Zo! En nu sla ik een keer met de vuist op tafel! Ik heb het helemaal gehad met al die negativiteit rond de nieuwe Nederlanders. We hebben nu zo langzamerhand onze gal allemaal wel genoeg kunnen spuien. Nu gewoon over tot de orde van de dag en ophouden met generaliseren en onzin uitkramen. Afgelopen uit! De laatste tijd zie ik een aantal programma’s op TV vanuit een heel ander perspectief dan de op sensatie beluste zenders meestal laten zien. Zo zag ik van de week een uitzending over de Nijmeegse Scholen Gemeenschap. Een zogenoemde ‘zwarte’ school. Veel hoofddoekjes, op de Turkse zowel als op de Marokkaanse manier omgeknoopt en tieners in alle kleuren die koffie kan hebben. Van pikzwart tot koffie verkeerd. Een school zonder detectiepoortjes en camera’s. Een school met een gezellige sfeer en aardige jongelui.

Volgens de rector van de school was een stuk ellende destijds begonnen met de titel ‘zwarte’ en ‘witte’ school. Hij betreurde het, dat die termen zo ingeburgerd zijn geraakt, dat zelfs de beleidsmakers deze termen hanteren. Zijn school is een gewone school met gewone kinderen van oude en nieuwe Nederlanders. Niets meer en niets minder.

Ik heb genoten van die groep tieners die hun toekomstplannen ontvouwden. De één wilde economie gaan studeren. De volgende geneeskunde, het meisje ernaast wilde juriste worden. Hun mening over discrimenerend blank Nederland staken ze niet onder stoelen of banken en ze kletsten beslist geen onzin. Hun mening werd zo duidelijk onderbouwd, dat ik met schaamrood op mijn kaken mezelf moest bekennen dat het hoog tijd werd om mijn ‘inzichten’ weer eens grondig bij te stellen. Ook ik heb me laten verlinken door de negatieve berichtgeving van de laatste jaren, merkte ik verschrikt.

De term ‘Nieuwe Nederlanders’ bleef lang naklinken in mijn hoofd…
Vooral de souplesse waarmee de rector van de school deze term uitsprak. Nee, de kinderen die ik hier zag, waren geen buitenlanders, geen kutmarokkanen of allochtonen. Het waren gewoon aardige jongelui met een eigen mening en positieve uitstraling, zoals er zoveel jeugd in dit land rondloopt. Ik schat in, dat altijd nog de overgrote meerderheid van de jeugd niet problematisch is, gewoon hard werkt om examens te halen en een centje bij te verdienen en plezierig is om mee om te gaan, voorzover ze niet gewoon puber zijn en af en toe dwarsliggen.

Als toetje kreeg ik gisteren in een ander programma een interview te zien met een Hindoestaans meisje. Het was een boekenprogramma en zij beval een boek aan, geschreven door een Hindoestaanse moeder, die ooit in Limburg beland was. De manier waarop dat meisje zich kon inleven in die vrouw en kon uitleggen, hoe een Hindoestaanse moeder zich moet voelen in dit land als ze een kind op de wereld zet, waarvan ze weet, dat de maatschappij het nooit als volwaardig zal beschouwen…

Toen was bij mij de knop definitief om. Ja, ik begreep wat die moeder gevoeld moet hebben.

Gisteren was het 1 mei. De Europese Unie met 25 landen en 450 miljoen Europeanen is een feit. Er zullen zich nog veel meer culturen gaan mengen met de onze. Er is geen weg terug. We zijn met ons allen ‘Nieuwe Wereld’ burgers aan het worden. Heb je onze aanstaande koningin zien dansen met die Afrikanen op Koninginnedag? Mooi vond ik dat! Een Zuid-Amerikaanse, die danste met Afrikaners en dat vlak naast die harkerige klompendans, waarvoor ik plaatsvervangende schaamte omhoog voelde komen.
Ik weet wel wat ik het leukst vond!

Mijn besluit staat vast. Mijn oud-Nederlandse klompen hang ik voorgoed aan de wilgen. Ik ga een inburgeringscursus ‘Wereldburger’ volgen inclusief multiculturele dansles… Wie volgt?


35 reacties

Bakema_NL · 9 mei 2004 op 17:38

Ik niet in ieder geval. Daar heb ik toch echt teveel negatieve ervaringen met een hoop van die mensen voor, dagelijks vaak.

Ik hoop voor je dat het lukt, maar ik denk eerder dat een nogal groot onvermijdelijk conflict wat roet in het eten komt gooien.

Shitonya · 9 mei 2004 op 18:49

Ik ook niet, zelfde reden als bakema. Teveel negatieve ervaringen van mijzelf en omgeving. Naar mijn mening zijn er nog steeds meer “slechte” turken/marokkanen dan goede.
Er zijn er nog te veel die Nederlandse meisjes verkrachten, te veel die drugs dealen, te veel die wiet verbouwen, te veel die hangen in de stad en liever lui dan moe zijn. En hoe veel buitenlanders zie je nog in hun eigen taal praten over straat? En hoe veel buitenlanders zie je nog de gevangenissen vol houden? Hoe vaak hoor je wel niet in opsporing verzocht: “het gaat om 2 mannen van in de 30 met getinte huidskleur”.

En zo kan ik nog wel even doorgaan. Ik geloof heus wel dat er ook goede mensen tussen zitten, maar die zijn niet snel te vinden…

Voor de rest wel aardige column.

Farfalla · 9 mei 2004 op 18:53

Ik ook niet. Het wordt haast integreren in je eigen land waar m’n voorouders al honderden jaren leven. Nee, ik vind dat al die buitenlanders die in ons land wonen een keer een inburgeringscursus moeten gaan volgen. Misschien leren ze dan een keer dat ze hier niet alles kunnen flikken wat ze in hun geboorteland wel deden. Ook ik heb slechte ervaringen met turken en marokanen. Ze moeten maar eens Nederlands leren in de eerste instantie, dan zien we wel weer verder…

Verder een leuke column. De bedoeling komt goed naar voren.

pepe · 9 mei 2004 op 21:03

Ik laat mijn klompen lekker staan waar ze staan. Maar ik vertik het een hoofddoekje te gaan dragen.

