“Meer Nederlanders kopen via internet”, kopte Webwereld begin deze maand. Hè hè, eindelijk. Wat hebben die zure Nederlanders lang de kat uit de boom gekeken! Indianenverhalen over fraude met creditcardnummers, broodje-aap vertelsels over oplichters, de hollander greep elk excuus aan om vooral traditioneel te blijven winkelen. Alsof je daar niet kunt worden opgelicht. Alsof je daar geen risico loopt wanneer je je creditcard in handen van de ober in een restaurant geeft en hij loopt ermee naar achteren. Blijkbaar hebben Nederlanders daar grenzeloos vertrouwen in. Internet is modern. Internet is eng. Angsthazen.

Maar eindelijk begint het door te dringen: “Van de Nederlandse internetters heeft het afgelopen jaar 86 procent via het web diensten of goederen gekocht. Dit blijkt uit het eScape-onderzoek van InSites Consulting. In vergelijking met het voorafgaande jaar houdt dit een ‘sterke stijging’ van 30 procent in, zo concluderen de onderzoekers. Boeken zijn hierbij het meest populair: 15 procent van het totaal aantal transacties,” aldus Webwereld.

Zelf koop ik mijn boeken alweer zo’n acht jaar via internet. Eerst alleen via Amazon, omdat de Nederlandse boekhandels natuurlijk hopeloos achterliepen. Een enkeling was modern en opende zowaar een heuse website. Leuk hoor, zo’n fraai geïllustreerd boekenlijstje in je browser, met uitsluitend een verwijzing naar de Guldenstraat in Groningen of de Markt in Den Haag. Je verwacht toch niet dat ik bij het vinden van een boek op internet direct mijn jas aan doe, op de fiets spring en naar de boekhandel fiets? Of dat ik ga bellen? Vooral niet ’s avonds laat!
Vrouwen houden van winkelen, beweert men. Gezellig een middagje winkelen voor de dames is steevast een onderdeel voor gasten. Mij zou je daar geen plezier meer mee doen, of het moest al in een internetcafé zijn. Vroeger moest ik er nog de straat voor op. Om elke schouder een zware tas, blaren in de schoenen, slenteren door de Herestraat en winkel in, winkel uit, wachten in de rij voor de paskamers, kleren passen met het zweet op het voorhoofd, een keuze maken, steeds je haar weer in model brengen, je warme jas weer aan, je ergeren aan de muzak, wachten in de rij voor de kassa en je ondertussen voornemen om nu toch echt af te vallen. Vervolgens te zwaar beladen weer de regen in. Of met een veel te hoge stapel boeken in de boekhandel, alweer dat zweet op je voorhoofd en pijn in je rug en snakken naar een bakje koffie Wie wil dat nog?

Sinds ik ’s avonds gewoon met koffie, sigaretten, warme sokken en een zelfgekozen muziekje virtueel kan winkelen, krijg je mij met geen stok de deur meer uit. Laat mij maar klikken met de muis, ik typ mijn (inmiddels uit mijn hoofd geleerde) creditcardnummer moeiteloos in, om daarna nog even mijn mail te lezen en mijn homepage bij te werken. Een paar dagen later ligt het boek op je mat. Ideaal. Dat had Amazon al vroeg in de gaten. Inmiddels doet Nederland ook al een paar jaar mee, met Bol.com en de Noord Nederlandsche Boekhandel. En de Wehkamp natuurlijk! Straks kunnen we ook nog gewoon pinnen via internet, da’s nog gemakkelijker. Het werd tijd dat de Nederlandse consument het in de gaten kreeg. .

Ik ben een internetkoper van het eerste uur. Als ik zou uitrekenen hoeveel ik in die acht jaar heb uitgegeven aan internetaankopen, zou u steil achterover vallen. Ik zelf trouwens ook. Nederland zou trots op mij moeten zijn. Nederland gaat digitaal, roept Postbus 51. Waarom heb ik eigenlijk nog geen medaille gekregen? Zie hier een slimme bijdetijdse consument, een voorbeeld voor de rest van Nederland. Of zou ik gewoon lui zijn?


7 reacties

Mosje · 28 september 2004 op 16:33

Lui niet beste jojo, maar je mist wel wat.
Een boek koop ik niet alleen vanwege de inhoud, maar er zijn nog veel meer aspecten die bij mij een rol spelen: het gewicht, de geur, de textuur van het papier, de lettergrootte, het feit dat het ingepakt wordt en je thuis een cadeautje mag uitpakken. Kortom, een boek kopen in een echte boekwinkel is een belevenis.
Zelfs met koude sokken.

