Wat hebben wij een fantastisch land; vrijheid van meningsuiting, vrijheid van Godsdienst. Toch worden mensen, net als dieren in de dierentuin, in hokjes gestopt.
Je kunt in het hokje : “dikke mensen” terecht komen, of in het hokje “voetbalfan” of “ambtenaren”, het hokje “allochtoon” om maar wat voorbeelden te noemen. Vaak word je in meerdere hokjes ondergebracht. Ook als je dat niet wilt, kom je automatisch in het “ mensen-die-niet-in-een-hokje-gestopt-willen-worden-hokje”. Als ik vertel, dat ik vannacht opgehaald ben door ruimtewezens die mijn darmen wilden onderzoeken, dan is dat prima.
Als ik geloof in reïncarnatie en denk dat ik vroeger Willem van Oranje ben geweest, dan is dat fascinerend.
Als ik vertel dat ik met mijn oma wurgseks bedrijf dan is dat intrigerend.
Maar: als ik vertel dat ik Christen ben, dat ik werk op een Christelijke school, daar bijbelverhalen vertel, dat ik met mijn gezin regelmatig naar de kerk ga, dat wij als gezin ook aan tafel uit de bijbel lezen en bidden, dan word ik waarschijnlijk uitgekotst.

Waarom? Waarom heb ik geen vrije meningsuiting? Waarom heb ik geen vrijheid van godsdienst? Waarom wordt er zo op neergekeken? Waarom word ik in een hokje gestopt terwijl die mensen mij helemaal niet kennen?
O nee, ik ga niet langs de deuren, waarom zou ik? Mensen die geïnteresseerd zijn in het geloof weten zelf hun weg wel te vinden naar een kerk. Als zij zelf meer over het geloof willen weten zijn daar bronnen genoeg voor.

Toen ik inlogde bij Column X was mijn uitgangspunt: ik wil leren op het gebied van columns schrijven. Wat doe ik goed, wat doe ik fout, kortom, ik wil mezelf ontwikkelen op het gebied van schrijven. Ik las ook columns van anderen met hetzelfde uitgangspunt. Maar wat mij opvalt is dat heel veel columns gaan over Christenen en dan niet in de meest positieve zin. Ik schrok van de haat die er verwoordt wordt als het Christenen betreft.

Christenen is een verzamelnaam voor mensen die in God geloven.
Ouders is een verzamelnaam voor mensen die kinderen hebben. Toch voeden alle ouders hun kinderen weer anders op. De basis blijft hetzelfde: we weten als ouders dat kinderen veel liefde moeten krijgen, eten en drinken, een veilige basis. Maar ga je met andere ouders in contact over bijv. televisie kijken, dan ligt de grens bij iedereen weer anders. Het ene kind mag twee uur per dag kijken, het andere kind hangt de hele dag voor de tv.
Zo is het met Christenen ook. We zijn het er allemaal over eens dat God de schepper is van hemel en aarde, maar binnen deze groep wordt er heel verschillend over bepaalde zaken gedacht, het is niet voor niets dat er veel soorten kerken bestaan binnen het Christendom.
Voor mij werkt het geloof en het doet mij zeer dat mensen het kennelijk storend vinden dat er mensen zijn zoals ik. Bovendien merk ik in de columns die ik lees dat werkelijk álle Christenen over één kam worden geschoren. Als de EO een uitspraak doet, of een bepaald programma maakt worden alle Christenen verantwoordelijk gehouden.

Ik heb veel sociale contacten, zowel met gelovige mensen als met niet-gelovige mensen, maar in ieder geval met mensen die respect hebben voor mijn levensopvattingen. Ik heb ook respect voor andere mensen ongeacht hun levensopvattingen, huidskleur enz.

Wat ik echter wel frappant vind; als ik niet van dieren houd, dan zal ik daar niet over schrijven. Als zeilboten mij niks doen zal ik dat onderwerp niet aansnijden. Maar mensen die de bijbel niks vinden, Christenen haten en het Christelijk geloof belachelijk vinden blijven maar over dit soort onderwerpen schrijven. Daar begrijp ik dus niks van.
Het doet mij zeer, als mensen vloeken, zij gebruiken Gods naam, terwijl ze met Hem niks te maken willen hebben. Prima, als je dat niet wilt, maar waarom moet je dan wel Zijn naam misbruiken en daar Christenen pijn mee doen? Als ik lelijke dingen zeg over iemands moeder, dan klimt deze persoon toch ook in de hoogste boom?