En er zijn zeker goede en minder goede wereldburgers. Dat heeft overigens niets met kleur of geloof te maken denk ik.

Weer een column om over na te denken en door te praten.

Irma · 9 mei 2004 op 22:15

Goed Ma3anne, dat je dit in een column aan de kaak stelt.

Nee, laten we vooral trots blijven op onze oer-hollandse klompen; de georganiseerde misdaad in en rond de grote steden maar even vergeten, en de criminaliteit onder nederlandse jongeren (inclusief de drugscultuur) waar er ook heel veel van zijn maar even opzij schuiven…

Wat dachten jullie van de (economische) malaise die hier rondwaart en vanuit regeringswege (ook op mondiaal niveau) ook niet wordt opgelost?
De toekomst, zowel voor autochtone als voor allochtone jongeren, is verre van veelbelovend. Een oorlog die aan de andere kant van de wereld wordt gevoerd heeft direct gevolg voor gedragingen in het hier en nu aan deze kant van de wereld. Er is een grote onverdraagzaamheid, niet alleen jegens andersdenkenden, of ‘andere culturen’, maar zelfs jegens een buurman of een familielid… Daardoor ontstaat er behoefte aan versteviging van de eigen identiteit, wat ALTIJD met zich meebrengt dat je je ‘afzet’ tegen anderen, een onontkoombaar proces. Daarbij vliegt de verdraagzaamheid jegens anderen evenredig de deur uit. Ik denk dat daar meer het probleem ligt dan in huidskleur.
Dit is eigenlijk een discussie waar je nooit uitkomt. Ook hier kun je weer vervallen in ‘de kip of het ei-verhaal’.
Klompen weg! Hoofddoekjes voor ons, nee! Ieder juist zijn eigenheid.
Maar meedoen aan multiculturele danslessen?
Prachtig! Leerzaam en ongetwijfeld een mooie ervaring…!

Kees Schilder · 9 mei 2004 op 23:27

Ben het volledig met je eens. Zo lang wij”anderen” geen kans geven (op werk bijvoorbeeld) zal er niet veel veranderen.
Daar doe ik niet aan mee.Heb net een voetbaltoernooi achter de rug met een gemengd Marokaans, Turks, Nederlands elftal. Liep als een trein. ( Ik was overigens alleen verzorger haha)

eveltje · 10 mei 2004 op 04:56

Ik was redelkijk geschokt door de reacties op je column Ma3anne, ikzelf ben het volledig met je eens in mijn naiviteit dacht ik dat iedereen dat wel zou zijn. tuurlijk zijn er criminelen onder de allochtonen, waarschijnlijk evenveel procent als onder de kansarme westerlingen. Allochtone meisjes krijgen en nemen de laatste jaren meer kansen na een tijd zal de mannelijke helft ook beseffen dat ze zich iets meer moeten aanpassen. Maar als westerling in het buitenland weet ik ook dat dat niet makkelijk is . Ik ben een belg en ik blijf een belg, ik heb het geluk dat ik positief gediscrimineerd word, maar veel van mijn nigeriaanse vrienden hier in korea hebben zeer veel last van racisme, terwijl ik er zeker van ben dat dit gewoon stamt uit het feit dat een tijd geleden en nog steeds denk ik veel nigerianen naar korea werden gehaald om het gevaarlijke werk te doen in de autofabrieken. Hetzelfde waarom wij de noord-afrikanen naar het westen hebben gehaald.Ik heb op school gezeten met tweede generatie immigranten, zeer multculurele mensen. Meer belg dan ik want vaak was hun frans beter dan dat van mij. Opgroeien met een dubbele nationaliteit is al moeilijk genoeg zonder de problemen die wij er nog mee maken. Opgroeien is moeilijk genoeg tout court

Ma3anne · 10 mei 2004 op 07:26

Bedankt voor jullie reacties.

Juist die stereotyperingen en generaliseringen die ik in de eerste drie reacties terugzie, deden me besluiten deze column te schrijven en met de vuist op tafel te slaan. Ik hoor dit soort uitspraken veel te vaak om me heen.

Het afgelopen jaar heb ik veel samengewerkt met nieuwe Nederlanders. In uitzendbaantjes in een fabriek, met tolken en gehoor- en belismedewerkers van het aanmeldcentrum voor asielzoekers hier ter plaatse. Op diverse scholen heb ik veel nieuw Nederlandse kinderen, ouders en leerkrachten ontmoet. Mijn ouders hebben nieuwe Nederlanders als buren.

De eerste persoon die aan bovenstaande beschrijvingen in de eerste reacties voldoet, moet ik nog tegenkomen. Ik heb alleen maar gewone mensen gezien… zoals jij en ik…

Het vasthouden van eigen identiteit door middel van vooroordelen en kliekvorming ten opzichte van mensen die op welke manier dan ook ‘anders’ zijn, werkt zondebokmechanisme in de hand.

En we weten allemaal dat het zondebokmechanisme de basis van fascisme is… of weten we dat nog niet? Misschien toch nodig dat we ons dat dan realiseren.

Ik kan in mijn eentje de wereld niet veranderen… dus dat doe ik ook niet.
Ik probeer alleen al ‘dansend en zingend’ mijn stukje bij te dragen aan de wereldvrede…
De idealen van de sixties zijn diep verankerd in mijn ziel…

All I am saying… is give peace a chance…

Dees · 10 mei 2004 op 08:30

Wanneer gaan we? En inderdaad, ik denk dat de inburgering van de andere zijde geen slecht idee zou zijn. Aanpassing en compromis komt immers van beide zijden? Om nog maar niet te spreken over het begrip SAMENleving, as opposed to eenzijdige aanpasleving.

Goede column en jammer van voorspelbare reacties. Nog erger dat ik die reacties nu al voorspelbaar ga vinden; ik hoor nauwelijks meer anders.

