Waarom is Albert Heijn zo populair? Voor mij is dat een groot raadsel, want het filiaal om de hoek is een ramp. Om binnen te komen moet ik me een weg banen langs straatkrantverkopers, accordeonisten, junks, bedelaars en bejaarden. Als ik die van me afgeslagen heb, blijken de sfeer en vooral de kledingvoorschriften bij deze kruidenier belachelijk formeel. Caissières moeten een spuuglelijk schort dragen, terwijl hun superieuren in pak gekleed gaan. Als er telefoon voor een medewerker is, wordt die persoon consequent met ‘meneer’ of ‘mevrouw’ aangesproken. Noemen ze elkaar zo in de koffiepauze? Als ik mijn boodschappen snel in mijn karretje heb gegooid en naar de kassa spurt, zijn de rijen altijd langer dan drie personen, ook al belooft een bordje dat na de derde persoon een nieuwe kassa geopend wordt. Misschien wel daardoor staan de gezichten van de caissières voortdurend op onweer en kunnen ze moeiteloos figureren in de [url=http://variatee.vara.nl/mediaplayer/player.jsp?filmID=155571&playerName=variatee.player]clip[/url] over de kassameisjes van De Vliegende Panters.

Een aantal maanden geleden werd mij door een kassameisje gesommeerd het brood dat ik bij de bakker om de hoek gekocht had uit mijn tas te halen. Ik wond me nogal op over die brutaliteit en diende een klacht in bij de manager. Zij gaf mij gelijk en ik kreeg een waardecheque van 5 euro. Een paar weken later pinde ik 20 euro extra, maar de caissière liet me niet tekenen op de kassabon en vergat het geld uit te betalen. Opnieuw maakte ik de gang naar de bedrijfsleidster. Zij gaf toe dat er fouten gemaakt waren en ik kreeg alsnog het bedrag waar ik recht op had, plus een doos chocolaatjes, wat ik bijzonder waardeerde.

Maar blijkbaar zijn de medewerkers doof voor haar instructies of ze worden slecht ingewerkt, want ook de keren daarna hoefde ik bij extra geld pinnen nooit te tekenen. Dat ging een aantal malen goed, totdat ik vorige week bij thuiskomst ontdekte dat het gepinde extra geld in mijn portemonnee ontbrak. De medewerkster van de klantenservice beloofde snel te bellen, maar een telefoontje bleef uit. Na een week stapte ik zelf naar de winkel en na flink aandringen kreeg ik mijn 10 euro zonder vorm van excuus in mijn handen gepropt. Dit was de bekende druppel in een te groot fouten- in plaats van prijzenfestival. Terwijl ik naar buiten struikelde over de straatkrantverkopers, accordeonisten, junks, bedelaars en bejaarden, wist ik zeker dat dit bezoek het laatste was aan de Noord-Hollandse supermarktketen.


27 reacties

wendy77 · 10 oktober 2005 op 09:08

Tja, Eddy, gewoon maar pinnen bij de bank in het vervolg 😛

Outsider · 10 oktober 2005 op 10:10

Ik vraag mij af: merkte je zelf niet bij de kassa dat je het gepinde extra geld (de eerste keer 20 euro en de andere keer 10 euro) niet kreeg? En hoe heb je dan eigenlijk aan de leiding van AH bewezen dat je het geld inderdaad niet hebt gekregen?

‘het filiaal om de hoek is een ramp. Om binnen te komen moet ik me een weg banen langs straatkrantverkopers, accordeonisten, junks, bedelaars en bejaarden.’

Dat in dit rijtje ook bejaarden worden genoemd, vind ik vreemd. Wat is er tegen bejaarden? Die mensen moeten toch ook boodschappen doen? Dat ze wat traag worden, daar kunnen zij niks aan doen. Dat lot treft ons vroeg of laat allemaal, als we tenminste niet voortijdig doodgaan.
Ook op accordeonisten is niets tegen. Een stukje muziek van een straatmuzikant is wel leuk, vind ik.

‘Een aantal maanden geleden werd mij door een kassameisje gesommeerd het brood dat ik bij de bakker om de hoek gekocht had uit mijn tas te halen. Ik wond me nogal op over die brutaliteit en diende een klacht in bij de manager.’

Als dat kassameisje het op onvriendelijke, beschuldigende toon zei, dan is het inderdaad fout, maar dat ze vraagt het brood even uit de tas te halen, is waarschijnlijk een normale routinecontrole. Dat jij dat brood bij de bakker om de hoek gekocht hebt, kan zij niet zien en ze kan aan iemand ook niet zien of je een dief bent of niet. Zelfs de grootste misdadigers zien er meestal uit als heel gewone, betrouwbare mensen.