Er zal veel kritiek komen op deze column, daar ben ik me van bewust. Maar hopelijk maak ik andere mensen bewust van het feit dat ze aardig aan het discrimineren zijn.
Vandaar de titel van deze column. Ik zou me bijna moeten schamen voor mijn levensopvattingen…?


DreamOn

DreamOn publiceert sinds 2006 columns op het internet. Zij schrijft over alles wat haar bezighoudt. Vaak (te) breedsprakig, maar dat is een leerpunt! In het dagelijks leven is DreamOn pedagogisch coach en heeft ze haar man, kinderen, familie en vrienden lief.

13 reacties

Eddy Kielema · 7 augustus 2006 op 13:15

[quote]Als ik vertel dat ik Christen ben, dat ik werk op een Christelijke school, daar bijbelverhalen vertel, dat ik met mijn gezin regelmatig naar de kerk ga, dat wij als gezin ook aan tafel uit de bijbel lezen en bidden, dan word ik waarschijnlijk uitgekotst.[/quote]

Niet door mij hoor! Ik heb er wel moeite mee als mensen te pas en te onpas het geloof erbij slepen. Geloven is prima, maar val er anderen niet mee lastig. Dat is mijn uitgangspunt. En het geloof vergelijken met een hobby, lijkt mij niet helemaal juist. Ik heb nog nooit gehoord dat liefhebbers van zeilboten en liefhebbers van dieren met elkaar op de vuist zijn gegaan, omdat ze elkaars hobby niet waardeerden en elkaar van hun gelijk probeerden te overtuigen… 😉

archangel · 7 augustus 2006 op 14:01

Hoi Trudy, ik snap je frustratie wel hoor. Toch wil ik een paar dingen kwijt (puur ‘praktische’ zaken, ik denk dat een discussie over geloven op zich hier niet op zijn plaats is):

[quote]Maar wat mij opvalt is dat heel veel columns gaan over Christenen en dan niet in de meest positieve zin. Ik schrok van de haat die er verwoordt wordt als het Christenen betreft.[/quote]
Ik denk dat dit qua aantallen columns reuze meevalt, maar wanneer je zelf gelooft dan herinner je je die columns natuurlijk beter omdat ze raken aan je eigen belevingswereld. Net zoals ik me als bioloog feilloos elke column zal herinneren waarin het begrip ‘evolutie’ mishandeld wordt door een leek ;-)…

[quote]Wat ik echter wel frappant vind; als ik niet van dieren houd, dan zal ik daar niet over schrijven. Als zeilboten mij niks doen zal ik dat onderwerp niet aansnijden. Maar mensen die de bijbel niks vinden, Christenen haten en het Christelijk geloof belachelijk vinden blijven maar over dit soort onderwerpen schrijven. Daar begrijp ik dus niks van.[/quote]
Ook hier denk ik weer dat je het vooral zo voélt: ik weet namelijk zeker dat een flink deel van alle columns wel degelijk geschreven is vanuit de gedachte ‘hier ben ik het niet mee eens, dat vind ik klote enzovoort’. Maar die pik je er niet uit omdat ze jou in dat geval niet persoonlijk raken 🙂 Snap je mijn punt? Ze zijn er wel degelijk, en het is dus echt niet zo dat er onevenredig veel over Christenen wordt geschreven.

[quote]Christenen is een verzamelnaam voor mensen die in God geloven.[/quote]
Is het niet zo dat ‘Christenen’ een verzamelnaam is voor een [i]subgroep[/i] van alle mensen die in God geloven? Dit is dus bv. al iets dat aversie kan oproepen bij andere mensen. Je gebruikt zelf het beeld van de hokjes; wel, ik denk dat je op deze manier ook ongewild mensen in hokjes plaatst, namelijk het hokje van mensen-die-niet-in-de-enige-ware-God-van-het-Christendom-geloven. Niet iedereen zal dit op prijs stellen! En wat mij betreft mag deze tunnelvisie (binnen welk geloof dan ook) best aan de kaak worden gesteld in een column.

[quote]Zo is het met Christenen ook. We zijn het er allemaal over eens dat God de schepper is van hemel en aarde, maar binnen deze groep wordt er heel verschillend over bepaalde zaken gedacht, het is niet voor niets dat er veel soorten kerken bestaan binnen het Christendom.[/quote]
Weer heb je het alleen over Christenen. Waarom hoor ik je niets zeggen over mensen die in Allah geloven? Ik denk dat er in Nederland meer discriminerends geschreven en gezegd wordt over Moslims dan over Christenen. Mag dat dan wel, is dat dan niet pijnlijk voor de mensen die in Allah geloven? Nogmaals, prima voedingsbodem voor een column waarin een stukje kortzichtigheid aan de kaak kan worden gesteld.