Maar gelukkig wel van jou.

Grtz,

Mirjam

Godspeed · 10 mei 2004 op 08:44

Iedereen heeft op zijn tijd een (inburgerings)cursus nodig.

De nieuwe Nederlanders over onze gegruiken en gewoontes. En de Nederlanders over de gebruiken en gewoontes van de nieuwe Nederlanders.

Leg onze dochters uit dat als ze met een turks vriendje thuiskomen dat ze uiteindelijk (99%) dedumpt worden, of als maitresse eindigen, omdat ze binnen hun eigen cultuur moeten trouwen.

Leg onze bejaarden uit, dat een auto bij turken een status symbool is, en dat ze allebei werken, tig kinderen hebben, goedkoop wonen, om toch maar die Mercedes of BMW te kunnen rijden.

Als je enige kennis hebt, van de hun cultuur dan kun je daar ook op anticiperen en begrip voor hebben.

Ik kijk nu even naar de Turken, maar als je bv naar de Pakistanen kijkt, dan moet je weer oppassen dat vaderlief van je Pakistaanse vriendin niet naar jouw huis komt om je zus te verkrachten als hij denkt dat jij zijn dochter hebt misbruikt.( stond deze week in de krant)

Dus, zonder enige kennis van de vreemde cultuur waar je in terecht komt( door wat voor reden) levert dit in iedergeval problemen op voor de Nederlander.

Dus iedereen inburgeren ( op de middelbare school een extra vak: de culturele samenleving)

Wij kennen geen bloedwraak, maar “zij” wel, dus even opletten in de les.

Ma3anne · 10 mei 2004 op 09:02

Precies, Godspeed! Weten van ELKAARS manier van leven is de oplossing!

Ik heb de kans gehad vorig jaar 4 maanden in een klasje te werken met een gemelereerde groep aan nationaliteiten. Een combinatiegroep 5/6.

Vier kinderen namen mijn uitnodiging aan om les te geven over hun taal en gebruiken. Een jongen en een meisje van Turkse ouders, een jongetje uit Kroatië, een Syrisch jongetje en een Ghanese knaap.

Ze hadden zich met behulp van hun ouders goed voorbereid. Behalve de Ghanese jongen, want hij was AMA een alleenstaande minderjarige asielzoeker. Een paar jaar ouder dan de rest.

Het waren zeer zinvolle lessen Arabisch, Turks, Joegoslavisch en Ghanees. Alleen die talen al waren struikelblokken voor de Nederlandse kinderen. Hun respect groeide, dat die kinderen zo goed Nederlands spraken!

Ik had de directeur als gast uitgenodigd voor deze lessen. Hij sloeg vooral steil achterover van het Syrische jongetje: die was kort daarvoor als zwakbegaafd uit een test gekomen en stond op de wachtlijst voor speciaal onderwijs.

Dit jongetje heeft een nieuwe kans gekregen en werd opnieuw getest….

Ik bedoel maar, wat hebben die kinderen voor kans in dit land als wij ons niet in hun kant van het verhaal en dat van hun ouders willen verdiepen?

Wie zijn wij dat wij tests op ze loslaten, die op Nederlandse kinderen zijn geijkt en dan een oordeel vellen? Vooral jongens vallen nogal eens buiten de boot op basisscholen al, omdat ze hun frustraties vaker afreageren dan meisjes. Meisjes passen zich in het algemeen toch sneller aan…

Pffff…. ik kan hier wel een boek over schrijven, dus ik stop ermee… misschien dat mijn boek over nieuw Nederlandse kinderen nog wel een keer komt. Stof genoeg in elk geval…

viking · 10 mei 2004 op 12:34

Ik heb wel eens een programma gezien over Nederlanders die overzee hun gebruiken en cultuur (voor zover klompen cultuur genoemd mogen worden) proberen in ere te houden. Dan zie je pas echt hoe beschamend het is wanneer je naar een ander land emigreert en je eigen gebruiken hardnekkig probeert vast te houden c.q. niet wilt integreren.

Ik vind al die buitenlanders op zich OK. Ik hou wel van wat kleur in de samenleving. Maar laten we de dingen ajb gewoon onder ogen zien. Hoewel ik me wel eens geneer voor onze klompencultuur, draag ik er zelf ook twee. Als iemand anders meer voelt voor een hoofddoek, moet hij/zij dat vooral blijven doen. Maar kom me niet vragen voor enig begrip voor zaken als eerwraak, onderdrukking, loverboys-omdat-dat-nu-eenmaal-in-hun-culturele-achtergrond-thuishoort-gezeik en meer van dat fraais.

Iedereen verdient een kans, maar wordt die kans verknald dan is wat mij betreft de bok vet en mogen ze opkankeren.

Maar het moet gezegd worden. Het zijn niet de buitenlanders die ons landje naar de kloten helpen. We hebben hier nog altijd een paar beleidsmakers die een dikke vinger in de stinkende pap hebben. Wanneer die nu eens massaal hun dikke nekken uit hun reet trekken, de ogen en de oren eens open zetten en hun blikveld en gehoor openstellen voor iets anders dan eigen gewin en kassagerinkel, komt het misschien weer goed.

Maar ik ben er bang voor.

Bakema_NL · 10 mei 2004 op 22:01

Dubbelpost…

Bakema_NL · 10 mei 2004 op 22:02

[quote]Bedankt voor jullie reacties.

Juist die stereotyperingen en generaliseringen die ik in de eerste drie reacties terugzie, deden me besluiten deze column te schrijven en met de vuist op tafel te slaan. Ik hoor dit soort uitspraken veel te vaak om me heen.

Het afgelopen jaar heb ik veel samengewerkt met nieuwe Nederlanders. In uitzendbaantjes in een fabriek, met tolken en gehoor- en belismedewerkers van het aanmeldcentrum voor asielzoekers hier ter plaatse. Op diverse scholen heb ik veel nieuw Nederlandse kinderen, ouders en leerkrachten ontmoet. Mijn ouders hebben nieuwe Nederlanders als buren.