Dat AH je bij het akkefietje van het brood een waardebon gaf van 5 euro en later bij die pinvergissing ook nog een doosje chocolaatjes, lijkt mij zeer redelijk en schappelijk.

Eddy Kielema · 10 oktober 2005 op 10:25

[quote]En hoe heb je dan eigenlijk aan de leiding van AH bewezen dat je het geld inderdaad niet hebt gekregen?[/quote]
Dat schijnen ze te kunnen zien aan het kasverschil van die dag. Het kost ze overigens wel een week om dat uit te kunnen rekenen. En in mijn geval hadden ze steeds precies het bedrag over wat ik van de caissière had moeten krijgen. Maar er gaan tienduizenden euro’s per dag om in de AH, dus ik geloof niet dat er dan precies 20 of 10 euro over is aan het eind van de dag. Ik denk dat ik het geld kreeg, omdat ze procedurefouten hebben gemaakt bij het tekenen van de kassabon.

[quote]Tja, Eddy, gewoon maar pinnen bij de bank in het vervolg[/quote]

Heb ik vanochtend gedaan, Wendy 😉

KingArthur · 10 oktober 2005 op 11:45

Ja inderdaad Outsider, die daklozekrant verkopers zijn pas irritant. Die proberen nog een zinvolle invulling te geven aan hun situatie!

Oja, en je brood uit een tas halen ter controle okay. Maar om deze een tweede keer af te rekenen lijkt mij wat overbodig.

Dat de supermarkt niet zo super is had ik al eerder geconstateerd. Toch ben je elke keer weer bijna genoodzaakt om je boodschappen daar te doen. En het lijkt soms alsof ze daar misbruik van maken.

klungel · 10 oktober 2005 op 11:49

Tja, waar is toch die kruidenier om de hoek gebleven? En dan wel de echte :-).

sally · 10 oktober 2005 op 12:13

[quote]uit mijn tas te halen. Ik wond me nogal op over die brutaliteit en diende een klacht in bij de manager. Zij gaf mij gelijk en ik kreeg een waardecheque van 5 euro. [/quote]

Nou, daar wil ik ook nog wel even een brood voor uit m`n tas halen.
Oplettend van het kassameisje
En superservice van Albert, als je het mij vraagt.
Het is maar hoe je het bekijkt Eddy.
Denk eens anderom. Dat jouw dochter achter die kassa zit…
verder goeie column Eddy.
liefs
Sally

Trukie · 10 oktober 2005 op 12:44

Drie vragen. Waarom pak je niet de fiets en ga je een supermarkt verderop?
Waar denk je waar pinautomaten voor zijn?
Als je weet dat je moet tekenen, dan kun je toch zelf ook aangeven dat je nog een handtekening WILT zetten?

Als het bij de Super mag, dan zijn ze alleen maar bijzonder vriendelijk voor je.

Wel leuk beschreven.

Eddy Kielema · 10 oktober 2005 op 13:30

Over de Super de Boer niets dan lof! Het is een paar kilometer fietsen, maar dat heb ik er graag voor over, ook al waait en regent het nog zo hard! 😉
Ik denk dat de fouten bij de AH niet aan het personeel in de winkel te wijten zijn, maar aan falend management. Die kassameisjes zijn slechts uitvoerders. Ik heb deze colum geschreven, omdat ik in vakkringen niets dan lof hoor over de AH. Dat beeld moet een beetje gerelativeerd worden. Ook bij de AH maken ze fouten.

Outsider · 10 oktober 2005 op 13:51

[quote]Dat beeld moet een beetje gerelativeerd worden. Ook bij de AH maken ze fouten.[/quote]

Natuurlijk, overal maken ze fouten, maar wat jij doet, noem ik niet een beetje relativeren, want jij beschrijft die winkel als een grote ramp en je gaat er nooit weer heen. Ik vind dat AH zich bij deze akkefietjes zeer fatsoenlijk heeft gedragen. Bij een andere supermarkt had je waarschijnlijk je geld niet eens teruggekregen.
En je mag je eigen fouten ook wel eens onder de loep nemen, want twee keer exta geld pinnen en dan niet merken dat je het niet krijgt, is nog een veel grotere stommiteit.

Eddy Kielema · 10 oktober 2005 op 14:36

[quote]Bij een andere supermarkt had je waarschijnlijk je geld niet eens teruggekregen.[/quote]
Ik merk dat je niet in een supermarkt werkt of op een andere manier met klanten te maken hebt, Outsider, want van klantvriendelijkheid heb je helaas niet zoveel kaas gegeten.