[quote]Bovendien merk ik in de columns die ik lees dat werkelijk álle Christenen over één kam worden geschoren.[/quote]
Ik denk dat dit niet geldt voor het onderwerp ‘Christenen’ alleen; als er een lekkere azijncolumn wordt geschreven over treinvertragingen gaat het toch ook meteen over ‘de NS’ zonder expliciet te melden dat er natúúrlijk heel veel hardwerkende brave borsten werkzaam zijn bij de spoorwegen? Wij weten allemaal heus wel dat het grootste deel van de Christenen brave mensen zijn die zich inzetten voor de samenleving en niemand een vlieg kwaad doen. Dat hoeft niet steeds expliciet vermeld te worden.

Verder kun je in alle redelijkheid niet ontkennen dat in naam van het Christendom onuitsprekelijke dingen gebeuren, en ook niet dat bepaalde publieke figuren dingen zeggen waar een ander deel van de samenleving over valt. Dan kun je wel zeggen dat de buitenstaander het hele Christendom niet over eén kam moet scheren, maar zolang er van binnenuit geen werk van wordt gemaakt om die uitwassen de kop in te drukken, dan ben ik bang dat het voorlopig nog niet gedaan is met bottebijlstukjes over jouw geloof 🙁

KingArthur · 7 augustus 2006 op 15:02

Hmm, ik sluit me in grote lijnen gewoon aan bij Archangel. Die heeft het gras voor ieders voeten mooi weggehaald. Ik denk dat deze tekst idd veel breder getrokken kan worden.

En m.b.t. het schrijven van columns. Laat een volgende keer aub de laatste alinea weg. Je schiet hier al in een verdediging voordat ik een kans heb gehad te reageren. Het voegt in mijn beleving niets toe en zwakt je tekst alleen maar af.

Ma3anne · 7 augustus 2006 op 15:31

Jammer, dat je zo generaliserend en klagerig schrijft. Op zich een goed onderwerp, maar door het zo in het persoonlijke te trekken als reactie op een paar columns hier en het te generaliseren naar heel CX toe, sla je naar mijn gevoel de plank mis.

Geloof lekker wat je wilt geloven en laat je niet van de wijs brengen door een paar mensen die anders tegen de dingen aankijken dan jij.

Amen.

melady · 7 augustus 2006 op 15:49

[quote] Maar hopelijk maak ik andere mensen bewust van het feit dat ze aardig aan het discrimineren zijn.[/quote]

Wie zijn ZE?

Mosje · 7 augustus 2006 op 15:51

Ik kan wel zien dat je heel erg Gelovig bent, want je schrijft allerlei woorden met een hoofdletter, terwijl dat helemaal niet hoeft hoor. Christenen, christen, christelijk en godsdienst, het mag allemaal met een kleine letter.

Beste Trudy, bovenstaande alinea is gevuld met een beetje spot, of ironie. Van mij mag je het zelfs sarcastisch noemen, maar wat je er niet van kunt zeggen is dat het gevuld is met haat.
En zo is het met andere stukjes hier op CX ook. Soms wordt er behoorlijk de spot gedreven met kerk en godsdienst. Dat mag, dat is vrijheid van meningsuiting.
Als er haat gezaaid zou worden, of gediscrimineerd, dan zou dat tegen de grondwet zijn, en omdat ik nogal grondwettelijk ben, zou ik daar behoorlijk tegen fulmineren. Maar dat haatzaaien zie ik hier niet zo.
Als jij het meent wel te zien, heftig reageren dan zou ik zeggen, maak van je hart geen moordkuil, want in tegenstelling tot wat jij zelf denkt heb jij uiteraard ook vrijheid van meningsuiting.
Niet zo in de verdediging dus.

O ja, en als je niet van zeilboten houdt, juist wel erover schrijven, dat levert vast een leesbaar stukje op.

Dees · 7 augustus 2006 op 16:15

Ik beken… ik was een christen. Maar nu niet meer. Heb er een lange tijd een hekel aan gehad, dat christelijke. Zoals een exroker sigaretten haat.

En toegegeven als ik sommige programma’s van de EO zie, wordt die hekel nog altijd opgeroepen.