De eerste persoon die aan bovenstaande beschrijvingen in de eerste reacties voldoet, moet ik nog tegenkomen. Ik heb alleen maar gewone mensen gezien… zoals jij en ik…

Het vasthouden van eigen identiteit door middel van vooroordelen en kliekvorming ten opzichte van mensen die op welke manier dan ook ‘anders’ zijn, werkt zondebokmechanisme in de hand.

En we weten allemaal dat het zondebokmechanisme de basis van fascisme is… of weten we dat nog niet? Misschien toch nodig dat we ons dat dan realiseren.

Ik kan in mijn eentje de wereld niet veranderen… dus dat doe ik ook niet.
Ik probeer alleen al ‘dansend en zingend’ mijn stukje bij te dragen aan de wereldvrede…
De idealen van de sixties zijn diep verankerd in mijn ziel…

All I am saying… is give peace a chance…[/quote]

Ten eerste…..Viking zegt zoals het is, ben ik het mee eens.

Over naar het gequote deel….

Je beschuldigt mij dus van stereotypering en generalisering. Terwijl ik mijn mening over veel (heel veel) van deze mensen toch echt baseer op mijn ervaringen met hen en niet op basis van wat anderen roepen, ik heb nog altijd een eigen mening en ben via mijn werk meer in aanraking met allochtonen dan de meesten van jullie bij elkaar denk ik. En je wil gewoon niet weten hoeveel mensen van allochtone afkomst ik ontslagen heb voor diefstal en/of als klant heb gepakt voor diefstal. Wanneer ik op een politiebureau een aangifte doe omdat ik weer eens gedwongen was om iemand voor zijn muil te slaan omdat anders ik degene was die een klap zou krijgen springen ze bijna van hun stoel om me onder schot te nemen zo vaak sta ik in hun systeem………….het is alleen altijd als aangever en niet als dader. Het is gewoon een kwestie van je ogen openhouden en zien wat er op straat gebeurt…in zwembaden…in treinen…op pleintjes…in winkels…op scholen…………moet ik nog even doorgaan? Lijkt me niet. En wat is dan altijd de vaak gehoorde kreet (de enige die men weet te verzinnen trouwens)….het is een klein groepje, niet representatief voor de soort op zich. Mijn harige kont links en rechts voor dat, want dat “kleine” groepje zit verdomme werkelijk overal zeg…..misschien is mijn definitie van klein een beetje afwijkend of zo, maar dat denk ik eigenlijk niet.
Hoeveel positieve discriminatie kunnen we nog verdragen zeg? Geen kans op een baan? Dank je de koekoek, kansen zat zijn er geweest, ik heb zelf stapels van die gasten kansen gegeven, helaas ben ik in de meeste gevallen, ja niet overdreven, de meeste, gewoon teleurgesteld, waardoor ik me nog eens achter mijn oren krab voordat ik bepaalde figuren aanneem. Vaak zijn ze in de ene winkel ontslagen en komen vrolijk de volgende binnen….trappen we niet in.
Verder werk ik als stereotyperende en generaliserende kut-hollander op dit moment dus wel met Afghanen, Ghanezen, Turken, Marokkanen, Surinamers, Antillianen, Syriërs, Indiërs, Pakistanen en misschien nog wel wat uitheems waar ik even niet opkom……….toch niet gek voor zo’n über-rascist die er geen hol van begrijpt. Met deze mensen voer ik best wel eens een gesprek over dit soort zaken en weet je, ze geven me meestal gelijk, want ik stereotypeer en generaliseer dus niet, anders zouden het geeneens mijn collega’s zijn………..geinig dingetje, ik heb 5 jaar in winkelcentrum Ganzenhoef in de Bijlmer gewerkt en heel vaak wanneer ik een dief met een kleurtje aanhield werd ik beschuldigd van rascisme waarop mijn standaard antwoord was “ja, ik ben een rascist, ik heb een teringhekel aan negers, daarom ben ik maar in de Bijlmer gaan werken, kom ik ze niet zoveel tegen” en uitgeluld was meneer of mevrouw. En denk niet dat ik alleen allochtonen of kleurlingen als verdacht zie, ik ben zowiezo wantrouwend van aard dus blank hoort daar ook bij, ik kan boeken vol schrijven over die tijd. En criminele blanken mogen net zo hard op een vlot de noordzee in worden geduwd, zelfs daar maak ik geen onderscheid. En de Nederlandse jeugd die ook net zo asociaal en crimineel is…klopt wel denk ik, maar daarbij vraag ik me ook af of dat nou komt omdat het iets is van deze tijd of omdat het misschien ook voor een heel groot deel is onder invloed van het allochtone deel van Nederland………toch toevallig dat dit alles nogal samenvalt. Als je af en toe Hollandse kinderen hoor praten dan klinken ze nog meer allochtoon dan de allochtoon zelf…………..voorbeelden….”zie je die meisje daar?”, “weet je” en ga zo maar door. Het geeft je te denken.
De winkel waar ik nu werk neemt geen Marokkanen aan. En dat is niet zonder reden. Een jaar of 4/5 terug heeft er een 10 pagina’s lang artikel over die winkel gestaan in hp de tijd. Die winkel werd gewoon leeggeplunderd door die gasten en hun families, compleet geterroriseerd, mensen werden thuis lastiggevallen, leiding werd van de trap geflikkerd etc. Ik begrijp ook niet hoe het zover heeft kunnen komen, ik werkte er toen nog niet, had leuk kunnen zijn, want in tegenstelling tot de meeste laffe Hollanders doe ik geen stap opzij voor hufters van welke komaf ook, ook niet als ze met 20 man staan…….ook een ervaring en ik zeg dit niet om stoer over te komen of zo, dat is gewoon totaal stupide als je zo in elkaar steekt, maar het is gewoon wie ik ben en het is de taal die zij begrijpen of eigenlijk niet begrijpen want ze zijn gewend dat een Hollander heel snel een stapje opzij doet. Affijn, het liep daar dus uit de hand en het was of winkel dicht of die gasten er uit. Het werd gelukkig dat laatste, een knokploeg van freefighters werd voor de deur gezet en al die gasten en hun familie werd verzocht weg te gaan of normaal te gaan doen, waaraan geen gevolg werd gegeven. Ze zijn er dus letterlijk uitgeslagen en totaal ontmoedigd om nog problemen te komen maken, de knokploeg werd kleiner en tegenwoordig staat er “gewoon” 1 man voor de deur die van wanten weet als er wat gebeurt. Ik kan je niet vertellen hoe heerlijk het is om gewoon normaal mijn werk te kunnen doen zonder me druk te maken om de volgende hufter die moeilijk komt doen, want vanwege mijn instelling en postuur was ik toch altijd degene die dat soort dingen oplostte……….als laatste middel he, eerst en altijd met mijn mond, ik ben geen proleet of zo. Helaas waren de problemen toch echt 9 van de 10 x met een allochtoon/iemand van allochtoonse afkomst. Die freefighters overigens zijn zelf 9 van de 10 van allochtoonse afkomst en denken er exact hetzelfde over als ik………geeft je te denken he? Want van discriminatie/rascisme kunnen wij van de allochtoon toevallig nog heel wat leren veelal. De mensheid in zijn totaal zal het dan ook wel nooit leren.
Maar beticht mij niet van stereotyperen en generaliseren, ik weet heel goed waar ik het over heb en durf het ook te zeggen, in tegenstelling tot alweer het merendeel van de laffe Hollanders………wat ook een groot deel van de ellende veroorzaakt trouwens, geef een vinger en daar gaat je hele hand, het is een kettingreactie als men ziet dat men ergens mee wegkomt. En daarin heeft Viking ook weer gelijk, het is zeker ook de schuld van de beleidsmakers die geen ene reet benul hebben van wat er zich op straat zoal afspeelt. Vraag de gemiddelde allochtoon wat hij/zij van de politie hier vind en ze kunnen hun lachen niet houden….in eigen land halen ze het niet in hun hoofd de politie uit te lachen, dan krijgen ze klappen en hier komen ze met een hoop dingen weg. Het draagt allemaal niet zo bij aan het geheel.
Allemaal heel mooi dat je dansend en zingend je steentje bijdraagt maar ik gedraag me liever wat meer realistisch en sta gewoon met beide benen op de grond als je het niet erg vind.

