Ieder bedrijf heeft een paar klanten waar het wat extra’s voor doet. De kroeg op de hoek schenkt wat vaker een gratis biertje voor Kareltje die het nou eenmaal niet zo breed heeft, de boekwinkel geeft een krant aan de leestafel van het buurthuis en de bakker bewaart zo nu en dan een overgebleven halfje wit voor die oude mevrouw die altijd de eentjes voert. Klantenbinding, service, het sociale gezicht. Een goede zaak. Maar daar denkt de opper-vakkenvuller van de Albert Heijn in Soest anders over. Albert Heijn, u weet wel van die zakkenvuller Moberg die zich zo riant liet betalen terwijl de vaste zegeltjesplakkers en aandeelhouders grote financiële schade hadden opgelopen. Onderdeel van Ahold, waar de hoogste topfunctionarissen de boel ook behoorlijk hadden geflest. Meneer Van der Hoeven kwam er nog goed mee weg: hij hoefde niet eens het gevang in. In Amerika zou hij voor het zelfde vergrijp 30 jaar achter de tralies zijn verdwenen. Snapt u dat nou? Al die topmanagers die een internationaal marktconform salaris willen wegens de moordende concurrentie? Over internationaal marktconforme straffen hoor je ze nooit. Ook meneer Van der Hoeven niet. Maar dacht u dat de heren Moberg en Van der Hoeven de enige lamlullen zijn die onze nationale grootgrutter bestieren? Nee hoor. Graag stel ik u voor aan de heer Steendam. Die draagt ook zijn steentje bij aan het succes van de onderneming.

De heer Steendam kon niet zo goed leren op school. Hij werd ook vaak gepest, en als er tijdens gymles twee voetbalteams moesten worden samengesteld, werd hij altijd als laatste gekozen. Dan zit er maar één ding op. Filiaalchef bij Albert Heijn. Meneer Steendam werd gedeporteerd naar het filiaal in Soest. Vol goede moed ging Steendam aan de slag.

U kent het wel: kortere koffiepauzes voor de caissières, snipperdagen drie weken van tevoren aanvragen, dat soort dingen. Maar dat was niet genoeg! Want er kwamen regelmatig klanten die een bedenkelijk economisch effect hadden. Een blind echtpaar dat al sinds 1988 twee keer per week boodschappen kwam doen. Die mensen hadden dus wat hulp nodig, vooral bij het inpakken. Meneer Steendam zag zijn kans schoon. Meneer Steendam zou bij Albert Heijn geschiedenis gaan schrijven! Hij zou een bezuinigingsmaatregel invoeren, die de winstrekening zou laten gloeien van genot! Iedereen zou weten wie meneer Steendam was!

Maar gaat u eerst even zitten, voordat u verder leest. Ja, u zit? Het personeel van de Albert Heijn te Soest mag het blinde echtpaar niet meer helpen bij het boodschappen doen. Meneer en mevrouw zijn niet langer welkom, want het is “omslachtig, tijdrovend en te duur” om ze te helpen. Ze doen, vindt meneer Steendam, hun boodschappen maar per internet. “En als het echtpaar de boodschappen toch hier wil laten inpakken dan moeten ze er maar extra voor betalen”. Onthoudt u die naam even? Meneer Steendam.

Ik weet het zeker. Mijn hart gaat voortaan uit naar de kleine zelfstandige. Een mooi woord uit de jaren-50. Maar die kleine zelfstandige wist tenminste op een fatsoenlijke manier met zijn klanten om te gaan. Want die klanten waren zijn brood. Dus ook mensen die een beetje extra hulp nodig hadden waren welkom. Wát een verschil met Albert Heijn, het bedrijf waarvan de naam onlangs nog verder aan gort werd geholpen. Door meneer Steendam.


DriekOplopers

Driek Oplopers is het pseudoniem van veelschrijver Rikus Spithorst. Rikus is actief als voorzitter en woordvoerder van de Maatschappij Voor Beter OV en is hoofdredacteur bij stevigestukkies.nl