Outsider · 10 oktober 2005 op 14:55

[quote]Ik merk dat je niet in een supermarkt werkt of op een andere manier met klanten te maken hebt, Outsider, want van klantvriendelijkheid heb je helaas niet zoveel kaas gegeten. [/quote]

Ik kom anders elke week in drie verschillende supermarkten, Eddy, en mijn geld pin ik bij de automaat en als mij gevraagd wordt mijn shoppingbox in de winkelkar even op te tillen om te zien of er niks onder ligt, dan doe ik dat zonder er over te zeiken.
Kijk nou eerst eens naar je eigen gedrag, jongen. Als ik daar bedrijfsleider was, had je geen chocolaatjes gekregen, maar ik had je de winkel uitgeschopt.

Eddy Kielema · 10 oktober 2005 op 15:11

[quote]Als ik daar bedrijfsleider was, had je geen chocolaatjes gekregen, maar ik had je de winkel uitgeschopt.[/quote]
Gelukkig ben je daar volledig ongeschikt voor, Outsider. Jouw winkel zou binnen een dag failliet zijn. Elke week in een winkel komen is iets anders dan een bedrijf leiden.

Trukie · 10 oktober 2005 op 15:37

Och Eddy, hier zijn 2 winkels van Super de Boer. In de ene kom ik graag. In de andere vind ik het personeel ronduit ontuitstaanbaar. Op het autoritaire af. Zijn ook twee heel verschillende woonwijken en een ander publiek wat er komt winkelen.
AH vindt ik hier een prima winkel met prima (wel heel erg vaak wisselend) personeel.

Raindog · 10 oktober 2005 op 19:04

Als jullie het niet erg vinden wacht ik even met reageren tot Bakema klaar is. Die is vanmiddag rond een uur of twee begonnen met schrijven geloof ik dus dat wordt zeg maar net zo spannend als die lancering afgelopen weekend van die sateliet van Ola die ijsmetingen zou gaan verrichten. Inmiddels weten we allemaal hoe dat is afgelopen: [i]Unilever, we have a problem.[/i]

😉

Bakema_NL · 10 oktober 2005 op 19:12

Het mooie is dat je toch altijd eten nodig hebt en dus wel weer ergens in een supermarkt terecht komt.
Dan hebben we de prijzenoorlog en daaraan verbonden een gemiddelde leeftijd van zo’n 16 jaar onder de werknemers…..dus vaak niet al te snugger inderdaad en ongeinteresseerd, dus dat gaat niet altijd goed nee……maar ja, we willen wel lage prijzen.
Meneer of mevrouw is gewoon een stuk makkelijker dan al die uitheemse namen die wij Hollanders toch al niet normaal uit onze bek krijgen……want nogal wat medewerkers zijn van allochtoonse afkomst, dat heeft weer te maken met het feit dat de gemiddelde Hollander het werk in de supermarkt een te min baantje vind…..maar ze hebben niks tegen allochtonen hoor, hehe.
Inwerken is geen tijd meer voor trouwens, dat gaat je met de beste wil van de wereld niet lukken in bedrijven die het nog slechts over loonkosten hebben…..dus volgend jaar een verwachte (moet eigenlijk zijn, een gewenste, maar dat word zo niet gezegd uiteraard) omzetstijging van 3%, met 2% aan minder uren…..nu kun je wat zaken best efficiënter aanpakken wellicht, maar geloof me dat je dit als klant zeker zult gaan merken…wel lollig dat zo’n directie je dit voorlegt, ik heb me er prima mee vermaakt in ieder geval, prachtig.
Het feit dat jij je geld in eerste instantie niet miste is al genoemd…………nu valt dit nog mee want dat gebeurt zo onwijs vaak, maar geloof me, de stupiditeit van de klant overstijgt dat van de domste medewerker meer dan eens…….we zijn net mensen allemaal zeg. 🙂
Voor die bedelaars en klaplopers moet je niet bij de supermarkt zijn, het is niet hun werk om dat zootje op te ruimen, helaas laten de mensen die dat wel zouden moeten doen het nogal afweten………je kunt misschien ook in een normale buurt gaan wonen.
En jawel, het befaamde brood uit de bakkerij………tja Eddy, er lopen nogal wat oneerlijke mensen op deze aardkloot rond die nogal proletarisch winkelen. Wat heb je liever….dat brood even uit je tas halen als eerlijk mens of meer voor je spulletjes gaan betalen omdat zoveel andere mensen niet eerlijk zijn en de supers maar alles moeten accepteren wat de klant uitvreet……..het kippetje van de markt is er ook zo eentje, daar koop je er een en in de supermarkt laat je nog 3 van die dingen in het tasje glijden. Dus ja helaas, met dat broodje wordt er al met een schuin oog naar je gekeken………..en poepoe wat een geblaat als men bij de kassa dan even in je tas wil kijken…gek he? Misschien is het wel voor je eigen bestwil uiteindelijk, maar natuurlijk ziet de klant dat niet zo……heerlijk tafereel altijd met al die “eerlijke” types.
De cadeaubonnen……….hahahaha, de Hollandse oplossing bij uitstek, want gratis doet het altijd natuurlijk bij den Hollander…..hoihoi, ik heb 5 euro…………maar ach, die had je toch al teveel betaald ter compensatie van al die dieven en nog wat andere zaken, dus er mee opschieten doe je niet…de winkel wel, je blijft klant, hahahahahah.