Als ik zie hoe Staphorster dames naar hun buurman uit Afganietstan lopen om de oorlogsslachtoffers onder de neus te wrijven dat de auto niet op zondag gewassen mag worden, heb ik ook de neiging om alle christenen over een kam te scheren. absoluut.

Of we het willen of niet, onze maatschappelijke regelgeving, wetgeving, normen, waarden en andere ongein is gestoeld op het christelijke gedachtengoed. Persoonlijk vind ik dat er teveel C stempel zit op alles. Ik vind dat de C niet expliciet in de politiek thuishoort, bijvoorbeeld, niet in de CDA vorm, niet in de ChristenUnie vorm en uiteraard al helemaal niet in de uiting van de SGP. Niet in de monarchie die daarmee ook eigenlijk helemaal weg zou moeten. Niet in rechtspraak. En als iemand het ooit waagt om die gruwelklok van de kerk naast ons stil te leggen, heeft die persoon aan mij een fan voor het leven. Hoewel ik er grappig over doe vind ik de stempel van die ck-klok veel te groot op mijn leven. Gehoorvervuiling.

Maar waarom iemand jou moet veroordelen als je wel een christen bent is mij een raadsel. Voor mij is het zo klaar als een klontje, ik heb geen idee welke theorie / welk verhaal in omloop ‘waar’ is. Of misschien is de enige juiste theorie nog wel in de maak, of zal geen levende of dode ziel er ooit achter komen. Dat maakt me iets van een agnost dus. En zolang ik niemand opdring dat ze agnost moeten worden, kan niemand me dat verwijten dacht ik zo. Net zoals ze jou niet kunnen verwijten dat je christelijk bent.

En als mensen dat wel doen, is het feitelijk hun probleem, hoe vervelend je het ook ervaart. Als jij elke uitspraak over het christendom ervaart als een aanval is het echter wel jouw probleem, want dan gaat het niet over jou, maar over een setje geloofsovertuigingen. Als je je daarop aangevallen zou voelen, dan word je vaak gekwetst en dan ben je toch de enige die daarin kan veranderen…

Trouwens, het is wel een soort van dapper om zoiets in te sturen, dat wel, want je voelt bepaalde reacties natuurlijk allang aankomen 😉

Li · 7 augustus 2006 op 17:04

Een goede column maakt tongen en woorden los. Dat heb je goed gedaan Trudy.

[quote]als ik vertel dat ik Christen ben, dat ik werk op een Christelijke school, daar bijbelverhalen vertel, dat ik met mijn gezin regelmatig naar de kerk ga, dat wij als gezin ook aan tafel uit de bijbel lezen en bidden, dan word ik waarschijnlijk uitgekotst[/quote]

Nee hoor Trudy, verre van dat. Het is de kracht en de charme van columnX dat iedereen mag zijn zoals hij of zij is. Leeftijd, opleiding, beroep, geloofsovertuiging, huidskleur; het maakt niet uit. Iedereen is welkom. Tenzij je het erg bont maakt, natuurlijk. Het is net een mix van de echte wereld. Je column begint krachtig maar zwakt af doordat je in de verdediging gaat. Je voelt je aangesproken door bepaalde columns, ik snap dat wel, en natuurlijk mag je daar tegen ageren. Maar zijn alle werkende moeders slechte ouders en alle thuisblijfmoeders lui? Zijn alle mannen seksmaniakken en alle blondjes dom? Ik denk dat de meeste van ons heel goed kunnen inschatten dat je niet alle christenen, moslims, goddelozen etc. over één kam mag scheren.

Li

WritersBlocq · 7 augustus 2006 op 19:00

Ik ben het met zo’n beetje alle bovenstaande reacties eens. [quote]Christenen is een verzamelnaam voor mensen die in God geloven.[/quote]
Dit is niet waar. Ik ben – en daar ben ik heel gelukkig mee – niet gedoopt dus ook niet in een vakje gestopt met een bepaald geloof. Maar geloven doe ik absoluut, en respect heb ik er ook voor. Behalve als het mij in de wielen rijdt, of ik op zondagmorgen een paar Jehova’s van deur tot deur zie lopen met kinderen in hun kielzog. Dat vind ik schandalig.

Je column, daar is ook genoeg over gezegd waar je wat mee kunt, en ik wil alleen nog aanvullen dat afkortingen een column geen recht doen.

Goed gedaan, dit stukje ingestuurd!