10 reacties

Bakema_NL · 16 juli 2006 op 18:02

Ik had er al wat van gehoord, maar wist niet precies hoe het zat. Van hogerhand, het hoofdkantoor dus, is opgelegd aan het personeel dat zij die mensen niet meer mogen helpen als ik het goed begrijp.
Tja, dat past dan helemaal in de beleidsvoering van de supermarkt van nu, op alle mogelijke manieren bezuinigen om de kop boven water te houden in deze prijzenoorlog. Een oorlog die door Appie is ingezet en die ook voor hen duidelijk te voelen is, want elke andere supermarkt duikt gewoon weer onder hun prijs door, ze zullen ten alle tijde een van de duurste blijven hoezeer ze de klant ook willen misleiden. Wij kijken braaf elke week in een filiaal van hen naar de prijzen van een 6-tal artikelen en wanneer we duurder zijn dan is dat een dag later gecorrigeerd…..dag Appie met je “Oh wat zijn wij goedkoop” actie. Maar goed, het water stijgt naar de lippen, ook een Albert Heyn voelt het ten zeerste en dan krijg je dus dit soort dingen. Er word zodanig bezuinigd en geknepen dat je amper een winkel draaiende kunt houden, laat staan nog enige service te verlenen, want er dient doorgewerkt te worden, stampen met die handel, elke seconde telt. Waar ik werk komen 3 blinden regelmatig boodschappen doen. Ze worden netjes geholpen hoor, maar inderdaad, we vinden het toch ook wel vervelend, want het kost tijd. En wanneer het werk niet af is word je er op aangesproken. Dan kun je aankomen met “ik heb een blinde meneer geholpen”, maar dan word er doodleuk gezegd dat dat er gewoon bijhoort, kwestie van organiseren…… 😀 blijft een geweldige uitspraak. Dus die mensen worden geholpen, is wel zo netjes, maar qua tijd…..zou je haast nee zeggen inderdaad. Voordeel van die mensen in die Albert Heyn is dat zo’n Pipo op het hoofdkanteer het verwoord, blijven zij tenminste buiten schot.
Het is jammer dat door de productiedruk van nu het menselijke er steeds meer af gaat. Als nu een of ander omaatje haar levensverhaal tegen je gaat afsteken kap je dat echt, zo beleefd mogelijk, af om weer verder te gaan met je werk…volgens mij hoort dit ook bij het werk en in toenemende mate zelfs…..anders zwaait er wat.

Zometeen begint het volgende offensief want er dreigen stakingen bij het distributiecentrum van Albert Heyn……zal ook wel flink afknijpen zijn daar………en bij ons liggen de posters al klaar om opgehangen te worden dat de winkels bij ons gewoon vol blijven in tegenstelling tot de concurrentie.
Die hele prijzenoorlog is inmiddels van een zodanig zielig niveau dat het om je dood te lachen is en alle supermarkten roepen hetzelfde en doen min of meer hetzelfde. Dat klanten zich er überhaupt nog druk om maken…
Een directeur van ons speelt golf met zo’n Pipo van Albert Heyn en tijdens die informele fysiek waarschijnlijk zeer inspannende rijkeluis sportevenementen klapt er wel eens eentje uit de school, al dan niet onder vermoedelijk enigszins benevelde invloed, waarop de ander als een kind zo blij een tegenoffensiefje kan verzinnen. Als een kind zo blij vertellen ze dit ook tegen de bedrijfsleiders van de winkels tijdens de wekelijkse vergadering, het is echt aandoenlijk om te zien en horen, leiders van miljoenenbedrijven die als kleine kinderen elkaar de loef proberen af te steken, humor van de bovenste plank. 😛

Mosje · 16 juli 2006 op 20:18

Had je deze niet in braille kunnen schrijven Driek?
😀

Troy · 16 juli 2006 op 20:57

Hoera, eindelijk weer een column van Bakema 😛

@Mosje::-D 😀 😀

Heb het artikel over dat echtpaar gelezen; beetje jammer idd.

DriekOplopers · 16 juli 2006 op 21:05

[quote]Hoera, eindelijk weer een column van Bakema [/quote] :dunno: 😕

Driek

Mup · 16 juli 2006 op 23:52

Appies comes Caribean, brrrr

Groet Mup.

melady · 17 juli 2006 op 00:11

[quote]Appies comes Caribean, brrrr[/quote]

Hij let op de kleintjes Mup brrrrr.

sally · 17 juli 2006 op 09:16

Hart van steen, die Steendam.

Goed stukje Driek.

Groet Sally

Ma3anne · 17 juli 2006 op 09:38

Nee, geef me dan maar onze buurtsuper. In een wijkje waarvan een bejaardenhuis, ziekenhuis, aanleunwoningen, verpleeghuis en een tehuis voor geestelijk gehandicapten een belangrijk deel uitmaken, is de hulpbehoevende cliëntele uiteraard groot. Voor niemand een punt. Personeel niet en klanten niet. Gewoon elkaar een beetje helpen en geduld hebben als het eens wat langer duurt bij de kassa.

De mentaliteit die jij beschrijft maakt me kotsmisselijk. Echt waar.
Goed stuk!

Troy · 17 juli 2006 op 12:44

@Driek: Dit is een standaard (flauw) Bakema – grapje hoor :-p Jouw column is ook weer helemaal prima.

KawaSutra · 17 juli 2006 op 17:18

Het wachten is nu nog op speciale vestigingen voor hulpbehoevenden met uiteraard (naar boven) aangepaste prijzen.
Goeie column.

Geef een antwoord