Zweet is het eerste wat ik ruik. Alsof ik een voetbaltas open van Bal op ‘t dak 4 open naar een middagje in de regen ballen. Ik haal mijn hand over mijn voorhoofd en ja, ook die blijkt kletsnat van het zweet. Waar ik zojuist ben aangekomen is treinstel 7021 die mij van Amsterdam naar Amersfoort zal brengen. Het begon al bij de pont. Mijn collega zette mij af en de teller naast de pont gaf nog 20 seconden aan voor vertrek. Dat betekent doorgaans rennen anders kun je je een half uurtje langer als gepland op het station gaan vermaken. Eenmaal op de pont aangekomen bleek de teller er enigszins naast te zitten…. Een minuutje of drie later vertrekken we dan toch.

U moet zich voorstellen dat elke minuut telt als iemand zijn trein wilt halen. Het zweet op me voorhoofd was dan ook van het te trekken sprintje, omdat ik in gedachten de geelblauwe flits alweer zag vertrekken. De trein missen is dan ook dagelijkse kost.Hetgeen ook weer een aardige aanslag op de inhoud van je portomonnee is. Tenzij je de verleiding van de geur van patat, de inhoud van snoepautomaten en de heerlijke aanblik van een fris flesje cola (zeker naar zo’n sprintje) kan weerstaan.

In de trein begint de ellende pas echt. Het vinden van geschikte zitplek, het zoeken van je plaatsbewijs en het vinden van een krantje nog niet meegerekend kan ik hetzo samenvatten:

[i]”Meneer, mag het raampje open” [/i]

2 tellen later:

[i]”Meneer, mag het raampje dicht”[/i]

3 tellen later:

[i]”Tring Tring” Hallo….. Ja… Mama met mij….. Ja, het is zo’n leuk blouseje…. ja, ik weet dat oma volgende week jarig is…. Ja, nee….. Echt…. Meen je dat…….enz.enz.[/i]

Daarbuiten laat ik nog het gesnurk van mijn buurman….

Aan Hilversum volgt dan De Grote Angst. De Grote Angst voor alle treinreizigers. De Grote Angst voor een machinist, conducteur en koffieverkoper. De omroeper roept de alom gevreesde vertraging om. Tien minuten. U raadt het al:Het valt mee vandaag.

Eenmaal in Amersfoort aangekomen ren ik naar mijn bus. Te laat ben ik uiteraard. Waar heel Nederland er vrolijk over babbelt dat de bus altijd te laat is. Babbel ik vrolijk over mijn eigen ik die altijd te laat is.

Eenmaal thuis in mijn flatje ben ik wederom afgepeigerd. Ik kijk naar buiten. Mijn nieuwe glanzende bolide staat klaar voor gebruik. Ik heb hem al een tijdje ingereden naar mijn werk. Het was de saaiste week uit mijn carriére. Geen gebabbel in de trein, geen vette hamburger, geen spanning bij de pont.

Vanaf volgende week ga ik elke dag met de auto. Wat zal ik het treinreizen missen…….


5 reacties

Neuskleuter · 20 september 2008 op 16:50

Tja… Het is wat slordig geschreven. De tweede zin klopt niet, daar struikelde ik over en ik snap het nog steeds niet. Portomonnee, een vergeten spatie tussen een punt en een nieuwe zin, het woordje me waar mijn hoort te staan, moedigen niet erg aan om lekker door te lezen.

Ik snap ook niet goed wat er zo angstig is aan je Grote Angst van de conducteur, machinist en koffieverkoper. Ik zie ze vaak genoeg, maar er gaan nooit nekharen overeind staan. Het zou begrijpelijker zijn als je dat stukje ook uitschrijft.

Je idee is wel aardig, de trein afkraken om dan te zeggen dat je het gaat missen. Maar het komt in de uitwerking nog niet helemaal naar boven.

RickTeck · 21 september 2008 op 13:41

Helaas is de trein in Nederland zowat onbetaalbaar geworden.
Voor een retourtje Breda-Amsterdam betaal je 32 euro. Dat is wel even zo’n slordige 70 gulden! Belachelijk dat kun je met een dag werken net terugverdienen.
In Belgie betaal je voor een vergelijkende afstand (Essen-Brussel)maar 8 euro! en dat is maar zo’n 17 gulden. Er is zelfs ook een mogelijkheid om van Amsterdam naar Brussel te gaan voor maar 18 euro, waarom is het hier dan zo duur??
Het openbaar vervoer in Nederland is dus slecht georganiseerd en kan VEEEL goedkoper. Nu gaat iedereen hier met de auto want dat is aanzienlijk goedkoper.
Dit is de schuld van de regering kok die de NS tot commercieel bedrijf hebben gemaakt waardoor het nu onbetaalbaar is geworden.

En dit geld voor alle sectoren die commercieel zijn geworden, de energiebedrijven, zorgverzekeraars enz. zij hebben allemaal directieleden op de loonlijst waarvan de meesten een salaris genieten van ongeveer het 100-voudighe als dat van u en mij. Dat wordt door ons betaalt, en dit is natuurlijk ook bij de NS zo. Teveel geld gaat naar leidinggevenden die allemaal een topsalaris willen, daardoor is alles hier zo f**king duur.

kiehen · 21 september 2008 op 17:46

Er staat ook niet dat iemand angst heeft voor de conducteur, machinist en koffieverkoper. Er staat duidelijk dat het de grote angst is VAN de conducteur, machinist en koffieverkoper. De grote angst is dus de vertraging…..

Over alle andere puntjes heb je denk ik wel gelijk. Ga kijken of ik er wat mee kan doen.

SpaansePeper · 21 september 2008 op 19:55

Ik vind het juist een erg leuk stukje.

Het enige wat mij opviel is het stukje *het vinden van geschikte zitplek* waar *een* ontbreekt, dat is alles.

Ga zo door het leest lekker weg 😉

lisa-marie · 21 september 2008 op 21:56

In de tweede zin gewoon een open teveel maar voor de rest met plezier gelezen.
En je gaat het treinreizen zeker missen 😀

Geef een antwoord