Martijn · 7 augustus 2006 op 19:59

Hallo Trudy,

Schamen voor je levensopvatting? Ga je schamen! Niet doen, natuurlijk niet!  En of ik mezelf nu enige grootheidswaanzin aanmeet, weet ik niet. Als dat zo is, vergeef het me dan. Een goed bedoeld grapje ter introductie aangezien ik denk of mezelf misschien wel aangesproken voel omdat er een of meerdere columns van mijn handje gaan over het christendom en mijn (voor)oordeel daarover. Om eerlijk te zijn, ben, of probeer ik, altijd met aanzien des persoon te schrijven, of te reageren. Zo heb ik in de verste verte geen hekel aan het individu Christen. Of een hekel aan Jan, Jaap, Trudy of Truus. Dat zou behoorlijk stom zijn, immers ken ik Jan, Jaap, Trudy en Truus niet, dus wie ben ik over hen te oordelen. Waar ik wel veel moeite mee heb is de mond waarmee in dit geval het Christendom spreekt, of liever waar een overtuigd geloof mee spreekt. In het geval van het stukje Lachen als een God met kiespijn, was dit de EO. Beter het programma van de EO. Ik ben niet echt een voorstander (meer) om stukjes uit te leggen, maar ik vind het wel gepast dit nu naar jou te doen om duidelijk te maken dat ik geen hekel aan ‘De Christen’ heb. Het programma zelf vind ik jammerlijk een exploitatie van leed onder de vlag van naastenliefde of menslievendheid. Soortgelijke programma’s zie je met dezelfde body, maar in een ander jasje bijvoorbeeld bij SBS6. Daar is het voor de kijkcijfers, of reclame-inkomsten. De EO draagt een visie-, een geloof uit en wil derhalve meer mensen bij hun ‘club’ krijgen. Dat kan, mag en dat is goed. Diegene die zich daardoor aangesproken voelen omdat ze kracht, hoop of liefde putten uit de uitgedragen boodschap, verdienen absoluut mijn respect. Alleen het middel dat de EO kiest, is niet veel anders dan het leed waarmee bijvoorbeeld SBS6 op de proppen komt. Het doel is echter wel anders. Dat maakt SBS6 niet ‘beter’, maar ik had wel beter verwacht van de EO. Heel zwart / wit gezien zie ik het als het offeren van wat ‘zieltjes’ om een hoger doel te bewerkstelligen. En dit alles in een sociaal warm jasje. En juist daar ben ik het niet mee eens. De mensen in die afleveringen lijken me stuk voor stuk schatten, en over hen heb ik dan ook zeker geen oordeel. De programmamaker in deze kiest er echter wel voor om hopeloze- en ook hulpeloze mensen voor de camera te zetten, die met al hun wanhoop, ongeluk en niet te vergeten hun aandoening op zoek zijn naar verlossing of antwoord. Had het over levensvragen gegaan, of over hun rol binnen het Christelijke geloof, had ik enkel respect kunnen opbrengen voor het programma. Dat is nu dus niet zo. Daarbij heb ik voor die stijlvorm gekozen omdat ik een contrast wilde stellen met dat (in mijn ogen) hypocriete ‘sociale warme jasje’ Dat is in ieder geval binnen de stijlvorm voor de column een bewuste keuze geweest, en niet een houding van mijn kant die ik in het dagelijkse leven toepas.

Met bovenstaande wil ik aangeven dat het mijn mening is dat ik in dit geval wel de boodschapper wil aanpakken, en niet diegene die er wel kracht uit put. Daarbij is het wel een column dat een stijlvorm nodig heeft om tot uitdrukking te komen. Inhakend op jouw column zal ik jou, een christen, een mens nooit veroordelen op hetgeen waar hij / zij voor staat. Dat zou mij beter / hoger maken en dat zou betekenen dat ik op jou zou neerkijken. Nu zal dat met mijn 1.90 m wel het geval zijn, maar in een totaal ander opzicht. 🙂 Nogmaals kijk ik binnen mijn stukje wel neer op de manier hoe de EO het brengt en de achterliggende gedachte daarbij. Het feit dat jij gelovig bent, betekent tevens dat je ergens voor staat. Dat siert vind ik. Beiden hebben we niet de waarheid in pacht, maar staan beiden op onze eigen manier ergens voor. Dat geeft in ieder geval duidelijkheid. Duidelijkheid naar jezelf, en naar je omgeving. Het mooie vind ik oprecht dat het iets is waar je voor staat. Een houvast waar velen in Nederland al lang mee van (woordgrapje) van hun geloof zijn gevallen en met een soort van apathische desinteresse ronddolen zonder echt zelf na te denken en zeuren over beslissingen die anderen vervolgens voor hen moeten maken. Ik wil hier tot slot dus echt mee duidelijk maken dat ik geen hekel of wat dan ook aan relativiteit jegens de Christen heb, maar soms wel moeite heb met de boodschap of in ieder geval hoe deze verpakt wordt. Ik hoop dat je er iets aan hebt, of er iets mee kunt. Ik heb je column erg kunnen waarderen omdat het een mooi gewicht op de andere kant van de weegschaal legt.

