Een jaar of acht geleden werd de treintaxi geïntroduceerd in verschillende steden. Ik moet zeggen dat ik toen zelf niets in het idee zag. Er reden toch bussen, zo vond ik toen. En je ging toch niet een lange omweg met andere mensen tegelijk in de taxi maken? Ik zag het plan als kansloos. Vrij snel kwam ik daar op terug toen ik steeds vaker van de treintaxi gebruik ging maken. Bovendien: als de laatste bus weg is, dan kun je nog wel een treintaxi nemen, waardoor je later thuis kunt komen zonder een fiets op het station te hebben staan. Er was een tijd dat ik het sociale aspect van de treintaxi erg leuk vond, maar tegenwoordig zit ik weer wat minder te wachten op het dicht opeengepakt met zijn drieën op een achterbank gepropt worden. Heel af en toe stuur ik door te treuzelen erop aan om dan maar wat langer te wachten als ik van een afstandje zie dat twee mensen die wat meer ruimte nodig hebben op de achterbank plaatsnemen.

Echte treintaxi-ellende heb ik zelden meegemaakt, maar die keren dat het gebeurde was het ook vaak ronduit stuitend wat er gebeurde. De eerste keer dat het grootschalig mis ging viel achteraf nog wel mee. Het was een warme dag geweest, en ik wilde de één na laatste trein uit Utrecht nemen. Deze had echter zoveel vertraging dat de laatste trein kwam te vervallen, waar deze trein dus voor in de plaats kwam. In die tijd kwam de allerlaatste trein ‘s nachts gewoonlijk om half twee in Amersfoort aan. De trein die ik had, arriveerde net voor kwart voor drie. Van de verbaasde, nog aanwezige ‘gewone’ taxi-chauffeurs hoorden we dat de laatste treintaxi ruim een uur eerder naar huis vertrokken was. Omdat er zeker nog 25 mensen stonden te wachten werden de chauffeurs weer uit hun bed gebeld, en de eerste was er om half vier. Ik was zelf thuis om kwart over vier. Maar goed, het weer was fantastisch, en in zo’n situatie voer je tijdens het wachten de meest boeiende gesprekken. (copyright John Piek)

Categorieën: Verkeer

12 reacties

Ma3anne · 7 februari 2005 op 07:54

En John typt maar door en door en door…
Ik wil niet rot doen hoor, maar wanneer gaat het nou een keer ergens over?

sally · 7 februari 2005 op 09:05

Van mij mag je de intro weglaten en ons een verslag doen van die “boeiende”gesprekken.

groet Sally

Shorties · 7 februari 2005 op 12:08

[quote]En John typt maar door en door en door…
Ik wil niet rot doen hoor, maar wanneer gaat het nou een keer ergens over?

[/quote]

Ik wil niet lullig doen hoor, maar het gáát toch ergens over? Of niet?

Het gaat over wat ik zoal met taxi’s meegemaakt heb. Het gaat ook over een jachtig leven van iemand die regelmatig voor zijn werk op pad moet, maar zelf geen auto rijdt, en die daardoor vaak overgeleverd is aan de nukken van (in dit geval deze vorm van) OV.

Ik beschouw de verhaaltjes niet als kunst, maar al mijn activiteiten op internet tezamen wel als ‘Gesamtkunstwerk’. Nou, tevreden? 🙂

Shorties · 7 februari 2005 op 12:10

Oh jee, het intro mag weg, en ‘boeiende’ staat tussen aanhalingstekens. Echt leuk kan het dus kennelijk niet zijn. Vooruit, weg hier. Vort! Andere columns lezen 🙂

Eddy Kielema · 7 februari 2005 op 14:11

Misschien kun je je ‘interessante’ verhalen beter in je dagboek schrijven en niet op internet publiceren. De enige die je daarmee een plezier doet is jezelf en als ze tot je dagboek beperkt bijven, hoef je er anderen ook niet mee lastig te vallen. Dan zijn we allemaal blij!

Louise · 7 februari 2005 op 19:04

Tip van Flip:
Joh John, je moet het gewoon anders aanpakken; kom steeds met een andere titel, gooi er een aantal synoniemen voor het woord taxi tegenaan en geen mens die het nog in de gaten heeft 😉
Doen!

Shorties · 7 februari 2005 op 22:33

[quote]Tip van Flip:
Joh John, je moet het gewoon anders aanpakken; kom steeds met een andere titel, gooi er een aantal synoniemen voor het woord taxi tegenaan en geen mens die het nog in de gaten heef[/quote]

OK, then I will spice it up a little…

Een jaar of acht geleden werd de prostituée geïntroduceerd in verschillende steden. Ik moet zeggen dat ik toen zelf niets in het idee zag. Er waren toch zat beschikbare vrouwen, zo vond ik toen. En je ging toch niet een lange omweg met andere mannen tegelijk voor één zo’n prostituée maken? Ik zag het plan als kansloos.

Vrij snel kwam ik daar op terug toen ik steeds vaker van de prostituée gebruik ging maken. Bovendien: als de laatste vrije vrouw uit de kroeg weg is, dan kun je nog wel een prostituée nemen, waardoor je later thuis kunt komen zonder een condoom voor te hoeven laten staan. Er was een tijd dat ik het sociale aspect van de prostituée erg leuk vond, enzovoort…

Bedoel je zoiets?

Shorties · 7 februari 2005 op 22:34

P.S. ik geef toe, het zijn niet helemaal synoniemen, maar ik vind het zo wel leuker 🙂

Li · 7 februari 2005 op 23:55

[quote]Vrij snel kwam ik daar op terug toen ik steeds vaker van de prostituée gebruik ging maken. Bovendien[/quote]

Ja John! Vertel, vertel, vertel 😀

Shorties · 8 februari 2005 op 00:13

[quote]Ja John! Vertel, vertel, vertel[/quote]

Ja ik had het natuurlijk ook over koffiekannen kunnen laten gaan, of over postkoetsen, maar dat leken mij van die saaie onderwerpen 😉

Shitonya · 9 februari 2005 op 11:22

Ik mis een goed einde. Een pakkend begin, een lachwekkend einde, een einde waar je over nadenkt, ik mis gewoon de kleine dingetjes waardoor je denkt: “ja, hiervan wil ik vaker iets lezen”. Maar die zie ik allemaal niet

Shorties · 10 februari 2005 op 02:21

[quote]Ik mis een goed einde. Een pakkend begin, een lachwekkend einde, een einde waar je over nadenkt, ik mis gewoon de kleine dingetjes waardoor je denkt: “ja, hiervan wil ik vaker iets lezen”. Maar die zie ik allemaal niet[/quote]

Niettemin is de hele tekst gratis (en tòch voor niets!) Bovendien is het lezen ervan geheel vrijwillig (maar ook voor eigen risico…)

Geef een antwoord