Ma3anne · 10 mei 2004 op 22:57

Bakema: Ik begrijp best dat er plaatsen zijn waar de problemen op een hoop lopen. De ghettovorming in de steden, waar de meest kansarmen, van Nederlandse of andere komaf, in de oude onverklaarbaar bewoonde panden zijn gedumpt, is mij ook niet ontgaan. Kwestie van jarenlang verkeerd beleid. Spreiding was beter geweest. Maar dat kun je enkel de beleidsmakers aanrekenen en niet de mensen die het overkomen is.

En ik ken beslist ook de problematieken die dat oplevert. Heb in Arnhem op een aantal schooltjes in achterstandswijken gewerkt en mijn ogen niet in mijn broekzak zitten. Voordeel was wel, dat ik daar de kans had mensen individueel te benaderen en te leren kennen, gewoon als mensen en niet als groepering en dan krijg je toch een ander beeld, omdat individueel met elkaar omgaan nu eenmaal altijd beter werkt dan elkaar argwanend als groep te bekijken.

Ik zeg ook beslist niet, dat er geen problemen zijn! Ik zeg alleen, dat het gevaarlijk is, om dan maar meteen alle mensen die tot ‘die groep’ gerekend worden over één kam te scheren en bij voorbaat al in de aanval te gaan als je een hoofddoekje ziet of een bruine toet. Je onderscheidingsvermogen wordt zo behoorlijk vertroebeld en je bent op den duur niet meer in staat de goedwillende mensen met een open blik tegemoet te treden. Je ziet in de wereld waar dat toe leidt.

Dan kom je in een vicieuse cirkel van actie en reactie terecht. Samen leven met zoveel culturen bij elkaar op een plezierige manier begint toch echt met elkaar leren kennen en leren respecteren. Dat zal van beide kanten moeten komen en zal niet alleen van één groep geëist kunnen worden, terwijl de eisende partij maar tegen de ‘andere’ groep aan blijft trappen.

Ik begrijp en respecteer jouw standpunt, dat vanuit jouw ervaringen is gegroeid, maar ik blijf er moeite mee hebben, dat je vanuit jouw ervaringen toch weer generaliserende dingen zegt.

Bakema_NL · 11 mei 2004 op 00:10

Het specifieke stuk Bijlmer waar ik werkte is totaal opgeknapt, gloednieuwe huizen staan er, keurige laagbouw, gloednieuw winkelcentrum…………..weet je wat er gebeurd is…de toestand is verslechterd, ik ken nog mensen die daar werken. Dus je kunt de buurt veranderen, de mensen helaas niet. En weet je wat me ook opviel in de tijd dat ik er werkte……de hoeveelheid blanken die er woonden, ook veel normale mensen en gelukkig ook normale gekleurde mensen. Maar het blijft een puinzooi.
Niks generaliseren.

Mosje · 11 mei 2004 op 10:06

Om maar eens een andere wending aan bovenstaande discussie te geven:
Als wij praten over inburgeren en aanpassen aan onze cultuur, normen en waarden, over welke cultuur, normen en waarden praten wij dan? Waar staan wij “autochtone” Nederlanders voor? Wat hebben wij te verdedigen?
Klompen? Woensdag gehaktdag? Geraniums in de vensterbank?
Wat maakt Nederland waardevol? Waaraan moeten allochtonen zich eigenlijk aanpassen?????
Deze vragen zijn speciaal bedoeld voor de mensen die nogal negatief reageerden op Ma3anne’s verhaal!

