Er was een tijd dat een doek op je hoofd dragen gewoon mode was of eventueel uit praktische overwegingen. In die tijd was ik ook zo af en toe een hoofddoekdrager. Vooral op dagen dat ik even snel naar de sigarenboer op de hoek moest om een pakje peuken te scoren, maar dat mijn haar niet om aan te zien was. In die tijd was ik een jaar of 16 a 17 en had ik een grote groep Marokkaanse vriendinnen. Met deze vriendinnen ging ik regelmatig stappen. Avonden waarop geen dansvloer veilig was voor ons en er regelmatig bacardi cola’s naar binnen werden gegoten. Al deze vriendinnen droegen een goed gedoseerde hoeveelheid make-up en leuke trendy outfits (voor zover die begin jaren 90 bestonden). De meeste van deze meiden zaten ook bij mij op school en volgden HAVO of VWO opleidingen. En oh ja, de meiden stapten met toestemming van de ouders (nou ja, niet elke week – maar het was toch zeker om de week WEL met toestemming). Klinkt bijna als echte Hollandse pubers.

Maar de tijden zijn veranderd. Een hoofddoek is niet meer een modeverschijnsel of zelfs maar gemakzucht. Anno 2004 is een hoofddoek tot een woord met grote emotionele en politieke lading geworden. En hetzelfde type meisjes dat vroeger gezellig met mij ging stappen, zeurt nu over eer en godsdienst en draagt de hoofddoek om het hoofdhaar te bedekken voor elke man die wellustig naar hun haar zou kunnen kijken.

Vermoeiend vind ik het, om deze dames te horen bleren over eer, ingetogenheid en kuisheid. Over religie en wat wel moet en niet mag. Ik heb mezelf nooit gezien als zogenaamd geemancipeerde vrouw. Ik zie mezelf eerder als een vrouw die de rechten die ik van nature heb ‘leef’. Ik hoef toch ook niet op te eisen dat ik mag ademen? Waarom zou ik moeten opeisen dat ik gelijk behandeld moet worden aan mannen. Dat lijkt me namelijk bijzonder logisch. Maar sinds de opkomst van de politiek/religieuze hoofddoek begint er toch een feministe in mij wakker te worden. Het kledingstuk op zich heb ik uiteraard geen problemen mee. Ik heb nog altijd liever een hoofddoek dan de in de jaren 80 zo populaire drollenvanger. Maar de gedachte die erachter zit stoort mij tot op de bot.

Begrijp me niet verkeerd, het is niet zo dat ik van mening ben dat dames met een hoofddoek dom zijn. Ik ken voldoende van deze dames om te weten dat er zeer mondige, intelligente en goed opgeleide dames bij zitten. Maar dat maakt het mysterie voor mij alleen maar groter. Want hoe kan een mondige, intelligente, goed opgeleide dame geloven dat het tonen van je haar iets slechts kan zijn. Hoe kan zo’n vrouw vinden dat zij zich moet verbergen voor mannen, terwijl wat mij betreft een veel intelligenter idee zou zijn om van mannen te eisen dat zij zich gedragen (zonder dat vrouwen zich moeten bedekken).

Misschien komt het omdat religie mij compleet vreemd is. Ik geef eerlijk toe dat ik sowiezo niet goed begrijp hoe intelligente mensen in een God kunnen geloven. Maar blijkbaar is het een mogelijkheid, want ook van die mensen zijn er bijzonder veel. Maar goed, terug naar de hoofddoekjes. Naar mijn idee is er maar 1 verklaring mogelijk. De hoofddoek heeft niks te maken met religie en bedekking voor mannen (hoe krijgt iemand het over haar lippen), maar is een statement met betrekking tot de eigen culturele identiteit.

Ik geef toe, mijn conclusie is niet opzienbarend. Maar ik wil het voor mezelf nog eens benadrukken, anders raak ik de kluts al helemaal kwijt. Er heerst in deze tijd een bijzonder negatieve sfeer rond de Islam. Al deze vrouwen moeten zich in een vijandelijke westerlijke wereld staande houden. Een wereld die hun constant het idee opdringt dat de Islam en alle culturen die hieraan verbonden zijn, achterlijk zijn. En wat doe je als je wordt aangevallen? Juist, je verdedigt je. Je trekt je niet terug als een schaapje. Je gaat de barricades op en verdedigt datgene dat zo wordt aangevallen; in dit geval de Islam.

En nu zijn we weer op een punt aanbeland dat ik wel begrijp. Je neemt je plaats in door deze te leven. De hoofddoek is het meest zichtbare symbool van de Islam (althans voor vrouwen) en dus is het logisch dat net dat symbool voor dat doeleinde wordt gebruikt.

Ja, ik begrijp het best. Maar eerlijk gezegd erger ik me nog steeds dood!


5 reacties

viking · 28 maart 2004 op 09:29

[quote]De hoofddoek is het meest zichtbare symbool van de Islam[/quote]

Is dat zo? Het uitmoorden van andersdenkenden vind ik de laatste tijd toch wat meer in het oogspringend. Dat geldt overigens niet alleen voor Islamieten.

Goede column

Mosje · 28 maart 2004 op 14:23

[quote]De hoofddoek heeft niks te maken met religie en bedekking voor mannen (hoe krijgt iemand het over haar lippen), maar is een statement met betrekking tot de eigen culturele identiteit.[/quote]Helemaal mee eens!
Nog maar een jaar geleden was dat anders. Ik schreef toen een column over de [url=http://www.intermetzo.com/column/column5.htm]hoofddoek[/url] naar aanleiding van het bericht dat AH speciale hoofddoeken had laten ontwerpen voor moslimpersoneel. We zijn nu iets meer dan een jaar verder, en ik geloof dat AH dat nu niet meer zou doen.
Wat is er in een jaar tijd veranderd?

Ma3anne · 29 maart 2004 op 11:45

De hoofddoek heeft hier in het westen inderdaad een andere betekenis gekregen. Ik hoop van harte dat het te maken heeft met een stuk emancipatie van Islamitische vrouwen. Als het hun eigen keuze is, heb ik er geen moeite mee. Maar dat vraag ik me dus af…..

Mup · 29 maart 2004 op 15:41

Erger met je mee,

Groet Mup.

godsgift · 29 maart 2004 op 21:15

Er hangt zeker een negatieve sfeer rond de islam, maar kijk es op journaal, bij opsporing verzocht, kijk es in de gevangenis hoe veel mensen er van de islam zitten.
Ik haat mensen niet door hun huidskleur, of hun afkomst maar wel door hun houding tegen over anderen en sorry dat ik het zeg maar dat zit niet altijd even pluis bij moslims.
Tja de negatieve sfeer wordt nog veel erger, let maar op wanneer er meer bommen gaan vallen in europa…

Geef een antwoord