Als agenten eind vorig jaar een vrouw zigzaggend over de weg zien rijden, hebben ze het ernstige vermoeden dat er alcohol in het spel is. Ze hebben echter geen vermoeden over de identiteit van de dame in kwestie. De dienders laten de dronken bestuurder stoppen en openen het portier. Tot hun grote verbazing zien ze voormalig superster Diana Ross achter het stuur zitten. Ze blijkt zo dronken als een tor en geeft als verklaring voor haar vreemde rijgedrag dat ze de videotheek (of bedoelde ze de slijter?) niet kon vinden. De agenten halen haar uit haar auto en in no time gaan de beelden van haar aanhouding de wereld rond. Het is opvallend dat de aanhouding van Diana Ross breed uitgemeten wordt in de pers, in tegenstelling tot bijvoorbeeld het onder invloed rijden van topactrice Halle Berry. Probleem met Diana Ross is dat ze alleen nog maar door incidenten in het nieuws komt. Een paar jaar geleden werd ze op een Engels vliegveld gearresteerd omdat ze weigerde gefouilleerd te worden en een grondstewardess in haar borsten kneep.

De carrière van Diana Ross begint in de jaren ’60 als ze deel uitmaakt van het meidentrio The Supremes. Met name dankzij het schrijverscollectief van platenmaatschappij Motown hebben The Supremes met hun stijf opgespoten berenmutskapsels en houterige choreografie ontelbaar veel hits. Hoewel ze niet de beste zangeres van het trio is weet Diana Ross zich toch op te werken tot het belangrijkste lid van de groep. Haar verkering met platenbaas Barry Gordy werkt daarbij niet in haar nadeel. Na verloop van tijd staat haar naam zelfs vóór de groepsnaam. Het verbaast dan ook niemand dat ze in 1970 een solocarrière begint. Doordat de status van platenmaatschappij Motown in het begin van de jaren ’70 langzaam afbrokkelt, heeft haar solocarrière afhankelijk een moeizame start. La Ross stort zich dan op het acteren. Dat levert haar prompt een Oscarnominatie op voor haar vertolking van zangeres Billie Holiday in Lady Sings The Blues.
In de tweede helft van de jaren ’70 vindt ze redelijk aansluiting bij de dan heersende discorage. Ze huurt heel slim topproducers Nile Rodgers en Bernard Edwards in en scoort grote hits met Upside Down, My Old Piano en I’m Coming Out. Hoewel ze zich tot grote ergernis van beide producers overal mee bemoeit, vindt ze dat ze te weinig vrijheid heeft bij haar platenmaatschappij. Begin jaren ’80 verlaat ze na 20 jaar Motown en probeert ze met de hulp van verschillende topproducers, waaronder de BeeGees, geheel zelfstandig haar solocarrière uit te bouwen. Hoewel ze nog een paar grote hits heeft, is de creativiteit in haar albums ver te zoeken. Als vervolgens in de tweede helft van de jaren ’80 stromingen als house en hiphop in alle hevigheid losbarsten is de platencarrière van Diana Ross nagenoeg voorbij. Als in ’99 haar huwelijk met de Noorse scheepsbouwer Arne Naess op de klippen loopt, omdat hij haar dure levenstijl niet kan (of wil) betalen, lijkt Diana Ross nog verder weg te glijden. Tournees worden afgezegd en ze loopt de deur plat van verschillende afkickcentra.
Ondanks haar huidige persoonlijke malaise is haar betekenis voor de popmuziek aanzienlijk geweest. Ze heeft zonder twijfel een voortrekkersrol voor veel vrouwelijke artiesten gehad, zoals voor Mariah Carey wiens carrière veel lijkt op die van Diana Ross. Mariah Carey had ook verkering met een belangrijke platenbaas en ambieerde eveneens een filmcarrière. Het is alleen te hopen dat Mariah Carey een leukere oude dag heeft, hoewel haar recente inzinking het ergste doet vrezen.

Eddy Kielema

Links:
[url=utopia.knoware.nl/users/ross/]utopia.knoware.nl/users/ross/[/url]
[url=www.dianarossfanclub.com]www.dianarossfanclub.com[/url]


0 reacties

Geef een antwoord