Bakema_NL · 11 mei 2004 op 19:59

Typisch dat je het hebben van een andere mening, die ook nog eens volledig onderbouwd word zonder dom kreten te gaan uitkramen, als negatief bestempeld……..maar in het licht van het onderwerp word dat altijd gedaan. Je mag geen kritiek hebben op “de allochtoon” en zijn/haar gedragingen want dan ben je gewoon een rascist…..helaas, ik ben geen domme neonazi met een hakenkruis aan de muur.

Hetgeen jij aanhaalt is ook net het probleem, Nederlanders hebben geen cultuur, als ze het al ooit gehad hebben en een vorm van samenhang hebben ze ook allang niet meer. Daarom kunnen groepen hier ook zo ver gaan in hun gedragingen. Daarom worden mensen op straat doodgerost zonder dat de Hollander een poot uitsteekt……want ja, dan krijg je zelf klappen en als je die poot uitsteekt ben je meestal de enige, de rest helpt je toch niet. Ram een allochtoon voor zijn muil en er staan meteen 20 van zijn broeders om je heen……..een andere manier van lafheid dan dat de Hollander tentoonspreid, maar een stuk effectiever, dat wel. De Hollander is wel goed in stille optochtjes lopen, och och wat zijn ze toch boos en bedroefd (en kom nou niet met loze dingen als het zijn niet altijd allochtonen die die daden begaan hebben waar je op doelt, want dat weet ik uiteraard, het dient in dit geval als voorbeeld voor het slappe gedrag van de Hollander). Zie hoe ik mezelf al verdedig tussen die aanhalingstekens, want het word natuurlijk altijd in het verkeerde verband getrokken en draait er op uit dat je een domme rascist bent. Helaas, ik denk voor mezelf dat hoeft niemand anders te doen.

Je ziet het dus gewoon verkeerd als je het over het verdedigen van een cultuur hebt. Dat interesseert mij werkelijk geen bal, maar de inbreng van andere culturen alhier interesseert me nog minder, want naast wat goeie dingen brengt het ook een hoop onzin met zich mee waar ik niet van gediend ben, puur gebaseerd op eigen ervaringen. Het gaat er mij om dat mensen zich gewoon normaal dienen te gedragen. En begin nu niet met te zeggen dat normaal voor eenieder verschillend is, iedereen weet wel wat bepaalde grenzen inhouden, overal ter wereld. De taal enigszins machtig zijn is toch echt een vereiste, daarmee bevorder je ten eerste de communicatie en voorkom je misverstanden.
Ik vraag me echt werkelijk af wat veel mensen nu eigenlijk met allochtonen te maken hebben, veel lieden leven echt onder een steen geloof ik. Het is niets meer dan gewoon je ogen de kost geven.

Mooi voorbeeld van vandaag…..Marokkaanse collega, de man is 43 en doet zijn werk gewoon goed, een fijn iemand om mee te werken. Alleen was hij er vandaag niet, ik moest via een andere collega die hij gebeld had vernemen dat hij wat papieren moest wegbrengen, hij kwam wat later…wat later, geen punt…….maar het wegbrengen was naar Zwolle….dat werd niet wat later natuurlijk vanuit Amsterdam. Vijf uur in de middag kwam hij voor ons met sorry, dit moest echt even gebeuren, is belangrijk voor mij. Hoe we ook met hem praatten, we kregen het niet aan zijn verstand dat dit niet de manier is. Dit was voor hem en familie belangrijk dus wij konden het bekijken, daar kwam het op neer. En natuurlijk moeten we ook onze goedkeuring uitspreken over 6 aaneengesloten weken vakantie, want de familie moet wel bezocht worden, terwijl iedereen er gewoon 3 krijgt. Of je die 6 weken nou geeft of niet, gaan doen ze toch. Maar wat worden ze toch benadeeld bij het zoeken/behouden van een baan, guttegut, wat gek. Zo werkt dat gewoon niet hier……en daar waarschijnlijk ook niet, maar ik kan me vergissen. Ach ja, het is slechts een voorbeeldje………het agressieve gedoe is erger.
Kinderen maken wel eens ruzie, er word wel eens wat geslagen over en weer. Slaat je kind een allochtoons kindje dan is de kans groot dat alle grote broers wel even jouw kind in elkaar komen rossen, want dat is normaal binnen hun cultuur, ze helpen elkaar. Fijn om te helpen, maar dit slaat natuurlijk nergens op. Ook maar een voorbeeldje, er zijn er legio.
De eerwraak zag ik genoemd worden……….te ridicuul voor woorden, of het nu al eeuwen traditie is bij hen of niet. Hij neukt jouw zuster en dat heb je maar te slikken (zij letterlijk), maar kijk niet met een half oog naar zijn zuster, want dan heb je dat mes al bijna in je ribben hangen………beetje krom is een wel heel milde reactie hierop.
Ach ja, dat het allemaal niet werkt zien we dagelijks en dat is natuurlijk allemaal de schuld van ons onverdraagzame Hollanders………zo lust ik er nog wel een paar.
Hopelijk word dat geloof een stuk minder belangrijk, dan is er kans dat het allemaal beter zal gaan, anders niet. De jeugd hecht er in ieder geval al minder aan, al zijn er nog uitwassen genoeg en is de invloed erg hardnekkig. Maar bij hen is het al veel vaker zo dat ze het gebruiken zoals het hen uitkomt, er worden tenslotte ook niet voor niets honderden maagdenvliesjes hersteld door Nederlandse artsen, zodat de meisjes toch nog als maagd het huwelijk in kunnen. Tja heren, die meiden hebben ook jeuk hoor, dat kunnen jullie wel proberen tegen te houden, maar dat gaat je uiteindelijk echt niet lukken.
En alles vloeit voort uit het slappe-lullen-beleid van Nederland. Ze hadden vroeger geen migranten moeten halen, maar luie Hollanders aan het werk moeten zetten, desnoods met hard geweld. Maar helaas, veel kerels zitten er niet meer tussen.