Groeten Martijn. 😀

KawaSutra · 8 augustus 2006 op 02:05

Prima column Trudy, ik ben blij dat je het aangedurfd hebt om hem in te sturen. Daarnaast ben ik het ook nog helemaal met je eens. Ook ik vind het niet prettig als er vaak op een generaliserende toon over Christenen gesproken wordt. Een mening mag uiteraard, en zeker ook een afwijkende mening. Maar ik heb er zowiezo een hekel aan als welke bevolkingsgroep dan ook belachelijk gemaakt wordt. Vaak heeft het een polariserend effect, dat is duidelijk te merken in onze multiculturele samenleving maar ook wereldwijd gezien bij etnische en geloofsconflicten. Respect voor andersdenkenden is een belangrijke voorwaarde voor het welslagen van een samenleving.
Natuurlijk kun je in een column bepaalde zaken op de hak nemen maar moet dat dan in grove bewoordingen of kan dat ook met een knipoog. Veelal zal de schrijver niet de bedoeling hebben op iemand neer te kijken maar een bepaald superioriteitsgevoel klinkt toch al snel door.

In de meeste gevallen voel ik mij niet persoonlijk aangesproken maar het raakt me wel wanneer het geloof van mijn ouders waarin ik opgevoed ben in het belachelijke getrokken wordt. Een voor mij te makkelijke manier om punten te scoren.

Tot slot nog een reactie naar Martijn die ik eigenlijk onder zijn column had moeten plaatsen:

Als er bijvoorbeeld uit Christelijke hoek geageerd wordt tegen teveel sex of agressie op televisie wordt er al snel geroepen: er zit toch een knop op de tv. Andersom geldt dat natuurlijk ook: als je de programma’s van de EO niet kan pruimen dan schakel je gewoon naar een andere zender. Het lijkt me een verkeerd uitgangspunt om uit onvrede met die uitzendingen bewust te gaan zitten kijken en vervolgens ach en wee te roepen. Net zo goed als je mag verwachten van gelovige mensen dat ze geen programma’s bekijken die volgens hun geloof niet toelaatbaar zijn.
Anderzijds zou ik ook kunnen stellen dat men best kritiek kan en mag hebben op EO-programma’s, maar accepteer dan ook de kritiek uit Christelijke hoek op programma’s die volgens hun opvattingen niet door de beugel kunnen.
Ik kan me jouw kritiek overigens wel indenken maar de deelnemers doen mee uit vrije wil en ik vermoed dat alleen al de hoop en het optimisme en uiteindelijk de acceptatie een positieve uitwerking zullen hebben op het ziekteverloop.

DreamOn · 12 augustus 2006 op 14:56

Bedankt voor alle reacties, het was inderdaad spannend om deze column in te sturen.

Matzness · 1 september 2006 op 10:01

Helemaal geen kritiek trudy,
Ik kan heel goed begrijpen dat het frustrerend is om telkens weer negatieve dingen te lezen over Christenen. Bedenk bij jezelf maar dat die mensen niet beter weten, ik bedoel, als je zoiets leest kun je vrijwel altijd concluderen dat er flink wat kortzichtigheid en generalisatie bij komt kijken.
Ik zelf kijk nooit uit met het schrijven van columns, want mijn mening is mijn mening, maar religie vind ik toch belangrijk genoeg om meerdere keren door te lezen en dan te bedenken of het allemaal wel klopt wat er staat. Het is een gevoelig onderwerp en moet gerespecteerd worden. Zelf ben ik geen Christen, maar ik ‘geloof’ wel een hele hoop, maar als ik daar met leeftijdgenoten over begin hebben die het ook hélemaal gezien met mij. Lekker, hoor.

Goede column dus trudy, ook met pakkende vergelijkingen en een schokkende waarheid erin – je hebt zeker het recht om je mening hierover te verkondigen, het werd tijd dat iemand het eens deed!
– Mathilde.

Geef een reactie

Avatar plaatshouder