Yoyogro · 28 september 2004 op 19:10

Nou, als ik eerlijk ben zijn boekwinkels de enige winkels waar ik nog met plezier naar binnen ga. Inderdaad: ruiken, voelen, vasthouden! Heerlijk. Maar ik koop er niet meer zoveel, want wat ik wil hebben ligt meestal thuis op de mat op me te wachten. Da’s ook een pakje / cadeautje dat je voor jezelf mag uitpakken. Dat plezier heb ik nog steeds!

Groet,
Yorien

Bakema_NL · 28 september 2004 op 19:30

Ik geef toe dat kopen in een winkel gewoon leuker is, inderdaad die geur opsnuiven in een boekwinkel, of nog leuker, in een 2e hands boekwinkel. Cd’s/dvd’s/strips/kleding etc is gewoon leuker kopen in een winkel, lekker zoeken, kijken enz. Maar via internet is stukken sneller en zeker ook goedkoper vaak. Er is vrijwel geen computergame meer die ik in de winkel koop. Waarom zou ik in Holland 50 euro uitgeven voor een nieuwe game terwijl dat bij het Engelse play.com kan voor 37 euro. Je hoeft er je huis geeneens voor uit (wat dus wel het leuke aspect is) en als je meer games tegelijk bestelt dan versturen ze elke game separaat verpakt zodat je de invoerrechten ontloopt……..en de Nederlandse economie sukkelt verder, moeten ze maar wat aan die kunstmatige prijzen doen. Cd’s en dvd’s, allemaal goedkoper als je even rondkijkt, gewoon rechtstreeks bij de platenmaatschappijen bestellen, scheelt toch aanzienlijk vaak. Dus ondanks dat kopen in de winkel met bepaalde dingen erg leuk is koop ik meer en meer via internet, voor het gemak, maar bovenal voor de veel aantrekkelijkere prijzen. De winkels bezoek ik slechts nog voor de koopjes, vaak kopen ze teveel in en worden spullen gedumpt, iets waar ze vaker en vaker last van hebben, want ik ben niet de enige die meer en meer via internet koopt, vaak in het buitenland……..toch belachelijk dat je iets van ver weg haalt en het toch veel goedkoper is, zegt wel iets over dit land, ze snijden zichzelf alleen maar in de vingers. En al dat gelul over credit-card fraude is ook zo overtrokken als maar kan. Gewoon goed kijken waar je koopt, hoe het beveiligd is, hoe je eigen pc beveiligd is en als ze je nummer hebben, wat dan nog? Je bent altijd beschermd en draait nooit op voor een transactie, zolang je maar je bewijsjes bewaart. Veel online verkooppunten en de creditcard maatschappijen zelf gaan als bloedhonden achter fraudeurs aan. Ik heb zelf dus nog nooit problemen gehad er mee.

pepe · 28 september 2004 op 20:01

Het snuffelen in een boekenwinkel zou ik ook niet willen missen. Nu hebben wij ook wel een hele leuke boekenman lees>>>[url=http://www.examedia.nl/columnx/modules/news/article.php?storyid=949]kopen met een glimlach[/url]

sally · 29 september 2004 op 00:23

OOOOOOOO, daarom hebben zoveel nederlanders momenteel geldproblemen.
Te makkelijk geld uitgeven.
De postorder bedrijven leven op deze manier van financieren.
Ik blijf winkelen het leukst vinden.
Maar ik geef toe dat het af en toe wel handig is.
En voor bepaalde zaken zeer beslist de toekomst.
Maar winkelen is ook bewegen.
En aan jouw schrijven te vernemen kun je dat wel gebruiken.
groeten Sally

Bakema_NL · 29 september 2004 op 18:40

Vandaag weer mijn vaste rondje winkels gemaakt en 5 dvd’s, 3 muziek cd’s en zo’n 50 strips rijker……voor jezelf een bepaald bedrag zetten wat je er aan uitgeeft en je gaat nooit overdreven je boekje tebuiten….ik wist niet dat ik het kon, maar het werkt :-P, wel zo prettig.

ignatius · 2 oktober 2004 op 14:47

Er gaat, naar mijn mening, toch niets boven persoonlijk contact bij een aankoop.

Geef een reactie

Avatar plaatshouder