Dit snap ik niet. De Brunel-Universiteit in Londen heeft een opmerkelijke ontdekking gedaan. Uit onderzoek blijkt dat een kwart van de mannelijke Britse automobilisten zodanig door blote reclameborden wordt afgeleid, dat ze met hun auto op de verkeerde weghelft belanden. Maar volgens mij rijden ze in Groot-Brittannië al sinds mensenheugenis met z’n allen aan de verkeerde kant! Toch hebben die blote borden ook praktische kanten. Je kunt er het verkeer mee regelen. Is er voorbij een splitsing rechts in de verte een file, dan zet je aan de linkerkant het bord met een tamelijk blote vrouw die iets nuttigs aanprijst, zoals brokjes voor de poes of een nieuw type grasmaaier. Voldoende heren slaan dan linksaf om de filedruk aan te rechterzijde te verlichten. Handig. Is dit nu wat wetenschappers emotiemanagement noemen?

Regelmatig reis ik per trein. Bij Hilversum staat langs het spoor een enorm reclamebord van de firma Hunkemöller. Op dat bord ligt een oogverblindend mooie vrouw in schitterend ondergoed uiterst bevallig te wezen. Het is maar goed dat die jongens van het spoor op rails rijden en dat de wissels elders worden omgezet, anders was het aantal verdwaalde treinen niet te overzien… Nu we het trouwens toch over de erotische kant van reclame hebben: mijn liefje fietste onlangs naar huis. Ze moest nog dierenvoer hebben. Op de stoep zag ze een enorm konijn staan. “Ha, dierenwinkel”. Gestopt, die schat. Afgestapt. Bleek het te gaan om een winkel in sex-artikelen. Tsja, het konijn is nu eenmaal een bijzonder symbool.

Blote vrouwen leiden automobilisten dus af. Bij onze Britse buren is dit groot nieuws, maar in Nederland weten we dat al heel lang. Op de plek waar in Amsterdam nu de kaalvlakte ligt die Marie Heinekenplein heet, stond vroeger een brouwerij. Met enorme etalages, waar kunstvoorwerpen werden tentoongesteld. Toen daar in de vroege jaren-80 enorme foto’s van blote mevrouwen werden neerhangen, reden op de naburige kruising telkens opnieuw auto’s, fietsen en trams tegen elkaar. Ze hebben de foto’s uiteindelijk maar verwijderd.

Geïnspireerd door het grote nieuws heb ik inmiddels de gedroomde oplossing gevonden voor het nog steeds veel te hoge aantal verkeersongelukken. Ogen horen op de weg! In de berm plaatsen we borden met foto’s van mannen die er net zo onbeduidend uitzien als de gemiddelde chauffeur. Hangbuikje, klutsknieën, fout kapsel met paniek-scheiding en een Zeeman-slip. Kijkt geen hond naar…


DriekOplopers

Driek Oplopers is het pseudoniem van veelschrijver Rikus Spithorst. Rikus is actief als voorzitter en woordvoerder van de Maatschappij Voor Beter OV en is hoofdredacteur bij stevigestukkies.nl

7 reacties

Eddy Kielema · 2 december 2005 op 14:49

[quote]In de berm plaatsen we borden met foto’s van mannen die er net zo onbeduidend uitzien als de gemiddelde chauffeur. Hangbuikje, klutsknieën, fout kapsel met paniek-scheiding en een Zeeman-slip. Kijkt geen hond naar…[/quote]
Ik vraag me af of de reclamemakers daar zo blij mee zullen zijn… 😉

Raindog · 2 december 2005 op 17:31

En we verwijderen de achteruitkijkspiegel!!

Iets dat ik al eerder wilde zeggen maar je geeft me zo’n beetje dagelijks de kans: petje af voor je productieniveau. Niet dat alles me altijd even aanspreekt (hint, ik weet het, volstrekt subjectief maar zeker ook subtiel, in ieder geval tot ik zojuist een haakje opende) maar ik krijg dat in ieder geval niet voor elkaar. Het is ook wel weer knap om van niets iets te maken.

😉

heupie · 2 december 2005 op 20:12

Intro wekt interesse op om verder te lezen. Originele associaties gelegd. Hopelijk wordt je suggestie voor de “Nieuwe look” reclame borden niet door de grote reclameborden jongens opgevolgd. Dan maar meer vrouwelijke machinisten op de trams, treinen, en chauffeurs in ’t proffesionele vervoer. Kijk zelf maar goed uit want je hebt al die borden goed bekeken. ’n Krachtige lekker lezende collomn van ’n simpel item.

WritersBlocq · 2 december 2005 op 20:51

[quote]In de berm plaatsen we borden met foto’s van mannen die er net zo onbeduidend uitzien als de gemiddelde chauffeur. Hangbuikje, klutsknieën, fout kapsel met paniek-scheiding en een Zeeman-slip. Kijkt geen hond naar…[/quote]
Behalve Mosje, onderwijl vingerhoedjes punnikend.
Leuke column!

Geertje · 3 december 2005 op 15:41

[quote]In de berm plaatsen we borden met foto’s van mannen die er net zo onbeduidend uitzien als de gemiddelde chauffeur. [/quote]

😉

Ma3anne · 4 december 2005 op 00:50

[quote]In de berm plaatsen we borden met foto’s van mannen die er net zo onbeduidend uitzien als de gemiddelde chauffeur. Hangbuikje, klutsknieën, fout kapsel met paniek-scheiding en een Zeeman-slip.[/quote]

Zit de gemiddelde chauffeur in zijn slip in de auto? Toch eens beter opletten als ik weer eens in de file sta. 😮

DriekOplopers · 4 december 2005 op 09:09

Ma3anne schreef: “Zit de gemiddelde chauffeur in zijn slip in de auto? Toch eens beter opletten als ik weer eens in de file sta.”

Goddank heeft de gemidelde chauffeur er wel een lange broek overheen… 🙄

Groet,

Driek

Geef een antwoord

Avatar plaatshouder