We zullen zien wat deze multiculturele samenleving ons nog gaat brengen. Misschien spreken we elkaar nog wel eens. Maar ik verwacht er weinig goeds van…….je ziet het ook al foutgaan, mits je je doppen tenminste opendoet.

Bakema_NL · 11 mei 2004 op 19:59

Zo, vaag. Pc bleef even hangen en het bericht staat er gewoon even een keer of 6……..kun je berichten niet in het geheel weghalen?

Bakema_NL · 11 mei 2004 op 20:00

Weg ermee.

Bakema_NL · 11 mei 2004 op 20:01

Weg.

Bakema_NL · 11 mei 2004 op 20:01

En weg.

Bakema_NL · 11 mei 2004 op 20:01

ermee.

Bakema_NL · 11 mei 2004 op 20:01

Zucht.

Bakema_NL · 11 mei 2004 op 20:01

Aaarrggh.

Bakema_NL · 11 mei 2004 op 20:01

grrrr.

Ma3anne · 11 mei 2004 op 20:47

Oeps, Bakema. Ondanks je serieuze stuk tekst, moet ik toch effe lachen… Ik dacht al: ineens 26 reacties? Wie zouden dat allemaal zijn? 😀

Bakema_NL · 11 mei 2004 op 20:59

Hahaha, ik dacht hetzelfde. Ach, een beetje lol bij zo’n beladen onderwerp mag wel. 🙂

Mosje · 11 mei 2004 op 21:12

Beste Bakema,

Jouw reactie op zich vind ik niet zo negatief. Het was wel een negatieve reactie op Ma3anne’s column. Proef je de nuance?
Je verhaal is wat lang en warrig soms, en dat maakt het lastig om op te reageren. Maar ik doe een poging!
Mijn punt is dat wij Nederlanders aan allochtonen vragen om zich aan te passen. En mijn vraag daarbij was: aanpassen waaraan?? Het antwoord op die vraag moeten we toch echt wel weten.
[quote]Hetgeen jij aanhaalt is ook net het probleem, Nederlanders hebben geen cultuur, als ze het al ooit gehad hebben en een vorm van samenhang hebben ze ook allang niet meer.[/quote]Hier lijk je het met me eens te zijn.[quote]Je ziet het dus gewoon verkeerd als je het over het verdedigen van een cultuur hebt.[/quote]Als we niks te verdedigen hebben kunnen we inderdaad wel inpakken. Maar dat lijkt me niet het geval. We hebben zeker wel wat te verdedigen. Ik zal een paar voorbeelden noemen:
– Vrijheid van meningsuiting (in een groot deel van de wereld niet aan de orde)
– Emancipatie van de vrouw.
– Privacy

Je haalt ontzettend veel voorbeelden aan. Dingen die je persoonlijk hebt meegemaakt en zaken die we allemaal kennen (eerwraak bijv.).
Ik keur ze geen van alle goed, maar het betekent nog niet dat ik een negatief oordeel over allochtonen heb. Hier past het wel om te generaliseren (wat normaal gesproken vrij gevaarlijk is). Er leven honderdduizenden allochtonen in ons landje, en slechts een deel daarvan veroorzaakt problemen.
Ik wil absoluut niets afdoen aan de problemen die jij dagelijks meemaakt, maar dat mag je mening over het totaal niet te zeer beinvloeden.
Ik ken een rechercheur van politie vrij goed. Je zou eens moeten horen wat die dagelijks allemaal meemaakt. Een en al ellende. Maar toch, toch, heeft hij een zeer positief mensbeeld. Gewelkdige vent!

(ik had eigenlijk elk woord in een aparte reactie willen zetten, maar ja, zoveel reacties gun ik zelfs Ma3anne niet 🙂

Bakema_NL · 11 mei 2004 op 21:30

Mijn reactie word als negatief gezien omdat de schrijfster er eigenlijk vanuit ging louter positieve reacties te krijgen……die indruk krijg je bij het lezen van het stukje, zeker op het eind.

Bij alles wat ik tot nu toe heb meegemaakt kan ik toch wel zeggen een behoorlijk aardige dwarsdoorsnede te kunnen maken van al die mensen en daaruit moet ik helaas concluderen dat het meer is dan een groepje, een groepje was namelijk allang de mond gesnoerd.
Je noemt een aantal voorbeelden………je kunt haast volstaan met te zeggen “democratie” waaraan je nog zou kunnen toevoegen “gevrijwaard van religieuze uitwassen”……scheiding kerk en staat.
En ik weet wel wat die agenten meemaken hoor. Ik haal zelf veel voorbeelden aan, maar dat is nog maar het topje van de ijsberg hoor. Mijn mensbeeld is niet bepaald positief nee, dat klopt, verdient de mensheid als geheel ook niet.

Mensen die denken dat het allemaal wel los zal lopen vergissen zich enorm vrees ik. Des te harder zal de klap zijn wanneer de vlam in de pan slaat en dat gaat onvermijdelijk gebeuren, misschien sneller dan we denken, maar gebeuren doet het. En bedenk maar eens aan welke zijde al die vreedzame welwillende mensen van andere komaf staan………..alhoewel je vreedzaam en welwillend dan niet meer van toepassing is.
Nu wil ik altijd gelijk hebben, maar in dit geval hoop ik dat het anders uitpakt, voor deze keer wil ik best wel eens ongelijk hebben, maar dat denk ik niet…..en dan wil ik alle multiculturele voorstanders nog wel eens horen.

Ma3anne · 11 mei 2004 op 21:38

[quote]Mijn reactie word als negatief gezien omdat de schrijfster er eigenlijk vanuit ging louter positieve reacties te krijgen……[/quote]

Grappig dat jij mijn gedachten denkt te weten…
Niet dus. Ik heb hooguit gehoopt, dat er een discussie uit voort zou kunnen komen van voor- en tegenstanders en dat is aardig gelukt. Niet in het minst door jouw inzet. Mijn dank hiervoor.
Stof genoeg om de hele kwestie weer eens van alle kanten te bekijken. En hopelijk leren we er met ons allen weer wat van… toch?