De supermarkt, het blijft een bron van vermaak om al die klanten te zien, een betere dwarsdoorsnede van de bevolking zie je niet dagelijks, elke dag weer lol om die gierigaards die voor een dubbeltje op de eerste rang willen zitten……Nederland ten voeten uit.

Verder heb ik zelf trouwens ook een schurfthekel aan Albert Heyn, altijd al gehad, heb ik al automatisch aan iets of iemand die zich de grootste noemt of voelt vaak.

Bakema_NL · 10 oktober 2005 op 19:13

Fuck….Raindog…….net te laat…. 😀

Maar nee hoor, zo’n stukje staat er in een paar minuutjes wel op.

Over dat geld wat over moet zijn in de kassa…….ook altijd leuk…..een week is wat overdreven natuurlijk, heb je ook overdreven neergezet waarschijnlijk. De meeste mensen staan er op, ze springen zelfs letterlijk soms, dat die kassa on-mid-de-lijk geteld word…………en al die mensen dan die daar in de rij staan, die moeten maar even wachten op jouw tientje, je hebt toch zelf al zo’n hekel aan wachten? Dat gaat dus niet he, maar het begrip is ver te zoeken uiteraard, het is wel even jouw tien-tje. Ook hier geldt weer helaas, zomaar geven is er niet bij, want het gebeurt net zoveel dat jij een tientje te weinig krijgt als de klant die het geld zeer zeker wel heeft gekregen, maar het zich ineens niet meer kan herinneren….moedwillig of niet, gebeurt beiden.

Prettig om te zien dat er, ook hier, nog mensen zijn die enig begrip voor bepaalde situaties hebben, dat zijn waarschijnlijk van die klanten die gewoon prettig zijn om in je winkel te hebben, niet zoals de meeste beroepszeikerds……….maar laten die niet uitsterven hoor, wij moeten ook onze lol hebben en geloof me, die bieden jullie ons genoeg. 🙂

Raindog · 10 oktober 2005 op 19:36

Bakeman! Ik wist het!!!!

😀

Tenslotte, leerzaam als altijd hahah maar dat is nu even niet netjes tegenover Eddy want het was zijn column haha. Silly me, offtopic! Sorry Ed! Mag ik je een vrijblijvende tip geven? Probeer de Hema eens. Kees Schilder kan je de aanbiedingen van deze week wel vertellen denk ik. Misschien heb je dan meer geluk hoewel ik er in dat geval dan niet bij zou vermelden dat je via Kees Schilder komt haha.

KawaSutra · 10 oktober 2005 op 21:27

De meeste irritatie ondervind ik bij het binnenkomen of verlaten van de supermarkt met of zonder kar. Zoals fietsen maar neer worden geplant pal voor de ingang; dat is pas asociaal. Service interesseert me niet zo, de prijzen vind ik belangrijker. Maar ik zou best gevleid zijn met een doosje bonbons als er eens iets fout gaat.

WritersBlocq · 10 oktober 2005 op 23:21

Ik ga morgen uitgebreid reageren op deze column en op de reacties 🙂 maar nu snel ik mij naar de nachtwinkel want ik heb trek in chocola, negerzoenen, wijn, bier en chocotoffffffff’s!

melady · 11 oktober 2005 op 00:03

Een column over supermarkten gaat er altijd in als gesneden koek, gezien de reakties.

Een bejaarde, bedelende, accordeon spelende junk die de straatkrant verkoopt. Wat is daar mis mee.
AH let op de kleintjes toch?

