De mobiliteit in Amsterdam en omstreken is een belangrijk onderwerp met forse uitdagingen. Want het gaat niet goed met de bereikbaarheid van onze hoofdstad, en er is veel zorg over de milieuvervuiling door het autoverkeer. De fiets en het openbaar vervoer kunnen goed helpen bij het oplossen van deze knelpunten. Maar als je wilt dat er meer mensen voor het OV kiezen, dan zal dat OV veel beter moeten zijn dan nu het geval is. En om bij de basis te beginnen: de klanten moeten natuurlijk wel meekunnen. Daar gaat het nu al mis: de metro barst uit zijn voegen. Niet omdat er te weinig rails, viaducten, tunnels en stations zijn, maar gewoon door een tekort aan rijtuigen. Al jaren wordt er hardop nagedacht over de nieuw te bestellen metro’s. De hele goegemeente kakelt al jaren over die metro’s, fabrieken houden gelikte presentaties, ook voor raadsleden, en iedereen heeft een mening. Over brede of smalle metro’s, over stoeltjes overdwars of overlangs. Commissietje zus, projectteampje zo, maar eindelijk eens knopen doorhakken en bestellen: ho maar.

De metro’s die we nu in Amsterdam kennen zijn tot op de draad versleten, en allerlei onderdelen zijn allang niet meer verkrijgbaar. Daarom staat een groot deel van de metro’s onbruikbaar aan de kant. De nog rijvaardige wagens vervoeren de reizigers zo goed en zo kwaad als het gaat. Maar passagiers worden als haringen in een ton vervoerd, en regelmatig hoor ik zelfs dat passagiers door plaatsgebrek achterblijven op het perron. Ik vind dat een schande, een wereldstad als Amsterdam onwaardig. En ik schrok me een ongeluk toen mevrouw Oplopers bromde dat GVB-directeur Kroon had gezegd dat de reiziger voorlopig maar even met dit leed moet leren leven, omdat er pas nieuwe metro’s zullen komen als de Noord/Zuidlijn gereed is. Ik verwacht dat dat op zijn vroegst in 2015 het geval zal zijn. Dus de komende plusminus 8 jaar wordt de Amsterdamse metroreiziger afgescheept met een waardeloos product? Nee toch?

Het verhaal gaat dat men de hoognodige aanschaf van nieuwe metro’s die de antieke voertuigen van vandaag moeten vervangen wil uitstellen. Want het is het goedkoper om die bestelling te laten samenvallen met de koop van de metro’s voor de Noord/Zuidlijn. Dat zal best, maar wat zou het kosten om die oude metro’s langer aan de praat te houden? Reserve-onderdelen moeten op wonderlijke manieren worden bemachtigd of vervaardigd, veel duurbetaalde monteurs besteden heel veel uren aan het oplappen van die ouwe rommel en die oude metro’s verbruiken ook erg veel stroom! En ach, duur of niet: als Amsterdam de reiziger écht serieus neemt, wordt er niet langer gewacht. Snel bestellen, die metro’s, want de huidige manier waarom mensen in de metro worden vervoerd is een regelrechte aanfluiting.

Categorieën: Verkeer

DriekOplopers

Driek Oplopers is het pseudoniem van veelschrijver Rikus Spithorst. Rikus is actief als voorzitter en woordvoerder van de Maatschappij Voor Beter OV en is hoofdredacteur bij stevigestukkies.nl

9 reacties

geertsjohn · 22 maart 2008 op 08:20

Even gebeld met het Gemeentelijk vervoersbedrijf in Amsterdam. “Geerts hier, ik heb het idee dat u door ene Oplopers niet serieus wordt genomen”!

Leuke column, de waarheid als een koe!

Neuskleuter · 22 maart 2008 op 08:56

Er flitsten beelden aan me voorbij van sardientjes in een ton, van teveel mensen in een te kleine kroeg en gevangenissen in exotische oorden.

Het is fijn om te zien dat je de telefoonlijn hier los laat. Hoewel het verder goed geschreven is, heb ik hier meer een betooggevoel dan een columngevoel. Misschien komt het omdat dit onderwerp meer uitleg vraagt, of misschien omdat er geen overdrijvingen of bulderende grappen in zitten. Maar ik heb het wel als een ja-knikker gelezen.

Dees · 22 maart 2008 op 09:39

Een Roverstukje, I presume? Betoog of niet, stukken beter leesbaar dan de gebruikelijke formule. Vind ik dan.

SIMBA · 22 maart 2008 op 09:42

Ga toch fietsen! 😀

pally · 22 maart 2008 op 10:35

Ik vind dit gewoon een heel goed stukje waarin je je mening met argumenten duidelijk maakt, zonder franje en heel leesbaar. Ik ben het trouwens met je eens, Driek. En heerlijk, zo even zonder telefoon, zelfs niet verdekt opgesteld. :wave:

groet van Pally

DreamOn · 22 maart 2008 op 11:25

Een hele goede column, Driek!

En je weet: je kunt van mij altijd een lift krijgen in mijn groene Opeltje.
Al is het dan weer aanschuiven in de file… dat dan weer wel!

Liefs DO.

trawant · 22 maart 2008 op 12:26

Als fan van Oplopers als telefoonfreak, had ik toch liever gezien dat je dit onderwerp wat meer satiries had aangepakt.
Hoe ziet dat eruit op maandagmorgen 8.00 uur in jullie metro..? Had je hem vandaaruit aan de lijn gekregen..?
In een dialoogje met de metroman had je alle
lachwekkende argumenten om de amsterdammer nog jaren te teisteren beter onderuit kunnen halen.
Zo is het een keurig stukje, maar wel wat braaf ( voor jouw doen 😉 )

KawaSutra · 24 maart 2008 op 11:07

Prima column Driek en je hebt groot gelijk.

Maar er is een oplossing gevonden voor het stadsvervoer: de Tuk Tuk Company werkt sinds kort samen met de NS. Met een treinkaartje of abonnement kunnen reizigers goedkoper met de Tuk Tuk reizen. Bovendien wordt de Tuk Tuk in de nabije toekomst voorzien van een thans in ontwikkeling zijnde electro-motor. We hebben die hele Noord-Zuid lijn straks niet eens meer nodig. 😀

Bitchy · 25 maart 2008 op 04:17

Grmbl, ik dacht nog net op tijd thuis te zijn om mijn wekelijkse update van het nieuws te lezen, maar geen telefoon met *Oplopers hier* 😉

Een goede colomn!

Geef een reactie

Avatar plaatshouder