🙂 Goedemid. Euhhh morgen, u spreekt met de assistente van dokter Botsplinter.
🙁 …
🙂 Een visite? Nee Mevrouw, het spijt me, de dokter kan nu niet komen.
🙁 …
:-)U wilt de dokter spreken? Dat moet u over tien minuten even terugbellen want om twaalf uur begint het telefonisch spreekuur.
🙁 … :-)Nu al zegt u? Nee mevrouw, tijd is tijd, en de dokter is nog bezig met receptjes ondertekenen.
🙁 …
:-)Nee, ik kan niet garanderen dat de dokter om twaalf uur klaar is of dat de lijn dan vrij is.
🙁 …
🙂 Aan terugbellen kunnen we niet beginnen mevrouw, dat zou een kostbare geschiedenis worden.
🙁 …
:-)Spoedgeval? Ja, iedereen vind zijn geval, een spoedgeval.
🙁 …
:-)Hoesten? En hoe hoest uw zoon dan? Zit de hoest vast, heeft hij een piepende hoest. Een blaffende hoest of hoest hij slijm!
🙁 …
:-)Nee, dat kan ik niet horen. Misschien wilt u de hoorn van de telefoon dichter bij zijn mond houden.
😮 Uche, uche, uche uche. Uche uche uche uuuuuuuuuucheeeeeeeeeeee.
:-)Zo die hoest de longen uit zijn lijf! Hopelijk hebt u een doekje voor de telefoon gehouden want stel dat het besmettelijk is. Ha, ha, ha.
🙁 …
:-)Niet grappig vindt u. Nou, ik vind van wel. Lachen is gezond mevrouwtje. Trouwens, heeft uw zoon koorts?
🙁 …
:-)Hij ijlt!Bijna eenenveertig graden? Allemachtig dat is hoog.
🙁 …
:-)Vannacht ook al? En hebt u hem iets tegen de koorts gegeven?
🙁 …
:-)Twee paracetamolletjes tegelijk en dat hielp niet? Geeft u hem er dan nog maar twee.
😡 Snik.
:-)Ja, natuurlijk bent u bezorgd, dat is logisch. Overleg u straks maar even met de dokter.
😡 $#%^& !!!
:-)Nou mevrouwtje rustig maar. U maakt zich veel te druk en dat is slecht voor uw hart. Ja, ja, natuurlijk weet ik dat de lijn constant bezet is, maar er zijn zoveel mensen ziek. O, ik zie dat het al bijna tijd is. Ik ga de verbinding verbreken want over vijf minuten begint het telefonische spreekuur. Goedemorgen mevrouw, misschien tot vanmiddag.
Tututututut
cry:


Li

Liever gek dan 'grijs'. (O)mama Li doet maar wat. Schrijft voor een scholengroep, een ouderenblad en voor schrijfgroep Undercover. Is na 10 jaar weggereorganiseerd bij het Alphens Nieuwsblad. Werkte 30 uur per week als bovenschoolse coördinator TSO bij SCOPE Scholengroep. Sindskort gepensioneerd.

9 reacties

Godspeed · 27 januari 2004 op 12:01

Het is handig om een assistente meteen alle symptomen te vertellen en de ziekte geschiedenis te beschrijven.

bv. Heeft al 3 dagen koorts, boven de 40, hoest slijm op, en heeft overal rode vlekken en is lusteloos en , drinkt ook niets.

Dan kan de assistente ook beordelen hoe erg het is.

Ik wil de dokter zien of spreken zonder enige indicatie, is voor de assistente onmogelijk te waarderen.

Onze kinderen waren beide akelijk aan het hoesten en hadden beide koorts, maar ze dronken wel goed.

We waren niet de enige en dus 2 dagen later pas een afspraak.

Maar het advies van de assistente, paracetamol en genoeg laten drinken ( dat wisten we natuurlijk zelf ook wel) had geholpen, en toen ze op het spreekuur kwamen waren de symptomen al ver verdwenen.

Kees Schilder · 27 januari 2004 op 12:07

Ziekelijk gedrag van een arts in een verloederende maatschappij.Je zou er nog zieker van worden.
Goed neergezet, deze column

pepe · 27 januari 2004 op 13:01

Voortaan twee weken van te voren aanvragen of je ziek kan worden;-)
Het is soms niet te geloven

Kobus · 27 januari 2004 op 14:44

[quote]Het is handig om een assistente meteen alle symptomen te vertellen en de ziekte geschiedenis te beschrijven. [/quote]

Klinkt heel logisch, ware het niet dat de assistente in een hokje vertoeft in de wachtkamer.
Ik heb het al vaak genoeg meegemaakt, overigens net als bij een apotheek, dat (telefonische)gesprekken duidelijk te volgen zijn in de wachtkamer. Het zal je buurman maar wezen in wachtkamer. Hoezo privacy ?

Liz · 27 januari 2004 op 20:04

Tja, het is wat he?
Toch wel een goede tip om gelijk het ziektebeeld te beschrijven.
Toch is het onbegrijpelijk dat je zo afgescheept wordt.

Ik heb het gehad… kreeg geen lucht meer, crepeerde van de pijn hetgeen ik ook aan de doktersassistente vertelde.
Ze vroeg of ik niet naar het spreekuur kon komen, nee dat lukt me niet… kan niet eens overeind komen.
Dokter zou langs komen (ik belde al ’s ochtends vroeg), de dokter kwam pas om 17 uur ’s middags.
Gelukkig voor mij was het toen over.
Bleek naderhand een galkoliek geweest te zijn.

Zal je daar een hartaanval hebben… dan is dokkie toch te laat.

deZwarteRidder · 27 januari 2004 op 20:34

volgens mij is er een revolutie gaande de assistentes nemen de macht over…en beslissen voor de dokter…
helaas..
straks verteld de reeprioniste van de garage wat er aan je auto mankeert…
Rich@Rd

Mosje · 27 januari 2004 op 22:19

Als ik geen Drs. was maar Dr., dan mocht je me op elk moment bellen.

Li · 27 januari 2004 op 22:20

Hartelijk dank voor de reacties columnx-ers!

Ik ben me er van bewust dat de huisarts niet voor elke dwarse scheet ingeschakeld hoeft te worden ( en ook dat lijkt me een vervelend gevoel). Maar het bizarre van dit verhaal is het tijdstip ( vijf minuten voor het telefonische spreekuur!) en de toon die de assistente aanslaat. De moeder is hartstikke ongerust en denkt dat haar kind doodgaat! Dat ijlen, in combinatie met de hoge koorts, is zo angstaanjagend en dan verwacht je toch dat je telefoontje serieus wordt genomen. Achteraf luidde de diagnose longontsteking…:roll:

Li

Ma3anne · 28 januari 2004 op 22:18

Grappig hoe je die smileys gebruikt in de dialoog! Vooral dat hoesten wordt heel duidelijk met deze erbij: 😮
Haha.

Maar het probleem van afgewimpeld worden door zo’n assistente is helemaal niet om te lachen natuurlijk.:-(

Geef een reactie

Avatar plaatshouder