Ik doe mijn boodschappen gewoon bij de aldi en de jumbo

Bakema_NL · 11 oktober 2005 op 00:51

Houdt op over die fietsen….ze komen zelfs op de fiets naar binnen hoor, gebeurt allemaal……nu werk ik natuurlijk niet in een doorsnee buurt op zich…
Als service zetten wij flink wat fietsenrekken neer, maar gebruiken ho maar. En als ze al gebruikt worden dan is het door mensen die het een prima stalling vinden, lekker veilig zo onder die woningen en dan met de tram Amsterdam in………..eens in de zoveel tijd is het dan ook knipknipknip met de betonschaar en zijn wij weer een flink aantal fietsen rijker. 😛

Wright · 11 oktober 2005 op 10:06

[quote]Waarom is Albert Heijn zo populair? Voor mij is dat een groot raadsel, want het filiaal om de hoek is een ramp.[/quote]
Ik dacht een column te lezen over het experiment van AH, om te stoppen met het afspelen van *achtergrondmuziek.
Maar die komt zekers nog… 😛

*Muziek voor mensen zonder achtergrond

Eddy Kielema · 11 oktober 2005 op 10:42

[quote]Ik dacht een column te lezen over het experiment van AH, om te stoppen met het afspelen van *achtergrondmuziek.[/quote]
Nou, dat juich ik alleen maar toe, Wright. Ik hoor zelden een leuk muziekje in de AH of in welke winkel dan ook.

Tjonge, wat een reacties trouwens op mijn column. Iedereen heeft zijn eigen ergernissen, merk ik. Overigens moest ik zelfs langer dan een week wachten op het tellen van de kassa, Bakema. Dus de klantvriendelijkheid van de AH vind ik daarin niet zo groot, maar een doos chocolaatjes is leuk, dat geef ik toe. Overigens sta ik in mijn ergernissen niet alleen, want ruim tweederde van het publiek stoort zich (wel eens) in de supermarkt, zo blijkt uit recent [url=http://www.telecommerce.nl/sf/sf.cgi?4530]onderzoek[/url]. Maar liefst 90 procent van de consumenten zegt dat het voorkomt dat ze niet meer teruggaan naar winkels waar ze slechte ervaringen met het personeel hebben gehad. Voor al die mensen raad ik de [url=http://variatee.vara.nl/mediaplayer/player.jsp?filmID=155571&playerName=variatee.player]clip[/url] van De Vliegende Panters aan. Dat is een goede remedie tegen al die ergernissen! 😉

WritersBlocq · 11 oktober 2005 op 15:17

Wright, Dees, ze hebben ons gefilmd 😮 Maar ik ben ervan overtuigd dat Wright het wel wist!

Bakema_NL · 15 oktober 2005 op 00:53

Ach, nog maar een reactie, al zal het misschien niet meer gelezen worden.

Langer dan een week slaat nergens op, lijkt me duidelijk.
Die gratis zooi is typisch Hollands.
En tweederde van het publiek stoort zich wel eens in de supermarkt………..mijn god, ik stoor me ook wel eens in het dagelijks leven aan van alles en nog wat en aan allerlei mensen…ik zeik er alleen niet zo veel over, je moet je echt vervelen als je belletjes gaat plegen of onderzoekjes in gaat vullen. Er zijn klanten die storen zich al aan de wapperende vlag aan de gevel…..get a life.
En er zou eens een onderzoekje moeten komen naar die 90%, of die echt niet meer terugkomen, want al die mongolen die als imbecielen staan te springen dat ze noooooooooit meer zullen terugkomen zie je de volgende dag gewoon weer rondwandelen, want ze zijn te lui om met hun te volgevreten penzen iets verder naar de volgende supermarkt te lopen……of de benzine is te duur voor de auto, of ze zijn te lui om te fietsen, whatever……..stort voor al die mensen 10 eurocent op mijn rekening en ik hoef niet meer te werken. In de volgende supermarkt komen ze vroeg of laat ook weer personeel tegen waar ze een slechte ervaring mee hebben……zometeen blijft er geen winkel meer over voor de beroepszeikerd………..maar ach, dat is toch onzin, ze komen toch wel, ze moeten toch eten, drinken en schijten. De klant blijft een grote bron van vermaak, vaak de mens op zijn kleinst, drukte om niks, ga dat eens na voor jezelf…waar sta jij je nou helemaal druk om te maken? Is dat nu echt zinnig, zijn er niet belangrijkere zaken om je druk om te maken? Lijkt me wel namelijk…..maar goed, we zijn en blijven Hollanders he, alles moet zuinig en we moeten wat te zeiken hebben. 🙂

arta · 1 april 2016 op 21:38

Stiekem mis ik Eddy nog steeds een beetje…

WritersBlocq · 2 april 2016 op 20:14

Eddy! Eén van de allerbeste columnisten ooit. Leuk, deze repost, met allerlei namen van toen – 11 jaar geleden!

Geef een antwoord