen gestolen geld nodig? Daarom stel ik voor dat ze een gebaar van goede wil maken. Voor ieder in september verkocht blikje Dr. Pepper storten ze wat mij betreft een cent op de rekening van een goed doel: ikprikmee.nl. Dat is een club die bijdraagt aan het weghalen van zwerfafval uit natuurgebieden. Hartstikke nuttig en ze kunnen nog wel wat centjes gebruiken. Ikprikmee.nl dus. En als Albert Heijn ja zegt tegen dit idee, dan beloof ik dat ik nog effe flink wat blikjes met van die zoete troep zal inslaan. Niet alleen om Mevrouw Oplopers tevreden te houden, maar ook voor het goede doel…


DriekOplopers

Driek Oplopers is het pseudoniem van veelschrijver Rikus Spithorst. Rikus is actief als voorzitter en woordvoerder van de Maatschappij Voor Beter OV en is hoofdredacteur bij stevigestukkies.nl

9 reacties

trawant · 3 oktober 2008 op 14:50

Goed zo Driek.. op de kleintjes blijven letten.
Er is de afgelopen week al 4 miljard uit onze achterzak geraust, we pikken niet álles..!

lisa-marie · 3 oktober 2008 op 14:54

Mevrouw Oplopers heeft een zeer goede smaak!
Dr. pepper zalig alleen koop ik het gewoon in een fles. 😀

SIMBA · 3 oktober 2008 op 15:46

[quote]Het gaat me niet om die ene rotcent per blikje.[/quote]
Nou….met die hoeveelheden waar jij het op huis aan haalt, scheelt dat op jaarbasis enorm! 😀

Li · 3 oktober 2008 op 16:47

Even met Albert Heijn gebeld.
Jouw verhaal klopt, alleen vragen we ons af of je ook aan de bel had getrokken als het blikje Dr. Pepper een cent goedkoper is dan op het bordje staat vermeld. :hammer:

Li

Mup · 3 oktober 2008 op 18:49

Niet schrikken, ik ben het!

[quote]Met allerlei stiekeme briefjes werd geregeld dat buitenlandse supermarkten wel of niet geheel of gedeeltelijk al dan niet eigendom van de firma waren en dat de winsten wel of niet geheel of gedeeltelijk al dan niet in de boekhouding konden worden opgenomen. Zoiets.[/quote] 😆

In zijn geheel genoten,

Groet Mup.

KawaSutra · 4 oktober 2008 op 00:52

Deze column in een veelgelezen krant en dan heb je je zoete wraak. Prima idee trouwens: ikprikmee.nl. Worden eindelijk al die klote blikjes Dr. Pepper eens opgeruimd. 😀

Prlwytskovsky · 4 oktober 2008 op 23:07

Melk? Mellek? Dat arme kind afschepen met Dr.Pepper en jij lekker aan de melk?

En verder? Echtgenoten, van je column. 😉

klapdoos · 5 oktober 2008 op 11:58

Inderdaad een heerlijk stukkie Driek weer. 😆 😆 😆 😆 😆 😆 😆 😆
Groetjes van Leny

Mien · 6 oktober 2008 op 14:01

Driek, doorgaan tot dat je bij het opperhoofd van AH uitkomt.
Desnoods totdat die surrogaat Andre van Duin van de AH-reclame persoonlijk een actie start “RED DE CENT EN DR. PEPPER” (die nep Andre van Duin heeft trouwens ook wat weg van Donald Sutherland).

Mien Heeft Gelukkig Nooit Last Van Een AH-Erlebnis

Geef een reactie

Avatar plaatshouder