Bakema_NL · 11 mei 2004 op 21:51

Ok, gelukkig maar dat dat niet je idee was………….krijg nou wat, heb ik weer ongelijk, het moet geen gewoonte worden. 😛

Dit onderwerp word altijd (meestal) een heftige discussie en terecht, het gaat ons allemaal aan. Het leidt alleen ook meestal nergens toe, het kent vaak slechts voor- en tegenstanders die elkaar met meningen om de oren gaan slaan. Leren doet vrijwel niemand er van denk ik. Zelf zal ik echt niet overtuigd worden door “mijn” tegenstander(s). En dat komt niet door mijn koppigheid, die ik overigens wel in grote mate bezit en ook niet omdat ik totaal niet opensta voor een ander zijn mening en evt. gelijk. En van mijn kant zal ik ook niemand gaan overtuigen, een middenweg is er namelijk niet aangaande dit onderwerp.

Mosje · 11 mei 2004 op 22:01

Bakema,

Ik wilde een bepaalde wending aan de discussie geven, omdat heel veel mensen als het gaat om normen en waarden niet veel verder komen dan: “opstaan voor een bejaarde in de bus.”
De voorbeelden die ik noemde kun je niet samenvatten als “democratie”, want dat kennen we al vrij lang hier. Vrouwenemancipatie eigenlijk nog maar vrij kort.
“gevrijwaard van religieuze uitwassen” vind ik niet zo’n sterke….. Wel eens rondgeneusd op de Veluwe? Staphorst? Opheusden?
Dat laatste dorp ligt niet ver van mijn eigen woonplaats. De VPRO maakte er een documentaire: “Protestants Christelijk Fundamentalisme in de Betuwe”. Jongen, wat daar gebeurt kan wedijveren met de voorbeelden die jij noemde!!

Bakema_NL · 11 mei 2004 op 22:34

Dat klopt, maar ik deel dan de mening dat het van de zotte is wat zich daar zoal afspeelt…….ik heb al weinig op met religie in het algemeen en helemaal met fanatiekelingen binnen een religie, interesseert me niet welke religie dat is, dus ik beperk me niet tot de islam alleen. Al ben ik van mening dat die op dit moment de meest bedreigende religie van allemaal is………iets wat ik zo’n 15 jaar geleden ook al zei en altijd openlijk. Maatschappijleer op school….maak 3 stellingen en verdedig die. Mijn stelling “Islam is een gevaarlijke godsdienst” werd genegeerd door de leraar……….ik heb de man heerlijk uitgelachen en hem flink pissig gemaakt, op mijn mondje ben ik nooit gevallen geweest. Het is dus ook niet zomaar uit de lucht komen vallen bij me.

wzza04115 · 28 april 2008 op 00:17

Sicurezza Maschile gen upskirt Slepoj Difesa Mercato gratis Belli [url=http://www.dacons.net/piedi_fetish_2008.html]or piedi fetish[/url] Spagna disdetta Canon Musica acconciatura con Senza Prezzi Www abito Medi folletti colorare Azienda Tappezzerie Sport inculate geometri Maschere [url=http://www.dacons.net/gambe_aperte_2008.html] Aperte Gambe dacons.net[/url] Francia attacchi porno Luchi sito cazzo Settimo Dei 1000video Animali festa download sborra Vernici [url=http://www.dacons.net/video_scopate_con_animali_2008.html] Animali Video Scopate Con[/url] Cessione download Razze modelli federica Midi nuda Montefeltro giochi Prezzi Scooter [url=http://www.dacons.net/driver_lg8360_2008.html]and driver lg8360[/url] Sul winmix venezia Sardegna Pezzali tushy Milano foto Citt locandina Sposa Listini Inglese tardone Motore and abbigliamento hard free cazzo [url=http://www.dacons.net/foto_ragazze_porno_gratis_2008.html]and porno gratis ragazze foto[/url] Lettere jeans iva Esame Compilazione troie milano [url=http://www.dacons.net/marce_militari_2008.html] marce militari[/url] Gay bondage Metri Temi indirizzo Sito Cerco [url=http://www.dacons.net/temi_per_windows_xp_gratis_2008.html]a temi dacons.net xp windows per gratis[/url] fake Melanconia Configurazione troia decriptare Dolce Roccaraso Incontri gangbang Privati Donna tesina [url=http://excode.ru/harry_potter_e_il_calice_2008.html]or Potter Calice Il excode.ru Harry E[/url] manga canzoni Carlton Nek ibox Manuale Bluetooth Italiano 817281 [url=http://excode.ru/video_porno_da_scaricare_gratis_in_formato_zip_2008.html]a video scaricare da porno zip gratis in formato[/url] djerba Giochi Trasformare Istallazione atelier gratis Privato Prezzi Personale Gioia colorare Appunti Gallio Interpretazioni Ricette dragon Amore [url=http://excode.ru/scambio_coppie_a_torino_luoghi_incontro_2008.html] luoghi incontro coppie a scambio torino[/url] Guerra Esposto bang Vergine elisabetta Pink Donna Alda Relazione Italia Tigre foto silvia porno orario Mammella Ungulati Hilary [url=http://excode.ru/bear_share_italiano_gratis_2008.html]the share bear gratis italiano[/url] europei Tessuto figa stranieri Messanger Video film [url=http://excode.ru/lucy_lee_nuda_2008.html]the lucy lee nuda[/url] Faresesso Vendita roma Polizze village [url=http://excode.ru/scambio_coppie_a_torino_luoghi_incontro_2008.html] incontro coppie torino excode.ru scambio a luoghi[/url] Parco escort Ottimo Occhiali italia Zero gratis gratis Elementi Gst italia abbigliamento Storiche Santandreas terziario [url=http://excode.ru/foto_tettona_gratis_2008.html]and tettona foto gratis[/url] Pastore Impianti Taranto Cura asiatica porno Gradi olanda Fusoliere Penna Per Bonus ingoio concorso Cartone

Geef een reactie

Avatar plaatshouder